Hur fyller man upp klasserna i Svensk RR

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Japp, kommer ihåg det. Men tanken var att du besiktigar hojen med en uppsättning däck som märkes och används under hela tävlingsdagen, eller att man enas om ett speciellt däck under hela säsongen (gjordes i 250prod 99 har jag för mig, Dunlop 207gp tror jag det var). Som sagt detaljer, men tror absolut att det finns kloka huvuden som skulle kunna fundera ut och slipa fram detaljerna till en budget klass som framförallt tävlar på lika villkor.

Jo så gjorde de i lilla Superbike/Starbike nåt/några år också.
Då är det en annan femma.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Gäller det även för nybörjare? Jag imbillar mig att varierande förarkompetens hos nybörjare kommer vara större anledning till hastighetsskillnader än motorstorleken.

Nu gissar jag inte att dom duktigaste förarna kommer att köra i "instegsklassen". Då känns det fel att dom "sämsta" skall kunna kompensera sina förarbrister med en massa effekt.
En hoj med måttlig effekt typ ninja 250 visar tydligt förarens skicklighet att ha med sig fart genom kurvorna. En stor fördel är att eventuella kracher mest blir "snälla" lowsider med "knäckt" självförtroende och skrapat skinnställ + hoj.

En oskickligt hanterad 1000 cc, där har vi istället dom "stygga" highsider kracherna. Dessa olyckor leder ofta till personskador och mer eller mindre totalskrotad hoj. Dom sakerna gör att en nybörjare kan få hela sin race säsong förstörd både ekonomiskt och skademässigt (läkande frakturer) redan på säsongens första kval.

Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Gäller det även för nybörjare? Jag imbillar mig att varierande förarkompetens hos nybörjare kommer vara större anledning till hastighetsskillnader än motorstorleken.

Ja du har helt rätt när det gäller nybörjare där men min tanke med en budgetklass var att den skulle även täcka in lite mer erfarna förare. Enligt min erfarenhet med många som lägger av med RR slutar efter en eller ett par säsonger som A-förare pågrund av skenande kostnader, hade de då funnits en budget klass att falla tillbaka till kunde man säkert rädda kvar en del av dessa i sporten. I 250p körde man blandat A och B förare, sorterade ut sig under kvalet samtidigt som det säkert var utvecklande för många B förare.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tvångsklassa upp de snabbaste rookisarna.

Dels skulle de utvecklas bättre där och fler skulle se att de tidsmässigt hade något att göra i rookie.

Det och En nationell serie som går över alla banor tror jag skulle kunna göra en del,ett SM som blir värt något och redovisas så att en vanlig dödlig utan förkunskap lätt kan se vem som ligger etta i SM.

Ett sådant upplägg skulle kanske till och med vara så lättöverskådligt att folk skulle kunna ta sig ut och kolla på lokalfavoriten om sportbilagan skulle få för sig att redovisa resultat/tabell.

Bara mina tankar om det hela....

Henrik

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ja du har helt rätt när det gäller nybörjare där men min tanke med en budgetklass var att den skulle även täcka in lite mer erfarna förare. Enligt min erfarenhet med många som lägger av med RR slutar efter en eller ett par säsonger som A-förare pågrund av skenande kostnader, hade de då funnits en budget klass att falla tillbaka till kunde man säkert rädda kvar en del av dessa i sporten. I 250p körde man blandat A och B förare, sorterade ut sig under kvalet samtidigt som det säkert var utvecklande för många B förare.

Tyvärr blir det dumt om en massa "gamla" elitförare tar över den tänkta instegsklassen. Då kanske nybörjarna kvalas ut innan racen.
Då kan nybörjarna lika gärna åka omkring på bandagar eller träningar med laptimer till en mycket lägre kostnad.

En viktig fråga som måste besvaras innan en fortsatt diskussion blir meningsfull är varför SP-klassen dog ut.
klassen tillät ju nyproducerade hojar t.ex SV650 och ER 6. Om intresset hade varit stort så hade man bara behövt justera reglement lite så att t.ex fjädrings o gaffelbyte hade vart tillåtet samt möjlighet att köra 1cyl KTM690 och ev Ducati Monster 695/696 i klassen.

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Hoj
Kawasaki Z750 2008
En entypsklass med strikta regler som 250 Sport Production en gång var är en klass som saknas. Ren idioti att man misshandlade den klassen på det viset man gjorde de sista åren utan att ha en liknande klass som ersättare.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tror att med 1 promotor och 1 arrangör som arbetar för ett nationellt SM med hög status där publik finns och en känsla av att det inte bara är en massa oerhörda pengar för ingen publik, så vill nog fler vara med. Jag personligen tycker det är skittrist att lägga pengar på en sport som det inte finns medialt intresse för.

Så just nu gör man ju det för att det fortfarande är roligt, vilket i grund och botten oavsett kommer styra om man kör eller inte. Men en kurriosa hade ju varit att känna att när man tittar upp under racet, så ser man publik! Det hade vi på vår senaste BoTT-tävling på Knutstorp. När man tittade upp, var det snudd på lika mycket publik som på en STCC-tävling. Massor av folk i depån som var intresserade av att se hojar.

Regler osv hit o dit per klass, är mindre viktigt än att satsa på att det strömmar in publik som gör hela helgen rolig, inte bara för förare utan även publik och annat folk.

Men som sagts tidigare, tvångsuppklassa, samt tvångsnedklassa. För att sprida ut och jämna ut klasserna för att göra fajterna tätare, oavsett i topp eller botten av fältet.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Håller med Swedie...

1. Varför kör så få RR? Kostar för mycket pengar.

2. Varför är det dyrt? För få sponsorer.

3. Varför få sponsorer? För lite medialt intresse.

4. Varför så dålig mediebevakning? För lite publik.

5. Varför så lite publik? SM och SO är för tråkigt att kolla på, tyvärr... Pro Superbike har jag gnällt på i andra trådar, men kort samanfattat är det inte värt det. Ok, det är två race per helg denna säsong men eftersom jag har noll intresse av STCC är det ändå för lite hojrace för de pengar och den tid som går åt.

Jag önskar en ensam stor klass typ "Swedish Super Bike" med några olika instegsklasser som kör samma helger.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ett stort problem att få publik är att många RR-banor ligger avsides. Det är "stort" företag att åka från Göteborg till Anderstorp eller från Stockholm till Gelleråsen för att titta på "lite" roadraceing. Speciellt om man bara är måttligt intresserad av sporten. Det blir inte naturligt att titta när klasskompisen / arbetskamraten kör race 20 mil bort.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
En entypsklass med strikta regler som 250 Sport Production en gång var är en klass som saknas. Ren idioti att man misshandlade den klassen på det viset man gjorde de sista åren utan att ha en liknande klass som ersättare.

Ett problem var att klassen "utvecklades" till en spretig klass med hojar som hade helt olika målgrupper och egenskaper. Från dom ursprungliga supersportiga 250 2-taktarna med "knivskarpa" vägegnskaper och race liknande motor till budget (pendlar, nybörjar) hojar typ Er6 eller SV650 med "halvbra" vägenskaper och en snäll motor.

Samtidigt som man hitttar mycket av 250 fina race egenskaper i en modern rookie 600 hoj, med grymma vägegenskaper och en sportig motorkaraktär.
600 cc hojarna har ju utvecklats jättemycket under dom 20 år sedan 250 sp hojarna kom.

Jag tror mycket av förklaring till SP klassens nedläggning står att finna i 600 klassens framgångar.

MC Doktorn

Guest
Håller med Swedie...

1. Varför kör så få RR? Kostar för mycket pengar.

2. Varför är det dyrt? För få sponsorer.

3. Varför få sponsorer? För lite medialt intresse.

4. Varför så dålig mediebevakning? För lite publik.

5. Varför så lite publik? SM och SO är för tråkigt att kolla på, tyvärr... Pro Superbike har jag gnällt på i andra trådar, men kort samanfattat är det inte värt det. Ok, det är två race per helg denna säsong men eftersom jag har noll intresse av STCC är det ändå för lite hojrace för de pengar och den tid som går åt.

Jag önskar en ensam stor klass typ "Swedish Super Bike" med några olika instegsklasser som kör samma helger.

Det sammanfattar konsekvenserna bra, sporten krymper till en exclusiv skara som har råd. Kunkurrensen är så dålig att sporten inte utvecklas längre.

Internationell racing där varvrekorden ryker är det enda som skulle få mig att åka till en motorbana som publik.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Döp om det från det görtråkiga "Roadracing SM". De flesta icke-involverade vet knappt vad "Roadracing" betyder.

Döp det till "Superbike-SM" och medföljande klasser i mindre och kursiv text. För trotts allt, ÄR Superbike det som kan locka ny publik, då "superbike" låter fräckt och är mer allmänt känt!

För inte heter det Roadracing VM när man ska titta på MotoGP, eller World Superbikes för den delen. Det promotas med namnet på huvudklassen. Och även i Sverige är det Superbike, oavsett vad någon annan säger.

DÖP OM DET! Någon som håller med? Jag tror bara denna lilla ändring kan göra SUSEN!

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Tror man ska försöka få ut det mer i media så folk verkligen vet om att det e race, då kommer sponsorerna och fler har råd och köra.

sen tror jag på att ha en klass som dom har i norge som heter national där hojarna måste vara 6 år gamla.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Döp om det från det görtråkiga "Roadracing SM". De flesta icke-involverade vet knappt vad "Roadracing" betyder.

Döp det till "Superbike-SM" och medföljande klasser i mindre och kursiv text. För trotts allt, ÄR Superbike det som kan locka ny publik, då "superbike" låter fräckt och är mer allmänt känt!

För inte heter det Roadracing VM när man ska titta på MotoGP, eller World Superbikes för den delen. Det promotas med namnet på huvudklassen. Och även i Sverige är det Superbike, oavsett vad någon annan säger.

DÖP OM DET! Någon som håller med? Jag tror bara denna lilla ändring kan göra SUSEN!

Håller med. Märks vem, vilka som jobbar med marknadsföring :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Håller med. Märks vem, vilka som jobbar med marknadsföring :)
Inte jobbar jag med marknadsföring, eller? Kanske på sätt och vis med Sporthoj.com. Men vad jag sa, känns bara oerhört logiskt. Och att ingen "kommit på" det känns kontigt. Har tänkt det flera gånger på väg till LMS, där det ibland står just "Roadracing SM" i stortext. Jahå? SUUUUPERBIKE, "300 km/h" PANG BOM! Ska det stå... Töijp.

Är det varje lokal arrangör som bestämmer hur man ska marknadsföra en tävling? Eller är Svemo med och fingrar även i det?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fast nu är det Du som drar upp det. Funderat på det?
:va

Jag försökte förklara anledningen till att det inte står PANG - BOOOOM - 300 KM/H - SUPERBIKE osv.

Superbike (eller Superstock 1000 som klassen heter på SM-helger som inte arrangeras av SO) är ingen SM-klass. Därför finns det säkert dem som tycker det är fel att promota en supportklass före SM-klasserna.

Funderat på det?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...