Hur har man råd med ny sporthoj och försäkring?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Spara pengar och ha ett mål framför sig.

Första sporthojen (R1 00:a ) sprillans ny,lån på 60 tusen och resten kontant.
Boende 1:a med låg hyra.Borätt.

Nästa hoj R1 04:a,beg köp 84 tusen kontant betalning.Såld.
Numera boende 2:a,borätt.Inga lån,försöker betala av dem så fort man kan.

Nuvarande hoj BMW R1200 GSA 06:a,135 tusen kontant betalning.

Prioriteringar,vad man värdesätter.

Köper inte senaste tekniken av telefoner,tv osv.Mat däremot snålar man inte på,köper,äter det som faller mig i smaken.Händer stundtals man handlar mye utemat men i regel hemlagat.

Spånar åter på sporthoj som kompletering till BMW'n eller en KTM bushoj.

Tjänar...jo det gör jag men nog ganska normal summa.
Och insett att man inte behöver köpa en sprillans ny maskin även om det är en viss känsla med det.

Försäkring:Halv eller endast trafik,sen får man stilla sig lite och köra där efter (om man kan,ska jag säga :D ) Ja alla snackar dyra försäkringar,visst håller jag med om att de är hutlösa men försök välja bolag där du kan ställa av under vintern.

Se över onödiga utgifter.

Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
En prioriteringsfråga

Jag väljer bort annat. Har inte försäkring på hojarna,,jo trafik. Klotar jag så är det mitt fel. Det viktiga då är att kroppen och den man krockar med går att fixa. Hojen är ju skit i samma.

"Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik,det är dom små utgifterna"

Jag har världens bästa jobb vilket underlättar. Efter som jag får arbetskläder av jobbet som nästintill sitter på min kropp 90% av min vakna tid så behäver jag ju inte köpa kläder :)
Nu är ja dessvärre skittråkig o varker dricker,röker likn. Där kan det gå en jävla massa deg.

Jag tror att det är en prioriteringsfråga helt enkelt. Vi har en v70 nyare modell,visst vore det skönt att ha en mustang i garaget. Men då går de ju inte. Kanske sälja hojarna? Eller hur ha ha

Eller glida runt som Kaj Björkhagen (SOS filmen) och hänga på stureplan 3 dagar i veckan. Nya gears hela tiden. Nää Helvete heller.

Eller kanske åka en sista minuten till Thailand 3 v nu? eller eller?

Nä jobba med kontinutet,satsa på det du vill ha. Du och ingen annan påverkar din lön. Ligg i toppskitet för vad en med ditt jobb ska ha. Visa framfötterna,,prioritera.

Så ser jag på det hela.

God morgon btw.

/H

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Även om jag skulle ha råd med årets värsta och helförsäkring skulle jag aldrig ha det.

Låt säga att det blir en tusing billigare/månad att ha en tre år gammal hoj, tjejerna ser ingen skillnad, dom enda som ser skillnad är svettiga bikers i skinställ, och dom vill jag ändå inte ligga med...

Blir det då ytterligare en tusing billigare i månaden att ha en 7 år gammal hoj så har jag gärna det med.

En 7 år gammal hoj fungerar att åka favoritvägen med, impa på bubbelgumstuggande blondiner med fejkbröst (hey, kan dom fuska kan vi) och är inte så jävla mycket slöare än dom nya hojarna, kan jag spara 24 tusen om året så enkelt så fine, men det bygger ju på att andra tycker att en hoj är föråldrad efter tre år så att det finns begat i överflöd och begpriserna hålls nere...

Visst skulle det vara kul att köpa en ny hoj, men man måste inte ha ny varje år, om man inte kömpar med posörfaktorn...
Dessutom har jag empiriska bevis för att de flesta inte ser skillnad på hoj och hoj. Hände mig nämligen ett flertal gånger förra sommaren att fullt friska, vuxna, högst normalbegåvade människor (prisa gud för att BIKE-katalogen inte är standard i frisörväntrum) frågade ifall min plasthäst var sprillans ny. Jag får med andra ord ligga fasligt billigt, med en halvhalt -93:as CBR inköpt för lunchpengar som agn :)

/perris

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
du får börja resjobba...
då täcker bara traktet lån försäkring soppa o underhåll:tummenupp
Inte om du jobbar i Sverige iaf... :rolleyes:
Men visst, kan man lägga några månader om året i Kina så går man ju rejält plus.

Mackeno1,
min teori är att de flesta som köper nya sporthojar hör till någon av tre kategorier. Den bredast representerade på SH är unga människor utan familj, med billigt boende och hyfsad inkomst. Man har möjlighet att styra sina utgifter helt och hållet, utan att behöva ta hänsyn till någon annans behov. Den andra, och mindre, kategorin är 40+ som dels har lägre försäkringskostnad pga både ålder och boende, dels som regel har högre inkomst. Den tredje kategorin är folk oavsett ålder och livssituation som helt enkelt har väldigt gott om pengar av olika anledningar; välbetalt jobb, arv, double-income-no-kids, lottovinst, yrkeskriminalitet, you name it... :tungan

Last edited:

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
råd är inget man har.. det är nåt man tar :tummenupp

köp ny hoj :yoparty

och jag tillhör ingen av de ovanstående kategorierna..

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Bor hemma nu, och är för närvarande filosof :tungan Men inte fan slösar jag ut alla mina pengar för det! Får 4000 i månaden.. Skall snart flytta in i ett hus. Hyra = 750 spänn, inklusive uppvärmning :D För närvarande har jag 1 bil och 2 hojar, och kan närsom gå in i en affär och köpa en sprillans ny hoj! Min fråga är: hur kan ni inte ha råd med ny hoj?!

Vad går livet ut på? En svår fråga, men för min del är det att ha roligt! Jag lever efter filosofin: lägger man inte hälften av sina pengar på nöjen, vad lever man för då? :confused:

Kan ju tillägga att jag jobbade en hel del innan, dock fick jag inte mer än 95 i timmen! Gillar inte chips och godis, hatar att köpa kläder, möbler - vad är det? Inte fan blir jag lyckligare av att köpa en ny soffa :D

Tanken på ny hoj får jag dock lägga på hyllan ett tag, skall ta CE kort.. Men efter det tänker jag fanme spara in minst 10 lax i månaden igen!! :yoparty

Snål som man är :tungan

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Jag ska försöka att komma ihåg att återkomma till denna tråden efter sommaren då vi får se hur det har gått.

Mitt scenario ser ut såhär:

Studerar (7500:- med studielån), jobbar extra ca. 3-4000:-/mån, har inga sparade pengar. Bor i lgh med 3400:-/mån i hyra (dock hyresfritt 2 månader under sommaren :tummenupp ) Letar R6'a -03-06. Banklån 100% till mc'n och vill därför köra helförsäkrat så man inte står där sen utan hoj men med lån kvar.

Vet att det är idiotiskt att köpa dyr sporthoj när man är i denna hårt pressade ekonomiska sits, dock är jag optimist och tänker iaf pröva. Tänker att det värsta som kan hända är att jag märker att jag inte har råd och då är det bara att sälja hojen. Och om man inte köper hoj så kan man inte spara 4000:-/månad men om man väl står där med räkningarna så MÅSTE man.

Well, well... om några månader vet vi hur det gått. Antingen funkar det eller så har jag lärt mig nått nytt.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Känner att du syftade lite på mig där :D

Lån är alldeles riktigt. Hur mycket är oviktigt..

Hur som helst.. Billig hyra. Snåla som fan på allting. ALLTID jobba övertid såfort tillfälle ges. Sen när det är den 25e så lägger du allting på din hobby :tummenupp

Det hela är väldigt simpelt! :pannkyss

Men visst om vi kör på det du skrev och avrundar lite. 2000kr/månad på lånet och säg 3000kr/månaden på försäkringen. =5000kr/månad för att ha Mcn.. + Driftskostnader! Det är fan värt det!! Palla snåla med sina pengar.. Det kan man göra när man blir vuxen :D

Edit: Aprilian kostar 154 000kr innan "rea"priset på 130 000kr sen ska där på dubbla akra med för 10 000kr :FU

Jag har 2500/mån i lån, 2900/mån hyra och drygt 5000/mån i försäkring över sommaren! Sen blir det väl endel bensin med! Blir inte mycke över! :D Kanske skiter i semestern o jobbar istället! :huvet

Haha, ja du var onekligen en av dom som fick mig att reagera :D

Nu är ni iaf två med egen erfarenhet som svarat på frågan, måste säga att jag är imponerad över att ni prioriterar hojåkandet så högt att ni lägger dom pengarna på det varje månad.

Det är främst det faktum att man lägger runt 3000k/mån i försäkring som fascinerar mig... Men antar att det är ett tecken på att jag börjar bli gammal och tråkig eftersom jag själv tvekar för att göra det :rolleyes:

Tycker ni gör helt rätt iaf och grymma hojar har ni båda två :tummenupp

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag lever efter filosofin: lägger man inte hälften av sina pengar på nöjen, vad lever man för då? :confused:
Intressant frågeställning.
Jag skall ta upp den med min fru, våra tre barn, banken med huslånet, skattemyndigheten och min arbetsgivare. Det är säkert så att vi bara har missat något i hushållsbudgeten.

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Hoj
R1 -07
Men fortfarande finns ju suget efter att ha en ny värstinghoj. Vore kul att höra hur nån ung kille med GSX-R 1000 eller R1:a från 07-08 löser det hela ekonomiskt?

Vet jag inte om jag räknas in som en "ung" kille men 25 är man iaf och har precis beställt en ny CBR1000RR -07 som dom hade bättre pris på nu... Pengar till hojjen går ju alltid att få ihop antingen om man är grym på att spara eller tar lån el. får bara in pengar från något som gör att man kan köpa den.
Sen är det ju det här med försäkringar vilket jag har hållt på med nu i 2 veckors tid och är faktiskt ett helvete... Dels för att det blir sjukt mycket pengar oavsett hur man vrider och vänder på det men allt är ju en prioritering.
Så nu har jag bestämt mig för att ta Folksam pga att kunna köra bankörningar vilket jag vill kunna göra. Tar då en SMC-kurs och kan då tecka deras SMC-försäkring vilket landar på ca 2400:- i månaden på mig. Alt. 2 är IF märkes vilket gör ca 2000:-/mån men då täcker den inte bankörningen vilket jag vill ha.
Och det där är verkligen det billigaste jag kommer undan nu med en ny 07 och helförsäkring på... Helt sjuk men så tänker jag på vad jag gjort med dom här pengar innan och det är ju min hobby som jag vill lägga pengar på... Sen får man dra ner på festandet och alla andra saker som kostar dom här pengarna i månaden.
Nu är det absolut inte att jag tjänar mycket pengar i månaden så ingen tror man är gjord av pengar. Handlar helt enkelt om prioriteringar i mina ögon...
Så det går om man sållar bort dom där onödiga utgifterna som alla snackar om...

Bara springa iväg och köpa nytt!!! :tungan

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
25år får ses som ungt, allt under 30 är ungt med försäkringspremiemått räknat... :gnissla

Lite OT här i min egen tråd, men är det någon som vet hur stor skillnaden blir när man kommer över det "magiska" 30-strecket? Gör det stor skillnad eller handlar det bara om småpengar i slutänden?

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Lite OT här i min egen tråd, men är det någon som vet hur stor skillnaden blir när man kommer över det "magiska" 30-strecket? Gör det stor skillnad eller handlar det bara om småpengar i slutänden?
Tittar man på Bilsport & MC så ser den relativa skillnaden ut så här för helförsäkring i mitt fall:

Basförsäkring 100%
24-årsförsäkring 76%
30-årsförsäkring 59%
40-årsförsäkring 46%

Den relativa skillnaden mellan 24-årsförsäkring och 30-årsförsäkring är en minskning med drygt 22%, inte bara växelpengar.:tummenupp

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tittar man på Bilsport & MC så ser den relativa skillnaden ut så här för helförsäkring i mitt fall:

Basförsäkring 100%
24-årsförsäkring 76%
30-årsförsäkring 59%
40-årsförsäkring 46%

Den relativa skillnaden mellan 24-årsförsäkring och 30-årsförsäkring är en minskning med 23%, inte bara växelpengar.:tummenupp

Schysst, tur att man har hojintresset så man kan se något positivt med att bli äldre :D

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
En sak till 6000 hyra e helt sjukt. Kanske lite overkill men jag skulle flytta till en insatslägenhet istället med så låg hyra som möjligt så får du iafalla billigare i längden.

Välkommen till Stockholm :rolleyes:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Som många sagt handlar det om prioriteringar.

Jag har billig hyra, billig bil och försöker hålla ner på prylarna.
Har ingen extremt hög lön men har ändå inga problem att lägga 5k i månaden på en hoj. Sen att jag inte tycker att det är värt det när man kan ha nästan lika kul för under 2000:-/mån på en 10år gammal hoj är ju en anna sak.

Men visst, har man skaffat sig en hög barn, en villa och alltid måste ha senaste V70:n så förstår jag att man inte har råd med en ny hoj.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
25år får ses som ungt, allt under 30 är ungt med försäkringspremiemått räknat... :gnissla

Jag upplevde ingen kännbar rabattering på mina hojförsäkringrar när jag blev 30. Däremot blev bilförsäkringarna rejält mycket billigare (tusenlappar)

Någon skrev att man ansågs ung i försäkringsbolagens ögon om man var under 30, men det är väl snarare uppåt 40 man ska vara för märkbar åldersrabattering.

"Rask"

Guest
Att köpa ny hoj eller 67 mil gammal som i mitt fall, handlar om att tillåta sig göra en dålig affär ur ekonomisk synvinkel MEN ser man till att för övrigt ta bra ekonomiska beslut i livet så är det ju inga problem. Fordon kommer man överlag alltid att förlora pengar på. Köper man hojen för att ha den en längre tid framöver så är ju inte värdeminskningen lika stor utslagen per månad. Fundera på hur många barnfamiljer som går och köper en sprillans ny Saab/Volvo för 300000 värd 180000 året efter.

Last edited:

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Men visst, har man skaffat sig en hög barn, en villa och alltid måste ha senaste V70:n så förstår jag att man inte har råd med en ny hoj.
För de allra flesta i vuxen ålder med hus och familj är det tillräckligt tight att ha en tio år gammal 855 och varsin hoj.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...