MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur har man råd med NY sporthoj och försäkring?
Vill börja med att säga att detta inte är för att anklaga eller förtala dom som köper ny hoj.
Jag har varit mc-tokig sen 4-5års åldern och det är mitt stora intresse. Trots att jag GRYMT gärna skulle vilja köpa en 07-08:ans R1:a eller Aprilia RSV1000 Factory så är det i princip omöjligt.
Skulle inte kunna casha en ny hoj utan skulle få ta lån på runt 60-70 000:-, räknar man på fackets medlemslån via Swedbank skulle det ge en månadskostnad på 1619:- Har då räknat med 70 000:- som amorteras på 60 månader.
Sen ska hojen försäkras, och jag tror att dom flesta vill helförsäkra en belånad hoj som är värd 100-120 000:-. Försäkringen påverkas ju av många olika faktorer, men tycker man ser förvånandsvärt många relativt unga personer som köper senaste modellen av värstinghojarna.
Räknar vi med att man är under 30år och bor i anslutning till en mindre stad så skulle jag tippa på att en helförsäkring på en Yamaha R1 -08 landar på MINST 2000:-/månad, troligen mer.
Detta ger en månadskostnad på drygt 3600:-/månad, och då tillkommer bensin, däck, service och en rejält stor värdeminskning. (För att få lite perspektiv så är det ungefär vad Falcon kostar mig i halvförsäkring/helår..)
Är grymt nyfiken på hur folk kan lägga dessa pengar varje månad? Är det jag som är fattig/snål eller tjänar alla som köper ny hoj över 30 000:-/månad? Hur mycket jag än skulle vilja finns det inte en möjlighet att kunna lägga så mkt pengar varje månad. Då är vi ändå två i hushållet och har inga barn.
Har man sparade pengar som man cashar hojen för och därmed bara behöver betala försäkring och driftskostnader varje månad?
Försäkrar man hojen på mamma/pappa/farmor? Eller har jag fel och dom flesta som köper ny värsting är 40+ ?
Kör ni med att ställa av/på hojen varje gång ni ska köra? Nu har ju VV lagt på 50:- i avgift vid varje påställning så det borde inte vara det..
Vad finns det annars för sätt att kapa kostnaderna till en rimlig nivå? Skulle kunna lägga runt 2000:-/månad, men där nånstans går smärtgränsen.
Berätta hemligheten för mig så jag också kan köpa en sprillans hoj
Vill börja med att säga att detta inte är för att anklaga eller förtala dom som köper ny hoj.
Jag har varit mc-tokig sen 4-5års åldern och det är mitt stora intresse. Trots att jag GRYMT gärna skulle vilja köpa en 07-08:ans R1:a eller Aprilia RSV1000 Factory så är det i princip omöjligt.
Skulle inte kunna casha en ny hoj utan skulle få ta lån på runt 60-70 000:-, räknar man på fackets medlemslån via Swedbank skulle det ge en månadskostnad på 1619:- Har då räknat med 70 000:- som amorteras på 60 månader.
Sen ska hojen försäkras, och jag tror att dom flesta vill helförsäkra en belånad hoj som är värd 100-120 000:-. Försäkringen påverkas ju av många olika faktorer, men tycker man ser förvånandsvärt många relativt unga personer som köper senaste modellen av värstinghojarna.
Räknar vi med att man är under 30år och bor i anslutning till en mindre stad så skulle jag tippa på att en helförsäkring på en Yamaha R1 -08 landar på MINST 2000:-/månad, troligen mer.
Detta ger en månadskostnad på drygt 3600:-/månad, och då tillkommer bensin, däck, service och en rejält stor värdeminskning. (För att få lite perspektiv så är det ungefär vad Falcon kostar mig i halvförsäkring/helår..)
Är grymt nyfiken på hur folk kan lägga dessa pengar varje månad? Är det jag som är fattig/snål eller tjänar alla som köper ny hoj över 30 000:-/månad? Hur mycket jag än skulle vilja finns det inte en möjlighet att kunna lägga så mkt pengar varje månad. Då är vi ändå två i hushållet och har inga barn.
Har man sparade pengar som man cashar hojen för och därmed bara behöver betala försäkring och driftskostnader varje månad?
Försäkrar man hojen på mamma/pappa/farmor? Eller har jag fel och dom flesta som köper ny värsting är 40+ ?
Kör ni med att ställa av/på hojen varje gång ni ska köra? Nu har ju VV lagt på 50:- i avgift vid varje påställning så det borde inte vara det..
Vad finns det annars för sätt att kapa kostnaderna till en rimlig nivå? Skulle kunna lägga runt 2000:-/månad, men där nånstans går smärtgränsen.
Berätta hemligheten för mig så jag också kan köpa en sprillans hoj
Last edited: