Hur fungerar en ultraljudstvätt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ok, overkill alltså.
nu är ju jag lekman inom ditt område, men..
det gör väl inget om en ventil öppnar och stänger väldigt fort?
Det känns ju som att slitaget ökar ganska katastrofalt om hastigheten på rörelsen blir, låt säga, 100ggr snabbare. Kanske funkar inom prototyp-racing, men inte för oss vanliga dödliga som gärna vill få ut iaf 100 mil ur en motor :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nä inte alls men man måste ordna en rätt rejäl utväxling så det blir nog rätt dyrbart. Har man 0,1mm rörelse och vill ha ett lyft på 10mm så måste man ha en utväxling på 1:100 som dessutom inte flexar. Eller hydrauliskt styrda ventiler reglerade med min uppfinning tex.

Du behöver inte bara tänka på att få hävarmen styv, den måste vara lätt också för att undvika de masskrafter som uppstår när du accelererar den.
När det gäller gasväxling i en cylinder så känns det bättre att hela toppen kan aktiveras för att bli permeabel t ex när man lägger ett elektriskt fält över den.
Hur det går till? Det vet jag inte :D
Däremot har jag nåt gammalt patent på en bromsaktuator med just jättemagnetostriktivt material ... :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
En fråga bara ...
Hur får man ur kraften när den tänder inuti kolven ? vad är det som får den att fortsätta rotera ?

Kolven är den (vita) del som sitter i lilländan på vevstaken ...
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Har har en vän som tagit hem lite spridartestning utrusktning och bland annat några ultraljudstvättar, storleksmessigt är dom lite små för att släga ner en hel förgasare, men det gör man ju ändå inte, tror den var en halvliter.

Är inte säker på vad han tar, men dom är verkligen inte dyra.
Ring Anders på 0706580824 och säg att pratat med David om ni är intresserade
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Nä inte alls men man måste ordna en rätt rejäl utväxling så det blir nog rätt dyrbart. Har man 0,1mm rörelse och vill ha ett lyft på 10mm så måste man ha en utväxling på 1:100 som dessutom inte flexar. Eller hydrauliskt styrda ventiler reglerade med min uppfinning tex.
Du som verkar lite hemma i ämnet, ...vad skulle hindra att man använde hydraulisk utväxling till det där. Dvs att man använder cylinder/slavcylinder med diameterskillnad.

Borde krävas en diameterskillnad på 1:10 då för att uppnå rörelseutväxling 1:100 i cylinderns riktning !?

Men gissningsvis blir väl inte kraften tillräcklig till den utväxlingen, som en tillräckligt oskrymmande/billig lösning skulle kunna leverera.
Annars vore det gjort, får man anta.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
5139_20206100108.jpg

Jo sådär kan man göra men det var inte så jag tänkte. Jobbar på.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du som verkar lite hemma i ämnet, ...vad skulle hindra att man använde hydraulisk utväxling till det där. Dvs att man använder cylinder/slavcylinder med diameterskillnad.

Borde krävas en diameterskillnad på 1:10 då för att uppnå rörelseutväxling 1:100 i cylinderns riktning !?

Men gissningsvis blir väl inte kraften tillräcklig till den utväxlingen, som en tillräckligt oskrymmande/billig lösning skulle kunna leverera.
Annars vore det gjort, får man anta.

Även om instängd hydraulolja är ganska styv (om man luftat bra) så är den ändå inte tillräckligt styv, Det kommer att fjädra, men ljud blir det :)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Även om instängd hydraulolja är ganska styv (om man luftat bra) så är den ändå inte tillräckligt styv, Det kommer att fjädra, men ljud blir det :)
Men jättestyvhet är väl inget behov för att sköta en insugs-/avgasventil ? Typ motsvarande en ventilfjäder enl dagens konstruktion är väl vad som behövs.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Men jättestyvhet är väl inget behov för att sköta en insugs-/avgasventil ? Typ motsvarande en ventilfjäder enl dagens konstruktion är väl vad som behövs.

Om man vill växla hydraulik åt "fel" håll för att få ut rörelse istället för kraft så tillstöter ett litet problem. Du får strömningsförluster om du snabbt försöker fylla ett rör, dels pga av mediets inre friktion, dels pga av friktion mot rörväggarna och dels pga masskrafterna som uppstår vid den snabba förflyttningen.
Hydrauliken kommer att fungera ungefär som en stötdämpare, dvs motkraften blir proportionell mot hastigheten. Sedan ska ju ventilen flyttas också ....

Osökt tar jag upp en grej om ventiler :D

Ett ventilsystem som trycker tillbaka ventilen mha en fjäder fungerar så länge masskrafterna är lägre än fjäderkraften. När det snurrar för fort så orkar inte fjädern med längre och ventilerna släpper ...
En desmodromiskt styrd ventil tvångsstyrs och släpper inte. Det innebär inte att en sådan motor kan varvas oändligt ty antingen stannar den av för att gasväxlingen nått sin gräns eller så håller den inte mekaniskt.

MEN, den har en stor fördel ...

Ventilfjädern är dimensionerad för max varv och de krafter som behövs där. Fjädern ger alltså full kraft även på tomgång och trycker lika hårt på kamaxel, ventillyftare, osv hela tiden ...

Den desmodromiska mekanismen behöver bara övervinna masskrafterna och dessa är förhållandevis låga vid tomgång och vid de varvtal man normalt kör en sådan motor ... :tummenupp
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
läste någonstans att grannen till koenigsegg pillar rätt mycke med pneumatisk styrda vetiler.. testdes på någon volvo motor har jag för mig, säkerligen ingen "ny" teknik men någon som har koll på hur de gått? kommer de i någon motor framöver?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lotus har ju haft en del expriment med ventilstyrningar, hittar inget just nu tyvärr.
Gillar ditt tänk, ingen låda där inte.
caddar också nu men lite enklare.

Ja, ett elektrohydrauliskt system, helt fria ventiltider, dvs du kan kontinuerligt bestämma lyfta och öppningstid vid alla varvtal. Systemet saknar också kamaxel etc, helt hållet, det hydrauliska systemet verkar direkt och individuellt på varje ventil. Problemet har, som jag förstått det, varit att maximalt varvtal varit relativt begränsat, att det krävt mycket höga tryck och dels vägt en hel del (samt en astronomisk kostnad, har sett siffror på över £15 000 per ventil/"valve actuator"). Trots allt har systemet varit under utveckling i över tio år (läste om det i Performance Bikes i slutet av nittiotalet första gången) men det är tydligen först nu som man kommit med praktiska tillämpningar.

Här:
http://www.greencarcongress.com/2006/03/lotus_engineeri.html
http://www.technologyreview.com/energy/21620/
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så där nu har jag grunnat lite och cadat lite. Jag har mätt på lite delar jag hade liggande. Det jag ritat på är en cylindet med ø80mm och insugsdiametern är ø50mm (ungefär samma hela vägen till cylinderns. Jag har inte med öppnings/stängningstider eller vinklar så den är symetrisk. Dock borde denna lösning medföra att det är pissenkelt att labba med det.

Dessutom borde den funka lika bra för 2-takt som för 4-takt, bara att ändra utväxling mellan vev och ventilslid.

Ide.jpg

Man kanske skulle prova på en tex Briggs&Stratton gräsklippar motor, har några liggande.

Kanske gjort redan ?

Tada, en 2-takt smord som en 4-takt. Ingen olja i soppan :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om man vill växla hydraulik åt "fel" håll för att få ut rörelse istället för kraft så tillstöter ett litet problem. Du får strömningsförluster om du snabbt försöker fylla ett rör, dels pga av mediets inre friktion, dels pga av friktion mot rörväggarna och dels pga masskrafterna som uppstår vid den snabba förflyttningen.
Hydrauliken kommer att fungera ungefär som en stötdämpare, dvs motkraften blir proportionell mot hastigheten. Sedan ska ju ventilen flyttas också ....

Osökt tar jag upp en grej om ventiler :D

Ett ventilsystem som trycker tillbaka ventilen mha en fjäder fungerar så länge masskrafterna är lägre än fjäderkraften. När det snurrar för fort så orkar inte fjädern med längre och ventilerna släpper ...
En desmodromiskt styrd ventil tvångsstyrs och släpper inte. Det innebär inte att en sådan motor kan varvas oändligt ty antingen stannar den av för att gasväxlingen nått sin gräns eller så håller den inte mekaniskt.

MEN, den har en stor fördel ...

Ventilfjädern är dimensionerad för max varv och de krafter som behövs där. Fjädern ger alltså full kraft även på tomgång och trycker lika hårt på kamaxel, ventillyftare, osv hela tiden ...

Den desmodromiska mekanismen behöver bara övervinna masskrafterna och dessa är förhållandevis låga vid tomgång och vid de varvtal man normalt kör en sådan motor ... :tummenupp

Väldigt intressant, kul att så många har engagerat sig. MEN... finns det möjlighet att bygga en tvättmaskin själv?
Som sagt, jag har en lite 1,5 liters maskin själv. Har tvättat spridare till Dieselbilen, och delar till förgasare. Och det fungerar utmärkt. Suget efter en större manskin är stort. Helst en hel biltopp.

Mats
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Väldigt intressant, kul att så många har engagerat sig. MEN... finns det möjlighet att bygga en tvättmaskin själv?
Som sagt, jag har en lite 1,5 liters maskin själv. Har tvättat spridare till Dieselbilen, och delar till förgasare. Och det fungerar utmärkt. Suget efter en större manskin är stort. Helst en hel biltopp.

Mats

Ja du borde kunna bygga en större själv och det ganska enkelt. Det var ett tag sen jag jobbade med magnetostriktiva ultraljudsalstrare men nu borde det finnas att köpa färdiga. Inga av dom ingående delarna är särskillt dyra och du behöver en väldigt liten för att den skall klara ett bad som tar en topp.

Jag vet inga företag som jobbar med det nu men Feredyn hette ett när jag höll på.

Bandelin verkar vara ett företag som håller på med alla storlekar på ultraljudstvättar PZT drivna.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
läste om det i Performance Bikes i slutet av nittiotalet första gången)

precis den jag mindes ja, tack

Så där nu har jag grunnat lite och cadat lite. Jag har mätt på lite delar jag hade liggande. Det jag ritat på är en cylindet med ø80mm och insugsdiametern är ø50mm (ungefär samma hela vägen till cylinderns. Jag har inte med öppnings/stängningstider eller vinklar så den är symetrisk. Dock borde denna lösning medföra att det är pissenkelt att labba med det.

Dessutom borde den funka lika bra för 2-takt som för 4-takt, bara att ändra utväxling mellan vev och ventilslid.

View attachment 292061

Man kanske skulle prova på en tex Briggs&Stratton gräsklippar motor, har några liggande.

Kanske gjort redan ?

Tada, en 2-takt smord som en 4-takt. Ingen olja i soppan :tummenupp

hm, har du bild på bara sliden?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Har sett en experimentmotor där "håliga" valsar användes istf ventiler, ...där valsarna satt på samma ställe som en OHC, fast låg direkt mot toppens insugnings-/avgashål. Tror att Sbarro var inblandad i den, ..tätningsproblem var haken dock.

Kanske gjort redan ?

Som sagt, ..minns en dylik lösning från någon biltidning 15-20 år tillbaks. Minns jag rätt var den aktuella motorn en mastodont W-16 el liknande.
Knäck problemet med fungerande tätningar så har du ett världspatent ! :tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top