Hur halt kan det bli på vägen!?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Gäller detta all nylagd asfalt eller är det bara vissa sorter? Vilka sorter isf?

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Jag upplevde det ovanför Allum - Partille, mitt i backen, på väg mot mölnlycke hållet. Har ju kört där hundratals gånger utan att märka något.. Riktigt scary. Man är ju totalt oförberedd..

Tackar för tipset!
Kör där ibland, går på Porthälla.

Dom håller ju på nu och lägger ny asfalt i och efter rondellen vid Jula i Partille. Får ta det vackert där nu, vill ju inte kana. :D

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tackar för tipset!
Kör där ibland, går på Porthälla.

Dom håller ju på nu och lägger ny asfalt i och efter rondellen vid Jula i Partille. Får ta det vackert där nu, vill ju inte kana. :D

Funderade på det idag med. Stod i kö där idag och såg en "chromesläde" komma gasandes utan några bekymmer på det helt nylagda..
Men jag har funderat lite till nu efter att ha läst alla inlägg här och i "SMC stämmer Vv" tråden. Lutar nog åt att jag måste haft otur och att det var diesel eller något liknande på vägbanan fast det inte syntes.
Jag kan inte ha missat extrahal asfalt där om det fanns. Och däcken har jag nu mentalt avskrivet. Har kört så mycket regn med dem att jag hade upptäckt det. Men obehagligt var det...

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Ibland kan det släppa utan någon större förvarning. Jag fick ett bakhulssläpp på en 80-väg för två-tre veckor sedan. Hade precis påbörjat en omkörning av en bil som höll ~70 km/h, jag höll ~85 km/h (ja, jag fartsyndade flera km/h!) och ~5000 rpm när det plötsligt släppte. Jag hade svagt gaspådrag och körde i princip raktfram, vägbanan var lite fuktig men långt ifrån blöt. Blev mycket överraskad, tidigare när jag har fått bakhjulssläpp så har det varit betydligt mer provocerande inblandat. Om orsaken denna gång var väta/diesel/olja/bensin/däck/tingvall/skit bakom styret eller allt på samma gång vet jag inte, obehagligt var det i alla fall.

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Funderade på det idag med. Stod i kö där idag och såg en "chromesläde" komma gasandes utan några bekymmer på det helt nylagda..
Men jag har funderat lite till nu efter att ha läst alla inlägg här och i "SMC stämmer Vv" tråden. Lutar nog åt att jag måste haft otur och att det var diesel eller något liknande på vägbanan fast det inte syntes.
Jag kan inte ha missat extrahal asfalt där om det fanns. Och däcken har jag nu mentalt avskrivet. Har kört så mycket regn med dem att jag hade upptäckt det. Men obehagligt var det...

Stod också i kö där, eller snek emellan bilarna :yoparty
Runt 13:45-tiden iaf.

Fick även bakhjulssläpp en dag för någon vecka sen på Partillevägen från Landvetter. Körde ut från Tahultsvägen och gasar på redigt i uppförsbacken, och på 2-taktare måste man dra rullen lite längre, och då märker jag att det släpper på 3an och hela bakhjulet svänger in mot vägkanten i 70kmh.. Var en vacker klar morgon, inget regn eller fukt.. hm..
Undrar varför det inte hände på 1an eller 2an då jag gasade mer då :va
Antagligen dieselspill från postlångtradarna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Jag hade Metzeler Lasertec på min hoj när jag köpte den. Jag uppfattade dom som ganska hala i vått väglag. Skillnaden mot dom Michelin Pilot Road 2CT som jag har på nu är milsvid.
Sen är ju frågan hur vägbanan såg ut.
Var det relativt nylagd asfalt.
Nylagd asfalt kan "blöda" lite när det är varmt och om det sedan regnar på det så blir det snorhalt. Tillräckligt halt för att du ska spinna loss på 4:ans växel i 90 km/h med en hoj med bara 80 hästar.
sen kan det ju såklart vara så att någon lastbil eller liknande spillt diesel på vägbanan men då brukar det inte vara så långa sträckor. Om det inte var en läckande djävla lastbil då. Normalt sett så kan det "skvimpa över" lite för dom när dom toppfyllt tankarna men då brukar det vara begränsat till fläckar kring tvära kurvor och rondeller i närheten av tankstället.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hmm, ang. oljespill, hur får dom till det i infarten till rondeller:va där är ju ofta lika halt som i själva rondellen.

Gasa eller bromsa är ofta nästan lika effektivt som att svänga för att få diesel att skvimpa ut om man glömt sätta på tanklocket.

Dessutom burkar det ju vara "högersväng" in i rondellen så har man taklocket på vänster sida dumpar man diesel i infarten till rondellen

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...