Zundapp KS 125 -73. Den med de snyggare små mätarna. Styrändsblinkers och asfula omkopplare. Uppgraderades såklart till fyra från senare modell.
Snabbast, snyggast och klart bäst i klassen. Såld.
Honda CB 500 -72 som byggdes om och trimmades. Cafestuk med alla trick för bättre väghållning, markfrigång, lägre luftmotstånd, bättre acc och högre toppfart. Relativt jättebäst. Såld.
Kawasaki Z 750 E1 -80. Ex Flöthers lilla superbikeklassen. Jorå vettu.
Bäst i test i Bike och de amerikanska testerna. I alla fall 1980. Knäskrap i klaratunneln och touring i Sydeuropa fyra gånger. Ej såld.
Suzuki DR 500 -81. Bäst i test i Bike. Min första offroad. Mest en vinterhoj. Satte köldrekord när jag åkte i -30. Åkte mycket i skogarna hemkring. Odubbade traildäck.
Lättad så gott det gick. Öhlinare bak. Trumma fram och bak, kass gaffel och rätt dålig markfrigång. Trots bristerna så hade jag otroligt roligt med den. Såld.
Suzuki DR 600 -86. Bäst i test i Bike. Drömhojen när den kom. Hade allt det som DR 500:an inte hade. Snygg original men jag byggde om den lite.
Även om den är bättre på allt jmf med 500 så är det lite annorlunda nu. Ej såld.
Yamaha TDM 900 -02. Det är bara ägarna själva som tycker att den är bäst. En ”crossover”. Risk för upprepning här; när jag tyckte att jag var värd en ny/beg hoj 2014 så gjorde jag en lång lista på vad den skulle ha och kunna göra.
Kan lista punkterna en annan gång
Min lista är inte som er. Eller som Bikes.
Nu blev jag fast när jag provkörde och har inte ångrat mig.
Touringegenskaper stod inte ens på listan. Har ju inga touringkompisar kvar.
Tre svängar utomlands hittills. 1000 mil och sju veckor 2019 bl a Gibraltar sund och Rom sedan lite Norge några dagar i år och efter det Slovenien, Stelviopasset, Frankrike och Nurburgring. Ett oplanerat personbästa på 135 mil sista etappen hem.
Det går att toura på en TDM. Supernöjd efter nio år och nästan 9000 mil. Ej såld!
Kawasaki Z 750 LTD twin. Japansk custom.
Hånad och dragen över samma kam som missfoster i samma kategori. Köpte grisen i säcken. Gick på kryckor och kunde inte ens provsitta. Gillade att max vrid ligger vid 3000 varv. Efter lite justeringar som styre och Öhlinare så blev den kanon. Ligger mellan 1500-3500 varv hela dan. Uppdrevad. Bekväm, tyst, smidig och kul. En bra vinterhoj också.
Väljer den före TDMen oftast. Ej såld.
Har inte kört så många olika hojar. Vill inte ens testa några. Jag gillar mina hojar. Dom duger jättebra åt mig. Jag är möjlige sugen på en till. Har inte plats. Vill inte sälja någon. Vi får se. Den eventuella hojen är från 89-95 ca. Inget nytt. Det var tillräckligt bra förr.
Annars är jag ett stort fan av Kawasaki 77-85. Å Yamaha TRX, XTZ 750 + TDM. Å några av Suzukis 80-talare.