Hur fyller man upp klasserna i Svensk RR

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
så här så danskarnas hemsida ut inför racet nu i helgen. vet inte hur mycket publik som kom iår men för 2 år sen pratade dom om 5000 betalande. man har annonseret o promotad detta på aficher o i radio sen april fick jag höra. man hade fixad en lokal mc klub som hade träff samtidigt med stort öl tält o live musik fre- lör kväll, kanon frukost med nybakade buller o alskens påläg ät va du vill 35 danska , rigtigt bra kvällsmat
http://www.classic-tt.dk/program.html
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ett problem, som jag inte vet hur populärt det är att ta upp, är ju att konkurrensen mellan arrangörerna är i princip noll. Vi förare betalar glatt för vi har inget val och då blir det bekvämt för arrangörerna att ta in alla kostnader via oss istället för att se oss som en del av inkomsterna.

Jag skulle antagligen göra precis samma sak så det här är inget försök till att korsfästa arrangörerna. Jag tror bara att det är en stor orsak till att vi ser väldigt lite marknadsföring av svenska RR-tävlingar vilket i sin tur leder till väldigt lite publik.

Men som sagt, en ansvarig för alla tävlingar är en bra början. Hur affischer osv ska se ut känns väldigt sekundärt så länge "någon" ser till att de kommer upp.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det är intressant att följa diskussionerna er förare emallan och att en del tror sig veta vad publiken vill ha och vad som lockar dem.

Har ni frågat publiken? Har ni gjort en marknadsundersökning vad som skulle locka den potentiellt nya publiken till tävlingarna?

Jag menar inte att ni ska göra det själva, ett sådant jobb lär en arrangör göra bättre. Men ni kanske ska sluta bråka om vad som lockar publik när ni egentligen inte vet. Det funkar inte att fråga mamma och pappa eller bästa kompisen, de är inte den rätta publiken.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tråden har gått från att fylla klasserna till att fylla läktarna, kan vi kanske fokusera på hur vi fyller klasserna istället.
 

Jocke E

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Boxholm
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Man behöver nog se till att fler klassar upp sig så det blir fullt i elitklasserna det borde gå för i dom flesta tävlingarna så åker dom snabbaste rookiesarna lika fort eller fortare än dom i slutet i elitklasserna. Då tror jag att det är mycket lättare att få in nya i rookie klasserna. Jag var tveksam när jag skulle börja tävla för man vill ju inte vara i vägen för tidigt i racet. Det är många som känner att dom är för långsamma att börja tävla när dom ser en del rookies som borde vara elitförare. Sedan tror jag att det borde vara "småtävlingar" typ bara start o ett eller två varv eller något sådant på träningskvällar så dom nya kan prova på o se att det inte är så farligt att köra race.:)
Jocke
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tråden har gått från att fylla klasserna till att fylla läktarna, kan vi kanske fokusera på hur vi fyller klasserna istället.
Sorry! :rodnar

Man behöver nog se till att fler klassar upp sig så det blir fullt i elitklasserna det borde gå för i dom flesta tävlingarna så åker dom snabbaste rookiesarna lika fort eller fortare än dom i slutet i elitklasserna. Då tror jag att det är mycket lättare att få in nya i rookie klasserna.
Det tror jag också.

Fast i ärlighetens namn är inte Rookie något att vara rädd för. När jag började blev jag varvad av Petter, Eskilsson, Svensken mfl men det var aldrig några problem eller någon som blev arg. I år har jag fått varva folk och det har fungerat hur bra som helst. Visst är det lite fartskillnad men så stor är den inte.

Däremot borde en del i Superbike-klasserna vara lite mer ödmjuka mot nykomlingarna. Att sparka efter den som är ny, eller blänga ilsket på dem när de kör om under tex ett kval, är ju inget som kommer att hjälpa till med att fylla upp klasserna. Sverige är för litet för att 30 förare ska kunna köra inom 1-2 sekunder på alla banor så för den som vill armbåga sig fram är väl utlandet rätt ställe att mäta sina krafter på (där lägger de inte fingrarna i mellan...).

Men som sagt, fyll på högst upp så kommer Rookie-klasserna att få nya deltagare :)
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Man behöver nog se till att fler klassar upp sig så det blir fullt i elitklasserna det borde gå för i dom flesta tävlingarna så åker dom snabbaste rookiesarna lika fort eller fortare än dom i slutet i elitklasserna. Då tror jag att det är mycket lättare att få in nya i rookie klasserna. Jag var tveksam när jag skulle börja tävla för man vill ju inte vara i vägen för tidigt i racet. Det är många som känner att dom är för långsamma att börja tävla när dom ser en del rookies som borde vara elitförare. Sedan tror jag att det borde vara "småtävlingar" typ bara start o ett eller två varv eller något sådant på träningskvällar så dom nya kan prova på o se att det inte är så farligt att köra race.:)
Jocke

Kan bara hålla med...... sen tror jag att det ligger för få tävlingar då det är varm och det är hyfsat bekvämt att sova i en oisolerad skåpbil..... det är nog bara dom mest inbitna som är sugna på att köra regnrace(oddsen för regnrace ökar betydligt på hösten) och sova i bilen då det nästan är nollgradigt på natten och betala den höga kostnad en racehelg för med sig... det är nog vanligaste anledningen tror jag att det är färre förare på hösten.... på våren är det lättare att slanta upp pengarna då vintern gör att folk är sugna, det känns relativt varmare och folk skiter i att det fortfarande är kallt och ruggigt med risk för regn :)
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
INFORMATION!
Hur fan tävlar man i roadracing? Vart finns infon? Vad är SM?? Vart anmäler man sig, vart betalar man, hur tränar man, när, vem, varför!?

Detta är något som jag tycker är en stor bristande faktor!

Finns ju ingen direkt information! Roadracing är snart endast inbördesbeundran! Förarna måste skärpa sig! Arrangörerna måste skärpa sig! Framförallt vara tacksamma för att vi RR förare accepterat dåliga arrangemang, äckliga toaletter, kallvatten, ingen el, sällan fungerande/existerande fik/lunchställen på banan.

Att trycka några affischer och ha en informativ hemsida måste väl för fan arrangörer, klubbar mm ha råd med! Lyft på luren, ring några lokala handlare. "Hej, jag heter Anders Andersson, jag representerar RR, får jag sätta upp några affischer hos dig inför SM på blablabla banan"

Tror ni att man får ett nej!?? Självklart inte! Posta skiten om det är långt å åka!

Dags att KOMMUNICERA! Klubbar, svemo, arrangörer. Ut med info, till förare och alla som man vill locka in i "heroinmissbruket" :)

Sluta snacka och GÖR NÅT FÖR FAN!

Tänk om tänk rätt!
Sätt ett mål att göra det så stort så att förarna kan FÅ BETALT, istället för att BETALA. Vi ska inte köpa EN läktare, vi kommer behöva FLERA LÄKTARE!
Städa upp "skiten", gamla fossiler och negativa "alltid gjort så här" tänkare".
Så, nu har jag luftat lite.

SPONSORER. Just det, som man sår får man skörda! Investera lite tid och kunskap i hur man ska göra! Titta på hur andra gör? Varför lyckas vissa men inte andra!??
OKEJ, nu med ett konkret förslag!

Nya förare kan ofta behöva en Mentor eller en hjälpande hand. Detta är något som klubbarna borde se över och hjälpa till med. Finns många avdankade RR-rävar som fortfarande är aktiva och säkert kan ge lite råd och tips!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nya förare kan ofta behöva en Mentor eller en hjälpande hand. Detta är något som klubbarna borde se över och hjälpa till med. Finns många avdankade RR-rävar som fortfarande är aktiva och säkert kan ge lite råd och tips!

Om man går licenskurs med Fiver nu i höst får man precis detta! På första tävlingen i vår har man tillgång till hela vårt team, plats i vårt tält, etc.
Detta påhitt kostar oss väldigt lite pengar, men gör det väldigt mycket enklare att starta i sitt första race.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tråden har gått från att fylla klasserna till att fylla läktarna, kan vi kanske fokusera på hur vi fyller klasserna istället.
Fast fyllda läktare kan säkert generera mer vilja att köra tävlingsformen roadracing oxå. Så det är inte allt för negativt att detta diskuteras oxå.

Samt, med fyllda läktare och mer media så får förhoppningsvis fler sponsorer och bättre möjlighet att över huvud taget och tävla.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Om man går licenskurs med Fiver nu i höst får man precis detta! På första tävlingen i vår har man tillgång till hela vårt team, plats i vårt tält, etc.
Detta påhitt kostar oss väldigt lite pengar, men gör det väldigt mycket enklare att starta i sitt första race.

Gott, fler sådana grejer gör att det är lättare att få tummen ur. :)

INFORMATION!
Hur fan tävlar man i roadracing? Vart finns infon? Vad är SM?? Vart anmäler man sig, vart betalar man, hur tränar man, när, vem, varför!?

Detta är något som jag tycker är en stor bristande faktor!

Finns ju ingen direkt information! Roadracing är snart endast inbördesbeundran! Förarna måste skärpa sig! Arrangörerna måste skärpa sig! Framförallt vara tacksamma för att vi RR förare accepterat dåliga arrangemang, äckliga toaletter, kallvatten, ingen el, sällan fungerande/existerande fik/lunchställen på banan.

Att trycka några affischer och ha en informativ hemsida måste väl för fan arrangörer, klubbar mm ha råd med! Lyft på luren, ring några lokala handlare. "Hej, jag heter Anders Andersson, jag representerar RR, får jag sätta upp några affischer hos dig inför SM på blablabla banan"

Tror ni att man får ett nej!?? Självklart inte! Posta skiten om det är långt å åka!

Dags att KOMMUNICERA! Klubbar, svemo, arrangörer. Ut med info, till förare och alla som man vill locka in i "heroinmissbruket" :)

Sluta snacka och GÖR NÅT FÖR FAN!

Tänk om tänk rätt!
Sätt ett mål att göra det så stort så att förarna kan FÅ BETALT, istället för att BETALA. Vi ska inte köpa EN läktare, vi kommer behöva FLERA LÄKTARE!
Städa upp "skiten", gamla fossiler och negativa "alltid gjort så här" tänkare".
Så, nu har jag luftat lite.

SPONSORER. Just det, som man sår får man skörda! Investera lite tid och kunskap i hur man ska göra! Titta på hur andra gör? Varför lyckas vissa men inte andra!??
OKEJ, nu med ett konkret förslag!

Nya förare kan ofta behöva en Mentor eller en hjälpande hand. Detta är något som klubbarna borde se över och hjälpa till med. Finns många avdankade RR-rävar som fortfarande är aktiva och säkert kan ge lite råd och tips!

kan bara hålla med.... alla snackar om billiga hojar hit och billiga klasser dit. men faktum kvarstår att när det är så dyrt att köra /timme så är hojen minsta kostnaden då de mesta av pengarna kommer tillbaka då den säljs. Om det ska bli fler duktiga förare så måste det bli billigare att köra racehoj(läs träna/tävla)... så som det är nu så kostar det så mycket /timme så man blir idiotförklarad av sin omgivning..... det behövs fler billiga arangemang för instegsklasser där förare utan sponsorer kan pröva lyckan utan att smälla av en kostnad motsvarande en billig utlandssemester. :)
 
Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Om man går licenskurs med Fiver nu i höst får man precis detta! På första tävlingen i vår har man tillgång till hela vårt team, plats i vårt tält, etc.
Detta påhitt kostar oss väldigt lite pengar, men gör det väldigt mycket enklare att starta i sitt första race.

Men Humlis!
Du är ju inte ett problem, du är en tillgång och en lösning! Men du kan ju inte göra allt! Det finns ju faktiskt en organisation och andra klubbar som också måste dra sitt strå till stacken. Vart tar licenspengarna vägen!?
Du gör ett jäkla bra jobb :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Få ut info..

www.roadracing.se

den använder svemo numera som länk in till grenen RR på svemo.se
Jag hade den domänen från början men släppte den direkt till Lodnert eftersom jag tyckte han/sporten hade bäst nytta av den (ist för mitt eget team, stort misstag)

Den skall ju va ett infoplank för publiken på förstasidan, förar/anmälningsinfo kan ligga där med men lite "djupare".

Där kan man även ha funktionen som jag nämnt tidigare (och erbjöd online ca 1997), placher för varje SM som förare etc kan skriva ut och sätta upp på den lokala mcfirman / macken mm.

Den sidan kan ju vara återfödseln av superbikers.se
Jag, Swedie, Rydén, eller någon annan kunnig kan jobba med den sidan..

(vem borde eg "äga" den domänen? jo sveriges RRförares organisation)

superbikers.jpg
 
Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Nu ligger en inbjudan ute till prova på dagen i Karlskoga. Gör vi ett bra jobb kanske vi kan få en 8-10 stycken att börja köra.

Kanske en prova på dag för lite äldre vore ett sätt. Och upplägget fungerar lika bra för större hojar

Finns det några här som vill se hur vi jobbar för att större startfält i juniorklassen är ni jäkligt välkomna att hjälpa till.
Skicka mail eller pm till mig.

Stefan Carlsson
SMC RoadRacingFabriken
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu ligger en inbjudan ute till prova på dagen i Karlskoga. Gör vi ett bra jobb kanske vi kan få en 8-10 stycken att börja köra.

Kanske en prova på dag för lite äldre vore ett sätt. Och upplägget fungerar lika bra för större hojar

Finns det några här som vill se hur vi jobbar för att större startfält i juniorklassen är ni jäkligt välkomna att hjälpa till.
Skicka mail eller pm till mig.

Stefan Carlsson
SMC RoadRacingFabriken

var läser man mer om detta?
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Information för nya/intresserade:
Var finns det?
Vad står det?
Är den lätt åtkomlig för nya förare?
Är den lätt åtkomlig för intresserade/åskådare?
Är den bra utformad?
Finns all info samlad på 1 sida?

Klasser:
Enhetsklass?
instegsklass?
I dagsläget finns ingen klass som tex Sport Production 250 som var tidigare. Finns det hojar för en likadan klass i nuläget?
Vad vill folk köra?
Vad har folk råd att köra?

Status:
Hur mycket status är det att ha 2-3-4 olika serier i Sverige?
Borde inte ett NM vara mera värt än ett SM?
OM någon/några kunde fixa iordning 1 serie som var värd namnet, så kanske det skulle dra med sig fler förare/fler åskådare.
Då skulle man veta att det var Sveriges Elit som körde.
Skulle kanske också locka fler att klassa upp sig för att konkurrera om platserna/uppmärksamheten

Frågan var "Hur fyller man upp klasserna i svensk RR?"
Kort och koncist så anser jag:

INFORMATION till alla som kan tänkas beröras.
mao ska den vara djävligt lätt åtkomlig
Även flyers/affischer innan race överallt. Ligger i de tävlandes intresse också att få upp dem.
Fullkomligt bomba den lokala tidningen innan och efter racet med info.

En klass som ska locka in folk att fortsätta efter 125 junior
En enhetsklass med begränsningar i däck, trimning etc. Något billigt som gör att de som kör ändå får adrenalinkicken att vilja gå vidare.
Något som drar stora startfält.

Men framförallt, så borde det vara 1 serie med 1 mästerskap.
Statusen måste tillbaka till RR. Då kommer även publiken med lite övertalning.
Fungerar Mikes koncept med SO?
Skulle det fungera likadant med SM?

Detta är min 50 öre.
Fd aktiv, numera åskådare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Många bra förslag i denna tråd, höstens tävlingar hade lite tunna startfält förutom ERF/SM på Mantorp där ARC gjorde ett kanonjobb.

Fler race på våren och färre på hösten.

Se till att racen är bättre utspridda över säsongen samt att dom inte ligger för tätt.

Se till att ni som ska tävla är anmälda/betalda i god tid så att arrangören kan göra ett optimalt tidsschema.

Slå ihop SM/SO och köra på alla sex banor i Sverige.

Se till att arrangemangen promotas mera proffsigt med hjälp av några som vet hur man kan göra detta bättre och kan tjäna pengar på det.

Bättre kommunikation/synk mellan förbund/klubbar/förare.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top