VV har laggt den skit asfalten på essingeleden norrut (säkerligen söder ut med) i kurvan just innan älvsjöpåfarten.
Då den asfalten är blöt är det riktigt halt där
Höll på att köra åt fanders där i 70 i lördags![]()
Även mellan Nyköping och Södertälje, om jag inte är helt fel ute seglade två hojar av i höjd med Trosa avfarten för inte allt för länge sedan.Mellan Norrköping och Linköping, samma sak. Långa sträckor av skylt på vid sidan av vägen om att det är halt vid regn. Skumt och puckat om dom lägger sådan asfalt.
Skedde en dödsolycka där i somras med en hoj. Otäckt
Första gången jag hör talats om den här snorhala asfalten. Aldrig upplevt det själv, men jag tar det alltid piano när det regnar. Att sänka lufttrycket en smula i däcken hjälper märkbart.
Det håller på att göras om nu va? Hade ett läggargäng hos mig som skulle dit efter. Det beror på typ av asfalt, den som används till högtafikerade vägar är väldigt känslig och svår att få rätt. Det kan ha blivit en miss i receptet eller tillverkningen. När det blir feta fläckar i beläggningen så är det för mycket bindemedel som trängt upp. Oftast blir det mycket starkt och bra efter ett tag när den slitits till efter en säsong eller så. Vilket naturligtvis är en klen tröst när man kör omkull
Folk verkar ha svårare att blanda nuförtiden,
vi har flera sådana sträckor här omkring,
har inget minne av att det fanns för 10-20år sen.
Alternativt snålas det som fän för att vinna avtal.
Kanske en fråga för SMC att vädra uppåt???
Känns skumt att VV skall lägga skitasfalt på motorvägar.....
Det är en nyare sort som kallas skelettasfalt. Det är större andel sten och mindre andel filler/stenmjöl. Det blir såklart starkare att ha mer sten i men då tvingas man tillsätta fiber för att hålla ihop det under utläggningen.
Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.
Av många beskrivningar att döma är det kanske är fråga om en klassisk vattenplaning som folk i denna tråd råkat ut för, vilket har desto mer med hastigheten och mängden vatten på vägbanan att göra. Breda slicks på slät asfalt är livsfarliga under kraftigt regn. 70km/h räcker gott och väl för att råka i trubbel.
Edit: SMC styr inte över vädret![]()
Ett under att jag inte trillade, upptäckte det iofs inom 2 varv då soppalampan tändes när jag precis tankat fullt...
Hur gick det för de övriga deltagarna? Höll de sig på hjulen?
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Jacob Sjöman Under... |
![]() |
Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |