Hur gör ni med försäkring av sporthoj 1000

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Sätter man det där i system banlyser försäkringsbolaget hojen. Det gjorde de i alla fall för mig.

Vilket bolag? Låter helt otroligt, enligt vilken paragraf kan de förbjuda en att sälja hojen?
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Vilket bolag? Låter helt otroligt, enligt vilken paragraf kan de förbjuda en att sälja hojen?

Menar han inte att det försäkringsbolaget inte vill teckna försäkring på hojen bara för han eller hans sambo?
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Fråga till er som ställer av o på fram o tebak och låter försäkringen gå ner i garage-mode. Måste ni skrapa det färgade klistermärket varje gång, o vänta på ett nytt sådant? Om det är på det viset så verkar det jobbigt.

Kan alla sånna här grejjer dåligt, men det verkar ju smidigt att man kan ställa av o på Online på vv.se.

Kommer jobba två veckor o va ledig två veckor om vartannat under sommaren så det känns som att det kommer bli billigast om man gör på det viset, finns det begränsningar i antalet av- o påställning man får göra?

Hade väl tänkt IF för där har ja fått offert månadsvis på T-H o Folksam så var offerterna årsvis men man kanske kan få månadsvis där med om man frågar snällt?
 

BLACKPEARL

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
NORSBRONX
Hoj
2007 SUZUKI GSX-R600
har ringt runt till alla försäkrings bolag hamnar inte under 3700kr/månaden för halv försäkring.... vettefan inte va ja ska göra

har ringt runt till alla försäkrings bolag hamnar inte under 3700kr/månaden för halv försäkring.... vettefan inte va ja ska göra :huvet
 
Last edited:

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
2st Cbr1000rr-08
har ringt runt till alla försäkrings bolag hamnar inte under 3700kr/månaden för halv försäkring.... vettefan inte va ja ska göra

har ringt runt till alla försäkrings bolag hamnar inte under 3700kr/månaden för halv försäkring.... vettefan inte va ja ska göra :huvet

Har du kollat med salus ansvar? billigaste jag hitta iaf.sen får du ner priset ytterligare om du flyttar över hem försäkringen.
Annars är det smc kursen som gäller och teckna genom folksam, tror det blir så billigt som det kan bli då.:tummenupp
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Desutom är det absolut ingen avancerad kurs man går. Det är en skitenkel och rolig dag på någon av dom banor som finns i landet.

Man kör hoj på bana tillsammans med instruktörer i en grupp som är anpassad efter ens egen fart, 20 min/timme.
Teoripass 20min/timme i kurvtecknik, hantering av mc, kroppens funktioner (blick, stress mm).
Vilar, äter, dricker, snackar skit och fixar med hojjen i 20min/timme.
Och det gör man under en heldag.

Om man inte har oturen att motorcykeln inte fungerar och man inte kan delta eller på annat sätt inte kan genomföra dagen. Alternativt att man inte lyssnar eller beter sig allmänt illa och farligt.
Så blir man godkänd på Kursen.
Alltså inga svåra prov eller eller annat trams.

Vitsen med kursen är i första hand att få folk att märka hur kul det är att köra bana och förstå att platsen för hög fart och roligt bus är just på banan och inte i trafiken.
Desutom blir folk bättre förare och därmed har större säkerhetsmarginaler i trafiken.

Vilken kurs är det man ska anmäla sig till? :va
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Länsförsäkringar var biligast för mig, 5600:- hel/hel med 3000 i självrisk på vagnskadan. Fazer 1000 -01.
 

Landahl

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Partille
Hoj
R6-00
Jag har halv, kostar mig 15 lappar om året... Är 23, kör r6.. De ni, Hel går på ca 40 lappar :)
 

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Skivarp
Hoj
Kawasaki ZX12R
köpte en hoj som var billig o försäkra.
kawasaki zx12r med hk så det räcker... 9623kr halv försäkring och då e jag ändå 22år
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Hade väl tänkt IF för där har ja fått offert månadsvis på T-H o Folksam så var offerterna årsvis men man kanske kan få månadsvis där med om man frågar snällt?

Offert != räkning :fatta!

Han jag talade med kunde inte förklara varför.. Dessutom sa han att man måste gå en avancerad utbildning för att kunna teckna en sån försäkring nu.. Jag frågade vad det innebar och att smc har olika steg man går.. Men han sa bara en avancerad utbildning (tror inte han visste riktigt vad han snackade om).. :confused:

"Avancerad" = SMC-kurs på stor bana, ger rabatt alla försäkringsklasser, kostar 1000+ spänn. Oavancerad kurs är nog Rörken osv á 150? spänn, ger rabatt i klass 1-6 (5?).
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Offert != räkning :fatta!


Offert == Anbud.

Anbud enligt wiki: Ekonomiskt sett är ett anbud ett affärserbjudande från en part (till exempel ett företag) till en annan. Ett anbud kallas också ofta för offert.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anbud

Sedan var det inte så välformulerat... men man förstår nog, eller? Års-vis från Folksam o Trygg Hansa medan det var månadsvis på IF.

Men ja skulle gärna vilja ha svar på mina andra frågor, hej alla!
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
"Avancerad" = SMC-kurs på stor bana, ger rabatt alla försäkringsklasser, kostar 1000+ spänn. Oavancerad kurs är nog Rörken osv á 150? spänn, ger rabatt i klass 1-6 (5?).

Jo, tack.. Jag vet vad det är :) Det var bara så kul när jag försökte få honom att förtydliga vad han menade, utan att han kunde det, samtidigt som jag förklarade de olika stegen och sa själv att jag hade gått steg 1 på Sviesta.. Men han envisades bara med att säga avancerad hela tiden:va
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Har skickat offertförfrågan till If,Folksam,Trygg-Hansa och Länsförsäkringar i dag ! Har snart en CBR 1000-07 i garaget. Är 41 år , kört skadefritt i 23 år , bor i Norrland , har mc:n i eget låst garage med godkända lås , lånar ALDRIG ut mc:n. Skall bli spännande och se offerterna. Har frågat på halv/helförsäkring samt årsförsäkring som separat pris. Har även frågat om det finns 40+ försäkring och ev märkesförsäkring. Borde få svar innan helgen.
Om intresse finns kan jag delge offerterna ?
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Skriver igen här för att tråden åter skall komma fram i ljuset.

Ni som ställer av hojjen så fort ni inte använder den, hur pass smidigt är detta? Ni får då skrapa klistermärket varje gång...? Att skrapa o läsa av koden är ju inte så jobbigt.

Men när man skall ställa på igen hur pass smidigt är det? Måste man vänta på nytt klistermärke innan man får köra eller räcker det att man har registreringsbeviset (som man enligt uppgift kan få som e-post) och så kommer klistermärket i lådan när det kommer...?

Jag jobbar två veckor på sjön varefter jag är två veckor hemma så det känns som ett bra sätt...
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Fick offert på min CBR 1000-07 , 5990:-/helår halvförsäkrat eller 8900:- helförsäkrat / helår , kan det bli billigare ? tror inte det va.:yoparty :yoparty
40+ försäkring och bor i Norrland.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top