Hur fort far ni fram på allmän väg?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag undrar hur många som oftast ligger på gränsen för körkortsindragning när de är ute o "krusar"?
Själv brukar jag nämligen hålla 20-30 km/h över skyltat, förutom i tätbebyggt eller andra områden där folk går över vägen regelbundet.
Kör ju ibland mellan Kalmar-Karlskrona, och då är det i regel 60 - 80 - 100 - 120 - 130/140 som gäller. (hastigheterna jag håller alltså)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Får korrekta mig själv en smula, för på rak 50-sträcka med god sikt brukar jag nog dra mot 70 om det inte är tätt med övergångsställen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När där är hus mot vägen brukar jag hålla mig i skinnet, när det är andra på vägen brukar jag hålla mig till sansade hastigheter. Är jag ensam på vägen och det inte är hus längsmed... Mjaah, tillräckligt fort? Jag slutade ju pendla på min gixxer för att det regelmässigt gick i 160-180 på 70-vägarna och gör man det för länge så kommer definitivt länsman stå där och försöka ta en förr eller senare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med bil har jag slutat att köra för fort, jag har alltid kört med moms på skyltat (minst) men efter ett par bilar som inte har inbjudit till att överskrida så har jag slutat med det..

Med motorcykel, så fort som känns bekvämt, inte flåbusigt, men definitivt med plusmeny

Kanske en enduro/dualsport kan bota mig på motorcykel också...
Man får leta sig smalare vägar/stigar så det känns som det går fort istället

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Håller 30 där det är 30. Oftast 60 där det är 60. På 70 väg kan jag dra upp den på tvåans växel till 200 där det inte finns några bilar. Men 99,9 % av tiden för jag 80 på 70 väg.
Men ska ta det lugnare i sommar.
Tidigare mot Norrtälje låg jag ofta i 180 hela vägen. Men då hade jag min gamla ninja

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag försöker vara noga att hålla hastigheten där det är 50 och under samt där det ligger hus vid vägen.
På landsväg med högre hastighetsgräns så ligger jag oftast på momsad fart men jag försöker hålla mig under gränsen för körkortet.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kör alltid för fort me både bil å hoj... Både 2 å 3 gånger gällande hastighets gräns... 30 är en helig ko för de är nästan alltid utanför skolor å dagis.. Även tät bebyggt område blir de lugnare där de inte är fri sikt..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag gör som de flesta håller mig där det är bebyggelse och 30/40km mm.
Men annars är det ofta humöret som bestämmer.
Har dock fått mycket vildsvin och rådjur så försöker tänka på det också

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Eller kör man ihjäl någon.
Ett långt mycket viktigare skäl att hålla igen på rullen bland folk.
Då ska man ju sluta köra bil öht, för det är bra mycket vanligare att bilister kör ihjäl folk än motorcyklister.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Då ska man ju sluta köra bil öht, för det är bra mycket vanligare att bilister kör ihjäl folk än motorcyklister.
- Det var ett svar gällande "..för att det regelmässigt gick i 160-180 på 70-vägarna".
Alltså överdrivet fort = större risk för olycka. Det gäller ju oavsett två eller fyra hjul.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Upp till 70 relativt i enlighet med skyltat. Över det utifrån eget omdöme. Men oftast behålla-kortet-farter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Det var ett svar gällande "..för att det regelmässigt gick i 160-180 på 70-vägarna".
Alltså överdrivet fort = större risk för olycka. Det gäller ju oavsett två eller fyra hjul.
10km/h över är överdrivet fort enligt lagen. Men faktum kvarstår, det är farligare för din omgivning om du kör bil lagligt än om du kör MC skitfort, rent statistiskt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När jag transporterar mig oftast i trafiktempot.
När jag kör,? Ingen aning, kollar vägen då, nte mätarn.

De extremt få gångerna jag är på allmän väg med hojen alltså.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
I stan kör jag försiktigt såklart, på landsväg kör jag snabbt i kurvorna och på/avfarter, bara om dessa har bra sikt. Rakt fram lusar jag fram enl hustrun.
På motorväg kör jag 20-30 över om jag ska 20+ mil.
Ska jag köra kort sträcka är det inte lönt att köra på.

Och acca är ju kul, det är ofta förekommande.

Samma grundide om jag kör bil och MC.
Har aldrig krockat eller orsakat krock under 40 år. Gammal gubbe nu, men det syns inte med hjälm på som tur är!! Så man kan vara tuff lite grann i smyg... ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag följer alltid det som står på skyltarna, men det börjar bli svettigt när man har passerat 2-3 30-skyltar, någon 40-skylt, kanske en 50 och sen kommer det en 60-skylt på det. För man ska slå ihop alla man kör förbi va?

Skämt åsido, med bil gasar jag bara på om jag har bråttom, annars snålkör jag istället. Med hojen är jag mer pragmatisk i min syn på strikt regelefterlevnad. Jag anpassar och undviker att köra onödigt fort förbi hus och gårdar, eller i tättbebyggda områden. Jag saktar också ner om det går folk, hästar eller så på vägen, och saktar hellre ner och kör om när det är säkert om jag kommer ikapp cyklister än tränger mig förbi. Det är roligare när folk vinkar och tackar än pekar finger och skriver hatiska kommentarer på nätet.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...