Hur går det med körkortet vid bakhjulskörning?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Hej.
OK, ska försöka att utveckla tanken.
Jag menar, med hänvisning till de domar som fallit, att omständigheterna, och hur du har uppfattat situationen, kan legalisera din handling. Det kanske inte alls är "vårdslöshet i trafik" enligt lagens mening, och då kan du friskrivas från detta. Och då spelar väder och vind in, trafikintensitet mm.
Att det sedan kan uppfattas som idiotiskt av omgivningen har jag inte lagt någon värdering i, men det bör man naturligtvis också göra med hänsyn till hur utsatta vi MC-åkare är av media mfl.

Det är nog egentligen ren semantik detta, men det du menar är att man förmildrar händelsen, dvs att gå från vårdslöshet till et lägre brott? Att legalisera eller ha gjort en korrekt bedömning är ganska motsägelsefullt när handlingen, i lagens mening, är ett brott.

Anledningen till att jag hakat upp mig på detta, som vissa kan klassa som semantik, är för att en korrekt bedömning eller legalisering av en handling inte kan tolkas som lagbrott och ej heller beläggas med straff. Men att förmildra omständigheterna innebär att man får ett mildare straff, vilket är det som kommer ske TS om han följer dina bra råd och ser till att så mycyekt bra fakta som möjligt finns på hans sida/till hans fördel.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
För nästan 30 år sedan fick man mc körkort på köpet med B körkort. Det togs bort.
Fram till 2009 behövde man ingen speciell utbildning för A-kort utan proven räckte. I slutet av 2009 infördes obligatorisk riskutbildning för mc.
I år höjdes åldern för att ta A samtidigt som man tog bort möjligheten att strypa ner sporthojar till begränsade kortet. En strypning som många sedan tog bort efter besiktning.

Jag har redan mitt A-kort men om mina framtida barn ska ha möjlighet att köra något tyngre än moped så väljer jag att inte bete mig som en idiot. Ja jag kör lite för fort ibland, men jag argumenterar knappast för min rätt att göra det.

Men som svar på TS fråga igen då för att det inte ska bli så rörigt att söka.

Vårdslöshet i trafik kan ge återkallat körkort i 2-10 månader. Vanligast är runt 4 månader. Transportstyrelsen är beslutande organ oavsett eventuellt domslut. Man kan bli friad och ändå få sitt körkort återkallat.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det är nog egentligen ren semantik detta, men det du menar är att man förmildrar händelsen, dvs att gå från vårdslöshet till et lägre brott? Att legalisera eller ha gjort en korrekt bedömning är ganska motsägelsefullt när handlingen, i lagens mening, är ett brott.

Anledningen till att jag hakat upp mig på detta, som vissa kan klassa som semantik, är för att en korrekt bedömning eller legalisering av en handling inte kan tolkas som lagbrott och ej heller beläggas med straff. Men att förmildra omständigheterna innebär att man får ett mildare straff, vilket är det som kommer ske TS om han följer dina bra råd och ser till att så mycyekt bra fakta som möjligt finns på hans sida/till hans fördel.

Förmodligen har du helt rätt i detta specifika fall, men jag menar är att man faktiskt kan bli helt frikänd, inte bara få en mildare påföljd.
Det jag vill peka på var att det inte finns någon lag som säger att det är förbjudet att färdas på endast ett hjul i taget på sin motorcykel, och det kan trådskaparen använda sig av i sitt anförande.
Men däremot så finns det generella regler som säger att du ska färdas med god marginal mm, och det är där det brister i många fall, förmodligen även detta.
Hoppas i alla fall att vi i slutändan kan få en återkoppling, så att detta kan tillföra någonting till oss alla här på forumet.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Slänger in en länk till denna gamla tråd som kanske kan ge dig lite hopp och passar på att påpeka att det i sig inte är olagligt att köra på bakhjulet. Vad som händer din brors körkort beror på omständigheterna kring hans körning.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ngsdomar-(prejudikat)-sökes!&highlight=rätten

I det fallet friades han för att det inte gick att bevisa vem som gjorde vad. Men nu är det en ensam kille så förväxling kan man inte yrka på. Lurigt med alla tolkningar osv.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Då ska jag revidera mig lite då jag utgick från att köra bakhjul var olaglig. Men I stand corrected och är det inte ett brott så ska man kunna bli helt friad ja, så jag får snällt ta tillbaka det jag skrivit.

I made an ASSumption and made an ASS out of myself.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Det är i sig, inte olagligt att köra på bakhjulet.
Det är olagligt att köra för fort, och det är olagligt att köra vårdslöst.

Lycka till :yoparty

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tips :
Glöm inte att skaffa ett extra leg, innan Ni är utan körkort. -det är jobbigt att släpa omkring på passet. :tummenupp

isröd

Källe
Gick med
20 Apr 2010
Hoj
03 Yamaha R1
Måste medge att det var jag som var brodern i denna tråden. Tack för ditt inlägg (y)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Ett hett tips är annars att ligga runt balanspunkten och hålla sig vid hastighetsbegränsningen, istället för att pow-powa i 90 med framhjulet 3,5dm över marken....:arsele

Hörrudu! Vissa av oss är för mesiga för att riskera finishen på våra klenoder med sådant. Gasresning är manligare ändå :tuttar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati