Hur fyller man upp klasserna i Svensk RR

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jaha nu har denna tråd börjat handla mer om hur vi kan ändra på hela sporten, relevent iofs men varför dör en tråd som denna då ut?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4917535#post4917535

Vågar man sticka ut näsan och spekulera i att det bara är så att folk har pengar i början på sommaren och mindre efter semestern, just därför kanske fler race ska ligga på just våren. RR, en vårsport ? ! :tungan

Hur fylla upp klasserna?
Inte starta nya,,
ja som Eskilsson mfl skriver, leverera ett arrangemang som håller en viss klass, så de surt ihopjobbade eller ihophorade(sponsor)pengarna känns vettigt spenderade.

Men, en instegsklass behövs, 125 - 650 (125gp 125 gata 250sp 250ninja sv650 er6 mm), inga uppklassningspoäng, bara ha kul, den klassen fyller på uppåt.

Prispengar? ja om nån annan betalar men som alltid är det ju förarna som betalar så nej tack.

Mer och nöjdare publik:
kortare race bla, RR på svensk nivå är inte kul att titta på i 22varv.
Bankörning på eftermiddagen med BBQ och fjädringsskola på kvällen, slå ihop bandagar med tävlingar, folk flockas ju den ena företeelsen.
Dom fyller på i rokkie och eller 125-650 klassen.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En fundering angående instegsklass.

Varför inte ha en prova-på-klass som kör lite kortare kval och kortare race (så de får plats i tidsschemat) vid varje racehelg?

Klassen är öppen för alla som vill testa och man får köra med i princip vilken hoj som helst som följer ett grundläggande reglemente som främst är till för att se till så att hojarna är säkra. Självklart måste man ha gått en licenskurs.
(Eventuellt kan man ha separat poängutdelning baserat på motorstorlek)

Har man vunnit 1-2 race (tagit minst 50 poäng etc...) får man inte vara med längre utan måste fortsätta i en klass öppen för juniorer eller seniorer (tex Rookie 600).

Anmälningsavgiften ska vara lägre än för de andra klasserna, dels för att de får köra mindre och dels för att försöka locka folk att börja tävla.

Vips så har vi en klass där bandagsentusiasterna kan prova på att köra race till en låg kostnad med sina befintliga hojar och förhoppningsvis får de blodad tand och vill fortsätta tävla lite mer seriöst :banana

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Kanske en lite för "bred" instegsklass 125 gata - Er 6 (125-650). Jag tror inte det blir några roliga race på storbanor med en så stor effektmässig spridning på hojarna. Risken är stor att den motorstarka hojen drar ifrån på rakorna och den lilla hojen med den skickliga föraren kommer igen i kurvorna. Ett sådant arrangemang kräver att dom duktiga förarna köper ER 6 (650) för att ha en chans att visa sin skicklighet i resultatlistona.

Enligt min åsikt så måste "maskinmaterialet" vara jämnare i en klass t.ex apriila 125 2-takt eller Kawa Ninja 250 4-takt. Det är hojar med drygt 30 hk motoreffekt. ER 6:an och SV 650 har c:a 70 hk.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vågar man sticka ut näsan och spekulera i att det bara är så att folk har pengar i början på sommaren och mindre efter semestern, just därför kanske fler race ska ligga på just våren. RR, en vårsport ? ! :tungan
Visst är det så, folk har mer pengar och motivation/hybris i början av säsongen, efter semestern så inser några att dom aldrig blev den nya Rossi och lägger ner.

Det ser likadant ut på bandagarna för gatåkare, fullspikat på våren och halvfullt på hösten.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kanske en lite för "bred" instegsklass 125 gata - Er 6 (125-650). Jag tror inte det blir några roliga race på storbanor med en så stor effektmässig spridning på hojarna.

Kolla LMS B-Race 125-400cc klassen, där man även får köra ER6 och Supermono (KTM 690 tex), klockrent
Absolut billigaste räjsingen hittils har för mig varit KTM 690 Cup och hyfsat roligt.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Nu kanske jag frångår ämnet men för att skapa intresse för roadracing
måste vi skapa en eller flera Tony Rickardsson inom våran gren.
Och hur gör man det kolla motocross vad har dom knattecross.
Vad har vi minimoto hur mycket satsas det där googla på svensk
minimoto det blir inte mycket.
Det är ju där föräldrar har råd att skapa en talang och banor finns det mycket fler på nära håll.
När det sen är dags för dom stora motorcyklarna har förhoppningsvis sponsorerna upptäckt vilka som kan gå hela vägen och ta över finansieringen efter föräldrarna.
Det är mitt tips det här går ju inte att skapa över en natt
men på lång sikt är det min ide satsa på dom små.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Kolla LMS B-Race 125-400cc klassen, där man även får köra ER6 och Supermono (KTM 690 tex), klockrent
Absolut billigaste räjsingen hittils har för mig varit KTM 690 Cup och hyfsat roligt.

Jag tycker ändå det blir två grupper av hojar 30-35 hk gruppen och 65-75 hk gruppen.

Bristen på minimotobanor beror på att gocartbanorna används på all ledig tid till den lönsamma hyrkarten. Det är en verksamhet där många företagskunder köper hela konferansarrangemang med gokartrace, enklare mat och konferanslokal. Det ger naturligtvis mycket mer pengar än en träningsavgift för en junior.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Visst det kanske inte kryllar av bantid men för egen del skulle min grabb
börja med minimoto då har jag 4 mil till närmasta utomhusbana(glimmingen) 6mil till närmaste inomhusbana(trollhättan) vi kan ju träna ungarna på samma villkor som i sydländerna oberoende av väder.
Stora banor bor jag perfekt mitt i smeten 25 mil minst åt alla håll.
Det orkar man ju inte ens tänka på då hade det blivit cross för hela
slanten om han får 2hjuls intresse.

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Som är dyrare än att köpa beggade slicks som har bättre grepp och livslängd, men visst.

Okej, men tänk ett steg längre när det gäller däcken, säg att vi åker på slicks då, hur gör vi när det är blött? Extra uppsättning fälgar med regndäck? Gatdäcken kan du dessutom sälja till korvkiosknuttarna när de är slitna. Går ju diskutera allt i detalj men ville bara väcka tanken med att jag tror att svensk RR skulle behöva en billig klass där man tävlar på någorlunda lika villkor, tror det skulle kunna locka tillbaka en del gamla avdankade förare som slutade på grund av kostnaderna.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Okej, men tänk ett steg längre när det gäller däcken, säg att vi åker på slicks då, hur gör vi när det är blött? Extra uppsättning fälgar med regndäck? Gatdäcken kan du dessutom sälja till korvkiosknuttarna när de är slitna. Går ju diskutera allt i detalj men ville bara väcka tanken med att jag tror att svensk RR skulle behöva en billig klass där man tävlar på någorlunda lika villkor, tror det skulle kunna locka tillbaka en del gamla avdankade förare som slutade på grund av kostnaderna.

Problemet uppkom redan i Supersport 600 med "gatdäck"
DOT märkta regndäck.
Pirelli tog sitt MT on/offroaddäck och gjorde 17":are av mönstret.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-

På dom billiga hojarna typ ER 6, Aprilla 125 som vi diskuterar, där sitter ofta 150 -160 bredd bak. Den stora efterfrågan hos gatåkarna är 190 bredd till 1000 cc hojarna som verkligen "äter" däck.

Vi hade ju SP klassen.. Men den dog ut p.g.a bristande intresse från deltagarna, tyvärr. En bidragande orsak kan ha varit att inga modifieringar var tillåtna och att den hamnar nära 600 cc klassen. T.ex fjädringringen är budget komponenter på SV 650 och Er 6. Hade nog varit bättre att köra samma regler som rookie 600 /1000 frånsett motorstorleken.

Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
För att köra roadracing tycker jag inte att det är dyrt, du behöver ju inte senaste modell på hoj och startavgifter och bantid är okey om man jämför så banala saker som hundutställningar/hästar och andra hobbys. Där åker folk runt hela världen ,bor på hotell och importerar dyra hundar osv.. allt de får är 5 min i ringen, sen får de kanske åka hem med svansen mellan benen, men helgen kostar från minimum 2000-hur mycket som helst och de åker ju var och varann helg året om!

Men skall man ligga på topp , krävs ju sponsring och där tycker jag vi är dåliga i Sverige på att hitta sponsorer. Kanske skulle någon från förbundshåll på heltid jaga sponsorer.

Ett alternativ är ju att lägga 50:- i årsavgift på sporthoj, som oavkortat går till roadracingen och att få fram talanger. Som det är nu är kvaliten för dålig till och med på de främsta för att skapa intresse för en racing idiot som mig själv. De som sponsrar måste ju få något tillbaka, jag skulle kunna tänka mig att sponsra från mitt företag, men då vill man ju exponeras, helst i TV, inte av 100 familjemedlemmar som sitter och tittar på sonen/maken eller liknande.
Jag gav 500:- till Axxexs, hade han inte fått så mycket bidrag så hade jag betalt hela startavgiften (men jag har inte skrivit upp mitt namn).

Exponering= sponsring, jag hade gärna lagt 50:- på SH till förmån för roadracing:tummenupp Det är väl nära 50´000 medlemmar på SH x 50:- = 2,5 miljoner

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ett alternativ är ju att lägga 50:- i årsavgift på sporthoj, som oavkortat går till roadracingen och att få fram talanger. Som det är nu är kvaliten för dålig till och med på de främsta för att skapa intresse för en racing idiot som mig själv. De som sponsrar måste ju få något tillbaka, jag skulle kunna tänka mig att sponsra från mitt företag, men då vill man ju exponeras, helst i TV, inte av 100 familjemedlemmar som sitter och tittar på sonen/maken eller liknande.
Jag gav 500:- till Axxexs, hade han inte fått så mycket bidrag så hade jag betalt hela startavgiften (men jag har inte skrivit upp mitt namn).

Exponering= sponsring, jag hade gärna lagt 50:- på SH till förmån för roadracing:tummenupp Det är väl nära 50´000 medlemmar på SH x 50:- = 2,5 miljoner

Hur många av dessa medlemmar är så aktiva, så att de stannar kvar om det skulle kosta pengar tror du. Jag skulle gissa 70 - 80 procent bara försvinner och därmed också reklamintäkter till SH.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag försökte få till en läktare till LMS via huvudstyrelsen men fick nej för att det är ju ingen publiksport vi håller på med.
Hönan eller ägget?

Så det är inte bara vi/utövarna som behöver ta en funderare utan även vissa banägare om de vill ha roadracing kvar vid anläggningarna.
Herregud.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast är detta ett svar på hur vi fyller ut de existerande klasserna?

Ja, på kort sikt så kan en instegsklass stjäla åkare från befintliga klasser men några av dessa kommer söka sig vidare till de seriösare klasserna med tiden. Och succesivt kommer det öka antalet förare i de stora klasserna.
Sen kanske det finns för många stora klasser men det har jag för dålig insyn i för att ha någon åsikt om.

...Jag tror inte det blir några roliga race på storbanor med en så stor effektmässig spridning på hojarna....

Om man åker en motionsklass/instegsklass så gör man det i första hand för att ha kul och prova på. Åker man 125cc och får stryk av en litershoj så blir man inte ledsen för det eftersom man ju vet sitt handikapp. Möjligen kan man ha flera klasser inom samma rejs.

För att jämföra med motocrossen så har dom som redan påpekats både motionsklasser och framför allt knatteklasser som på sikt ger tillväxt i de stora klasserna. I motionsklasserna tävlar oftast alla gemensamt oavsett motorstorlek och ingen är ledsen för det. Ledsnar man på att bli frånåkt på rakorna så byter man bort sin 125a mot en 450. Men det har också sin charm att kunna spöa stora hojar med en 125a.

Vidare kan man ju titta på enduron som verkligen lyckats få många utövare. Här kör oftast flera klasser inom samma rejs vilket verkar vara uppskattat eftersom det kan finnas fem "vinnare" i samma rejs. Jag personligen har nästan svårt hålla mig för skratt när man snackar med en +50-åring som säger "jag vann!" Man inser kort efteråt att han bara vunnit sin egen gubbklass och det verkar finnas många människor där ute som mer än gärna vill vara working class hero. Så många klasser inom samma rejs är nog attraktivt.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Om man åker en motionsklass/instegsklass så gör man det i första hand för att ha kul och prova på. Åker man 125cc och får stryk av en litershoj så blir man inte ledsen för det eftersom man ju vet sitt handikapp. Möjligen kan man ha flera klasser inom samma rejs.

Vidare kan man ju titta på enduron som verkligen lyckats få många utövare. Här kör oftast flera klasser inom samma rejs vilket verkar vara uppskattat eftersom det kan finnas fem "vinnare" i samma rejs. Jag personligen har nästan svårt hålla mig för skratt när man snackar med en +50-åring som säger "jag vann!" Man inser kort efteråt att han bara vunnit sin egen gubbklass och det verkar finnas många människor där ute som mer än gärna vill vara working class hero. Så många klasser inom samma rejs är nog attraktivt.

Skall vi blanda 1000 cc hojar och 125 or på t.ex Anderstorp i ett Race. Då kan vi lika gärna hänga på en transponder på hojarna på en av Fivers bandagar och presentera varvtiderna på bildskärmar och mylaps. Detta till en ringa kostnad jämfört med ett dyrt tävlingsarrangemang. Start uppställningar är ju totalt onödigt eftersom fältet redan är splittrat efter flygrakan p.g.a maskinella fartskillnader.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Lite idéer kring en instegsklass för tjejer och killar 20+.

För att hålla kostnader och hastigheter på en rimlig nivå för en nybörjare skulle jag föreslå 125 standard 2 takt eller 250 standard 4 takt, alltså samma maskiner som juniorerna använder. Hojarna kan lätt delas mellan juniorer och vuxna.

En hojtyp som skulle kunna få fler tjejer till RR sporten p.g.a låg vikt.

Om möjligt så bör dessa "intro race" endast kräva en kortare licenskurs kvällen innan race. Detta under förutsättning att deltagaren har mc-körkort eller t.ex en crosslicens. Detta för att säkra att deltagaren har grundläggande kunskaper i mc-körning. Start proceduren kan lätt provas under fredagsträningen och tidsträningen. Coacher finns ju gått om i Elit-förarteamen.

När man använder såpass effektsvaga hojar, då bör det vara möjligt att använda enklare banor typ Kinnekulle, Mittsverige, högklassiga gocartbanor eller vissa motardbanor förutom gruspartierna för träningar och tävlingar. Det är banor som skulle bli för farliga med större hojar.

Genom att hålla ner effekt och vikt så blir däckskontot inte så betungande.

Klassen kan även användas för "kändisuppvisnigar" på t.ex SM/ SO helger under förutsättning att dom har mc-körkort. Allt för att locka publik. Jippon av olika slag drar alltid lite extra publik.

Även om hojarna är "små" så får vi inte tumma på säkerheten.

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Problemet uppkom redan i Supersport 600 med "gatdäck"
DOT märkta regndäck.
Pirelli tog sitt MT on/offroaddäck och gjorde 17":are av mönstret.

Japp, kommer ihåg det. Men tanken var att du besiktigar hojen med en uppsättning däck som märkes och används under hela tävlingsdagen, eller att man enas om ett speciellt däck under hela säsongen (gjordes i 250prod 99 har jag för mig, Dunlop 207gp tror jag det var). Som sagt detaljer, men tror absolut att det finns kloka huvuden som skulle kunna fundera ut och slipa fram detaljerna till en budget klass som framförallt tävlar på lika villkor.

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Skall vi blanda 1000 cc hojar och 125 or på t.ex Anderstorp i ett Race. Då kan vi lika gärna hänga på en transponder på hojarna på en av Fivers bandagar och presentera varvtiderna på bildskärmar och mylaps. Detta till en ringa kostnad jämfört med ett dyrt tävlingsarrangemang. Start uppställningar är ju totalt onödigt eftersom fältet redan är splittrat efter flygrakan p.g.a maskinella fartskillnader.

Haha, ja det kanske hade varit nåt, snabbast varvtid vinner. Jag kör en hel del endurotävlingar på motionsnivå och det är lite svårt att jämföra motrorstorlek mot rr. På de flesta svenska banor kör 95% av svenska enduroförare fortare med en snäll 250f jämfört med en 450:a pga att 450:an är tyngre och kräver mer muskler pga av effekten, sen att det är fan så mycket roligare med en 450 när det öppnar upp är en annan sak men hade jag varit ute efter att hamna så högt upp i resultatlistan som möjligt så hade jag valt 250f absolut. I RR är effekt direkt utslagsgivande på ett helt annat sätt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning