Hur halt kan det bli på vägen!?

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Vet inte om jag kan skylla på däcken, men har upplevt konstigheter på flera olika platser i stockholm under sommaren vid regnigt väglag. En kväll i korsningen S:t Eriksgatan / Fleminggatan spann bakhjulet genom halva korsningen (från stillastående) och det vid en vanlig start. Har även råkat ut för "kryp" i tunneln under Sergels torg söderut mot Centralbron, regnade "utomhus" men vägen var fuktig även i tunneln. Körde antagligen fortare än 70, kanske runt 80 genom den högerkurvan och blev lite nervig när framhjulet inte riktigt ville vara med utan hojen drev ut mot vänsterfilen. Det är ett par av alla tillfällen (förutom rondeller och diverse andra tajta kurvor) där regn orsakat kraftigt försämrat väglag.

Man kan nog inte skylla alla tillbud på diesel, asfalt, olivolja eller vad det nu kan vara för nån olja som gör att det blir så jäkla halt. Ibland kör man för fort på ett väglag som inte tål det. Den bra lösningen är att fega som en kyckling genom kurvorna och gasa för kung och fosterland på rakorna. :glömdet
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.

Japp, så är det.
Ofta i rondeller används det flera sten för att få hållbarhet - och då kan det bli väldigt halt!


Och det var exakt där en Tjej från forumet gick bort mycket nyligen, jag har själv åkt där med hojen ett par gånger och det känns jävligt osäkert där.

Har faktisk diskuterat med olika myndigheter att få till en friktionsmätning där.


mycket skumt om SMC inte reagerat, de har väl några stycken medlemmar...

Runt dödsolyckan i Vägnharred på E4 som det skrivs om i tråden, är det helt Ok att maila "upplevelser" direkt till smc@svmc.se Mrk; Vagnhärrad.

Övriga vägsträckor med jättehal beläggning går det bra att anmälda direckt på; Trafikverkets webb

Och ja, SMC har reagerad mycket skarpt i fallet på E4 Vagnhärrad.
Gissar att mera information kommer om detta hos SMC under hösten.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
FIM´s Director Road Safety, åkta min BMW förre året på landsvägen vid Valdemarsvik i ett väldigt regnväder!

Jag åkte först, och hade känslan av det ku vara halt - så det var mjuk körning. Inte så jag nått diesel spil!
Men, jag noterade att polaren plötsligt var borta!

Han hade kasad omkull rakt fram, i värdens dieselspil. Vägen var i alla regnbågen färger när jag kom tillbaka till olycksplatsen. Som tur var hade han glidad rakt fram och inte in i vajerräcket. Det var en sån sträckning med räcken på båda sidor - vart man som kotorcycklist passerar +300 stolper/km.

Snor halt var det!!

Han klarade sig med lite blåmärken och en reell förskräckelse.
Räddningspersonalen kom efter 15 minutter - det tog dom ca. 10 minutter att konstatera att allt var OK efter en diskussion med mig om att dom sku sanera - eller sätta upp ett fälthospital!

Jag fick inga sanering eller hospital :confused:

Regnet vräkade fortfarande ner!

15 minutter senare kom dom tillbaka. Alla 6 man i bilen - hade noterat att dom var jättehala under fötterna - inne i bilen - så nog hade Dansken rätt om nått var fel? Så det blev sanerat..

Men, efter en timme var alla spår av diesel borta - regnet hade fixad detta - och det gick att få fäste under fötterna igen..


Sedan denna demo av dom unika Svenska vajerräckes vägar - har jag inte lyckats att få flera av FIMs trafiksäkerhets folk att åka MC med mig i Sverige!
(Kanske lika bra, dom crasher mina MCs)
 

Bifogat

  • IMG_4028.jpg
    IMG_4028.jpg
    33.8 KB · Visningar: 134
  • IMG_4035.jpg
    IMG_4035.jpg
    33.3 KB · Visningar: 116

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
1. finns det någon sida med hala vägsträckor vid regn?, kanske kan lägga in dem så de syns i GPSen på något sätt så man inte klantar till det i onödan.

2. vore snyggt om SMC gjorde en fil som man kunde ladda ner till GPSen om det funkar.

1. Hmm - Tycker inte vi ska acceptera extra hala sträckor i regn f. MC. Nya vägansvarslagen ska väl betyde att trafikmiljön ska vara säker för alla trafikantgrupper - INKL. MC!

2. Yepp..
Fast det blir lite bökigt med alla olika filformat till olika GPS´s - sedan är utmaningen att uppdatera ofta nog..
Håller faktisk på att kolla lite olika spår och enkla konsument teknologier för att få till nått..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sedan denna demo av dom unika Svenska vajerräckes vägar - har jag inte lyckats att få flera av FIMs trafiksäkerhets folk att åka MC med mig i Sverige!
(Kanske lika bra, dom crasher mina MCs)

Åker där ofta och känner mig livrädd ibland för att nått ska hända, har provat bakhjulslåsning på motorväg utan räcken, men med räcken är det nog kört.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
1. Hmm - Tycker inte vi ska acceptera extra hala sträckor i regn f. MC. Nya vägansvarslagen ska väl betyde att trafikmiljön ska vara säker för alla trafikantgrupper - INKL. MC!

såklart inte men det lär ju ta ett tag innan de byter beläggning...

2. Yepp..
Fast det blir lite bökigt med alla olika filformat till olika GPS´s - sedan är utmaningen att uppdatera ofta nog..
Håller faktisk på att kolla lite olika spår och enkla konsument teknologier för att få till nått..

vore bra så länge, vet inte hur många det finns men ex. Garmin är väl rätt stora, vägverket kanske har koll på vilka sträckor dom lagt vilken beläggning så dom kanske kan skicka filer till SMC? några program använder dom säkert för att ha koll på vägnätet.

kända sträckor/ställen som ofta är hala vid regn pga diesel osv. kanske vägverket har någon överblick över som SMC bör kunna ta del av och ev. få det via något program av vägverket
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
De absolut bästa däcken jag testat i regn är Michelin Pilot Road 2. Jag skulle inte byta till något annat idag. Man får verkligen provocera för att få släpp i vanligt regn.

Det går till o med att göra stopie genom att bara bromsa långsamt, om bara däcket fått lite temperatur.

(Jag kör varje dag oavsätt om det regnar eller ej, så för mig är regnegenskaperna väldigt viktiga)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Även mellan Nyköping och Södertälje, om jag inte är helt fel ute seglade två hojar av i höjd med Trosa avfarten för inte allt för länge sedan.
Även en annan klarade sig med lite tur, fin fin asfalt dom anv :rolleyes:
SMC har gått in stort på just olyckan vid vagnhärad...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har själv voltat med bil i rondell pga Diesel-spill.

Om du voltar med bilen i en rondell beror det på mer än bara diesel-spill...


Förutom rondelller fick jag en läxa gällande övergångsställ.

Gick till som följer:
Precis efter jag lämnat hemmet kommer en fyrvägskorsning då jag stannar för gångare före korsningen och då passar bilen till höger i korsningen på att köra ut till vänster men får naturligtvis stanna för samma gångare och blockerar då en del av mitt körfält. Inga problem egentligen utan jag rundar bilen men när jag lägger tillbaks från höger så hamnar mitt iskalla bakdäck på det bakre övergångstället i korsningen vilket leder till en duktig sladd som så fort däcket lämnat det målade strecket omvandlas till en nätt highsider...Jag lyckas mot förmodan parera denna men på väg ner (fanns sparkmärke överst på kutsen så man var en bit upp i luften) landar jag med all vikt på högerarmen som enligt praxis har en hand i ena änden som håller i gasen...Detta leder så klart till fullt påslag vilket får min hoj att göra något liknande som alla stuntshower brukar avsluta med dvs en liggande burnout. :näsblod

Visste innan att vita linjer var hala men inte i denna skala dock så var det en olycklig kombination av kalla däck, kall asfalt och maximal otur. Det bästa med det hela är att det nästan inte hände ngt med hojen och att det gick så sakta!

Edit: Ska väl tilläggas att jag då körde på bridgestone bt003 som är ett gatlagligt bandäck som behöver värmas ordentligt.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Jag upplevde det ovanför Allum - Partille, mitt i backen, på väg mot mölnlycke hållet. Har ju kört där hundratals gånger utan att märka något.. Riktigt scary. Man är ju totalt oförberedd..

Tack för tipset. Där kör man ju lite då och då och inte sällan i regn :tummenupp
 

Johan137

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2010
Ort
Haninge
Hoj
Honda Cbr954RR
Jag märker stor skillnad nu när däcken(Metzler M3) är slut, bakhjulet vill köra om framhjulet såfort det är lite fuktigt! Men håller man sig under 4k rpm så brukar det va relativt lugnt...:tummenupp
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Om du voltar med bilen i en rondell beror det på mer än bara diesel-spill...

Inte en helt oväntad reaktion.
Tillsammans med "-Lägg av? Du kan inte ha hållt 50-60 in i den rondellen.. Du måste ha åkt skitfort ju?"

Saken var den att klockan var runt 02:30-03:00 om inte senare natten till söndag en sommar -94.

Var på väg från Borlänge riktning mot Falun. Sista rondellen innan motorvägen (Dom som bor i faggorna vet var jag menar) skitsamma. Jag kommer in i rondellen, får kast med baken precis när jag passerat infart mot Romme (till min höger dvs) och far som en pendel runt och klappar i bakvagnen i trottoarkanten mellan avfart mot Falun (rakt fram, nu till min höger) och infart till Borlänge.

Flippar upp min fina räjsiga Audi 80 -85 på sidan och sitter vickandes ett tag. Minns grus mot fönster, metall mot sten som säger *KLÅNNK!!* och en sjujäkla smärta i nacken än i dag. Lärt mig att använda såna där cd-skivehållare med efter detta. :rolleyes:

När jag klev ut så ville jag bara välta bilen rätt och åka hem. Bakaxelns 3 decimeters förflyttning i sidled hindrade mig dock.

Men visst, volta i ordets rätta bemärkelse a 'la rallyvolta 54 varv på 8 sekunder, var det ju iofs inte.

Inget illa mot dig. Bara ventilerar MIN syn på det hela. ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För ett par år sedan satt jag och åt ett MAX mål och tittade ut genom fönstret på restaurangen. Såg en bil få sladd och snurra runt i 180 grader när den svängde höger i rondellen. Bilen åkte ner i diket och landade på taket. Det var inte ens vått ute. Möjligt att det precis börjat duggregna men det låter jag vara osagt. Såg helt galet ut. Vi i restaurangen sprang ut och hjälpte den chockade föraren ur bilen. Misstänker att det hade kunnat sluta precis lika illa oavsett förare bakom ratten.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
.....

Runt dödsolyckan i Vägnharred på E4 som det skrivs om i tråden, är det helt Ok att maila "upplevelser" direkt till smc@svmc.se Mrk; Vagnhärrad.

Och ja, SMC har reagerad mycket skarpt i fallet på E4 Vagnhärrad.
Gissar att mera information kommer om detta hos SMC under hösten.

TV4 Dalarna hade under morgonen inslag om att SMC har polisanmäld Trafikverket och underentreprenör för vållande till annans död.

Information och polis anmälan finns på www.svmc.se
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Rondeller brukar bli vattnade av bilar som glömt tanklock =)

Vi har ett par här i stan som är som skridskois
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Angående asfalt så har jag jobbat med det tidigare..
Och det som ni tänker på med ny helt blank asfalt, gärna då i hjulspåren är något som man inte gör med vilje, men man känner till risken att det blir så när man lägger den..

Asfalt är olja (bitumen) och sten (finns även en del sorter med tillsatser) och ju mer olja i asfalten desto bättre binder man ihop stenarna.. Men risken med att ha för mycket olja är att den kan krypa upp till ytan när man lägger ut den, och då gärna om man lägger ut den varma dagar och låter trafiken köra på den så oljan masseras upp innan den är helt hård..

Själv skulle jag kalla det ett konstruktionsfel när man får det så och nu när man kör motorcykel inser man allvaret, för när man jobbade tänkte man bara på bilar..
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Finns det inget sätt för kommuner att liksom försöka torka upp olje spill och liknande i regn väder? :va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hmm, ang. oljespill, hur får dom till det i infarten till rondeller:va där är ju ofta lika halt som i själva rondellen.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top