Hur har man råd med ny sporthoj och försäkring?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur har man råd med NY sporthoj och försäkring?

Vill börja med att säga att detta inte är för att anklaga eller förtala dom som köper ny hoj.


Jag har varit mc-tokig sen 4-5års åldern och det är mitt stora intresse. Trots att jag GRYMT gärna skulle vilja köpa en 07-08:ans R1:a eller Aprilia RSV1000 Factory så är det i princip omöjligt.

Skulle inte kunna casha en ny hoj utan skulle få ta lån på runt 60-70 000:-, räknar man på fackets medlemslån via Swedbank skulle det ge en månadskostnad på 1619:- Har då räknat med 70 000:- som amorteras på 60 månader.

Sen ska hojen försäkras, och jag tror att dom flesta vill helförsäkra en belånad hoj som är värd 100-120 000:-. Försäkringen påverkas ju av många olika faktorer, men tycker man ser förvånandsvärt många relativt unga personer som köper senaste modellen av värstinghojarna.

Räknar vi med att man är under 30år och bor i anslutning till en mindre stad så skulle jag tippa på att en helförsäkring på en Yamaha R1 -08 landar på MINST 2000:-/månad, troligen mer.

Detta ger en månadskostnad på drygt 3600:-/månad, och då tillkommer bensin, däck, service och en rejält stor värdeminskning. (För att få lite perspektiv så är det ungefär vad Falcon kostar mig i halvförsäkring/helår..)

Är grymt nyfiken på hur folk kan lägga dessa pengar varje månad? Är det jag som är fattig/snål eller tjänar alla som köper ny hoj över 30 000:-/månad? Hur mycket jag än skulle vilja finns det inte en möjlighet att kunna lägga så mkt pengar varje månad. Då är vi ändå två i hushållet och har inga barn.

Har man sparade pengar som man cashar hojen för och därmed bara behöver betala försäkring och driftskostnader varje månad?

Försäkrar man hojen på mamma/pappa/farmor? Eller har jag fel och dom flesta som köper ny värsting är 40+ ?

Kör ni med att ställa av/på hojen varje gång ni ska köra? Nu har ju VV lagt på 50:- i avgift vid varje påställning så det borde inte vara det..

Vad finns det annars för sätt att kapa kostnaderna till en rimlig nivå? Skulle kunna lägga runt 2000:-/månad, men där nånstans går smärtgränsen.

Berätta hemligheten för mig så jag också kan köpa en sprillans hoj :)
 
Last edited:

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Jag löser det genom att jag har en gammal tv,stereo,bil, låg hyra,låg elförbrukning,inga märkeskläder,handlar aldrig på Bolaget,jobbar övertid,lagar min mat själv(för det mesta),jämför priser,1-2 öl på krogen resten dricker jag innan m.m.

Vill man fika,supa,röka,köpa godis o chips för pengarna eller vill man ha en sporthoj:hojbusa .

Kort sagt man måste ha koll på sin ekonomi om man inte kan dra in pengar på annat sätt!:)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har man sparade pengar som man cashar hojen för och därmed bara behöver betala försäkring och driftskostnader varje månad?

Japp, man ska inte leka för lånade pengar.:)
 

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Kristinehamn
Hoj
05 Yamaha R1
jag har kört halvförsäkrat på bägge mina nyköpta hojar : R6-03 och min nuvarande R1-05, det finns inte en chans i helvete att jag pröjsar 3500 spänn i månaden för en helförsäkring vilket det hade kostat, hade jag gjort det hade jag betalat 63000 spänn till If i dagsläget, och det bara för R1an...Jag har tagit den risken och hittills har det gått bra. Peppar peppar...

Edit: Jag räknade lite fel...
 
Last edited:

Bananen

Guest
Det finns nog int några direkta knep, det är bara att betala och se glad ut.

Själv har jag ju sett till att jag inte har något lån på hojen längre. ZX10R-05
Det har ju tagit lite tid att komma dit och man har fått ha några billagare cyklar först. men nu har man kommit ifatt sig så att man kan ha en nyare cykel.
Sen har jag en åretrunt försäkring som kostar mig 15500kr/år

Mvh Bananen
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Numera är det ju inte helt ovanligt att man bor hemma tills man är 27. Tragiskt men sant. Då sparar man en väldans massa pengar när mamma/pappa får stå för maten och hyran. Sen är det som tidigare sagt. Unna sig VÄLDIGT MYCKET MINDRE. Så går det säkert ihop. Finns ochså de i denna ålder som skenförsäkrar tyvärr. Det får vi stå för =( . SÅ är det !!
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Jag har svårt att se varför man skulle vilka ha helförsäkring faktiskt. Jag vet ju varför man väljer det men är det verkligen värt det jämfört med en halvförsäkring? Min halvförsäkring täcker ju alla andra skador jag ev. orsakar. Det enda som försäkringen inte täcker det är skadorna på min egen hoj/utrustning. Om man sparar >10.000:- per år på att köra halvförsäkrat istället för helförsäkrat så täcker ju dom pengarna skadorna om man kör i skiten... dvs bortsett om man totalfuckar hojjen så att man måste skrota den. Men jag kan inte se att jag skulle göra det. Det enda jag är rädd för är att jag skulle lägga ner hojjen pga grus, blöta vita linjer eller dyl och i det fallet så täcker ju mina "sparade pengar" kostnaderna för kåpor, fotpinnar och dyl. Syftar alltså på pengarna man sparade på att bara täckna halv- iställer för hel. Och om man låter bli att sabba hojjen så blir det ju en ren skattefri förtjänst istället. Kanske är fel att resonera såhär?
Stöldförsäkringen ingår ju oxå i halvförsäkring. Det är det jag är mest rädd för. Att nån annan kör på mig är det jag är näst mest rädd för(täcks av den andres försäkring då). Först på tredje plats är jag rädd för att själv orsaka en olycka och den lilla risken är inte värd pengarna som helförsäkring kostar.


PS... Nu har jag ju ingen supersporthoj som många av er andra och kommer inte up i några 20-30k:-. :) Tror helförsäkring på min skulle kosta mig hmm 18k kanske för hel/hel. Men det är ändå för mycket. Nu betalar jag drygt 6k för halv/helår, är 29år.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har själv kört med trafik eller som mest halvförsäkring dom senaste åren, så jag förstår hur du tänker. MEN då har det varit beggade hojar som varit värda som mest 60 000:-(med runt 30k i lån), nu snackar vi om en sprittny hoj för 120 000:- som är belånad med minst 70 000:-. Det är stor skillnad, anser jag iallafall...

Sen tycker jag inte riktigt att det här med att man sparar en massa pengar på att ha halvförsäkring hjälper. Köper man en hoj som är så dyr i försäkring att man inte har råd att helförsäkra den så kommer man ju knappast att lägga undan mellanskillnaden som man "sparar" mot en helförsäkring varje månad. Så när man väll kvaddar sin belånade hoj så lär man ta ett till lån för att laga den, förutsatt att det blir en dyr reparation (och det blir det oundvikligen med tanke på vad bara en tank och kåpor kostar..)

Så trots att jag själv försökt se saken på det sätt du säger så har jag inte lyckats övertala mig själv. Att köra halvförsäkrat är jävligt vågat med en leksak som är så dyr att laga... speciellt om man har lån på den.

Sen beror det ju givetvis på hur stor man anser risken vara att det kommer att hända en själv något. Jag har haft hojkort i 8år och haft 12 hojar under den tiden, allt från motard till ZX12R och R1:a. Så en del erfarenhet får man väll säga att man har när det gäller hojkörning, riskmedvetenhet osv.. Men trots det (eller på grund av det) så anser jag risken vara ganska stor att det ska hända något när man är ute o kör. Pensionärer i bil, traktorer som dragit ut dynga på vägen osv... Att då sitta på ett halvförsäkrat 70 000 kronors lån känns väll så där, tycker jag.

Kul att få veta hur folk resonerar om sånt här!
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Alltså tjänar man 16.000 efter skatt och brinner för hojar så är 5000 i månaden på sommarhalvåret långt ifrån omöjligt om man tex som mig är singel på 25år.
Hade bilar som intresse fram till 2006 där gick det lätt 5k i månaden.
Nu har jag ju sagt upp mig och pluggat, letar jobb nu men får jag ett sjysst jobb där man drar ut över 15k i månaden blir det nog en R1 -04 eller nyare... men så har man inte familj eller så men visst de som har riktigt bra betalt har ju båda.

Och om försäkringen så tex min hoj värd max, 40lakan så är den ju knappast värd att helförsäkradå jag i princip köpt en ny likadan hoj efter 3 säsonger med dessa premier. Man får ju ta hänsyn till hojens aktuella värde, risken att totalkvadda. dvs kör du väldigt lugnt så kanske du kan ha en dyr hoj med halvförsäkring ändå men en sporthoj man kör som ett svin med för 100.000 kanske är värd att helförsäkra ändå då risken att råka ut för något är rätt stor.
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Om man sparar >10.000:- per år på att köra halvförsäkrat istället för helförsäkrat så täcker ju dom pengarna skadorna om man kör i skiten... dvs bortsett om man totalfuckar hojjen så att man måste skrota den. Men jag kan inte se att jag skulle göra det. Det enda jag är rädd för är att jag skulle lägga ner hojjen pga grus, blöta vita linjer eller dyl och i det fallet så täcker ju mina "sparade pengar" kostnaderna för kåpor, fotpinnar och dyl. Syftar alltså på pengarna man sparade på att bara täckna halv- iställer för hel.

Ungefär hur många är det som lägger undan mellanskillnaden i pengar mellan halv och helförsäkring då tror du? Så att man verkligen har den där bufferten när det skiter sig alltså... :rolleyes:

Jag tror bestämt att man tecknar halv istället för hel, för att man egentligen, när allt kommer omkring, inte har råd med hel.

När jag köper sportis så blir det halv för mig. Vet ju med mig att jag garanterat inte kommer lägga undan, säg, 1500:-/mån "ifall".

Sen finns det ju givetvis undantag.
Finns ju tom dem som är crazy nog att bara köra trafik på nästan helt nya hojar :livräddattnånsnorden
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vem har sagt att det är dyrt med mc. Jag har försäkringsklass 10 och betalar 2500:- för de 6 månader hojen är påställd, endast trafikförsäkring. Även om hojen vore sprillans ny kostar det samma. Övriga kostnader är däck för 2000:- per år samt olja och filter för 600:-. Mer än så behöver det inte kosta om man servar själv och inte vurpar.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jo, men poängen var ju att ha råd med en NY hoj. Inte en GSX1000R från -02.... ;)
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Jag kör trafik bara. Men jag har bara en 99a. Jag ser det så här. Går det tillräckligt fort stryker jag med ändå....
Om jag mot förmodan klarar mig. Så har jag en liv/invaliditetsförsäkring. ?
Man har ju riktigt otur om man smäller i 30-40 khm. Går det fortare har man annat att oroa sig för.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Nä, bor/bodde inte hemma alls.
Men gick inte och köpte 511tums tv, fetingstereo, raybanbrillor, cd-skivor, xbox, PS3, gick heller inte på krogen särskilt ofta, iofs inte för att spara pengar utan för att jag förstår inte nöjet i det.

Däremot kommer jag sälja lägenheten nu och bo hemma ett tag faktiskt :D

Mieta du har ju en poäng, totalkvaddar man hojen är det stor risk att man själv är totalkvaddad också så helförsäkring.. hmmm beror som sagt på hur man kör :D
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Alltså tjänar man 16.000 efter skatt och brinner för hojar så är 5000 i månaden på sommarhalvåret långt ifrån omöjligt om man tex som mig är singel på 25år.
Hade bilar som intresse fram till 2006 där gick det lätt 5k i månaden.
Nu har jag ju sagt upp mig och pluggat, letar jobb nu men får jag ett sjysst jobb där man drar ut över 15k i månaden blir det nog en R1 -04 eller nyare... men så har man inte familj eller så men visst de som har riktigt bra betalt har ju båda.

Det är där i krokarna jag tjänar, men inte skulle det räcka till en helförsäkring för det... Hyra 6000/mån (inkl varmgarage iofs), el, mobilräkning, internet, digitaltv, akassa, mat, kläder, hygienprodukter och hemförsäkring... Det drar liksom iväg en smula där. Sen har jag ju crossen med litet lån och försäkring på den, men det kan man inte räkna som en fast utgift i detta fallet då det inte är något "måste".

Edit: Singelhushåll till råga på allt. Annars hade det varit lite annorlunda :D
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag kör trafik bara. Men jag har bara en 99a. Jag ser det så här. Går det tillräckligt fort stryker jag med ändå....
Om jag mot förmodan klarar mig. Så har jag en liv/invaliditetsförsäkring. ?
Man har ju riktigt otur om man smäller i 30-40 khm. Går det fortare har man annat att oroa sig för.

Precis, när det inte är större pengar än så tvekar man ju inte. Men frågan är hur man gör med en sprittny belånad hoj?
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Då har du väl inte råd med lägenheten då :arsele
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även om jag skulle ha råd med årets värsta och helförsäkring skulle jag aldrig ha det.

Låt säga att det blir en tusing billigare/månad att ha en tre år gammal hoj, tjejerna ser ingen skillnad, dom enda som ser skillnad är svettiga bikers i skinställ, och dom vill jag ändå inte ligga med...

Blir det då ytterligare en tusing billigare i månaden att ha en 7 år gammal hoj så har jag gärna det med.

En 7 år gammal hoj fungerar att åka favoritvägen med, impa på bubbelgumstuggande blondiner med fejkbröst (hey, kan dom fuska kan vi) och är inte så jävla mycket slöare än dom nya hojarna, kan jag spara 24 tusen om året så enkelt så fine, men det bygger ju på att andra tycker att en hoj är föråldrad efter tre år så att det finns begat i överflöd och begpriserna hålls nere...

Visst skulle det vara kul att köpa en ny hoj, men man måste inte ha ny varje år, om man inte kömpar med posörfaktorn...
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Det är där i krokarna jag tjänar, men inte skulle det räcka till en helförsäkring för det... Hyra 6000/mån (inkl varmgarage iofs), el, mobilräkning, internet, digitaltv, akassa, mat, kläder, hygienprodukter och hemförsäkring... Det drar liksom iväg en smula där. Sen har jag ju crossen med litet lån och försäkring på den, men det kan man inte räkna som en fast utgift i detta fallet då det inte är något "måste".

Ok, 6k låter som jävligt dyr lägenhet. Jag bor i en 2:a 50kvm med 2300 hyra, köpte för 180k... säljer nu för 300k.
Och jo visst jag köpte inte kläder varje dag direkt, polarna på jobbet skojade med mig om att jag köpte fler bilar än brallor :D
Visst är det många bäckar små som drar iväg, det är väl det man får se upp med. Jag har fram tills nyss haft nokia 3310 i över 10 års tid, köpte ett nytt batteri för 3 år sedan för 70 spänn. Nu köpte jag en nokia 1200 för 299 spänn, funkar klockrent.

Har man ett brinnande intresse så får man helt enkelt prioritera.

Miesta, :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top