Ifall man är ointresserad av hur andra tänker tror jag inte det behövs något alls. För egen del tycker jag att andras så kallade kognitiva beteenden – hur de resonerar – är intressant, ljusår mer än att någon hade Honda, att någon hade Yamaha, att någon hade Suzuki etc.
Finner du premisserna för denna tråden ointressanta är det bättre du skapar en egen än att störa det samtal som bevisligen intresserar andra. Själv lägger jag inte ansvaret på andra till att hålla mig intresserad, särskilt inte i någon annans tråd.
Just nu står du för 10% av inläggen men 0% av det som trådstarten efterfrågar. Om du anser att andra är ansvariga för att hålla dig intresserad kan det vara lämpligt att reflektera över om du tror att någon i denna tråd vill att 10% av inläggen ska bestå av din kritik mot trådstart, specifika inlägg och användare.
Vill du förbättra tråden, så börja genom gott exempel och skapa den förändringen du vill se. Posta precics det du själv efterfrågar, ett intressant inlägg om varför du kör BMW tillsammans med en utläggning om hur ditt kognitiva beteende ledde fram till det beslutet.
Så hade uppskattat reflektioner om attraktionen med en 35 år gammal motorcykel som man inte använder.
Attraktionen står beskriven i inlägget som nostalgi och känslor.
Ska vi svara på varför en ungdomspryl var mer betydelsefull för oss än en annan ungdomspryl, så är det sällan rationella argument som dyker upp. Det blir som en konversation om vilket fotbollslag man ska hålla på eller vilket band som är bäst.
Där jag växte upp stod det ofta en grön Kawasaki-sportis utanför. För mig skulle det vara nostalgiskt att få äga och köra precis en sån. Men det har ingenting med den Kawans egenskaper jämfört mot dåvarande Suzukis egenskaper. Däremot måste det vara just en Kawa av den modellen och den färgen, annars tillgodoser hojen inte den nostalgiska upplevelse jag söker.
I He riks inlägg kan vi också läsa en motsvarande motivering:
"Stod med en polare och det kommer en nyuttagen RD, första gången jag såg den, tittar på oss och plockar upp den på bakan och försvinner iväg. . . . sen var det kört!"
Så vad är det för svar du söker? En detaljerad förklaring om He riks ungdom och i vilka fler positiva sammanhang han såg en RD?
Det finns rimligen egenskaper som man tillskriver det ena märket, men inte det andra – vilka och på vilka grunder? Och hur resonerar man när man uppfattar dessa egenskaper som attraktiva?
För längesen skulle jag köpa min första bil. Jag ville ha bland annat en Supra Mk1 eller RX7, men det slutade med en Miata NA. Trots att det inte var den bästa bilen från mitt urval så lärde jag mig att älska den. Jag hade många roliga äventyr, kul garagetimmar med vänner och många mil av roadtrips.
Är den bättre än en ny Miata? Knappast. Hade jag ändå velat ha en gammal NA igen, bara för att komma närmre upplevelsen av min första bil, nämre känslan av gamla äventyr och roadtrips? Absolut. Gav bilen mig ett positivt bestående intryck på Mazda som tillverkare? Tveklöst.
Skulle vi angripa mitt bilköp logiskt och jämförande hade vi istället diskuterat att Fiat Barchetta är en liknande bil som jag valde bort på grund av att den är framhjulsdriven. Men det säger ingenting om min uppfattning kring Mazda eller varför en gammal Miata är betydelsefull för mig.
När jag väljer bil nästa gång så har Mazda gjort ett avtryck i min urvalsprocess. Jag vet att det är på grunderna att jag har ägt en själv och haft fler positiva än negativa erfarenheter.
Känslan jag har är givetvis subjektiv, men vad är alternativet? Att jag inte skulle ta hänsyn till min egen upplevelse när jag köper prylar just för att uppleva?