Hur gör ni för att bli så bra??

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Är sugen att haka på SMC´s bankörning på Gelleråsen den 7e Aug.

Ryck upp dig och häng med mannen! :)

Kollar in här på Torsd när jag e hemma igen, är vädret fint så blir det säkert en repa nån gång Fre-Lör-Tidigt söndag...

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
TACK!! Genast känns det lite bättre:) Det finns alltså hojåkare som känner som mig.
Lassis-Jag tar gärna en tur med dig. Är ofta i de trakterna och kör.. Ingels mellan Bjursås och Rättvik.... Bra hojväg.

Jag utmanar naturligtis inte ödet och "tränar" nedlägg på allmän väg av just de orsaker som någon i tråden nämnde. Jag vill bara bli bättre och utvecklas som hojåkare. Jag har inga föreställningar om att köra som Rossi. Jag vill bara kunna behärska min hoj och njuta av den fina sommaren, Det är ju bara så förbannat tråkit att köra själv. Skulle vara kul om vi kunde åka ett gäng och gå en SMC kurs ihop...
Ibland känner man sig bara så förbannat värdelös.. Att köra bana skulle förmodligen vara fantastiskt kul och lärorikt.,

Tips är att det blir smckörning på Amsberg utanför borlänge nästa söndag :tummenupp Gocartbana och bra instruktörer,

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
att köra själv e inte så dåligt då kan du köra som du vill.
men ta en bandag lr smc knix kurs på gokart även om du drar dit själv är ju inga problem alla som kommer dit har ju samma intresse:tummenupp
sen kan du ju också dra till en stor parkering lr liknande och peta i tvåan och bara köra i en cirkel och luta mer och mer, se till bara att däcken är någerlunda varma.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Måste ju finnas hojåkare från falun här på sporthoj som du kan ta kontakt med:tummenupp. Har du gått omkull någon gång och är det det som satt griller i huvudet. Starkt att du vågar skriva om din osäkerhet och inte slår dig för bröstet och tror att du är odödlig. Det kommer du komma långt med.

Tummen upp för dig och hoppas du hittar lite hojfolk från dina trakter som du kan göra schysta turer med.:yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man kör bana eller går nån kurs.

Eller så kör man mycket.

Jag gör det senare. Har haft kort i 7 år nu och blir sakta bättre. Det tar tid att lära sig köra hoj och att våga lita på grejjerna. Nu har jag kommit till den punkt att jag inser att hojen klarar mycket mer än jag, så nu är det bara grusnojja kvar. Men det kanske är sunt.

Har många gånger tänk jag skulle ta nån broms/kurvkurs, men jag får fan aldrig tummen ur. Det blir inte lättare av att man numera har en liten son som kräver massor med tid.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som många redan skirvit.. ta en kurs. Lärde mig mer på en knix-kurs än vad jag lärt mig under hela körkortsutbildningen + de 500 första milen.

Att det känns "trist" att åka dit själv kommer sluta spela någon roll direkt när du väl är där. Man hittar alltid någon att snacka med, trust me.

Man blir förvånad varje gång att vi hojåkare som ser så hårda ut oftast är väldigt reko och trevliga att ha och göra med när man hänger där i depån. SMCs körningar är inte lika "raceinspirerade" heller, så där tycker jag att attityden hos både deltagare och instruktörer brukar vara väldigt ödmjuk.

Vad gäller flytet.. testa att köra lite saktare så ska du se att den där sköna känslan infinner sig.. Det är precis likadant för mig.. så länge jag kör i mitt tempo så går det strålande bra.. men så fort man försöker att öka lite, t ex att hänga på någon snabbare på en bandag så börjar man slarva och vips så är det stelt och yxigt..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är helt värdelös. Kör bara för att få ligga men det får jag aldrig.

Jag gör det senare. Har haft kort i 7 år nu och blir sakta bättre. Det tar tid att lära sig köra hoj och att våga lita på grejjerna. Nu har jag kommit till den punkt att jag inser att hojen klarar mycket mer än jag, så nu är det bara grusnojja kvar. Men det kanske är sunt.

Har du konsulterat din psykolog om din grusnojja? Det är farliga greyer det där.

Last edited:

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
R1
allt handlar om att ha roligt då flyter allt på efterhand! oavsett vad de e! bara nöta:)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har många gånger tänk jag skulle ta nån broms/kurvkurs, men jag får fan aldrig tummen ur. Det blir inte lättare av att man numera har en liten son som kräver massor med tid.

Det finns tid om man verkligen vill... jag skall iväg två dagar 7-8/8 med SMC på Gelleråsen och då har jag en 2åring och en 2månaders här hemma. Var iväg i April också, då var frun ganska gravid (1månad till touchdown) men det var inga problem, det måste finnas förståelse för sånt. Nästa gång är det hon som skall på ridläger eller nåt.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Vissa har det bara inom sig att vara lite "galna" och inte det minsta rädda och skrapar puckar inom några veckor, vissa kommer aldrig göra det. Det bästa man kan göra är att ta kurser eller helt enkelt skaffa sig hojpolare åk på samåkningar ;)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vissa har det bara inom sig att vara lite "galna" och inte det minsta rädda och skrapar puckar inom några veckor, vissa kommer aldrig göra det. Det bästa man kan göra är att ta kurser eller helt enkelt skaffa sig hojpolare åk på samåkningar ;)

Självklart. Detta väcker en annan fråga: Hur är man när man är bra på att åka hoj i trafik? Är man bra på att åka fort då, eller hur skall det definieras? Finns massor med vettvillingar därute som säkert kan kallas bra om de körde bana, men när man kör omdömeslöst skulle jag samtidigt inte vilja hävda att man är "bra".

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Självklart. Detta väcker en annan fråga: Hur är man när man är bra på att åka hoj i trafik? Är man bra på att åka fort då, eller hur skall det definieras? Finns massor med vettvillingar därute som säkert kan kallas bra om de körde bana, men när man kör omdömeslöst skulle jag samtidigt inte vilja hävda att man är "bra".

Ja folk definerar ju bra olika.
Jag skulle vilja säga att en person som är bra i trafiken är en som är lite galen ändå, nån som inte riktigt bryr sig om nån bilist svänger ut framför utan helt enkelt bara rycker på axlarna o agerar istället för o bli rädd o frysa till.

Typ, kanske..eller va?!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Självklart. Detta väcker en annan fråga: Hur är man när man är bra på att åka hoj i trafik?

Att köra bra har ingenting med hastighet att göra.

Förvisso så kör många som kör snabbt även bra.. men det finns de som kör jävligt fort men där allt ser stressat/ansträngt och jobbigt ut.. taskiga spår, broms i kurvor, brottas med hojen osv.. då kör man inte bra, bara snabbt..

Sen finns de som kör mjukt och fint, där det bara "flyter" och det ser hur enkelt som helst ut.. de tycker jag kör bra.. oavsett om det går fort eller lite saktare..

nu tänker jag mest på bana, men det gäller även gata..

jag kör både långsamt och dåligt men försöker lära mig :tummenupp

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Visst det finns ju SMC kurser men det känns ju tråkigt att åka dit själv

Jo det är ju inte så kul att åka transportsträckor själv. Är väl inte så kul att åka rena transportsträckor om man är några stycken heller för den delen. Men det är ju bara att lägga bakom sig när man kommer till inskrivning (kan ju ta roligare väg hem när man inte har tid att passa).
Det finns massvis med folk på plats att snacka med. Kanske någon som gillar motorcyklar? ;)

Samtidigt som man är rädd för att åka dit och vara absolut sämst på allt. Vad göra?? Skall man byta till en något mer Allroundhoj som passar att lära sig på. Superduken är ju hur härlig som helst men det blev kanske lite för mycket för mig. Vad tror ni? Växer man in i det eller?

Vad göra, sluta nojja.
I grön grupp är det många som antingen kör bana för första gången eller har kört någon gång innan. Det handlar om att lära sig och att ha roligt, vem som är bäst eller mindre bra spelar inte så stor roll. Tror man att smc kurser är någon tävling om vem som är snabbast så är man fel ute.

På bana spelar det inte så stor roll om någon kör ett varv mer eller mindre (om det inte är tävling eller träning inför tävling, vilket smc kurser inte är). När passet är slut samlas alla på samma ställe ändå.
I så fall tycker jag det är värre när det ska bombas tusan på allmänna vägar och mindre snabba förare kommer långt efter de snabbaste, vilket innebär att de är tråkigt för de snabbaste att vänta och tråkigt för de långsammaste att bli frånåkt hela tiden, eller ännu värre när folk kör av vägen i sin strävan att hänga med i de andras tempo.

För mig gjorde min första BKK (Broms och Kurv Kurs) stor skillnad. Fattade knappt att man kunde lära sig så mycket på en dag.
Det går ju att åka på någon annan bankörning också, men dels så brukar de flesta försäkringar gälla på smc kurser men inte på andra bandagar, dels så är det rätt bra att ha en handledare som kan visa hur man ska göra, se hur du gör och ge dig feedback. Speciellt i början.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Man kan dela upp sitt hojåkande i två halvor. Före och efter banåka premiären. Ingen tycker du kommer vara långsam på en SMC kurs, jag har åkt med både sporthojjar, motarder och kromslädar i samma grupp på gelleråsen...

• Gilla
Reaktioner: SGM

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Kraven för att köra en SMC-kurs ?

Måste man åka i ställ eller räcker corduravarianten ?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kraven för att köra en SMC-kurs ?

Måste man åka i ställ eller räcker corduravarianten ?

Cordura räckar åtminstonde till lugn grupp. Tror man får köra snabbare grupper med så länge man har riktigt ryggskydd.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln