Hur fungerar en ultraljudstvätt?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Att det fungerar och att det är småbubblor som kaviterar och lossar smutsen det förstår jag. Har själv en lite maskin från Kjell o Co. Mina förgasare är skinande rena.

Men hur fungerar den innuti?:va
Högtalare, elmotor som snurrar på en vevsläng, Piezo element? Eller?

Någonting kompliserat måste det vara, för dom är ju svindyra när dom blir på ca 40 liter.

Kan man inte bygga själv? Hur svårt kan det va:D

Mats
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraljudsrengöring

Så som jag förstår det handlar det om en högtalare som skickar ljud på ultraljudsbandet i en vätskebehållare. Antagligen så är det en fråga om dB för en större behållare, sättet att överföra energin från högtalarn in i behållaren och sen är säkert vätskan beskaffenhet ett frågetecken... Bör gå att göra en själv, men tror att själva "högtalarelementet" kan bli rätt dyrt..

Men är långt ifrån expert på området :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det undrar jag också. Man kan ju köpa ultraljudsprobes och hänga ner i ett bad men jag har inte hittat någon billig kinesisk leverantör....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
De prober vi själva salufört har varit sisådär. Visst kan det finnas applikationer där man måste göra så men ett vanligt uljudsbad är bättre i de flesta fall... I alla fall min erfarenhet.

För att få en probe att vibrera så krävs rätt starka grejer. I ett bad sitter det ofta fler en ett element. tunn vägg osv.


Det undrar jag också. Man kan ju köpa ultraljudsprobes och hänga ner i ett bad men jag har inte hittat någon billig kinesisk leverantör....
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Skulle jag göra mig en större US-tvätt så hade jag använt mig av en stav av jättemagnetostriktivt material.
Lätt att excitera, klarar upp till ca 40 kHz för Ø 6 mm och är mycket stark i sin utvidgning.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Skulle jag göra mig en större US-tvätt så hade jag använt mig av en stav av jättemagnetostriktivt material.
Lätt att excitera, klarar upp till ca 40 kHz för Ø 6 mm och är mycket stark i sin utvidgning.

TERFENOL® heter materialet tex. Har jobbat en hel del med det. På en konferans om vad man kan göra med sällsynta jordartsmetaller så kopplade vi en liten Terfenolstaf med en liten spole till hörlursuttaget på en bärbar CDspelare. När man satte den mot tex en bordskiva eller vatten elementet så blev det rakarns mycke ljud. Tyvärr funkar det inge vidare med bas.

Lite kul att veta

En av dom första jordartsmetallerna som hittades var Yttrium som fick sitt namn av ön Ytterö där en gruva (inte i drift) finns kvar.

Legerar man Terbium med Ferrit så förlängs staven i ett magnetfält

Legerar man Dysprosium med Ferrit drar den ihop sig.

Trycket man kan uppnå är cirka 150MPa så en stav på ø6mm kan ge en kraft på 4250 N och man kan få det inom nanosekunder.

Den första tillämpningen av dessa metaller var i tunnplåt. det kallas REM behandlad plåt och innebär att plåten får hållfasthet även i Z-led. Det är tex en förutsåttning för att våra bilar skall kunna få alla dubbelkrökta ytor.

Den mekaniska kopplingsfaktorn för en Terfenol stav är ca 99% medan samma sak för en vanlig högtalare är 1-2%
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
TERFENOL...........
Den mekaniska kopplingsfaktorn för en Terfenol stav är ca 99% medan samma sak för en vanlig högtalare är 1-2%

Runt 1990 körde vi tysk marschmusik genom att sätta en stav mot spånskiveväggen i Kuvösen på Ideon :)
Har för mig att det blev ganska bra bas av det ...

Visst borde det funka som ultraljudstvätt, speciellt som man lätt kan variera frekvensen. Kanske olika föroreningar är olika känsliga för olika frekvenser :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Runt 1990 körde vi tysk marschmusik genom att sätta en stav mot spånskiveväggen i Kuvösen på Ideon :)
Har för mig att det blev ganska bra bas av det ...

Visst borde det funka som ultraljudstvätt, speciellt som man lätt kan variera frekvensen. Kanske olika föroreningar är olika känsliga för olika frekvenser :tummenupp

Nä det som händer är precis det som TS föreslog. Utraljudet skapar microskopiska ångblåsor i och omkring skiten så den löserupp sig. Det brukar stå på utraljudstvättar att man inte får ha lösningsmedel som vätska men jag har kört en hel del med fotogen och då blir motordelar som nya skitfort. man kanske inte skall röka i närheten dock.

Vist kan man få lite bastoner men problemet är att även om magnetostriktiva material förlänger sig väldigt mycke i magnetfält jämfört med andra material så är det bara cirka 0,1mm för en 100mm lång stav och bastoner behöver amplitud.

Jag skulle gissa att magnetostriktiva material redan används i ultraljudstvättar.

Magnetostriktiva material har en egenskap som är ganska trist om man vill skapa mekanisk rörelde. Dom påminner om betong hög tryckhållfasthet men nästan ingen draghålfasthet så dom måste alltid vara inspända så att dragspänning aldrig uppstår. Detta gör dom mycket lämpade som utraljudsändare och diskanthögtalare men inte så bra för andra mekaniska rörelser.

En av dom saker som jag konstruerat baserad på magnetostriktion är en mycket snabb servoventil för hydraulik. När jag labbade med den använde jag en monoorkesterförstärkare som man kopplade in i vägen via en 3fas380V handske. Det var rätt cool.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En av dom saker som jag konstruerat baserad på magnetostriktion är en mycket snabb servoventil för hydraulik. När jag labbade med den använde jag en monoorkesterförstärkare som man kopplade in i vägen via en 3fas380V handske. Det var rätt cool.

Ventilstyrning möjligt kanske?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ventilstyrning möjligt kanske?

Skulle kunna gå men kanske lite overkill. En ventilstyrning är ganska långsam när vi talar om magnetostriktiva styrningar.

Lite förenklad analys

Ta en hoj vid 14000 varv/min = 233 varv per/s ventilen rör väl sig bara vartannat varv = 116,5 gånger i sekunden = 116,5 Hz

nanosekund = 10-E9 säg att man i verkligheten kan köra med microsekund
= 10-E6 vilket ger 1/10-E6 = 1MHz

116,5 <=> 1 000 000

För at kunna detaljstyra en ventils hela förlopp räcker det nog med en styrning som klarar ca 10x116,5 = 1165 Hz
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Skulle kunna gå men kanske lite overkill. En ventilstyrning är ganska långsam när vi talar om magnetostriktiva styrningar.

Lite förenklad analys

Ta en hoj vid 14000 varv/min = 233 varv per/s ventilen rör väl sig bara vartannat varv = 116,5 gånger i sekunden = 116,5 Hz

nanosekund = 10-E9 säg att man i verkligheten kan köra med microsekund
= 10-E6 vilket ger 1/10-E6 = 1MHz

116,5 <=> 1 000 000

För at kunna detaljstyra en ventils hela förlopp räcker det nog med en styrning som klarar ca 10x116,5 = 1165 Hz

ok, overkill alltså.
nu är ju jag lekman inom ditt område, men..
det gör väl inget om en ventil öppnar och stänger väldigt fort?
 
Last edited:

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
jag vet att kedjan blir som ny efter 3h i tvätten med fotogen :tummenupp
har bla tvättat alla broms ok och mångder med detaljer till båda hojarna.
E shit nöjd med mitt köp för 349kr
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
ok, overkill alltså.
nu är ju jag lekman inom ditt område, men..
det gör väl inget om en ventil öppnar och stänger väldigt fort?

Nä inte alls men man måste ordna en rätt rejäl utväxling så det blir nog rätt dyrbart. Har man 0,1mm rörelse och vill ha ett lyft på 10mm så måste man ha en utväxling på 1:100 som dessutom inte flexar. Eller hydrauliskt styrda ventiler reglerade med min uppfinning tex.

Jag tror faktiskt det redan är gjort, alltså motor med magnetostriktivt styrda ventiler men nog bara som ett experiment. Rätta mig gärna om jag har fel om någon vet.


En radikal ide vore att bara ha en ventil med tändstiftet monterat i ventilen. Om ventilen var nästan lika stor som cylindern så behöver man mycket mindre lyfthöjd. Sen skulle man kunna ha två enklare ventiler tex vrid som skickar ut avgaser eller släpper in luft. ved direktinsprutning som också sitter i ventilen.


Hmmm vridventil ...... nu fick jag plötsligt en ide. Får grunna och cadda lite.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nä inte alls men man måste ordna en rätt rejäl utväxling så det blir nog rätt dyrbart. Har man 0,1mm rörelse och vill ha ett lyft på 10mm så måste man ha en utväxling på 1:100 som dessutom inte flexar. Eller hydrauliskt styrda ventiler reglerade med min uppfinning tex.

Jag tror faktiskt det redan är gjort, alltså motor med magnetostriktivt styrda ventiler men nog bara som ett experiment. Rätta mig gärna om jag har fel om någon vet.


En radikal ide vore att bara ha en ventil med tändstiftet monterat i ventilen. Om ventilen var nästan lika stor som cylindern så behöver man mycket mindre lyfthöjd. Sen skulle man kunna ha två enklare ventiler tex vrid som skickar ut avgaser eller släpper in luft. ved direktinsprutning som också sitter i ventilen.


Hmmm vridventil ...... nu fick jag plötsligt en ide. Får grunna och cadda lite.

Lotus har ju haft en del expriment med ventilstyrningar, hittar inget just nu tyvärr.
Gillar ditt tänk, ingen låda där inte.
caddar också nu men lite enklare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmmm vridventil ...... nu fick jag plötsligt en ide. Får grunna och cadda lite.

5139_20206100108.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En fråga bara ...
Hur får man ur kraften när den tänder inuti kolven ? vad är det som får den att fortsätta rotera ?

Nu förstår jag inte hur du menar?

Det är cylindern (toppen av den IAF) som roterar, inte kolven, den åker upp och ner som vanligt.

Hur man väljer att få cylindertoppen att rotera varierar men sker ofta med drev från vevaxeln.

Jag har bara sett modellmotorerna, men dom verkar fungera utmärkt.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top