Hur halt kan det bli på vägen!?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har kört några tusen mil på några år i alla väderlekar (utom snö) men fick mig en rejäl överaskning häromdagen..
Har Metzler Lasertech på nu..
Ca 10+ grader, ihållande regn, lätt uppförslut, bra asfalt något/några år gammal dvs helt slät men inte helt nylagd heller och ca 100 - 200m innan en rondell.

Jag ligger i femtio på trean och ger lite gas (obs lite gas) och uppfattar att kopplingen börjar slira. Släpper av och ser om kopplingen får tag vilket den gör och gasar på igen med samma resultat. Hinner bara börja fundera på vad som hänt hojen då jag får ett litet kast på baken och fattar att jag spinner....

Har hört andra här nämnt att det blir halt i rondeller men har faktiskt aldrig upplevt det själv.

Vad kan vara orsaken till detta? Så snorhalt kan man ju inte skydda sig mot!? Hade det varit i en sväng hade jag lagt mig direkt.

Jag såg ingen olja, ingen smuts på vägbanan, hojen har stått i en vecka och däcken var kalla vid tillfället relativt nära hemma.

Någon som kört mycket som har en tanke? Vad missade jag här!?

Min tanke går mot däcken,, men de har varit bra hittils ivf och jag tycker jag borde känt något tidigare i våras isf om de är "hala i väta" sas.. Hyfsat gott om mönster kvar på bakdäcket.

Jag förtår verkligen inte vad som gick fel här eller vad jag missade..

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
I min gamla hemstad ligger det en tankstation för lastbilar som sedan följs av en rondell, den brukar vara snorhal. Kanske någon som spillt lite diesel på vägbanan.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Precis, vid regn kommer oljespill, dieselspill m.m upp ur asfalten vilket gör det SNORHALT och livsfarligt.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
höll på att lägga mig i en rondell utanför hässleholm(vid mc-donalds)
regnade o jag tog det jvlgt lugnt gillar inte att svänga när det regnar,
20-25km/h jämn gas fick en jädra sladd på bakänden rena såpan.
har hört att det troligtvis är diesel lastbilarna spillt ut som visar sig när det blir blött.
fattar inte att vv inte kan sätta upp skyltar att det är halt vid regn.:arsele

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Enda gången jag vurpat var just innan en rondell. Bromsade hårt men kontrollerat (tyckte jag själv iallafall) och det bara smällde till. Hojjen for åt ett håll och jag rätt i backen.
Rondellen är ganska hårt trafikerad, mycket lastbilar som kör. Det var SNORHALT! Efter vurpan gick jag ut på vägen och kände på asfalten, skrapade med stövlarna. Fläckvis kändes det halt.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hur löser man då dessa problem?
Enkelt (iaf i detta landet). Man sätter upp en stor skylt som säger "varning för diesel spill" 2 meter innan en helt regnbågsfärgad 80 km/h kurva.

Dom hade ju iaf varnat, så dom kan inte hållas ansvariga för ev olyckor. :gnissla

Har själv voltat med bil i rondell pga Diesel-spill.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Det är inte bara disel. I jönköping har dom lagt ny asfalt med denna funktionen att den blir snorhal när den blir fuktig. Läste någonstans att det var en lång sträcka här i södra småland som dom fick göra om efter att många hade glidit av vägen i lagliga hastigheter när det blivit blött.

http://www.jnytt.se/nyhet/35183/asfalten-ar-for-hal-i-centrala-jonkoping
I princip alla rondeller här i jkpg är hala som denna, och en varning till alla som passerar i södergående. "avfarten" från e4 till e4 (rakt fram rv40) är riktigt hal!

(kör genom rondellen i artikeln nästan varje dag och den är läskig även när det är torrt! har vart nära ett par ggr, max hast vid regn 15km/h)

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är inte bara disel. I jönköping har dom lagt ny asfalt med denna funktionen att den blir snorhal när den blir fuktig. Läste någonstans att det var en lång sträcka här i södra småland som dom fick göra om efter att många hade glidit av vägen i lagliga hastigheter när det blivit blött.

http://www.jnytt.se/nyhet/35183/asfalten-ar-for-hal-i-centrala-jonkoping
I princip alla rondeller här i jkpg är hala som denna, och en varning till alla som passerar i södergående. "avfarten" från e4 till e4 (rakt fram rv40) är riktigt hal!

(kör genom rondellen i artikeln nästan varje dag och den är läskig även när det är torrt! har vart nära ett par ggr, max hast vid regn 15km/h)
Mellan Norrköping och Linköping, samma sak. Långa sträckor av skylt på vid sidan av vägen om att det är halt vid regn. Skumt och puckat om dom lägger sådan asfalt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På motorcykel har jag varit förskonad från plötslig halka från diesel och oljespill samt kylarvätska på vägbanan. Brukar som regel köra försiktigt på landsvägarna.

Kvällen innan min resa till Nürburgring med bilen för ca 10 dagar sedan skulle jag fylla upp tanken. Accelererade lugnt upp till ca 70 km/h och låg på treans växel när det plötsligt släpper. Hade jag kört mer aggressivt hade jag nog inte hunnit häva sladden och åkt från innerfilen ut i ytterfilen och räcket. En riktigt otäck händelse och tankeställare. På motorcykel hade jag nog legat i backen. Tror det var något spill av något slag. Ringde polisen som i sin tur kontaktade Vägverket. Det regnade vid tillfället.

I efterhand kom jag att tänka på att jag har sett ett antal småkrockar på sträckan mellan trafikljusen och första rondellen. Nere på ringen varnade man för just spill på vägbanan. I synnerhet vid regn. Spillet impregnerar vägbanan och vid regn tränger spillet upp och gör underlaget snorhalt. En av anledningarna till att jag troligtvis aldrig kommer att köra motorcykel på ringen. Det i kombination med bilar och stora hastighetsskillnader mellan deltagarna. Väderförhållanden växlar snabbt där nere. Kan regna på ena delen av banan och vara torrt på en annan.

Kör försiktigt och var förberedd på att även det oförutsägbara kan hända. Lämna marginaler för det. I synnerhet på allmän väg.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Då gissar jag att det, vid diesel på vägbanan, inte syns alls egentligen!? Annars borde väl någon här kommenterat just det!?

Normalt är man ju van vid att diesel och vatten ger regnbågens alla färger då de mixas på marken.

Känns lite som att det är en rejäl chansning nu att köra i regn om effekten blir denna. Har hittils kännt mig "trygg" i blötan men det for ut genom rutan iom detta nu.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Då gissar jag att det, vid diesel på vägbanan, inte syns alls egentligen!? Annars borde väl någon här kommenterat just det!?

Normalt är man ju van vid att diesel och vatten ger regnbågens alla färger då de mixas på marken.

Ny miljödiesel syns inte ett skit i vätan tycker jag. Man märker inte ett skvatt innan det släpper har jag märkt.

Den gamla fet-dieseln syntes ju på ett helt annat sätt.

Råkade ut för det med bilen och fick ett riktigt fetställ.[/

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Lurigt när det är spill på vägbanan i kombination med regn. Höll själv på att köra åt h-vete på nya allén häromkvällen. Körde iväg från ett rödljus och när jag petade i 2'n o gav gas så släppte det rejält. Fattade ingenting just då men dagen efter så körde jag på samma ställe och såg då att det var mörka streck i asfalten som inte kan vara något annat än spill från bussar och bilar. Kör numera lite lugnare här inne i stan.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Lurigt när det är spill på vägbanan i kombination med regn. Höll själv på att köra åt h-vete på nya allén häromkvällen. Körde iväg från ett rödljus och när jag petade i 2'n o gav gas så släppte det rejält. Fattade ingenting just då men dagen efter så körde jag på samma ställe och såg då att det var mörka streck i asfalten som inte kan vara något annat än spill från bussar och bilar. Kör numera lite lugnare här inne i stan.

Jag upplevde det ovanför Allum - Partille, mitt i backen, på väg mot mölnlycke hållet. Har ju kört där hundratals gånger utan att märka något.. Riktigt scary. Man är ju totalt oförberedd..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Värt att nämna är att rondeller placerade i anslutning till biltvätt kan vara precis lika hala. Typ rondellen nedanför Shell och nån till mack nedanför Globen. Bägge har typ kö hela dagarna till biltvätten och jag har snurrat med bilen i rondellen, och varit skitnära att köra omkull med hoj där, riktigt såphalt som sagt.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Samma sak hände på E4:an i höjd med Vagnhärad i sommras. Låg i ca 130 kmh jämn gas, vägen svängde svagt och lite uppförslutning. Känner hur det helt plötsligt släpper bak 20 - 40 meter, driftar lite lätt och hinner som tur är inte bli rädd eller dyl.

Nylagd asfalt och precis regnat.

Såg ut som asfalten var helt spegelblank på många ställen, vetifan vad dom asfalterat med egentligen:va

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Mellan Norrköping och Linköping, samma sak. Långa sträckor av skylt på vid sidan av vägen om att det är halt vid regn. Skumt och puckat om dom lägger sådan asfalt.

Japp fick känna på denna nya typen av asfalt efter ett regn förra veckan när jag var på väg hem från jobbet.
Det hade regnat ca 10 minuter innan jag åkte där.

Va lätt på gasrullen i kurvan på påfarten...
Påfarten var ej omlagd så när det började räta ut sig så vred jag på rullen för att hinna klippa en långtradare på insidan på påfartssträckan. Hade inga problem med fäste på den gamla asfalten men när jag svängde ut framför långtradaren på den nylagda motorvägen spann bakhjulet.. friskt upp till röd sträcket...... en spännande upplevelse.....
Som jag tackar vägverket för.....:huvet

Jag undrar hur detta går ihand med nollvisionen, nu lär man köra toklungt med bilen också.
Riktig skitasfalt.... halka hela hösten...... och vintern.......

Last edited:

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Samma sak hände på E4:an i höjd med Vagnhärad i sommras. Låg i ca 130 kmh jämn gas, vägen svängde svagt och lite uppförslutning. Känner hur det helt plötsligt släpper bak 20 - 40 meter, driftar lite lätt och hinner som tur är inte bli rädd eller dyl.

Såg ut som asfalten var helt spegelblank på många ställen, vetifan vad dom asfalterat med egentligen:va

Skedde en dödsolycka där i somras med en hoj. Otäckt

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Skedde en dödsolycka där i somras med en hoj. Otäckt

Jag läste det i Aftonbladet sen på kvällen, va nån customträff så åkte mkt såna hojar den dagen. Hemskt!

Riktigt halt var det, va inte riktigt med på det heller.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Kanske en fråga för SMC att vädra uppåt???
Känns skumt att VV skall lägga skitasfalt på motorvägar.....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Om jag inte missminner mig så var det någon glidare som körde ihjäl sig där i somras. Jag kan tänka mig att skyltarna halt vid regn kommer som ett resultat av den olyckan. och att man på trafikverket insett det absurda i den beläggningen och skyltat åtminstånde ner till jönköping.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy