Hur gör ni för att bli så bra??

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Safetyjacket vill jag minnas en del motardpiloter hade i snabba gruppen på gocartbanan sist, men det är nog ett år sedan jag var där... Så cordura borde funka, godkända skyddskläder är kravet om jag minns rätt.
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
TACK!! Genast känns det lite bättre:) Det finns alltså hojåkare som känner som mig.
Lassis-Jag tar gärna en tur med dig. Är ofta i de trakterna och kör.. Ingels mellan Bjursås och Rättvik.... Bra hojväg.

Jag utmanar naturligtis inte ödet och "tränar" nedlägg på allmän väg av just de orsaker som någon i tråden nämnde. Jag vill bara bli bättre och utvecklas som hojåkare. Jag har inga föreställningar om att köra som Rossi. Jag vill bara kunna behärska min hoj och njuta av den fina sommaren, Det är ju bara så förbannat tråkit att köra själv. Skulle vara kul om vi kunde åka ett gäng och gå en SMC kurs ihop...
Ibland känner man sig bara så förbannat värdelös.. Att köra bana skulle förmodligen vara fantastiskt kul och lärorikt.,
Mitt största problem efter att jag tog körkort var att jag inte visste om jag gjorde rätt eller fel rent tekniskt och därför var osäker på mig själv. Jag hade också vanföreställningar om SMCs sporthojskurser och att de inte var något för mig. Sedan åkte jag till kinnekulle tillsammans med fem för mig obekanta människor och åkte hem med fem nya hojvänner och kände mig som en helt annan förare.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är inga (inte många här iaf) racingproffs som kör i SMC-kurser så där kan du vara lugn :) Sen får du la se det som att gången därpå du kör en SMC-kurs så är du bättre än de som inte varit på en tidigare =)

Jag tror att det kan vara så att du måste jobba lite på allmänna självförtroendet, tror man att man kan och har någon sorts säkerhetstänkande för att överleva så går det mycket bättre.

Har man tänkt bli raketsnabb så slutar det garanterat med att man kör omkull, så det är bra att fundera på vart det är vettigt att göra det...
 

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Är sugen att haka på SMC´s bankörning på Gelleråsen den 7e Aug.

Ryck upp dig och häng med mannen! :)

Kollar in här på Torsd när jag e hemma igen, är vädret fint så blir det säkert en repa nån gång Fre-Lör-Tidigt söndag...


Är lite sugen på just den kursen på Gelleråsen jag med. Kanske man skulle ta och anmäla sig. :)
Såg att SMC har en körning mellan 13.00 16.00 den 25/7 på Amsbergs motorstadium utanför Borlänge, perfekt uppvärmning inför Gelleråsen kanske..?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hahaha! Underbart inlägg för mig att svara på.

Vad kul att du beskriver min situation exakt för några år sen.
Jag orkar inte läsa allt andra har skrivit men jag skjuter fån höften som jag brukar.

Inget flyt, ingen utveckling, inga kompisar som kör hoj. INGET KUL.
Inte bara det, för min del, ett massivt motstånd från min fru som inte bara blev galen när jag köpte en cross för 7 år sen, men blev inget glad när jag köpte en Daytona 675, förra året.

Nummer noll: Du nämner ingen kvinna så den disskussionen kan vi skippa. Tack. Pust...

Nummer Ett: Byt inte bort Duken! Grym hoj! Nej du har inte köpt för stor hoj. Det går inte - sitter i huvudet.

Nummer två: Jag visste inte alls hur jag skulle göra när jag körde hoj, körkortsutbildningen var helt värdelös. Du SKA, SKA, SKA åka på SMC kurser ensam. Det gjorde jag i massor och har nu fått en hel del mycket trevliga kompisar. Inte bara det, jag lärde mig vad min hoj och framför allt JAG kan prestera. Jag lovar dig att det inte var hojen som satte begränsningarna. På dessa kurser får du lära dig exakt det du efterfrågar. Ja, jag kännde mig som en nolla i början men träning ger färdighet. Ett tips, kör inte lättaste gruppen hela året, då lär du dig inget. Kurserna är riktigt bra, inte bara det - det är ASKUL!!!

Nummer tre: Du ska åka på lokala körningar. Även om det står; "Körning i mycket segt tempo, max hastighetsbegränsningen. Även om mossa väver på kedjan ska vi hålla 50.

Jag ska föresten berätta att jag var och körde med en av de coolaste killarna här i Stockholmo (inga namn), och när vi slog oss ner och skulle fika så hade inte bara en utan TVÅ små sniglar krupit upp på min stövel. VA! Kallar du det för att köra fort!? Min kompis har förövrig en tröja som det står BOMBREPA på när han kör hoj. ;-) Gissa om vi skrattade! Nog om det. KONTENTA: Spelar ingen roll hur fort man kör bara man har kul.

Nummer fyra; Vad du än gör, byt inte bort Duken innan du kan göra så här med den: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229393
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
:)

Känner mig ofta "rädd" inför nedlägg och litar inte på hojen som jag vet har mycket mer kapacitet, och vad jag kallar ett fett nedlägg är förmodligen hälften av vad hojen klarar bara man vågar. Visst det finns ju SMC kurser men det känns ju tråkigt att åka dit själv, Samtidigt som man är rädd för att åka dit och vara absolut sämst på allt. Vad göra?? Skall man byta till en något mer Allroundhoj som passar att lära sig på. Superduken är ju hur härlig som helst men det blev kanske lite för mycket för mig. Vad tror ni? Växer man in i det eller?

Som sagt , ta steget och kör smc Knix gokartbana !! Mkt lärorikt och kul med massor av likasinnade trevliga hojåkare .
Hojen är riktigt bra, se till att du ställt in förspänningen "sag" ok . kolla gärna i Superduke tråden ;)

Inte länge sedan man satt upprätt och med spikraka armar och greppa styret så hårt att det krampa i underarmarna ;)
 
Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Hmmmmmmmmmmm

som sagt många som åker själva med diverse olika hojar, jävligt synd
men så är det, verkar vara lite cafeåkning som gäller jag brukar mestadels köra längre turer och nedlägga får man nöta in efterhand. skicka PM om du vill ut å köra.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Man kör som en svensk Kines. Då, går det säkert och snabbt....
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Är lite sugen på just den kursen på Gelleråsen jag med. Kanske man skulle ta och anmäla sig. :)
Såg att SMC har en körning mellan 13.00 16.00 den 25/7 på Amsbergs motorstadium utanför Borlänge, perfekt uppvärmning inför Gelleråsen kanske..?

Why not :) Vet du om det bara är att dyka upp där eller ska man boka in sig först?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har man inte möjlighet att komma iväg på så många kurser är grupp åkning the shit. Jag känner mig mycket tryggare när jag åker i grupp. Går det fort lägger jag mig längre bak och kör i min takt. Inget kul att ligga och pressa själv och köra av i en kurva för att sen hoppas nån hittar en 50 m ut på en åker.
 

Wremo

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1-05
Du kommer inte att lära dig köra hoj om du inte går på kurs. SMC-kurserna är ett utmärkt tillfälle att lära känna likasinnande. Två veckor efter att jag tog mitt körkort åkte jag ensam på en 4-dagarskurs i Kemora (Finland) med SMC, det är det bästa jag har gjort.

Nu är jag helt fast på att köra hoj på bana. Bara i år så kommer det att bli totalt 15 kursdagar med SMC för min del. Jag har lärt känna en massa trevliga och hjälpsamma människor som man delar världens roligaste hobby med.

Många som går på SMC-kurserna säger att "det borde vara en obligatorisk del av körkortsutbildningen". Det är fantastiskt lärorikt, och du kommer snart att kunna skrapa knä samtidigt som du endast håller en lätt hand på gasrullen och gör v-tecknet med den andra... :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top