Trist när SM-finalen har ekande tomma läktare.
Fast är det så konstigt? Jag var ner med tjejen nu i Lördags & ska man se på saken från hennes ögon (som inte är insatt i svensk racing, utan avskyr det) skulle man kunna sammanfatta dagen med..
På svemo.se (som utomstående inte ens vet att den existerar) får man leta sig fram för att ens få info om att det är race, men ingen info för en som vill vara publik. Samma sak på Mantorps hemsida. Info för förare och en länk till anmälan, ingen info alls för besökare. Media ska vi inte ens prata om.
Nåväl, via en tråd här på Sporthoj kan man ju iaf. få reda på att det ska köras final i ett svenskt mästerskap.. På vägen ner sitter inte en enda skylt som talar om vad som ska hända. Inte ens utanför banan görs det någon reklam. Väl framme vid banan så har dom dessutom mage att ta betalt i inträde trots att det är HELT tomt på läktarna. Utöver mig och tjejen så gissar jag på 12 betalande besökare som inte hade en mek- eller familjerelation till de tävlande.
Väl inne på banan så är informationen för en förstagångsbesökare så gott som obefintlig. Program för dagen, presentation av klasser/förare osv. lyser med sin frånvaro. Men men, upp på läktarn efter start/mål & innan Parisarn. Härifrån får man ingen som helst info om vad som händer då man bara kan höra Humlan & Skalman om man står precis vid högtalarna i deras bås. Efter R600 rör vi oss mot depån & upp på taket. Här uppe hör man inte heller nånting vad dom säger..
Lagom till STK600 blir det Tools tältet precis vid första böj. Om man ändå inte hör vad dom säger kan man iaf. stå utan snålblåsten.. Racen passerar allt eftersom, tjejen refererar till Sandström som "köttbullen på rosa moppe" och sen är dagen slut. Det är knappt så att jag som fullt insatt tycker det är kul att titta på, hur ska man då locka andra besökare när det ser ut som det gör, på en SM-final?
Tar man dessutom med hur det ser ut ekonomiskt för att kolla på race förstår jag att folk inte åker ner.
- Frukost på valfri mack, ~100kr för två pers.
- Bensin t.o.r från Stockholm, ~500kr.
- Entré för två pers, ~200kr.
- Lunch & fika på banan, ~200kr.
Så gott som ingen information alls innan man åker ner. Ingen info när man väl är på plats om vad som händer på banan, och i ärlighetens namn tror jag det är få som inte "brinner" för racing som lägger 1000kr för att kolla på i snålblåst. Nej, jag förstår rätt bra varför det inte är mer folk och tittar..