Hur går det med körkortet vid bakhjulskörning?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Va ska du me körkorte till - vinter ju. Du får tbx den lagom till säsongens början ändå !

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fåntratt, ytterligare en pajas som försöker leka perfekt här på forumet som aldrig gör något fel eller olämpligt.

Hoppas banne mig att du kör lagligt överallt, aldrig åker en kilometer över hastighetsgränsen, annars jävlar:6surkart

:1pajas

Seriöst....nu tar du väl i va ? Köra nån km för fort alt köra 30 km för fort på 70 sträcka på Bulten en skön solig söndag går väl inte att jämföra med idiotin att "åkte dit för bakhjulskörning i somras på 50 väg i tättbebyggt område". Vilket sorgligt fall av moppefuckofason. Det är inte speciellt coolt eller en slump där man i passionens hetta råkar köra för fort.

Vad driver folk till sådana skämmiga uppvisningar i idioti ?? Är det den där kepsen med en lite skitig och ihoprullad skärm som gör det ?

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Hur går det med körkortet vid bakhjulskörning?
Om fickan är stängd så brukar det stanna kvar.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Jag säger inte att alla som kör runt på bakhjulet är dumma i huvudet, men tänk gärna ett steg längre och håll lekandet borta från vägar där mycket folk ser en. Det finns säkerligen stora parkeringsplatser eller mindre trafikerade landsvägar man kan leka på. Eller varför inte industriområden på helgerna. Brukar vara väldigt öde och sällan några poliser. Och kommer det en polis när du kör på bakan så har du ju fortfarande varit vårdslös eftersom du bevisligen kört runt på bakhjulet när det kommer annan trafik.

Och finns det inte det så tough luck. Knappast någon mänsklig rättighet att köra runt på bakhjulet.

Håll borta slangingen ifrån 50-vägar utan utfarter och övergångsställen, bättre att bomba satan på en 70-landsväg med skymda utfarter som heter duga och boende längs vägen, det är okej, logiken här är så eftersom forumet kryllar av sporthojar i majoriteten, bomba är okej, slanga i 70 i tättbebyggt, inte okej.

Seriöst....nu tar du väl i va ? Köra nån km för fort alt köra 30 km för fort på 70 sträcka på Bulten en skön solig söndag går väl inte att jämföra med idiotin att "åkte dit för bakhjulskörning i somras på 50 väg i tättbebyggt område". Vilket sorgligt fall av moppefuckofason. Det är inte speciellt coolt eller en slump där man i passionens hetta råkar köra för fort.

Vad driver folk till sådana skämmiga uppvisningar i idioti ?? Är det den där kepsen med en lite skitig och ihoprullad skärm som gör det ?

Du tar väl snarare i med att köra "30 km/h för fort på bulten" när det snarare handlar om minst det dubbla om man sitter på en sportis, fåtal gånger man sett någon hojåkare hålla under 120, undantag för folk som sitter på en custom som skrapar fotpinnarna direkt.
Jag anser att bomba satan på bulten som sker varje dag i veckan, undantag för regn är värre än att något 'moppefucko' slangar inne i stan, men tur att ni är perfekta när ni lika stora rötägg, om än inte större.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05

Jag vet väl vad sidan heter och vet väl vad majoriteten här kör, men att det blir ett jävla liv om man kör bakhjul inne i tättbebyggt område, även om det inte behöver finnas bostäder eller något i närheten, man att bomba satan på valfri landsväg där det finns utfarter bakom en skymd kurva, boende längs vägen, ridskolor etc, det är okej.

Spyr på den jävla dubbelmoralen som finns här på forumet, rättfärdiga det man själv gör genom att spotta på andra för att känna sig bättre.:huvet:va

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Vet inte om nån skrivit det men det är dagsböter på vårdslöshet i trafik = böterna grundar sig på din inkomst!

Med vänlig hälsning

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Jag vet väl vad sidan heter och vet väl vad majoriteten här kör, men att det blir ett jävla liv om man kör bakhjul inne i tättbebyggt område, även om det inte behöver finnas bostäder eller något i närheten, man att bomba satan på valfri landsväg där det finns utfarter bakom en skymd kurva, boende längs vägen, ridskolor etc, det är okej.

Spyr på den jävla dubbelmoralen som finns här på forumet, rättfärdiga det man själv gör genom att spotta på andra för att känna sig bättre.:huvet:va
Är beredd att hålla med dig där, oftast när den här typen av trådar läggs upp känns de som en tävling bland vissa att skaffa sig några vuxenpoäng. TS frågade en fråga, tror inte han behöver ha en lektion i slangningsetik. Han har nog hunnit fundera både fram och tillbaks om de va lämpligt att hjula just där.

Så svaret på frågan, länstyrelsen kommer fatta ett beslut där du antingen kan få en varning eller i värsta fall bli av med kortet någon månad. Beslutet hur de än ter sig kan du överklaga men de har med mina erfarenheter vart ganska lönlösa! Du kanske kan klistra dit några SMC klibbor på överklagan och säga att du har blivit frälst och är numera strikt emot extremt beteénde så kanske dom kan se mellan fingrarna! :tummenupp

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Att ett förvuxet moppefucko med sin lilla skruvdragare försöker hos trottoar och småcheyspopulasen vid mojen framkalla "gaaaah vad cool han är" reaktion är nog fan så mycket värre än att folk vrider på rullen en aning på en landsväg där alla är hyggligt medvetna om vad som pågår. Även om en sketen liten skruvdragare inte väger som en hoj, kan den ganska lätt skickas iväg mot någon som ovetandes om faran går hem från kneget när fuckot tappat kontrollen för att han drömt bort sig. Det finns en anledning till varför 30kmh för fort på en 50 väg kostar mer än samma överträdelse på en 70/90 eller 110 väg. Konsekvensen av fuckons miss kan helt enkelt bli betydligt värre än att någon på sin sportis plöjer åkern vid fotokurvan.

Det finns alltså olika grader av idioti som går över i svineri. Någonstans måste gränsen mellan just idioti och svineri dras. För mig går den t ex vid att svina på en 50 väg i ett tättbebggt område där folk kan gå på så lite som 2-3 meters avstånd från min hoj, eller där en hund kan otippat springa på vägen eller...osv. Pungt.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Håll borta slangingen ifrån 50-vägar utan utfarter och övergångsställen, bättre att bomba satan på en 70-landsväg med skymda utfarter som heter duga och boende längs vägen, det är okej, logiken här är så eftersom forumet kryllar av sporthojar i majoriteten, bomba är okej, slanga i 70 i tättbebyggt, inte okej.

Jag bombar inte satan på 70-väg med skymda utfarter heller och har aldrig uppmuntrat sånt beteende heller. Även det kommer så småningom leda till restriktioner i vad man får köra.

Men fine kör som du vill och skit fullständigt i vad andra människor tycker. men inga jävla gnälltrådar sen när alla hojar med mer kraft/vikt än än crescent compact blir förbjudna.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Slutligen..vad är det för jävla trams om "vuxenpoäng" ? Det är ingen här som går på den skiten och det är ingen som blir till fågelholk av beundran över något slags fejkad mognad hos någon annan. Inte på det här forumet. Inte heller finns det något motiv till att försöka göra sig mer "seriös" än någon annan. Vad skulle det vara ? Att få ligga eller vad ? Imponera på någon ? Med vad liksom när många antingen känner varandra, eller åtm vet vilka de andra är...

Det som dock förekommer är att folk KAN skilja mellan den idioti vi ibland ägnar oss åt och renodlat svineri.

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kör man hoj, så finns risken att man är utan körkort ibland.
Kör man med lite omdöme så händer det dock mer sällan....
Helt säker kan man dock aldrig vara.

Jag antar att man inte skaffar hoj för att man tycker det är kul att följa hastighetsbegränsningarna

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hej.

Jag svarar på grundfrågan, inlägg1, eftersom jag har erfarenhet från ett liknande ärende förra året.
Det är helt och hållet en bedömningsfråga, och polismännens rapport kommer att väga tungt naturligtvis.
Det du kan förbereda dig på är att skriva så sakligt som möjligt, och beskriva händelsens förlopp.
Transportstyrelsen vill ha detta utlåtande, och det är sedan det du ska hålla dig till om du senare vill överklaga.
Beskriv trafikintensitet, väder, siktförhållanden, vägbanans beskaffenhet och andra fakta som inte kan sägas mot.

Sedan har du även din egna bedömning av situationen, och den kommer naturligtvis att ifrågasättas, men har du rätt fakta så visar det på att du kanske har gjort en korrekt bedömning.
Det man ska ha i åtanke är att jurister är duktiga att titta på fakta, så andra omständigheter (som att du till exempel ar instruktör i SMC eller liknande) kommer i andra hand, eller ignoreras helt.

Även en arbetsgivare kan skriva ett intyg på att det är av största vikt att du har ditt körkort för tjänsten, och detta kan till viss del hjälpa, om inte annat förkorta körkortsåterkallelsen.

I de flesta fall har du rätt att utnyttja rättsskyddet i fordonets försäkring redan under polisens utredning, så du kan kolla med ditt försäkringsbolag vad dom säger.
Vissa andra organisationer har också juridisk hjälp för sina medlemmar (Motormännen mfl.)
Varför jag skriver det är att av flera skäl kan det många gånger vara helt avgörande för utgången i ärendet att få hjälp av en försvarare i ett tidigt skede.
Men du kan naturligtvis vara din egna försvarare också.
Eftersom Transportstyrelsen nu frågar dig om ett utlåtande, så är risken mycket stor att körkortet ryker om du inte inkommer med en "bra förklaring".
Kom dock ihåg att du har rätt att överklaga detta beslut till förvaltningsrätten (kostnadsfritt).
Men om det blir så, kan vi höras närmare i ärendet.

Här finns ett gammalt ärende, men det visar lite på hur juridiken tolkar ett sådant här fall, och lagarna har inte ändrats nämnvärt sedan detta, det finns bara fler domslut att tillgå:

http://www.nt.se/arkiv/2001/10/17/Norrkoping/35414/Okej-att-kra-p-bakhjulet-.aspx

Hoppas i alla fall att det var till någon hjälp, och att du känner att det blir ”rättvist” i slutändan.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Att ett förvuxet moppefucko med sin lilla skruvdragare försöker hos trottoar och småcheyspopulasen vid mojen framkalla "gaaaah vad cool han är" reaktion är nog fan så mycket värre än att folk vrider på rullen en aning på en landsväg där alla är hyggligt medvetna om vad som pågår.

Återigen ett försök till att rättfärdiga sitt beteende.
"En aning" = Så mycket man vågar och klarar av i de flesta fall.

Även om en sketen liten skruvdragare inte väger som en hoj, kan den ganska lätt skickas iväg mot någon som ovetandes om faran går hem från kneget när fuckot tappat kontrollen för att han drömt bort sig.

Och tror du jag är beredd på att bli omkörd av en sportis på motorvägen som passerar mellan mig och en annan bil i 200 knyck som dyker upp från ingenstans? Nej.
Tror du jag är beredd att få en sporthoj från ingenstans upptryckt i röven eller som blåser om mig i en kurva, eller som näst intill touchar min sidospegel i en kurva för att han prompt ska köra så jävla snabbt på Bulten när jag drar hem ifrån jobbet? Nej, faktum var att Bulten var min väg till och från jobbet i cirka ett års tid och detta skedde dagligen, trots att man hade koll i speglarna så behöver man fokusera på vägen, från ingenstans kunde en sportis trycka en i röven eller dra om en i en skymda kurva.

Det finns en anledning till varför 30kmh för fort på en 50 väg kostar mer än samma överträdelse på en 70/90 eller 110 väg. Konsekvensen av fuckons miss kan helt enkelt bli betydligt värre än att någon på sin sportis plöjer åkern vid fotokurvan.

För att 30 km/h snabbare på en 50-väg är en betydligt större ökning än 30 km/h för snabbt på en 110-väg.

Det finns alltså olika grader av idioti som går över i svineri. Någonstans måste gränsen mellan just idioti och svineri dras. För mig går den t ex vid att svina på en 50 väg i ett tättbebggt område där folk kan gå på så lite som 2-3 meters avstånd från min hoj, eller där en hund kan otippat springa på vägen eller...osv. Pungt.

Klart gränsen går där för dig, men fan, sitt inte här och tjura, ta din sportis och bomba satan på valfri landsväg och dra hem sen och gotta dig över hur duktig du var som valde att göra det istället för att åka på slangen i 70 km/h i ett tättbebyggt område utan trottarer, utfarter eller övergångsställen :7peta

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har du det i bakfickan så blir du säkert av med det, så stoppa det i innerfickan.

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Nä fyfan vad miltals med slang man har gjort... Här i Gävle bestraffas man inte på något sätt när man leker på 1 hjul :yoparty Mött grisarna 3-4 gånger på slangen och dom har då inte stoppat mig eller snarare försökt stoppa mig någon gång :crash

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Återigen ett försök till att rättfärdiga sitt beteende.
"En aning" = Så mycket man vågar och klarar av i de flesta fall.

Fast vad vet du om hur JAG kör ?

Slanga på 50 väg i samhälle är inte bara idioti, det är brist på respekt för andras liv, så enkelt är det. Vad är det som är så jävla svårt att fatta ?

Vad fan har det att göra med de som bombar på någon väg med "skymda utfarter" ? :confused:

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Nä fyfan vad miltals med slang man har gjort... Här i Gävle bestraffas man inte på något sätt när man leker på 1 hjul :yoparty Mött grisarna 3-4 gånger på slangen och dom har då inte stoppat mig eller snarare försökt stoppa mig någon gång :crash[/QUOTE

face.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...