Hur gör ni för att bli så bra??

man_del

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Falun
Hoj
KTM 990 superduke -06. KTM 450 EXC -04.
Har försökt att lära mig att åka hoj nu i tre säsonger.. Började med en 500 cc första säsongen för att få in flytet. Bytte sedan upp mig till drömhojen, en superduke -06. Känner att flytet finns där ibland och den känslan är ju oslagbar. Andra dagar går det hur dåligt som helst... Har inga vänner som kör hoj så det blir för det mesta att åka själv och därmed sker ju ingen utveckling med spårval, kurvtagning mm. Känner mig ofta "rädd" inför nedlägg och litar inte på hojen som jag vet har mycket mer kapacitet, och vad jag kallar ett fett nedlägg är förmodligen hälften av vad hojen klarar bara man vågar. Visst det finns ju SMC kurser men det känns ju tråkigt att åka dit själv, Samtidigt som man är rädd för att åka dit och vara absolut sämst på allt. Vad göra?? Skall man byta till en något mer Allroundhoj som passar att lära sig på. Superduken är ju hur härlig som helst men det blev kanske lite för mycket för mig. Vad tror ni? Växer man in i det eller?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
kör på, ha roligt och testa lite nerlägg även fast det känns lite läskigt. Det låter som du har lite sämre självförtroende bara. Vem bryr sig om du nu är skitkass? Dom som isf skrattar åt dig, vilket ingen lär göra men iaf, är ju säkerligen inte bättre själva :)
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Viktigast är väl att du har kul och inte råkar ut för en olycka. Som vanligt är det träning och mängd som gäller för att utvecklas. För egen del brukar det behövas 100-150 mil varje vår/försommar innan den avslappnade körning kan infinna sig i rask kurvig körning.

Slappna av i axlar lyft blicken 50-60 meter fram på kurviga vägar.

Lycka till och var inte rädd att ta en kurs. Det finns också spaltmeter att läsa om körteknik. "Twist of th wrist" exempelvis.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara svälja stoltheten och ta några kurser med SMC / annan arrangör på bana. Lovar dig att det kommer ge mycket. Själv vågade jag knappt lägga ner hojen men efter några dagar på bana så hade jag hur mycket förtroende som helst för hojen (och framförallt däcken).
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag känner ju inte dig men vi kan dra en SMC ihop i Karlskoga eller nåt om du har lust, vi sitter lite i samma båt mannen! :)

Måste ju finnas en massa att åka med i Falun?

Annars kan vi nog dra ut och köra nån helg när solen skiner!

Skicka ett PM om du e sugen!

Måste ju finnas massa att åka med och lära av likväl så måste det finnas massa filmer som lär ut hojåkning, hur man nu hittar dom...hehe
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Leta efter kurvor med bra ren asfalt att träna nerlägg på.
Två av dom viktigaste sakerna för att lyckas köra bra är att vara avslappnad, lyckas tömma huvet och framför allt tro på sig själv (vilket naturligtvis är skitsvårt när man tycker man är kass)

Ett annat tips är att alltid kolla dit du vill i en kurva, ingen annanstans, också sjukt svårt i början, men när man gör rätt där märker man det direkt på kurvhastigheten.

Kompisar utgör inte nödvändigtvis ett bra ställe att lära sig saker från ska man alltid vara medveten om också. ;)
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
Hjälper gärna till - Du måste lära känna nytt folk, har ni inga körningar på gata (typ ons kl18) då folk åker om kring o är coola??

Smc är väl ganska stort i dalarna va jag fattat=)
åk på kurs, du är sämst första passet sen börjar det rulla, det kommer vara 10 pers till som är nya där=) be cool o GÖR`T ba
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Man kör på BANA!
Jag tycker inte man bör lära sig feta nerlägg på allmän väg.
Så mycket enklare och roligare att göra de på bana där man inte behöver oroa sig för älgar,bilar,rullgrus osv.
Kör en SMC kurs börja steg 1 kurs i långsam grupp så är de ingen som kommer klaga på att du kör för sakta.

Jag var på min första Smc kurs igår de blev mitt 3e bantillfälle men första gången med smc. jag körde långsam i grupp tempot är behagligt för att man ska kunna göra de övningar man gått igenom. I steg ett övar man utan fart i fokus men oj va saker man lär sig som bli användbara i högre hastigheter.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Viktigast är väl att du har kul och inte råkar ut för en olycka. Som vanligt är det träning och mängd som gäller för att utvecklas. För egen del brukar det behövas 100-150 mil varje vår/försommar innan den avslappnade körning kan infinna sig i rask kurvig körning.

Slappna av i axlar lyft blicken 50-60 meter fram på kurviga vägar.

Lycka till och var inte rädd att ta en kurs. Det finns också spaltmeter att läsa om körteknik. "Twist of th wrist" exempelvis.


Helt rätt det där med att titta dit man vill i kurvorna...

Problemet iaf för mig är att när man en gång råkat ut för rullgrus eller annat skit på vägarna som nån jäffla bonne med traktor "glömt" kvar så gör man inte mycket annat än att radarsöka asfalten efter bråte.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag tänkte precis som du innan jag stack iväg på min första aktivitet, men du kommer bli grymt överraskad av hur bussiga alla är.

Att åka iväg på smc eller bara hänga med på en samåkning är som att vara på kollo, man bara säger hej, och sen leker alla med varandra! =)

Jag har nog fått 20 nya kompisar på två månader, vissa åker hoj som krattor, vissa håller tävlingsnivå. Det är helt ointressant, vi åker ihop för att det är kul att få sällskap, precis som du känner.

Sen är det lika bra att säga som det är; jag behöver lite hjälp och tips, så får du jättebra tips. Jag har aldrig fått en taskig kommentar, även fast jag fortfarande kör hellre än bra.
Anmäl dig till en aktivitet bums så har du det överstökat! =)
 

man_del

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Falun
Hoj
KTM 990 superduke -06. KTM 450 EXC -04.
TACK!! Genast känns det lite bättre:) Det finns alltså hojåkare som känner som mig.
Lassis-Jag tar gärna en tur med dig. Är ofta i de trakterna och kör.. Ingels mellan Bjursås och Rättvik.... Bra hojväg.

Jag utmanar naturligtis inte ödet och "tränar" nedlägg på allmän väg av just de orsaker som någon i tråden nämnde. Jag vill bara bli bättre och utvecklas som hojåkare. Jag har inga föreställningar om att köra som Rossi. Jag vill bara kunna behärska min hoj och njuta av den fina sommaren, Det är ju bara så förbannat tråkit att köra själv. Skulle vara kul om vi kunde åka ett gäng och gå en SMC kurs ihop...
Ibland känner man sig bara så förbannat värdelös.. Att köra bana skulle förmodligen vara fantastiskt kul och lärorikt.,
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bana är skiten. Och att börja med SMC-kurser är kalas, då får du en bra start på hur man gör. :) Gört, tveka inte, alla börjar någonstans, och jag har ännu inte träffat på en dryg hojåkare därute.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag lärde mig mer på en dags bankörning än under hela körkortsutbildningen!

Många åker själva på SMC-kurs, det är ju bara att dra dit. Folk att tjöta med är inga problem att hitta.

Samåkningar borde det ju finnas gott om i Falun? Många är kanske lite skraja för att "dom andra" ska tycka att man kör långtsamt/dåligt, men så är det absolut inte. Vad gör det att vänta några minuter vid en korsning!

Nej, leta samåkningar och åk på SMC-kurs!!!:)
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Tja
Hojen du har är nog så allround det kan bli...se bara till att gassvaret är mjukt och fint och inte ryckigt

såg att du har en endurohoj oxå....
skillnaden mellan endurokörning och gatåka är just det att i skogen eller på bana ska man KÖRA dvs sena hårda inbromsningar tidiga påslag och sedan fullt spett då går det att få in flytet, att ligga på topparna i stalpet, att bli ett med hojen, full koncentration på körningen

medan på gatan bör man ÅKA
efter som det är massor med annat man måste ha koll på förutom körningen..... hur kul är det med knäskrap i råckstarondellen när någon pajsare kör ut bil med släpa precis framför??? inte alls vill jag lova:brinnerup
så att få in för mycket flyt på gata är inte så bra...
Men annars åk mer!! både gata (hitta någon lagom krokig någolunda säker kurvkombination och nöt den några gånger) och smc kurser, speciellt småbane körningara är riktigt bra
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gå en kurs!

Du blir placerad i samma grupp om 3-6 andra som troligen inte känner varandra heller, ni kommer ha massor att snacka om så om man inte vill så hamnar du knappast ensam och tyst i ett hörn.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Som alla övriga säger, börja med banåkning! :tummenupp

Hade sporthojar i 2 säsonger men inte fan kunde jag köra förrens jag gick min första SMC-kurs, satt ju fan inte ens rätt på hojen samt min maximala nerläggningsvinkel var runt 5-7 procent. (då var jag livrädd ska jag tillägga)

Sen gick jag en kurs, tog en till, en till och en till... Nu åker jag visserligen själv iväg på SMC/bandagar för jag har inga polare som är lika inbitna på detta som jag.

Men efter ett tag börjar man känna igen folk och man hittar alltid roliga människor att tjöta med och jag tycker det är fantastiskt med hojvärlden hur alla är öppna och lätta att ta kontakt med, det skulle jag säga nästan är halva nöjet att dra iväg på bandagar.

Sist jag var på Anderstorp var vi ett kanongäng som alltid stod och tjatade mellan passen, och på en SMC-kurs får man ju automatisk 4 polare i sin grupp att hänga med.


Go for it!
 
Last edited:

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
TACK!! Genast känns det lite bättre:) Det finns alltså hojåkare som känner som mig.
Lassis-Jag tar gärna en tur med dig. Är ofta i de trakterna och kör.. Ingels mellan Bjursås och Rättvik.... Bra hojväg.

Jag utmanar naturligtis inte ödet och "tränar" nedlägg på allmän väg av just de orsaker som någon i tråden nämnde. Jag vill bara bli bättre och utvecklas som hojåkare. Jag har inga föreställningar om att köra som Rossi. Jag vill bara kunna behärska min hoj och njuta av den fina sommaren, Det är ju bara så förbannat tråkit att köra själv. Skulle vara kul om vi kunde åka ett gäng och gå en SMC kurs ihop...
Ibland känner man sig bara så förbannat värdelös.. Att köra bana skulle förmodligen vara fantastiskt kul och lärorikt.,

Oavsett om du går SMC kurs eller privata bandagar så ska du se hur trevliga alla är och du får mycket hjälp och framför allt massa nya trevliga vänner med samma intresse som dig...:yoparty
 

Sparris904

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Kawa ZX9R
Har ju haft hojkort i typ 20 år.men vart hojlös titt som tätt..måste man ha skinnställ (raceställ) när man åker på kurs??? nog dax att anmäla sig till en så man hittar tillbax till sitt forna jag :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Alla är sämst nån gång :)
SMC-kurs är bra!
Man kan åka dit själv, du hinner inte prata med polarna ändå när du kör :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Standardtipset att du tittar för nära gäller nog, tänk på blicken och sänk farten in i kurvor. Du får aldrig flyt om du försöker köra för fort in, du ska istället gasa igenom annars skrämmer du bara skallen på dig själv.

Skulle det vara så att du åker på en kurs själv så kan jag garantera att det finns minst 10 till i samma sits och ingen av er kommer att hinna fundera över saken. Ni kommer att ha fullt upp, liksom alla andra som inte kommer att bry sig en siffra i hur ni kör. Jag kan dessutom garantera att du kommer att få folk att prata med!

I Falun kan du ju kika förbi hos Wheelers dessutom om du vill. De är lite kaxiga och kör gärna som tokar när hojarna väl funkar, vilket gör att man kanske inte alltid bör köra deras turer. Men de kan ju vara trevliga att snacka med :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top