hur gör ni?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Så de bästa är alltså att spara så mycke som möjligt, sedan ta ett lån på de man fattas och gå till en handlare och hosta upp cash? :D

Varför handlare? Min erfarenhet är att privat är mkt billigare samt att det alltid finns viss prutmån! Men om du måste till handlare så se till att han bjuder på typ försäkring första året eller så! Yamaha brukar ha en sån deal!

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Är det din första hoj?

Det här är ganska vanligt, typ alla jag känner har haft sönder nån av sina hojar.

Tänk dig att du lånar pengar till köpet, efter några veckor när du tycker att du hanterar hojen bra så kraschar du. Det går det lite snett, i en rondell tex. Finns många trådar om sånt klanteri, man skyller på diesel, grus o allt möjligt men det spelar ingen roll hoj är iaf krachad.

Nu har du en avbetalning på en hoj som står på verkstan så du kan inte köpa nån ny + att du får en räkning på skadorna + att du har en försäkring att betala. (helförsäkringen täcker väl skadorna och självrisken är högre än du trodde)

Om du istället hade köpt en hoj för runt 20-40k så hade du haft en mycket lägre försäkring (bara trafik nåt annat är inte värt att teckna) När du kraschar den så ställer du av hojen o köper begagnade delar o lagar den själv. Resultatet blir så där. Men efter lite slit i garaget så har du en hoj som du kan ut o köra på igen.
Om du inte kan laga den själv så får du bita i det sura äpplet o sälja den i delar o börja spara pengar till en ny. Hur som helst så har du inte en avbetalning på nåt du inte kan använda.

Om du inte kraschar den så har du i första fallet en himla fräch hoj som kostar en förmögenhet.

I det andra fallet så har du en gammal häck som kostar mellan 500-1000 kr i månaden resten kan du köpa däck o bensin för.

Men det beror ju på vad man prioriterar. Vissa tycker om att köra andra tycker om att putsa, bara olika intressen.

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Wannagofast:

De flesta ftg börjar redan hamstra inför -09, bankerna har redan börjat strypa lånelöftena och räntehöjningarna det varslats om i år börjar klia folk på hakan.

Att se högkonjukturen som ett incitament för att låna 100´ till ett leksaksköp känns inte så realistiskt!

Nähe? :rolleyes:

pHil.

Guest
tror på tuffast, helt klart.. hade avbetalningar och lån inte varit till för utnytjas hade de väl inte funnits?`;)

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Helt ok att låna tycker jag. Hur många hojåkare under 30 år hade det funnits annars?
Vettigt är väl dock att lägga en plan som betalar av lånet på ca 3 år. Ska du inte ha helförsäkring fundera på hur mycket pengar du är beredd/har råd att offra för att åka hoj.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Jag ska köpa min första hoj till nästa säsong, då med kontanter (ingen 100´cykel)

Men har du råd och kan hantera ett lån utan att hamna i "lyxfällan" (as seen on tv) så är ju lån inga problem. Det är väldigt billigt, i mina ögon, att låna pengar.

Den negativa synen till lån förstår jag inte riktigt, visst man ser folk som inte kan hantera lån, men enligt mig är ju felet på individnivå och inte fel på lån som fenomen.

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Jag är imponerad av hur många som "cashar" sina grejer. Hur mycket äger ni förutom era 100kkr hojar? Är ni verkligen såpass bra på att spara? Isf får jag buga inför er. Jag tjänar förbannat bra för min ålder och utbildning men inte har jag råd att casha för det. Utöver hojen så tillkommer ju vardagliga kostnader samt andra pengaslukande hobbys. Att jag sedan är usel på att spara är en annan historia. Om jag däremot VET att jag måste ha 5k varje månad till amortering så är det inga problem. Finns nog ingen som vill dra på sig anmärkningar i onödan.

Ni som är anti-lån fanatiker - känns det inte tråkigt att inte kunna förverkliga en och annan dröm innan ni uppnått pensionsålder? 100k kan man sopa av rätt fort och medans man gör det så går det att ha jäkligt kul samtidigt. :tummenupp

vh

//RMT

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Köpa hoj på avbetalning är skit, gör du det måste du ha pengar till helförsäkring inte roligt att smälla 100k sen inte ha någon hoj kvar

det är ju lika tråkigt att totalkvadda om man betalat den kontant...eller ja förstår inte hur du menar....

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Klart att man lånar på banken :tummenupp

Jag lever idag och tänker njuta av det just nu... inte om 5-6 år då jag inte har en aning om min livssituation.

Tänk på att värdeminskningen är inbakad i din amortering. Det är matematiskt omöjligt att "loosa" både avbetalning och värdeminskning samtidigt. Den enda extrakostnaden man får med lån är räntan.

Självklart måste man lägga en del kontant så man åtminstonde blir skuldfri om något olyckligt skulle inträffa - man blir av med jobbet, blir allvarligt sjuk osv. Och visst, då förlorar man antagligen kontantinsatsen och det är en risk man får ta.

Jag köper heller inte det här med halvförsäkring på en splitt ny och kontantköpt hoj. För mig låter det lika illa att ha sparat ihop skiten i flera år för att förlora allt på 1 sekund.

Men, men det är ju bara min syn på det hela... tvingar inget annan att tycka samma. :hej

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Ni tänker alltså bo i hyresrätt och knega resten av livet.. Kul! :hihi

Vad är det för fel på hyresrätt?
Till trådstartaren; har du lån sedan tidigare?, kan vara värt att besöka banken (vad har du att förlora) vem vet de kanske kan slå ihop två lån och på så sätt få ner räntan, ränta som i alla fall är betydligt lägre än att låna hos en handlare. Fördelen är ju också att du, oftast, kan komma överens med banken om återbetalningsvillkoren beroende på hur din situation ser ut, fast jobb etc. De är jävliga men inte omöjliga ;)

Lycka till.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
3197693 det är ju lika tråkigt att totalkvadda om man betalat den kontant...eller ja förstår inte hur du menar....
Hur kul är det att ha 100k i skuld men ingen hoj, Min hoj ena retta är skrot men inte gråter jag för det, köper hoj som jag har råd att smälla därför massa skit hojar.
Men gör som man vill, säger bara hur jag ser på det.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gör ett snabbt överslag av din ekonomi,räkna med vad du förbrukar per månad.
Ta med allt som är nödvändigt,mat,krogbesök,julklappar,kläder,gifter(tobak,alkohol) utöver allt fast såsom boendekostnad och mat och se vad du får över per månad.
Ta sen regnr på hojen du vill ha(misstänker en ny r6-07 eftersom du säger ca:100` så kolla med yamaha)och kolla försäkringskostnad för dig,+a ihop det med räntan på det lån du får ta för att köpa och räkna på 2500 i amortering(så sjunker lånet snabbare än hojen,även vid panikförsäljning).
Har du efter detta 1500-2000(bensin och service+käk efter vägen) kvar varje månad så är det bara att låna,om inte så är det läge att kolla billigare tills din ekonomiska situation ändrar sig.

Menar,det är ju inget kul att vara tvungen att offra allt för att köra nyare hoj när man kan ha det mesta kvar och köra lite äldre.
Har du hoj nu så kör vidare på den och testa i vinter om du ligger på vad du tycker är gränsen för vad som är försvarbart,sätt undan vad en ny kostar varje månad och känn efter hur det känns att leva på dom pengarna.
Är det ok så köp till våren,som bonus har du då en kontantinsats från vinterns experiment,om inte så skaffar du dig något billigare om du vill byta upp dig.

Har du ingen så är det bara att låna till en billig i höst om du inte kan vänta och amortera av den under vintern och byt till våren om det fortfarande känns kul.

Henrik

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Att kunna låna pengar är en fantasisk möjlighet.
Vem vill gå och drömma om grejer men aldrig lyckas köpa det.

Jag har en tumregel att om jag lånat pengar till att köpa leksaker ska jag
kunna lösa lånet genom att sälja det jag köpt OM ekonomin brakar ihop.

Min första cykel köpte jag genom att jag lånade pengar och la en liten del kontant. Värdet på hojen sjönk inte i samma takt som lånet med amorteringar.

Alltså kunde jag, om jag blev tvungen, sälja hojen och lösa lånet.

Att låna som en galning och köpa grejer som en blind är inte speciellt smart..

Jävla lyxproblem ;)

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
Jag läser med intresse alla kloka och riktiga inlägg.
Jag har alltid s.a.s "cashat" mina hojar.
Dom har itne varit av absoluta nyaste modell, (ca:5-6 år gamla) men jag kan inte klaga varken på minnena dom gav, eller den glädje jag kände när jag körde.
Nu har jag ingen hoj, jag har en kåk, tre bilar, och dubbla ungar. Skoter och annat trams.
Varje dag känns som en pina utan hoj!

sååå.. mitt råd??

KÖP EN HOJ!!!!
Kosta vad det kosta vill!!!
Men jag rekomenderar dock att inte väja den nyaste & flådigaste som första hoj....

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
avbetalning rules:yoparty, har allt på avbetalning, huset, bilen, hojen, ja t o m ungarna:D

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...