Hur farlig är en 80% Rottweiler och 20% pitbull

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Manne skrev:
2341972 Har själv en APBT, litar på den till 100% mot mig själv och min familj men kommer aldrig lita till 100% på henne mot utomstående där ligger det på 90%. Låter aldrig barn komma fram till henne när de frågar om de får klappa hunden, går aldrig lös med henne etc

Kanske tråkigt men för att undvika en expressen elller aftonbladet löpsedel så är det så jag går tillväga ......

helt rätt gjort :)

folk som inte har vett nog att hålla sin hundar kopplade när dom är ute i samhället är lysande exempel på dåliga hundägare.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Välskötta, uppfostrade, aktiverade hundar är sällan eller aldrig farliga för något, oavsett om det är en pappillion eller en rottweiler.
PitBulls är förarveka medan rottweiler kan vara rätt hårda i psyket och testa föraren en del.
Rotweilern är en hund som behöver aktiveras mycket och få jobba, (bruks, lydnad och annat skoj), precis som de flesta andra hundraser är de inte gjorda för att ligga i en tvåa i stan å glo dagarna i ända.
Jag ser ingen anledning till varför hunden skulle bli farlig bara p.g.a. raserna den har i sig, utan snarare är det hundägaren som jag känner visst skepsis emot, dels för att denne skaffar sig en sådan hund och dels för att han har haft problem, skriver du.

Hundar blir vad man gör dem till. Många av de "farliga"hundarna är misskötta, hetsade, svälta och slagna från den dag de föds. Det sätter sina spår.

Mcbrud

Guest
Flamma77 skrev:
2342651 Kamphundar är raser (eller rasblandningar för all del...) som idag eller historiskt sett används/har används till att hantera andra djur fysiskt (förr) eller i organiserade slagsmål Hund vs Hund eller Hund vs Djur (även idag...).

Jag tycker att det är lika bra samlingsnamn som brukshund, vallhund eller jakthund.

Mördarhund däremot är däremot ganska fånigt. Måste man inte först fastställa planerat uppsåt hos hunden för att få kalla den mördare??:tungan

Så du säger att alla tidningsrubriker där en hundattackerat någon eller något och benäms som "kamphund" är en hund som regelbundet används till att slita andra hundar i stycken? Vet själv att det inte är så utan att media endast använder detta ord (även mördarhund) för att skapa rubriker. Hur farlig klang har egentligen rottweilerblandningen när man jämför med Mördarhunden/kamphunden?!! Saken är den att kollar du upp vilka hundraser som egentligen ligger bakom de här rubrikerna så är det saliga blandningar, även ibland schäfrar eller labradorer. Sällan är det faktiskt PB eller liknande. Gjorde ett arbete om just medias häxjakt på vissa raser och fick fram fakta som förvridits så mycket att artiklarna helt förändrades, endast för att det inte var lika intressant att läsa om den snälla familjehunden som bet dottern utan skrev istället att det var kamphunden som mördade en familjemedlem.
önskar för en gångs skull att folk kunde hålla sig till sanningen och inte skapa så mycket fördomar.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mcbrud skrev:
2342875 Så du säger att alla tidningsrubriker där en hundattackerat någon eller något och benäms som "kamphund" är en hund som regelbundet används till att slita andra hundar i stycken? Vet själv att det inte är så utan att media endast använder detta ord (även mördarhund) för att skapa rubriker. Hur farlig klang har egentligen rottweilerblandningen när man jämför med Mördarhunden/kamphunden?!! Saken är den att kollar du upp vilka hundraser som egentligen ligger bakom de här rubrikerna så är det saliga blandningar, även ibland schäfrar eller labradorer. Sällan är det faktiskt PB eller liknande. Gjorde ett arbete om just medias häxjakt på vissa raser och fick fram fakta som förvridits så mycket att artiklarna helt förändrades, endast för att det inte var lika intressant att läsa om den snälla familjehunden som bet dottern utan skrev istället att det var kamphunden som mördade en familjemedlem.
önskar för en gångs skull att folk kunde hålla sig till sanningen och inte skapa så mycket fördomar.

Ähh.. jag vet...:)

Att media sätter in fel raser i benämningen och dessutom använder den på företeelser som inte har med kamp utan med aggressivitet/dålig hundhållning att göra och på så sätt gör den missvisande, gör ju inte uttrycket kamphund fel i sig.

Last edited:

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Och här kommer mina funderingar in i bilden.

Flamma77 skrev:
2342623
Till denna komplikation kan tilläggas att Pitbullaveln i sverige inte är någon höjdare på något sätt. Få är de APBT som är avlade på de rasegenskaper som seriösa uppfödare håller strikt på.

Är det så att dom oseriösa uppfödarna drar till sej dom oseriösa köparna som inte vet vilka egenskaper/behov hunden dom köper har?

Är inte insatt i pittbullen men däremot väntade jag 9 år innan förutsättningarna för att att skaffa min rottweiler var dom rätta.
Gott om oseriösa uppfödare som bara är ute efter att tjäna pengar på valparna verkar det vara gott om när det gäller rottweiler.
Samtidigt som det verkar finnas valpköpare som tycker att det första man frågar när man ska ha valp är om föräldrarna är duktiga på att vakta.

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Oavsett vilken hund du har så gäller det att vara flockledare. Är inget som någon hittat på. Självklart ska ägaren uppfostra hunden och visa vem som bestämmer. Det gäller ALLA hundraser. Sen är vissa svårare att hantera än andra som blandningen i fråga.
Måsta säga att blandningen kanske inte är någon höjdare för någon som inte kan hundar. Kräver massor av sig ägare.
Jag menar dock inte att dessa djur är livsfarliga mördarmaskiner som flyger på allt och alla. Verkligen inte. Hanterar man dom rätt så är de stabila hundar, men i fel händer så kan det gå illa (oavsett vilken ras)

Att uppfostra en hund är ingenting som enbart gäller de med "kamphundar" (vilket är ett förbannat dåligt begrepp)!

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Media... :dummer

Golden Retriever biter barn i ansiktet = Fel på hunden.

"Kamphundsras" biter någon = fel på hela rasen.

Det är aldrig fel på ägaren. :huvet

Skulle vara kul med såna rubriker om människor. :3freak

Svensk slår svensk = kriminell svensk.

Invandrare slår svensk = kriminell ras, förbjud...FÖRBJUUUD !!! :4skrika

Media är dock inte dummare än sin kundkrets, varför tror ni att Expressen & Aftonbladet är rena skvallertidningarna nuförtiden (Hänt i Veckan)?
Det är bara puckofolk som bildar sin uppfattning på dessa rubriker, utan att bemöda sig att kolla upp lite fakta.

Kollar man statistiskt sett så skulle jag tro att dom flesta barn blir bitna av "snälla" raser.
Självklart p.g.a. dåliga ägare & föräldrar, men det är bara när det händer vissa andra raser som man ska skylla på hela rasen istället.

Fatta att det är hundägarna som uppfostrar sina hundar. :mattias
Spelar ingen roll vilken ras det är, med fel ägare blir alla hundar "farliga".
Dom flesta problem- & omplaceringshundar jag fått träna om har faktiskt varit av "snälla" raser.
Sen att medias sensationsjournalistik målar upp kamphundsraserna som farliga, lockar bara fler oseriösa idioter till att skaffa dom. Men det är inte rasens fel, utan medias.

Feluppfostrade/tränade hundar = Ägarnas fel.

Att så många oseriösa idioter skaffar en viss typ av raser = Medias fel.
(Såna som inte är lämpade att ha hund öht.)

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Hornpelle skrev:
2342952
Är det så att dom oseriösa uppfödarna drar till sej dom oseriösa köparna som inte vet vilka egenskaper/behov hunden dom köper har?

Det kan du lita på att det är.

Köksavel (okontrollerad renrasavel eller blandrasuppfödning) och lättförtjänta pengar, helt utan att ta något ansvar för vad man åstadkommer. Ibland är uppfödare heller inte sanningsenliga med flit.

Mycket av mytbildningen och missuppfattningar (både om hur hårda, tuffa och galna hundar de är och den att de inte är svårare eller annorlunda än vilken hund som helst...) om APBT härstammar från mindre nogräknade uppfödare och ägare som inte har läst rasens historia speciellt ingående eller ens är intresserade av att veta.

Okunniga köpare som inte kan faktagranska uppgifter från uppfödare är "lätta byten".

Offret i hela denna hantering är hunden.

sigges skrev:
2342981 ...
Att uppfostra en hund är ingenting som enbart gäller de med "kamphundar" (vilket är ett förbannat dåligt begrepp)!

Nej, det är det inte. :tungan

Last edited:

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
Catway skrev:
2341246 som rubriken lyder.. Detta handlar om en kill kompis till mig. Han har införskaffat sig denna hund som valp och haft den i 2månader ca.. han har ett litet barn ibland på 8år hur farlig kan denna hund vara?

enl. vissa jag pratat med säger att man måste ha ett starkt psyke för att uppfostra hunden rätt. =) Problemet är att min polare inte är så stark i psyket utan snare haft vissa psykiska problm m.m. =/

Vad tror experterna? Måste väl finnas några som jobbat med hunder osv.? vet minst 1..

/amatören
För att återgår till kärnfrågan: Hur farlig är en 80% rottweiler och 20% pitbull?

Den kan vara hur snäll som helst men även vara aggresiv eller lynnig.

Ett barn på 8 år är för mig inte litet längre och det anser säkert inte föräldrarna heller, vilket kan vara ett problem eftersom föräldrar då inte anser det nödvändigt att ha uppsikt när hunden och barnet är ihopa. Rent statistikt toppar retriverhundarna listan över bitskador mot barn. Varför? Jo för hunden anses snäll och ofarlig, och en trevlig leksak till barnen.

Jag har inte träffat någon seriös rottweilierkännare som anser att det är ok att blanda rasen med andra. De som är insatta i avel vet att %-snack bara är bullshit och att det är generna som styr. Två olika hundar från samma kull kan få olika egenskaper och därför är det också omöjligt att veta hur en blandras blir.

Ett argument för blandras är att de skulle vara friskare. Också bullshit vilket nu har visat sig med med senaste uppgifterna om sjukdomar och ärftliga defekter. Uppfödare av renrasiga hundar följer riktlinjer och har program för att få bort åkommor som är specifika för rasen. Ex HD och AD.

Rottweilier som ras kräver dessutom mer av sin ägare/förare och bör vara hos någon som har god kännedom och/eller förutsättningar för att hantera en sådan ras. Är man inte själv psykiskt stark som person är rottweiler definitivt inte rätt hund att ha. Detsamma gäller säkert rasen pitbull.

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Flamma77 skrev:
2342994 Det kan du lita på att det är.

Köksavel (okontrollerad renrasavel eller blandrasuppfödning) och lättförtjänta pengar, helt utan att ta något ansvar för vad man åstadkommer. Ibland är uppfödare heller inte sanningsenliga med flit.

Misstänkte det.
Vet som sagt bara hur det är med rottweilern och blev minst sagt orolig när jag spanade runt efter hund ringde en uppfödare jag sett anonser av då och då.En uppfödare hade inte tik som jag ville ha (blev iof en hanne men av andra orsaker) men jag fick höra att hans hanne hadde minsan råkat drapå en tik som en bekant hade och han kunde ta en tik åt mej,självklart stor och mycke vakt i dom,på frågan om dom var registrerade i rottweilerkluben så fick man till svar att det gör man själv med chip i nackaen :huvet

Annan uppfödare skickar med stamtavla,kan ebjuda avbetalning på en oregistrerad hund som är mycke dyrare än riktpriset från rasklubben och könet på valpen är inga problem med över 120 valpar/år,först till kvarn gäller.

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Okej här kommer lite extrafakta som kanske kan hjälpa till =)

Det är hans förstahund, dock har hans sambo vuxit upp med lite olika hundar till o från, men även hon har lite problem med socialen osv.. dessuom kelar hon mest med hunden.

Hunden ser verkligen ut som en pitbull i ansiktet, otroligt söt =) och som en rottweiler i övrigt så man kan verkligen tolka det som 80% / 20% =)

Själv känner jag allt mer oro över detta när jag hör alla komentarer här! :huvet Några kurser tverkar jag på att det kommer bli då det inte finns så mycket pengar här.:(

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
Hornpelle skrev:
2343162 ...på frågan om dom var registrerade i rottweilerkluben så fick man till svar att det gör man själv med chip i nackaen :huvet

Annan uppfödare skickar med stamtavla,kan ebjuda avbetalning på en oregistrerad hund som är mycke dyrare än riktpriset från rasklubben och könet på valpen är inga problem med över 120 valpar/år,först till kvarn gäller.
Det viktiga är att hunden är registrerad i SKK. Rasklubbens register har ingen större betydelse. Registreringen i SKK kan bara uppfödaren göra och det går inte att göra i efterhand eftersom man reggar hela kullen samtidigt.

Registrering i SKK och chip är inte samma sak. Chip fungerar som identifiering och kan göras även på oreggade hundar.

Alla som fundrar på att skaffa hund borde gå in på SKK's hemsida och ta del av värdefull information där. Det är inte bara dumma blondiner som köper småhundar ur bakluckan på bilar som blir blåsta.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sgtpepper skrev:
2341602
En fråga jag ofta ställer mig är varför rottweiler-pitbull-whatever-ägare så ofta knallar runt i adidas-mysbrallor och ser ut som gangsters? Är det något man lär sig på dessa rottweiler-kurser?

Ey, det skämtet har jag patent på. Och Marcus har ett godkänt patent på "fördomen" att alla Adidaskrigares brudar är superväteblonderade med pushup under collegetröjan.

@Chrille: Det är fortfarande ingen som har jämfört en mördarhund med en sporthoj. Det brukar alltid hävdas av dödarhundsägarna.
"Det är ju inte hojen som gör fordonet farligt, det är tönten i träningsbyxor...Mmkay?"

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
War-psycho skrev:
2342986 Skulle vara kul med såna rubriker om människor. :3freak

Svensk slår svensk = kriminell svensk.

Invandrare slår svensk = kriminell ras, förbjud...FÖRBJUUUD !!! :4skrika

Invandrare slår svensk = kriminell nysvensk = offer.

Svensk slår invandrare = rasist = förskjuten av samhället.

Ja, tänk om vi såg sådana rubriker i tidningarna... :rolleyes:

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Lugn skrev:
2343793 Invandrare slår svensk = kriminell nysvensk = offer.

Svensk slår invandrare = rasist = förskjuten av samhället.

Ja, tänk om vi såg sådana rubriker i tidningarna... :rolleyes:
Det var väl inte riktigt samma jämförelse som jag gjorde.
(Vilket framgår om man läser mitt inlägg, och ser sammanhanget.)

Men eftersom du tycker en väldresserad hund är lika farlig som en människa som riktar ett laddat vapen mot dig, så är jag inte förvånad att du å jag inte tänker på samma sätt. :)

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
War-psycho skrev:
2343806
Men eftersom du tycker en väldresserad hund är lika farlig som en människa som riktar ett laddat vapen mot dig, så är jag inte förvånad att du å jag inte tänker på samma sätt. :)

När sade jag det? :confused:

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Lugn skrev:
2343831 När sade jag det? :confused:
Inlägg #44 i denna tråd.

Det var iallafall den jämförelsen du tog fram, när du ifrågasatte hur jag kunde garantera att min hund inte flyger på nån oprovocerat.

Du behöver inte förklara, du har redan förklarat att du tyckte ditt exempel var dumt.
Men du lät det stå kvar iallafall, så då får du äta upp det.

Tänk på att jag bara svarade på en fråga du ställde, men det var du som ledde det dit.

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
VARFÖR skaffar man sig en sådan hund överhuvudtaget? Det FINNS fina renrasiga hundar. Det finns mer och mindre "snälla" raser. Folk avlar och korsar hursomhelst och säljer för skit och inget. Varför inte ha kvar de renrasiga hundarna? För de inte har råd att köpa en sådan? Har de inte råd med det så ska de inte ha hund. Mat, försäkringar och sådant kostar, för att inte tala om att det tar tid att underhålla en hund.

Det är för många som skaffar hund som inte borde ha hund...

- Johan

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
mr_rockster skrev:
2343850 Det är för många som skaffar hund som inte borde ha hund...
Instämmer helt med detta. Det gäller alla raser, och även andra typer av djur.

Gäller även barn också, vill jag påstå.
Hur många barn blir inte mördare, våldtäktsmän, misshandlare etc. när dom växer upp?
(Till stor del p.g.a. pissdåliga föräldrar som inte kan uppfostra sina ungar ordentligt.)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...