Hur går det med körkortet vid bakhjulskörning?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fast vad vet du om hur JAG kör ?

Slanga på 50 väg i samhälle är inte bara idioti, det är brist på respekt för andras liv, så enkelt är det. Vad är det som är så jävla svårt att fatta ?

Vad fan har det att göra med de som bombar på någon väg med "skymda utfarter" ? :confused:

Så du menar alltså att bomba på en väg med skymda utfarter inte är brist på respekt för andras liv?

Och är det ens klarlagt vad TS "på 50 väg i tättbebyggt område" egentligen är för typ av väg? Enligt lagens riktmedel så kan det innefatta en hel del vägar som är helt riskfria för andra än en själv att busa på.

Ni har sett dessa skyltar va?

200px-1_4_14_svg.png200px-1_4_15_(Swedish_road_sign)_svg.png

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Fast vad vet du om hur JAG kör ?

Slanga på 50 väg i samhälle är inte bara idioti, det är brist på respekt för andras liv, så enkelt är det. Vad är det som är så jävla svårt att fatta ?

Vad fan har det att göra med de som bombar på någon väg med "skymda utfarter" ? :confused:

Med tanke på vad för hojar du har enligt dig själv så tror jag knappast att du kör lugnt någonstans utan bombar som större delen av alla andra här på forumet gör, men jag kan ha fel.

Så att köra 150 på en landsväg är mindre farligt? Vad händer om du kommer in i en skymd högerkurva i 150, en bil är i ditt körfält och ska svänga ut vänster från utfarten? Vad händer om du sätter hojen i sidan? Du kommer mer eller mindre på minska bredden med 50% där du träffar.

Snacka om att rättfärdiga sitt egna beteende jävla stolpskott.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Snacka om att rättfärdiga sitt egna beteende jävla stolpskott.

Du försvarar att slanga i 70 i tätbebyggt område, den som rättfärdigar sitt beteende är väl du. Visst risken är kanske väldigt liten där du slangar men varje gång någon gör det så tänker en fotbollssvensson "Jävla idiot, nu måste vi snart ringa polisen". Om tillräckligt många gör det så ändrar de reglerna igen, och nästa gång måste man vara 28 för att få köra hoj. I det avseendet är det bättre att brassa på lite(om man nu måste det) på en landsväg med skog runtom för att färre personer ser = färre personer blir upprörda. Sen om risken är större att döda någon annan än sig själv på just den vägen du menar att du hjular än på valfri landsväg i södra Sverige låter jag vara osagt.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Du försvarar att slanga i 70 i tätbebyggt område, den som rättfärdigar sitt beteende är väl du. Visst risken är kanske väldigt liten där du slangar men varje gång någon gör det så tänker en fotbollssvensson "Jävla idiot, nu måste vi snart ringa polisen". Om tillräckligt många gör det så ändrar de reglerna igen, och nästa gång måste man vara 28 för att få köra hoj. I det avseendet är det bättre att brassa på lite(om man nu måste det) på en landsväg med skog runtom för att färre personer ser = färre personer blir upprörda. Sen om risken är större att döda någon annan än sig själv på just den vägen du menar att du hjular än på valfri landsväg i södra Sverige låter jag vara osagt.

Jag rättfärdigar inte mitt beteende öht då jag inte har kört mer än ett par mil på väg i år med hoj, annars har det varit på bana/inhägnat område.
Och vad tänker folk då när någon jävel bombar på en landsväg, blir omkörd med en halvmeter ifrån sin bil, eller om Bengt, 64 är ute och går med sina jävla svampar han har i en korg när en sportis blåser förbi honom? Det är fan så mycket värre än någon som slangar inne i ett tättbebyggt område.

Skyll inte på folk som slangar nu, huvudsakliga begränsningen är effekten för att en nybliven 18-åring inte ska kunna köpa sig en R1a utan ha den minsta erfarenhet av ett tvåhjuligt fordon eller konsekvenstänkade.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nä fyfan vad miltals med slang man har gjort... Här i Gävle bestraffas man inte på något sätt när man leker på 1 hjul :yoparty Mött grisarna 3-4 gånger på slangen och dom har då inte stoppat mig eller snarare försökt stoppa mig någon gång :crash

Och ändå känner du att du måste benämna dem med ett öknamn :klappar
Du är sjukt häftig du, wheelie-kungen.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Jag rättfärdigar inte mitt beteende öht då jag inte har kört mer än ett par mil på väg i år med hoj, annars har det varit på bana/inhägnat område.
Och vad tänker folk då när någon jävel bombar på en landsväg, blir omkörd med en halvmeter ifrån sin bil, eller om Bengt, 64 är ute och går med sina jävla svampar han har i en korg när en sportis blåser förbi honom? Det är fan så mycket värre än någon som slangar inne i ett tättbebyggt område.

Skyll inte på folk som slangar nu, huvudsakliga begränsningen är effekten för att en nybliven 18-åring inte ska kunna köpa sig en R1a utan ha den minsta erfarenhet av ett tvåhjuligt fordon eller konsekvenstänkade.

Skillnaden är att det är Agda, Bengt, Anders, Lasse, Martin, Ingrid, Signe och Anita som ser dig i ett tätbebyggt område, inte bara Bengt.

Jag är inte emot bakhjulsåka alls. Men jag är emot körkortsreglerna, och de påverkas när folk ogillar vad de ser.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Seriöst, när jag läser "slanga" så tänker på "riktig" bakhulskörning med framhjulet högt upp i luften. Typ stuntkörning eller moppefucko utanför korvmojen. Ett litet lyft på ca 2 dm, när man kör iväg från rödljuset är det väl ingen som stör sig på:va:confused:

Att sedan hänga upp sig på "50 i tättbebyggt område" är bara löjligt, för det säger i princip ingenting om hur det såg ut på den aktuella platsen. Det behöver inte vara ett villaområde med utfarter och övergångställen var 20:e meter. Det kan lika gärna vara en dubbelfilig genomfartsled som har en med skyddsräcke väl avskild gång/cykel-bana, och bullerplank på vardera sidan.:7peta

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eftersom alla BRUUUDAR är inne i byn så måste man slanga där för att få ligga :7peta

Kanske dags att vidga vyerna lite, det verkar vara inavel även på brudarna :3freak

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tätbebyggt område är väl allting med detaljplan?
Säger inte ett skvatt.

30/40/50 säger ingenting längre heller..

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Kan sätta 10 000kr på att de som klagar över bakhjulskörning inte behärskar detta själva.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Ni grabbar snackar om bomba hit och bomba dit, jag fattar nada. Varför skulle man vilja bomba en väg? Den går ju sönder då:va Hur får man ens tag i bomber? duuuuuh

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vad snackar vi här då =D
Wheelies?! Jatack...det är kul som fan!

:glömdet

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Sedan har du även din egna bedömning av situationen, och den kommer naturligtvis att ifrågasättas, men har du rätt fakta så visar det på att du kanske har gjort en korrekt bedömning.

Bra inlägg, ifrågasätter dock ovanstående del.
Sen när är att köra på bakhjul att ha gjort en korrekt bedömning?

Korrekt bedömning inom trafiken är att hålla sig till trafikregler. Sen om man ibland gillar att köra fort eller köra på bakhjulet eller sladda runt lite är inte det jag diskuterar, jag gör själv lite såna dumheter men det är då på inget vis att jag har gjort en korrekt bedömning innan jag utför dessa idiothandlingar.

Kan sätta 10 000kr på att de som klagar över bakhjulskörning inte behärskar detta själva.

Ledsen, var inte menat att gilla ditt inlägg, blev tokfel där.
Men det du skriver saknar verkligen betydelse eller så har du dolt den väl i det du skrivit. Lust att utveckla?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Undrar lite vad ett forum egentligen är till för ?
57 svar, varav två handlar om trådskaparens fråga, möjligen ett tredje, men det hänvisar till en gammal tråd, som tyvärr aldrig blev löst, eftersom trådskaparen inte behagade att återkoppla.
Förmodligen är det därför det är så rörigt, och svårt att hitta det man söker här, många frågor har en tendens att rinna ut i pajkastning, och en massa personliga vendettor.
Tyvärr ser jag inte själva kärnpunkten i ett forum när det blir så.
Trådar för generell pajkastning kan man naturligtvis också ha, men om det gäller en fråga som ställs, så tycker jag nog att det är den man bör besvara, och starta nya trådar för annat som man funderar över.

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
-
Ett hett tips är annars att ligga runt balanspunkten och hålla sig vid hastighetsbegränsningen, istället för att pow-powa i 90 med framhjulet 3,5dm över marken....:arsele

Du är klok som en bok, Jehovas! :tummenupp

Gillar att de största kritikerna i denna tråd är de som kör motorcyklar som ligger några kilowatt över gränsen för moped :arsele

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Bra inlägg, ifrågasätter dock ovanstående del.
Sen när är att köra på bakhjul att ha gjort en korrekt bedömning?

Korrekt bedömning inom trafiken är att hålla sig till trafikregler. Sen om man ibland gillar att köra fort eller köra på bakhjulet eller sladda runt lite är inte det jag diskuterar, jag gör själv lite såna dumheter men det är då på inget vis att jag har gjort en korrekt bedömning innan jag utför dessa idiothandlingar.

Hej.
OK, ska försöka att utveckla tanken.
Jag menar, med hänvisning till de domar som fallit, att omständigheterna, och hur du har uppfattat situationen, kan legalisera din handling. Det kanske inte alls är "vårdslöshet i trafik" enligt lagens mening, och då kan du friskrivas från detta. Och då spelar väder och vind in, trafikintensitet mm.
Att det sedan kan uppfattas som idiotiskt av omgivningen har jag inte lagt någon värdering i, men det bör man naturligtvis också göra med hänsyn till hur utsatta vi MC-åkare är av media mfl.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati