Hur fungerar en ultraljudstvätt?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Guide till att bygga en egen "ultraljud"-tvätt av en slipmaskin:

http://www.ehow.com/how_5077350_build-ultrasonic-cleaner.html
www.terminus-design.com/freeforall/poor man.doc

Om tex en förgasare ligger i botten på en vibrerande bunke så kan man väl tänka sig att förgasaren också vibrerar. Motståndet mot vätskan kanske räcker för att lösa upp smuts utanpå förgasaren. Dock gäller det ha ett bra rengöringsmedel.

Ultraljudstvätten tror jag dock kommer åt bättre i springor och framför allt tvättar den inuti tex en vätskefylld slang eller utrymme.

Någon som kan svara på mitt förra inlägg om en ultraljudstvätt kan sterilisera, desinficera, döda bakterier? Termen "kliniskt rent" vill jag undvika då den mer är ett allmänt uttryck för att något är väldigt rent, utan att faktiskt behöva vara just kliniskt rent.
Vad jag minns från min tid på sjukhusets teknikavdelning så "Ångar" man sakerna för att dom ska bli 100% rena.

Minns inget om någon ultraljudstvätt, men jag kan ha fel :va

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Någon som kan svara på mitt förra inlägg om en ultraljudstvätt kan sterilisera, desinficera, döda bakterier? Termen "kliniskt rent" vill jag undvika då den mer är ett allmänt uttryck för att något är väldigt rent, utan att faktiskt behöva vara just kliniskt rent.
Den rengör bara mekaniskt. Man måste använda kemikalier i badet för att smutsiga motordelar ska bli rena.

Är rätt säker på att den inte kan döda bakterier.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den rengör bara mekaniskt. Man måste använda kemikalier i badet för att smutsiga motordelar ska bli rena.

Är rätt säker på att den inte kan döda bakterier.

Der är ju också bara en fråga om kemikalier...
96% tvättsprit i baljan så ska du se att bakterierna dör.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag uppfattade frågan som huruvida just ultraljudsrengöringen skulle vara bakteriedödande, vilket jag inte tror. Jag var med i en grupp som testade just detta. Vi använde provstickor som vi "kontaminerade". Några stickor körde vi i ett ultraljudsbad i 10 minuter. Därefter skickades stickorna till ett lab. Labbet kunde inte se någon skillnad mellan stickorna vi inte gjort något med, och de vi kört i ultraljudsbadet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag uppfattade frågan som huruvida just ultraljudsrengöringen skulle vara bakteriedödande, vilket jag inte tror. Jag var med i en grupp som testade just detta. Vi använde provstickor som vi "kontaminerade". Några stickor körde vi i ett ultraljudsbad i 10 minuter. Därefter skickades stickorna till ett lab. Labbet kunde inte se någon skillnad mellan stickorna vi inte gjort något med, och de vi kört i ultraljudsbadet.

Näe, förvisso, men med vanligt kranvatten i baljan är den ju inte speciellt effektiv på fettbaserad motorcykelsmuts heller.

Men kombinationen ultraljud och milda rengöringsmedel är oslagbar, i synnerhet då sen tvättar minsta skrymsle.

Men du har rätt, ultraljudet dödar nog inga bakterier, däremot kan det nog tvätta loss bakterier från rostfria saker, men där är ju en autoklav som tvättar med ånga bättre

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

NEJ....

De används för att få bort grov smuts och sedan autoklaveras allt....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Humm... pistolen liggandes på mekar bänken!!!
Mao, törs man väl inte skriva någonting om att det inte funkar :D

Med tanke på hur billig lösningen är så skulle det vara pinsamt att inte prova, såga lösningen med fotknölarna.

Limma fast ett gäng högtalare kanske inte var så dumt förslag ändå :va

Mats

Han kanske har gjort sin egen tolkning även av processen shot peaning. Misstänker att vevstakarna blev lite buckliga efter de inledande försöken.

Efter dessa nedslående resultat gav han sig sedan i kast med den barnsligt enkla UV-tvätt-principen, "hur svårt kan de va liksom"

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Så vad som står om denna produkt är inte sant?
http://global.ebay.com/128L_Digital_Ultrasonic_Fruit_Vegetable_Cleaner_598_/260481937993/item

Det framgår ju dock inte om det följer med något speciellt medel, men i förklaringen nämns:

•Multipurpose cleaning and sterilization family used appliance
•Ultrasonic removes dirt from inaccessible corner
•Radical kills bacteria effectively
•Nano-silver suppresses bacteria growth

Och bilder från ett test på bakterier (Vibrio vulniticus tv, Escherichia coli th:
pro_img43_1.gif
pro_img44_3.gif
pro_img45_1.gif
pro_img46_1.gif

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så vad som står om denna produkt är inte sant?
http://global.ebay.com/128L_Digital_Ultrasonic_Fruit_Vegetable_Cleaner_598_/260481937993/item

Det framgår ju dock inte om det följer med något speciellt medel, men i förklaringen nämns:

•Multipurpose cleaning and sterilization family used appliance
•Ultrasonic removes dirt from inaccessible corner
•Radical kills bacteria effectively
•Nano-silver suppresses bacteria growth

Och bilder från ett test på bakterier (Vibrio vulniticus tv, Escherichia coli th:
pro_img43_1.gif
pro_img44_3.gif
pro_img45_1.gif
pro_img46_1.gif

Det är inte ultraljudet som dödar bakterierna.
Det sitter (förutom ultraljudssvängaren) även två spänningsförande elektroder av olika material i badet. Den ena elektroden utsöndra fria radikaler i tvättvattnet vilka dödar bakterierna. Samma princip som i ultraljudstvättsmaskiner för kläder. Det har tidigare stått en hel del om detta i NyTeknik.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ultraljud dödar bakterier i viss mån men är inte bra på det.
Blandat med go gegga kan det bli effektivt.

Autoklavera är så mycket bättre.

NanoSilvret kan ju bidra till död.
Intressekubb: http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Nano

Det sitter (förutom ultraljudssvängaren) även två spänningsförande elektroder av olika material i badet. Den ena elektroden utsöndra fria radikaler i tvättvattnet vilka dödar bakterierna. Samma princip som i ultraljudstvättsmaskiner för kläder. Det har tidigare stått en hel del om detta i NyTeknik.

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hittade en artikel, mycket intressant.
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article435741.ece

Skulle man kunna få till en sådan process med egen utrusntning i hemmet eller är processen för krävande? I ultraljudstvätten står inget om uv-ljus som nämns i artikeln.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article435741.ece

Skulle man kunna få till en sådan process med egen utrusntning i hemmet eller är processen för krävande? I ultraljudstvätten står inget om uv-ljus som nämns i artikeln.

Svårt för mig att svara på. Dels är jag inte insatt, sedan finns det ju människor som kan bygga en laser i hemmet, och andra som inte ens kan byta en propp.

UV-bestrålare har jag bara erfarenhet av från drickvattenreningsanläggningar. UV-bestrålare används oftast när man vill sterilisera vatten i en vattenledning, UV-bestrålaren installeras i ledningen. Vattenmängder som ligger i skugga från ljuset blir ju inte steriliserat. Så en UV-bestrålare i en tank fylld med detaljer som ska tvättas är inte så effektivt.
I fallet med ballastvatten så använder man UV-bestrålaren i till- eller frånledningen till tanken.

Den artikeln du skrev om har ju ingen koppling till det jag nämnde om elektroder som utsöndra fria radikaler. UV-ljus är som sagt ngt helt annat. Det ver denna typ av artiklar jag menade.
Notera även att det näms silverplätering i reklamtexten för din tvätt, silver har en biocid effekt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article16399.ece

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Intressant tråd det här. Diskuteras både tvåtaktsmotorer och bakterietillväxt i fartyg..

Var det inte en svensk brud som uppfunnit en vattendunk som renar vatten med hjälp av UV-ljus. Ett hjälpmedel till U-landsbefolkning. Man ska tydligen bara fylla vatten i dunken, lägga den i solskenet och efter ett tag så är vattnet rent.... lysande!

Intresant det där med Shot Peaning. man kanske skulle låna grannens hagelbössa och skjuta av en salva i vevstakshögen....

Mats

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu märker jag lite ord här men STERILT blir det inte av att lysa med lite UV ljus på en vattenlösning. Det dödar majoriteten av bakterierna men helt sterilt blir det inte. Samma sak med fria radikaler, det dödar en mängd hemskheter men sterilt blir det inte...

Av den anledningen så är det bara autoklavering och gamma-strålning som används när man steriliserar saker inom sjukvården. UV ljus med väldigt hög intensitet används för att göra en del saker "rena" men det är inte godkänt för sterilisering....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu märker jag lite ord här men STERILT blir det inte av att lysa med lite UV ljus på en vattenlösning. Det dödar majoriteten av bakterierna men helt sterilt blir det inte. Samma sak med fria radikaler, det dödar en mängd hemskheter men sterilt blir det inte...

Av den anledningen så är det bara autoklavering och gamma-strålning som används när man steriliserar saker inom sjukvården. UV ljus med väldigt hög intensitet används för att göra en del saker "rena" men det är inte godkänt för sterilisering....

Jo det är ju riktigt, desinficering är nog ett bättre ord för vad en UV-bestrålare gör i tex en dricksvattenanläggning.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

En helt overklig konstruktion att titta på i verkligheten, finns en uppskuren på
RAF's museum i Hendon utanför London.

Konstruktionen användes både på den här 24cyl "pannkakan" med dubbla
vevaxlar och på en stjärnmotorvariant. Namnet Napier fick dom efter
tillverkaren, Napier&Son.

Utvecklades från 2.200hp till 5.500hp, imponerande!

/KentW

Bifogar en bild på hur den ser ut i "detalj".

Bifogat

• sabre.jpg
    sabre.jpg
    135.2 KB · Visningar: 229
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nyheter