Hur gör ni med försäkring av sporthoj 1000

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
vart tar man denna kurs????

Bara att gå in så www.svmc.se
Gå vidare till kurser...sen e det bara att boka o va glad.

Personloigen tycker jag att smc:s sporthojsförsäkring via folksam e e rip off som heter duga. Visst den e lite billigare men man får inte ställa av den o sen e det ju grejen med att självrisken e 25% av skadebeloppet...det kan bli riktigt dyrt det.
Jag har trygg hansa, pröjsar 1000kr lite drygt i månaden för helförsäkrning, ställer av den under vintern o då kostar det typ bara 60kr i månaden. Nackdelen e att man måste köra i licens/oförsäkrad grupp på alla bandagar förutom de som ordnas av smc.
Allt e ju en fråga om vad man tror man tjänar, eller rättare sagt förlorar minst på...
Som sagt...det kostar att ligga på topp men det e de ju värt:yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag betalar 34 kr / mån på hoj ett och 17 kr / månaden på hoj två... :hihi

Lite mer om jag ställer på dem. Men som "Pinky" säger så bryts (IF...) avtalet när dy ställer av, och en ny garageförsäkring tecknas. Om du sedan ställer på så tecknas automatiskt en ny försäkring av samma typ (men kan ha annat pris) som den du hade tidigare. I och med att försäkringen bryts när du ställer av, är det fritt fram att byta bolag också. Jag vet inte om det gäller alla bolag men jag frågade rakt på sak senast jag pratade med IF. Sluta vara så blyga och fråga dem rakt på sak. :)

Satt o kollade runt på försäkringar jag med för ett tag sedan o Vesta som ngn tidigare rekomendera gav mig den sjukaste priset se o häpna 248 304:- hel helår!!!! Förklaringen från deras sida var att dom inte ville försäkra Rettor då dom gick för fort!!! hahaha Då sa jag men visst man kan ge chock priser men 5 ggr mer än vad hojen e värd??? hehe Undrar om ngn tecknar den försäkringen..... För mig har trygg hansa alltid vart billigast o kommer nog alltid vara!


Jag funderade på att fråga dem om min TLR, men jag tror jag bespara mig tiden...
De är i alla fall billiga på bilförsäkringar. Från 540 kr/månaden på min Audi till 380 kr /månaden. :tummenupp
 
Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Kör en SMC-kurs och skaffa sporthojsförsäkringen.
Bra försäkring trots en dyrare självrisk. Men den sparar du in på premien.

Fick ett "jättebra" pris på en sån "smc-försäkring" i oktober.. Ringde idag och då hade samma försäkring höjts med 40000:- /året utöver mitt förra kostnadsförslag.. Han jag talade med kunde inte förklara varför.. Dessutom sa han att man måste gå en avancerad utbildning för att kunna teckna en sån försäkring nu.. Jag frågade vad det innebar och att smc har olika steg man går.. Men han sa bara en avancerad utbildning (tror inte han visste riktigt vad han snackade om).. :confused:


kommer inte ihåg vad det skulle kosta hel men dom vill nog inte att jag har den hojjen jag har, folksam skulle ha över 20k för trafik :huvet :huvet :huvet :huvet

Konstigt det.. Har suttit och ringt runt till alla bolag jag kan komma på idag, och folksam ville ha ca 18500:- halvförsäkring på mig, så du borde komma undan billigare :va
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Fick ett "jättebra" pris på en sån "smc-försäkring" i oktober.. Ringde idag och då hade samma försäkring höjts med 40000:- /året utöver mitt förra kostnadsförslag.. Han jag talade med kunde inte förklara varför.. Dessutom sa han att man måste gå en avancerad utbildning för att kunna teckna en sån försäkring nu.. Jag frågade vad det innebar och att smc har olika steg man går.. Men han sa bara en avancerad utbildning (tror inte han visste riktigt vad han snackade om).. :confused:

Pratade nyss med Folksam. Fick ner min R6-00 till 16.100 hel/hel med 10% SMC-rabatt. Efter avslutad "avancerad" utbildning skulle den gå ner till 12.100 med självrisk på 3000.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tog en dyr försäkring via IF... ger ca 1400:- /månad halvförsäkrat. Denna är avställningsbar. Kör jag Maj-september = 5 månader.. så blir det runt 7700:- helåret.

Med andra ord... jag valde en dyrare försäkring och att den var avställningsbar.

27 år i centrala växjö..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Fick ett "jättebra" pris på en sån "smc-försäkring" i oktober.. Ringde idag och då hade samma försäkring höjts med 40000:- /året utöver mitt förra kostnadsförslag.. Han jag talade med kunde inte förklara varför.. Dessutom sa han att man måste gå en avancerad utbildning för att kunna teckna en sån försäkring nu.. Jag frågade vad det innebar och att smc har olika steg man går.. Men han sa bara en avancerad utbildning (tror inte han visste riktigt vad han snackade om).. :confused:




Konstigt det.. Har suttit och ringt runt till alla bolag jag kan komma på idag, och folksam ville ha ca 18500:- halvförsäkring på mig, så du borde komma undan billigare :va

Trist att du fick tag på en okunnig säljare. Försäkringen ska inte ha gått upp i pris enligt personen som är sverige-ansvarig för bla den försäkringen.
Han var talare på senaste konferansen vi hadde med SMC.
Den är faktiskt inte ens utvärderad så långt att dom varken höjjer eller sänker den. Deras statestik över vad den kostar och drar in, har inte så pass mycket information så dom kan dra några slutsattser ännu. Men det kommer om ett par år eller så.

Desutom är det absolut ingen avancerad kurs man går. Det är en skitenkel och rolig dag på någon av dom banor som finns i landet.

Man kör hoj på bana tillsammans med instruktörer i en grupp som är anpassad efter ens egen fart, 20 min/timme.
Teoripass 20min/timme i kurvtecknik, hantering av mc, kroppens funktioner (blick, stress mm).
Vilar, äter, dricker, snackar skit och fixar med hojjen i 20min/timme.
Och det gör man under en heldag.

Om man inte har oturen att motorcykeln inte fungerar och man inte kan delta eller på annat sätt inte kan genomföra dagen. Alternativt att man inte lyssnar eller beter sig allmänt illa och farligt.
Så blir man godkänd på Kursen.
Alltså inga svåra prov eller eller annat trams.

Vitsen med kursen är i första hand att få folk att märka hur kul det är att köra bana och förstå att platsen för hög fart och roligt bus är just på banan och inte i trafiken.
Desutom blir folk bättre förare och därmed har större säkerhetsmarginaler i trafiken.
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Man kör hoj på bana tillsammans med instruktörer i en grupp som är anpassad efter ens egen fart, 20 min/timme.
Teoripass 20min/timme i kurvtecknik, hantering av mc, kroppens funktioner (blick, stress mm).
Vilar, äter, dricker, snackar skit och fixar med hojjen i 20min/timme.
Och det gör man under en heldag.

Om man inte har oturen att motorcykeln inte fungerar och man inte kan delta eller på annat sätt inte kan genomföra dagen. Alternativt att man inte lyssnar eller beter sig allmänt illa och farligt.
Så blir man godkänd på Kursen.
Alltså inga svåra prov eller eller annat trams.

Vitsen med kursen är i första hand att få folk att märka hur kul det är att köra bana och förstå att platsen för hög fart och roligt bus är just på banan och inte i trafiken.
Desutom blir folk bättre förare och därmed har större säkerhetsmarginaler i trafiken.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp o det e grymt beroendeframkallande :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

cbr_kalle

Guest
Det billigaste http://www.insurancefinder.se/ hittade till mej var 1500/mån i trafikförsäkring. cbr 600rr -07, bor i sthlm, 23år. helförsäkring landa på ca 3500/mån och då har jag eget låst garage me godkänt larm, dubbla godkända lås på hojjen + larm... lite drygt tycker ja!
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Jag kör endast med trafikförsäkring.
På det viset har jag sparat minst 80000:- på tre år jämfört med helförsäkring, och därmed samlat ihop till en splirrans ny hoj till nästa säsong.
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Eller så byter du helt enkelt bara bolag när det blir vinter. Vad jag vet så är inga avtal vad gäller fordonsförsäkringar bindande på detta vis (du skriver ju inte på nånting, eller hur?) utan då hojen är avställd så kan du byta bolag om du vill det.

Så är det iaf med t ex IF som är dyrare under sommarhalvåret än vinterhalvåret. Ställer du av hojen så bryts den tecknade försäkringen och du har då rätt att byta bolag om du vill det. Så sa dom själva på IF iaf, även om hon sa det till mig lite i smyg. Vad jag vet så kör alla försäkringsbolag med ett års "bindningstid" men lustigt nog så bryts ju försäkriingen varje gång du ställer av hojen.

Jag är som vanligt inte säker på nånting jag säger men testa själv så får du se vad som händer.





Under de perioder när du inte kör motorcykeln, kan du anmäla "avställning" till Vägverket. Då ändrar vi (automatiskt) försäkringen till en Avställningsförsäkring, som skyddar din motorcykel mot bland annat stöld och skadegörelse. När du vill "ställa på" MC:n igen meddelar du Vägverket.

Detta gäller dock inte de motorcyklar som har BMW-, Honda- eller Triump Märkesförsäkring, dessa är helårsförsäkrade.
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Jag betalar 5400 helår för halvförsäkring på Bilsport och MC Försäkringar.
21 år i Huskvarna med en BMW F800S -06:a.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Under de perioder när du inte kör motorcykeln, kan du anmäla "avställning" till Vägverket. Då ändrar vi (automatiskt) försäkringen till en Avställningsförsäkring, som skyddar din motorcykel mot bland annat stöld och skadegörelse. När du vill "ställa på" MC:n igen meddelar du Vägverket.

Detta gäller dock inte de motorcyklar som har BMW-, Honda- eller Triump Märkesförsäkring, dessa är helårsförsäkrade.

Och då kan man om jag förstod damen på IF rätt byta bolag då hojen är anmäld avställd hos vägverket, eller? Jag får inte riktigt fram vad det är du vill ha sagt med ditt inlägg riktigt, det du skrev vet ju dom flesta redan :).
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Och då kan man om jag förstod damen på IF rätt byta bolag då hojen är anmäld avställd hos vägverket, eller? Jag får inte riktigt fram vad det är du vill ha sagt med ditt inlägg riktigt, det du skrev vet ju dom flesta redan :).

Trodde du körde Honda:)
 

sukkatony

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2005
Ort
stenungsund
Hoj
suzuki k7 fjr1300 husaberg 650
Har en suzuki k7 1000 med försäkring hos länsförsäkringar betalar 9500kr helår/helförs :tummenupp
 

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
r6 -03
Köp en gammal skithojj!! :p:p
Betalar 1644 hel/hel med bilbsport/mc:s klassiker försäkring...
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Trist att du fick tag på en okunnig säljare. Försäkringen ska inte ha gått upp i pris enligt personen som är sverige-ansvarig för bla den försäkringen.
Han var talare på senaste konferansen vi hadde med SMC.
Den är faktiskt inte ens utvärderad så långt att dom varken höjjer eller sänker den. Deras statestik över vad den kostar och drar in, har inte så pass mycket information så dom kan dra några slutsattser ännu. Men det kommer om ett par år eller så.

Desutom är det absolut ingen avancerad kurs man går. Det är en skitenkel och rolig dag på någon av dom banor som finns i landet.

Jag tycker också att en höjning på 40000:- bara över årsskiftet var lite väl i överkant. Nog för att många bolag höjer något, men det kändes som att jag helt klart fick tag på fel säljare.
Frågan är om jag kan faxa in mitt gamla kostnadsförslag och se om dom kan matcha det ungefär nu.. Det borde ju inte vara några problem. :rolleyes: Jag menar, jag har ju inte gått färre/fler smc-kurser nu jämfört med i oktober när jag fick den andra premien :va Det skumma är att jag påpekade för honom att jag hade fått det kostnadsförslaget, men han verkade inte bry sig..
Jag tror jag ska ringa dit igen :confused: För smc kurs har jag redan gått och fler blir det i sommar...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag tycker också att en höjning på 40000:- bara över årsskiftet var lite väl i överkant. Nog för att många bolag höjer något, men det kändes som att jag helt klart fick tag på fel säljare.
Frågan är om jag kan faxa in mitt gamla kostnadsförslag och se om dom kan matcha det ungefär nu.. Det borde ju inte vara några problem. :rolleyes: Jag menar, jag har ju inte gått färre/fler smc-kurser nu jämfört med i oktober när jag fick den andra premien :va Det skumma är att jag påpekade för honom att jag hade fått det kostnadsförslaget, men han verkade inte bry sig..
Jag tror jag ska ringa dit igen :confused: För smc kurs har jag redan gått och fler blir det i sommar...

Jag tycker absolut att du ska ringa igen.
Var noga med att kolla så du får SMC/Folksam sporthojs-försäkring.
Hos Folksam har man nämligen 10% rabatt på den vanliga försäkringen om man är med i SMC. Och han kanske trodde att det var det du menade.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har gått kurser arrangerade av SMC, något jag kan rekommendera för alla. Borde ingå en sådan kursdag när man tar körkort. När det gäller försäkringen som de tagit fram i samarbete med Folksam så skulle jag inte teckna den ifall värdet på motorcykeln är högt. Självrisken på 25% gäller även vid stöld sist jag hörde mig för.

Använder som jag inte sin motorcykel så ofta kan en av och påställningsbar försäkring vara billigare om man slår ut det på hela året.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top