Om man vill växla hydraulik åt "fel" håll för att få ut rörelse istället för kraft så tillstöter ett litet problem. Du får strömningsförluster om du snabbt försöker fylla ett rör, dels pga av mediets inre friktion, dels pga av friktion mot rörväggarna och dels pga masskrafterna som uppstår vid den snabba förflyttningen.
Hydrauliken kommer att fungera ungefär som en stötdämpare, dvs motkraften blir proportionell mot hastigheten. Sedan ska ju ventilen flyttas också ....
Osökt tar jag upp en grej om ventiler
Ett ventilsystem som trycker tillbaka ventilen mha en fjäder fungerar så länge masskrafterna är lägre än fjäderkraften. När det snurrar för fort så orkar inte fjädern med längre och ventilerna släpper ...
En desmodromiskt styrd ventil tvångsstyrs och släpper inte. Det innebär inte att en sådan motor kan varvas oändligt ty antingen stannar den av för att gasväxlingen nått sin gräns eller så håller den inte mekaniskt.
MEN, den har en stor fördel ...
Ventilfjädern är dimensionerad för max varv och de krafter som behövs där. Fjädern ger alltså full kraft även på tomgång och trycker lika hårt på kamaxel, ventillyftare, osv hela tiden ...
Den desmodromiska mekanismen behöver bara övervinna masskrafterna och dessa är förhållandevis låga vid tomgång och vid de varvtal man normalt kör en sådan motor ...