Hur halt kan det bli på vägen!?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
VV har laggt den skit asfalten på essingeleden norrut (säkerligen söder ut med) i kurvan just innan älvsjöpåfarten.
Då den asfalten är blöt är det riktigt halt där :(
Höll på att köra åt fanders där i 70 i lördags :(
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
VV har laggt den skit asfalten på essingeleden norrut (säkerligen söder ut med) i kurvan just innan älvsjöpåfarten.
Då den asfalten är blöt är det riktigt halt där :(
Höll på att köra åt fanders där i 70 i lördags :(

Och det var exakt där en Tjej från forumet gick bort mycket nyligen, jag har själv åkt där med hojen ett par gånger och det känns jävligt osäkert där.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Mellan Norrköping och Linköping, samma sak. Långa sträckor av skylt på vid sidan av vägen om att det är halt vid regn. Skumt och puckat om dom lägger sådan asfalt.
Även mellan Nyköping och Södertälje, om jag inte är helt fel ute seglade två hojar av i höjd med Trosa avfarten för inte allt för länge sedan.
Även en annan klarade sig med lite tur, fin fin asfalt dom anv :rolleyes:
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Skedde en dödsolycka där i somras med en hoj. Otäckt

Det håller på att göras om nu va? Hade ett läggargäng hos mig som skulle dit efter. Det beror på typ av asfalt, den som används till högtafikerade vägar är väldigt känslig och svår att få rätt. Det kan ha blivit en miss i receptet eller tillverkningen. När det blir feta fläckar i beläggningen så är det för mycket bindemedel som trängt upp. Oftast blir det mycket starkt och bra efter ett tag när den slitits till efter en säsong eller så. Vilket naturligtvis är en klen tröst när man kör omkull
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Första gången jag hör talats om den här snorhala asfalten. Aldrig upplevt det själv, men jag tar det alltid piano när det regnar. Att sänka lufttrycket en smula i däcken hjälper märkbart.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Första gången jag hör talats om den här snorhala asfalten. Aldrig upplevt det själv, men jag tar det alltid piano när det regnar. Att sänka lufttrycket en smula i däcken hjälper märkbart.

Ser den blank och slät ut, ta det väldigt lungt. Då finns det inga håligheter för vattnet att rinna undan i.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det håller på att göras om nu va? Hade ett läggargäng hos mig som skulle dit efter. Det beror på typ av asfalt, den som används till högtafikerade vägar är väldigt känslig och svår att få rätt. Det kan ha blivit en miss i receptet eller tillverkningen. När det blir feta fläckar i beläggningen så är det för mycket bindemedel som trängt upp. Oftast blir det mycket starkt och bra efter ett tag när den slitits till efter en säsong eller så. Vilket naturligtvis är en klen tröst när man kör omkull

Folk verkar ha svårare att blanda nuförtiden,
vi har flera sådana sträckor här omkring,
har inget minne av att det fanns för 10-20år sen.

Alternativt snålas det som fän för att vinna avtal.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Folk verkar ha svårare att blanda nuförtiden,
vi har flera sådana sträckor här omkring,
har inget minne av att det fanns för 10-20år sen.

Alternativt snålas det som fän för att vinna avtal.

Det är en nyare sort som kallas skelettasfalt. Det är större andel sten och mindre andel filler/stenmjöl. Det blir såklart starkare att ha mer sten i men då tvingas man tillsätta fiber för att hålla ihop det under utläggningen.

Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Av många beskrivningar att döma är det kanske är fråga om en klassisk vattenplaning som folk i denna tråd råkat ut för, vilket har desto mer med hastigheten och mängden vatten på vägbanan att göra. Breda slicks på slät asfalt är livsfarliga under kraftigt regn. 70km/h räcker gott och väl för att råka i trubbel.

Edit: SMC styr inte över vädret ;)
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Annars kan det vara samma problem som jag hade på A-torp.
Läckande bränsleledning fyller upp hela magkåpan för att sedan rinna över och lägga en fin hinna precis innan bakhjulet.

Tänkte fan vad jag måste vara snabb ut ur svängarna på min 600, har fan inte sett många som får toksläpp med bra däck.

Ett under att jag inte trillade, upptäckte det iofs inom 2 varv då soppalampan tändes när jag precis tankat fullt...
 

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
Det är en nyare sort som kallas skelettasfalt. Det är större andel sten och mindre andel filler/stenmjöl. Det blir såklart starkare att ha mer sten i men då tvingas man tillsätta fiber för att hålla ihop det under utläggningen.

Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.

Detta är ett problem i Oslo kan jag intyga. Dom har en avgift som måste betalas om man ska köra med vinterdäck. Detta gör att vägarna är löjligt hala vid regn. Jävla galenskaper om ni frågar mig!! :huvet
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Av många beskrivningar att döma är det kanske är fråga om en klassisk vattenplaning som folk i denna tråd råkat ut för, vilket har desto mer med hastigheten och mängden vatten på vägbanan att göra. Breda slicks på slät asfalt är livsfarliga under kraftigt regn. 70km/h räcker gott och väl för att råka i trubbel.

Edit: SMC styr inte över vädret ;)

Har vid torpet en T-korsning med stoplikt, när man svänger in på stora vägen med äckelasfalt och det bara duggat så släpper det direkt, frambroms vågar man inte använda.

Kör iof inte slicks men har aldrig råkat ut för vattenplaning även fast jag åkt mycket i regn, inte lika platta däck som bil precis.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Hur gick det för de övriga deltagarna? Höll de sig på hjulen?

Jajemen! Sedan vet jag iofs inte hur länge soppa ligger kvar och är hal. Dunstar skiten eller? Bör väl ligga kvar någon typ av olja iaf.
Tänkte om man skulle bygga en batmobil med vapen så man kan avväja polishäng...
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
På hösten kan också lövfällningen lägga en hal yta på asfalten. Behöver inte ligga löv på backen för att det ska bli halt. Det kan följa med regnet ner från lövverket redan innan löven börjat falla. Finns en GC-bana här utanför som är snorhal även till fots. Galet!
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Men om det spill ifrån tankbilar, mackar eller vad det nu kan vara. Borde det inte vara lika halt oavsett temperatur? Eller påverkas det av temperaturen, tycker isf att det borde bli halkigare vid varmare väderlag???
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hur upplever ni sträckorna med tyst asfalt som finns på vissa ställen i stockholm, Där bör det vara bra våtgrepp. Om den nu är tyst fortfarande?
 

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Har upplevt samma dåliga prestanda i just samma förhållande med Metzler Lazertec.

En kall höstmorgon med fuktiga vägar skulle jag stanna när bilen framför mig stannade för att svänga vänster. Jag bromsade och framdäcket släppte, jag släppte bromsen och bromsade igen, samma sak. Jag han upprepa proceduren tre gånger sen så small det.
Hastigheten var ca 30-40 km/h och jag hade haft ok marginal till bilen framför.
Som tur var klara se både jag och hojen, bilen fick en minimal buckla på stötfångaren.

Jag bytte framdäck efter att testat att provocera det i vätan, det funkade inge bra. Kan tilläggas att jag har ingen aning om hur gammalt hjulet var.
Har inte tänkt på det förut men nu när jag läser denna tråden så slår det mig, olyckan inträffade precis utanför en mack....

Du kanske borde testa vad du har för gummi i däcken....
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kännner igen detta med oväntade släpp.
Fick ett styggt bakhjulssläpp i rondellen vid Landvetter samhälle i somras. Trots låg hastighet pga ösregn (max 40-50 km/t) släppte bakhjulet i rondellen och jag fick ett mindre uppställ.

Inte vad man räknar med när man kör "som en tant" pga regn. Trodde först att det handlade om vattenplaning, men ju mer jag tänker på det ju mer tror jag på att orsaken var nylagd asfalt eller dieselspill. Man får ju normalt inte vattenplaning med nya däck i 40 knyck...

Edit: lästa just inlägget nedan: hade Lazertec på trajjan förut. De var hala vid väta. Släppte här och var när det var vått. Fick t o m kommentarer från kompisarna bakom som såg släppen. Bytte till Dunlop Roadsmart, mycket bättre! :)
 
Last edited:
Nyheter
Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

Top