Hur går man vidare med stöldgods, vill ju ha ersättning

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Känns nästan som du ska knata in med prylarna till polisen och säga "detta har jag hittat i skogen".

Antigen blir du av med det eller så är det ditt efter tre månader.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Du fick inte standardformuläret på väg ut genom dörren då?
Det där färdigtrycka A4-pappret där det står "Ärandet nedlagt, brott kan ej styrkas".

Enda gången man inte brukar få det är väl när man erkänner mord och släpar med sig den man mördat in till polisstationen.

:D:D
Inte ett enda papper faktiskt, fortfarande inte hört mer......
Inte ens fått K-Nummer/Ärendenummer...

Jag tycker den här tråden ger en bra bild av att ta initiativ och vara ärlig och vilja göra rätt för sig!

Hoppas du kommer uppdatera tråden med hur det går osv. för det är väldigt intressant ärende. Det är ju som sagt något som "kan hända vem som helst".

Lycka till =)!

Absolut, kommer följa upp här !

Känns nästan som du ska knata in med prylarna till polisen och säga "detta har jag hittat i skogen".

Antigen blir du av med det eller så är det ditt efter tre månader.

Har du läst tråden ?

Nu skall jag snart köpa en annan, så att jag har något att köra på i skogen nu när det är sådan sesong....
Att man vågar ge sig på att handla igen :D:gnissla
Köper reggat, och kommer trippelkolla ramnummer och papper :fakta

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Det kan ta sin tid innan man får papper från polisen, ett par veckor utan vidare.

Nu handlar ju inte jag med den typen av hojar, men för mig som bara köper "hela" reggade, besiktigade hojar med få antal ägare och full servicehistorik, så känns hela konceptet med att köpa lösa ramar och motorer etc av privat personer utan papper lite som skapt för att man skall bli sittande med svarte petter. Eller är det bara jag som inte är insatt i den världen?

Som sagt all heder åt dig P-son som försöker gå till botten med detta.:tummenupp

-=[P-son]=-

Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Dagen efter mitt förra inlägg damp det ner papper i brevlådan.
Som jag fick be om att få korrigerat efter snabb genomläsning.
Det är inte lätt att läsa innantill......

Anmälan är kompletterad med rätt uppgifter.
Nytt papper med rätt uppgifter har dykt upp i lådan med rätt uppgifter.
Förundersöknungen är flyttad till västra götaland.
Har under alla telesamtal blivit informerad om att prylarna kommer att beslagtas.
Inget vidare intresse för beslagning vad jag blivit informerad om.....

Inte ett knyst ifrån försäkringsbolaget heller, som ju faktiskt äger grejorna.

Resan fortsätter.....

-=[P-son]=-

Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Jahapp, då var förutredningen nerlagd...
Föregående ägare har inte ens blivit kontaktade....
Skäl: Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.
Motivering: Vidare utredning förväntas ej leda till rättslig åtgärd.

Det är tacken man får för att försöka ställa saker och ting till rätta...
Jag har kontaktat försäkringsbolaget själv igen, för det stod inget om vad jag skall göra med godset som fortfarande inte blivit avhämtat...

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är ALLTID värt att dra igång en process om man har stora chanser att vinna, vilket man har om åklagaren väljer att ta upp fallet.

För att ge ett belysande exempel så vart jag påhoppad 2006 av två riktiga lökar. De lyckades inte åstakomma någon direkt skada på mig, men det komiska är att det stod en polispatrull ca 50 m därifrån. Som såg hela händelsen. För att göra en lång historia kort, de åkte dit i tinget. Den ena ska betala mig 6000 SEK. Vilka han fortfarande inte har betalat, eftersom han inte har pengarna. Däremot så mäter kronofogden ut honom flera gånger per år, och jag får en rapport från desamma med hur mycket han tjänar och hur mycket pengar han får till mat och husrum.

Det jag kan säga i fallet är att liraren lever på mindre pengar än en student, och blir konstant utmätt. Tänk om alla som råkar ut för brott kunde göra likadant. Dräggen får leva på existens minimum tills de cashar upp. Tough shit for them.

Though shit for them ? Det är säkert du och jag som betalar hela kalaset i alla fall. :huvet

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Jahapp, då var förutredningen nerlagd...
Föregående ägare har inte ens blivit kontaktade....
Skäl: Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.
Motivering: Vidare utredning förväntas ej leda till rättslig åtgärd.

Det är tacken man får för att försöka ställa saker och ting till rätta...
Jag har kontaktat försäkringsbolaget själv igen, för det stod inget om vad jag skall göra med godset som fortfarande inte blivit avhämtat...

Märkligt förfarande av polisen, men föga överraskande. Kan ju finnas en poäng med att kontakta ansvarig chef och påpeka att det visst finns utredningsuppslag.

Cred till dig för att på allvar försökt göra rätt.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden. Men om du har meddelat försäkringsbolaget att du har prylar som tillhör dom hemma hos dig. Då bör det ju i högsta grad vara av deras intresse att hämta dessa prylarna.

Jag hade lagt dom på hyllan i garaget och väntat på att försäkringsbolaget skulle hämta sina grejer. Om dom inte tycker det är värt besväret så BORDE ju sakerna efter en viss tid tillfalla dig?

Jag hade skickat meddelande till Försäkringsbolaget att dom kan kontakta dig om när dom vill hämta. Detta hade jag skickat en gång i månaden. Efter några månader hade jag skrivit att om dom inte är upphämtade inom ett vist datum så förutsätter jag att ni inte är intresserade av era prylar och att jag då anser dom som mina, och att uteblivet svar kommer att ses som en tyst accept.

// Oskar

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad jag undrar är: om varken polis eller f-bolag bryr sig ett skvatt.. varför ska ts bry sig? Är han så hjärntvättad att han följer lagen blint trots att lagen uppenbarligen inte är skriven med nån annan än finansmannen och den väl besutttne i åtanke?
Menar bara att man skjuter sig i foten och slösar tid och energi på en gammal lermoppe helt i onödan. Kör sönder skiten och gräv ner. Funkade förr. Det var bättre förr.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skicka en faktura till fb på hyra av uppställningsplats, det brukar få fart på dom.

-=[P-son]=-

Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Märkligt förfarande av polisen, men föga överraskande. Kan ju finnas en poäng med att kontakta ansvarig chef och påpeka att det visst finns utredningsuppslag.

Cred till dig för att på allvar försökt göra rätt.

Tack.

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden. Men om du har meddelat försäkringsbolaget att du har prylar som tillhör dom hemma hos dig. Då bör det ju i högsta grad vara av deras intresse att hämta dessa prylarna.

Jag hade lagt dom på hyllan i garaget och väntat på att försäkringsbolaget skulle hämta sina grejer. Om dom inte tycker det är värt besväret så BORDE ju sakerna efter en viss tid tillfalla dig?

Jag hade skickat meddelande till Försäkringsbolaget att dom kan kontakta dig om när dom vill hämta. Detta hade jag skickat en gång i månaden. Efter några månader hade jag skrivit att om dom inte är upphämtade inom ett vist datum så förutsätter jag att ni inte är intresserade av era prylar och att jag då anser dom som mina, och att uteblivet svar kommer att ses som en tyst accept.

// Oskar

Vad jag undrar är: om varken polis eller f-bolag bryr sig ett skvatt.. varför ska ts bry sig? Är han så hjärntvättad att han följer lagen blint trots att lagen uppenbarligen inte är skriven med nån annan än finansmannen och den väl besutttne i åtanke?
Menar bara att man skjuter sig i foten och slösar tid och energi på en gammal lermoppe helt i onödan. Kör sönder skiten och gräv ner. Funkade förr. Det var bättre förr.

Därför att det är min skyldighet, och jag kan bli av med jobbet t.ex. om det skulle visa sig i efterhand att jag vetat att jag handlat som jag gjort med vetskap om stöld mm...

Hursom.
Mailade till f-bolaget häromdagen och blev uppringd idag.
Jag får lösa ut godset, för vad som kan tyckas är rimligt pris för en motor utan dockymentation.
Då blir det iallafall mitt, på riktigt, och det får jag papper på!
När det är klart tänkte jag se hurvida jag kan kräva ersättning ifrån han jag köpte av...
Men jag har inga förhoppningar....

Blev ingen jättebilligbaffär dethär i slutändan...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du får antagligen sätta priset själv? 200spänn eller nåt sånt.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Min juristlektor tog strid mot något (mjukporr)magasin som han fått hemskickat (adresserat) utan att han bett om det. Han krävde att avsändaren skulle hämta tillbaka magasinet samt att avsändaren skulle betala hyra för den plats magasinet upptog i hans lägenhet tills magasinet var avhämtat.
Som svar på sina krav fick han från tidningen fick ett hånfullt mejl. Av typen "skit på dig gubbe".
"Gubben" fortsatte att skicka hyresavier till tidningen. Då dessa inte betalades begärde han handräckning hos Kronofogden. Denna bestred givetvis ansvarig utgivare, med civilrättslig stämning som följd. Ett mål som "gubben" givetvis vann. Han fick mao hyra, och alla utgifter stämningen inneburit betalda av magasinet.

Lär av detta och betala inget för prylarna. Kräv hyra för förvaringen av dem istället (ni kan säkert komma överens om att hyran bör gå ungefär på ett ut med värdet?)

All heder till dig förresten! Jag gillar verkligen ditt sätt att närma dig frågan, du vill göra det rätt och inte bara göra det enkelt.

Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Detta förfarande skulle man antaga mot alla som skickar ut adresserad reklam. :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Min juristlektor tog strid mot något (mjukporr)magasin som han fått hemskickat (adresserat) utan att han bett om det. Han krävde att avsändaren skulle hämta tillbaka magasinet samt att avsändaren skulle betala hyra för den plats magasinet upptog i hans lägenhet tills magasinet var avhämtat.
Som svar på sina krav fick han från tidningen fick ett hånfullt mejl. Av typen "skit på dig gubbe".
"Gubben" fortsatte att skicka hyresavier till tidningen. Då dessa inte betalades begärde han handräckning hos Kronofogden. Denna bestred givetvis ansvarig utgivare, med civilrättslig stämning som följd. Ett mål som "gubben" givetvis vann. Han fick mao hyra, och alla utgifter stämningen inneburit betalda av magasinet.

Lär av detta och betala inget för prylarna. Kräv hyra för förvaringen av dem istället (ni kan säkert komma överens om att hyran bör gå ungefär på ett ut med värdet?)

All heder till dig förresten! Jag gillar verkligen ditt sätt att närma dig frågan, du vill göra det rätt och inte bara göra det enkelt.

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Det är ALLTID värt att dra igång en process om man har stora chanser att vinna, vilket man har om åklagaren väljer att ta upp fallet.

För att ge ett belysande exempel så vart jag påhoppad 2006 av två riktiga lökar. De lyckades inte åstakomma någon direkt skada på mig, men det komiska är att det stod en polispatrull ca 50 m därifrån. Som såg hela händelsen. För att göra en lång historia kort, de åkte dit i tinget. Den ena ska betala mig 6000 SEK. Vilka han fortfarande inte har betalat, eftersom han inte har pengarna. Däremot så mäter kronofogden ut honom flera gånger per år, och jag får en rapport från desamma med hur mycket han tjänar och hur mycket pengar han får till mat och husrum.

Det jag kan säga i fallet är att liraren lever på mindre pengar än en student, och blir konstant utmätt. Tänk om alla som råkar ut för brott kunde göra likadant. Dräggen får leva på existens minimum tills de cashar upp. Tough shit for them.
Mjo just det. Det är så det funkar. Tanken har aldrig slagit dig att brottslingar sällan betalar skatt etc. De har pengar på sidan om som inte kan mätas upp. På något mystiskt vis kommer du nog alldrig få några 6000 spänna, ditt påhoppardrägg kommer alltid leva på existensminimum, men ändå så kommer han äta godare lördagsmat än du.

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Detta förfarande skulle man antaga mot alla som skickar ut adresserad reklam. :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag gjorde samma som "gubben" med Mitt I-tidningen för några år sedan. Jag krävde betalt för den tid det tog för mig att gå ner till pappersåtervinningen med varje nummer. Jag tog 650 kr per timme, vilket är lågt. Slutade med att nån chef beklagade sig över hur omöjligt det var att ta bort ETT namn ur registret, vilket jag så klart inte köpte. Jag blev av med tidningen, utan rättslig förhandling :banana

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack.

Därför att det är min skyldighet, och jag kan bli av med jobbet t.ex. om det skulle visa sig i efterhand att jag vetat att jag handlat som jag gjort med vetskap om stöld mm...

Hursom.
Mailade till f-bolaget häromdagen och blev uppringd idag.
Jag får lösa ut godset, för vad som kan tyckas är rimligt pris för en motor utan dockymentation.
Då blir det iallafall mitt, på riktigt, och det får jag papper på!
När det är klart tänkte jag se hurvida jag kan kräva ersättning ifrån han jag köpte av...
Men jag har inga förhoppningar....

Blev ingen jättebilligbaffär dethär i slutändan...

Ännu en vettskrämd svennebanan alltså. :) vakna. Vi lever inte i Sverige längre. Den här änden av världen är bara en slutförvaring för kriminella idioter numera.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring