Hur fungerar en ultraljudstvätt?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som sagt, ..minns en dylik lösning från någon biltidning 15-20 år tillbaks. Minns jag rätt var den aktuella motorn en mastodont W-16 el liknande.
Knäck problemet med fungerande tätningar så har du ett världspatent ! :tummenupp

Borde väl funka med ett par "vanliga" kolvringar i avgasänden och på mitten och en vanlig axeltätning på insugssidan. Annars borde samma typ av tätning som sitter i en turbo funka på avgassidan.

Några av det första 4T-modellmotorerna på tidigt 80-tal hade sådant ventilarrangemang.

Jo men det var väl bara på insugssidan och inte på 4-T. Jag pysslade en hel del med RC båtar och bilar i 18års åldern.

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Borde väl funka med ett par "vanliga" kolvringar i avgasänden och på mitten och en vanlig axeltätning på insugssidan. Annars borde samma typ av tätning som sitter i en turbo funka på avgassidan.
Tror inte kolvringarna uppskattar roterandet, ...men ser fram emot att du slaktar din Briggs & Stratton och håller oss informerade om ev framsteg. :banana

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jo men det var väl bara på insugssidan och inte på 4-T. Jag pysslade en hel del med RC båtar och bilar i 18års åldern.

Nej det var på 4T och på både insug och avgas, sedan kom ju dock OS med vanliga ventilarrangemang. minns inte vilken motor som hade sliderna, undrar om det inte var Enya.

Samma här, jag RC-flög en del jag med. Multi-40.a med pipa var det sista.

Jo tvåtaktsmodellmotorerna har ju alltid haft slidinsug via veven.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Nej det var på 4T och på både insug och avgas, sedan kom ju dock OS med vanliga ventilarrangemang. minns inte vilken motor som hade sliderna, undrar om det inte var Enya.

Samma här, jag RC-flög en del jag med. Multi-40.a med pipa var det sista.

Jo tvåtaktsmodellmotorerna har ju alltid haft slidinsug via veven.

Okidoki Jag hade bla en Torpedo 6,5 med plastslid i vevhusets baklock. Insug ø11mm. Djävlar vad den gick

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Okidoki Jag hade bla en Torpedo 6,5 med plastslid i vevhusets baklock. Insug ø11mm. Djävlar vad den gick

Sök även på "sleeve valve engine" på google eller wiki. Då hittar du de flesta slidventilmotorer från nittonhundratalets början och framåt.

Här är en modellmotor med slidventiler
http://www.rcvengines.com/how-it-works.htm

Dock inte den modellen jag tänkte på i inlägget ovan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sök även på "sleeve valve engine" på google eller wiki. Då hittar du de flesta slidventilmotorer från nittonhundratalets början och framåt.

Här är en modellmotor med slidventiler
http://www.rcvengines.com/how-it-works.htm

Dock inte den modellen jag tänkte på i inlägget ovan.

Dock samma motor som jag postade!

Jag var sjukt sugen på en sådan på mitt modellplan då ljudet och vridet är bättre än på dom motorer jag flög med.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Dock samma motor som jag postade!

Jag var sjukt sugen på en sådan på mitt modellplan då ljudet och vridet är bättre än på dom motorer jag flög med.

Ok, det missade jag, solly!

Lite coolt att cylindern roterar, loppet kommer alltid se nyhonat och fint ut! :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok, det missade jag, solly!

Lite coolt att cylindern roterar, loppet kommer alltid se nyhonat och fint ut! :D

Världens första självborrande motor!

Bara att köpa ny kolvar i allt större storlek, tillslut har man en monstermaskin!

För att återknyta till hur en ultraljudstvätt fungerar citerar jag läraren på Lijlaskolans urmakarlinje (dom hade den första ultraljudstvätten jag kom i kontakt med)

"Det vete fan hur dom har lyckats, men dom har krympt ner en massa kärringar som sitter där inne och tjatar bort skiten"

Last edited:

Ozzi

Guest
En UL-tvätt bygger man lätt själv, kapa upp ett oljefat på längden sen svetsar man fast 2 rejäla högtalare, en i varje gavel, fyller upp med 50L diesel sen är det bara att dra på värsta heavy metal låtarna på högsta volym i ca. 30min.:D

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
En UL-tvätt bygger man lätt själv, kapa upp ett oljefat på längden sen svetsar man fast 2 rejäla högtalare, en i varje gavel, fyller upp med 50L diesel sen är det bara att dra på värsta heavy metal låtarna på högsta volym i ca. 30min.:D

Det är inte Ultraljud, det är Mega-Ljud:tummenupp

Mats

Finns lite större i tyskland på ebay... Är på jakt efter en själv, det är nästan inte värt att bygga en med tanke på tid och kostnad för det!

http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=Ult...270.l1313&_odkw=Ultraschallreiniger&_osacat=0

Mvh Thomas

Se där, nu börjar det bli på gränsen att jag har råd också.:krama
Ska fortsätta bevaka, vem vet. :yoparty
Men jag ska forsta lite i självbygge en lite stund till!

Mats

Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Dessutom borde den funka lika bra för 2-takt som för 4-takt, bara att ändra utväxling mellan vev och ventilslid.

Tada, en 2-takt smord som en 4-takt. Ingen olja i soppan :tummenupp

Tanken är juh god men du har ett problem. 2-takt kräver att du fyller cylindern men fräsch luft sammtidigt som du blåser ut avgaserna. Detta åstakomms på en vanlig 2-taktare genom att bränsle/luft komprimeras i vevhuset o sen rusar upp när kolven öppnar..
Möjligen kan du lyckas om du överladdar så du blåser in luft samtidigt som avgas-sliden är öppen. :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Nu förstår jag inte hur du menar?

Det är cylindern (toppen av den IAF) som roterar, inte kolven, den åker upp och ner som vanligt.

Hur man väljer att få cylindertoppen att rotera varierar men sker ofta med drev från vevaxeln.

Jag har bara sett modellmotorerna, men dom verkar fungera utmärkt.

Fattar inte hur jag tolkade bilderna förra gången jag kollade..
Nu förstår jag hur den fungerar.. var antingen trött eller också jävligt full :D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Tanken är juh god men du har ett problem. 2-takt kräver att du fyller cylindern men fräsch luft sammtidigt som du blåser ut avgaserna. Detta åstakomms på en vanlig 2-taktare genom att bränsle/luft komprimeras i vevhuset o sen rusar upp när kolven öppnar..
Möjligen kan du lyckas om du överladdar så du blåser in luft samtidigt som avgas-sliden är öppen. :)

Just det, tänkte inte på det.:)

Jag kom på det själv och har grunnat lite på hur man löser det.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy