Hur har man råd med ny sporthoj och försäkring?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
.... Fundera på hur många barnfamiljer som går och köper en sprillans ny Saab/Volvo för 300000 värd 180000 året efter.

Ja, det är en sak som aldrig upphör att förvåna mig.... I regel har dom inga märkvärdiga jobb heller.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
En sak till 6000 hyra e helt sjukt. Kanske lite overkill men jag skulle flytta till en insatslägenhet istället med så låg hyra som möjligt så får du iafalla billigare i längden.
Och självklart är det ju så att få har råd att unna sig en ny r1a tex så har man en "vanlig" inkomst får man nog ta till extrema åtgärder för att ha råd.

Fattar inte vart ni bor. 6000 i hyra är ju billigt, om man nu inte bygger en träkoja ute i skogen. Göteborg eller Stockholm så är man lycklig om man kommer undan med 6k och 7-10k är ju inte helt ovanligt heller, om man inte vill bo i en liten 1a med kokvrå på en bakgård.

Nog om det.

Att ha råd eller inte är nog en definitionsfråga beroende på vem du frågar. Många som kör hoj har nog rent ekonomimässigt egentligen INTE råd, enligt norm kalkyler, men kör hoj ändå och gör avkall på annat istället. Finns det en vilja finns det ett sätt. En vecka semester med öl och sprit och lite längre bort än Danmark så går det ju lätt 10.000. Det är 50% av en helförsäkring kostar och det är sådana val många gör (gissar jag i alla fall). Är en vecka i solen mer värt än att köra sporthoj 8 månader om året.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag upplevde ingen kännbar rabattering på mina hojförsäkringrar när jag blev 30. Däremot blev bilförsäkringarna rejält mycket billigare (tusenlappar)

Någon skrev att man ansågs ung i försäkringsbolagens ögon om man var under 30, men det är väl snarare uppåt 40 man ska vara för märkbar åldersrabattering.
Det är vid 35 det händer lite grejer med försäkringen(jag vet:) )
 

aden1

Vad gjorde vi utan Bayern?
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
BMW F800ST -07
Det är väl rätt enkelt de här. Har man inte råd så ska man inte köpa heller.
Vill man köra halvförsäkrat så är de ju upp till en själv, men då ska man inte gnälla att de blev dyrt att laga när man måste lägga ut pengarna själv heller.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
När allt är betalt (per månad) så lägger jag undan 4k på mitt hemligakonto (sparkontot) så jag känner ändå inte att jag lägger ALLA mina pengar i månaden på detta.. Visst jag lägger MYCKET men inte allt!! Men som jag sa innan.. Det ÄR värt det!
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Det jag också tycker många ska göra, om de upplever att deras försäkringar är för dyra är att både anmäla sig som medlem till SMC och gå deras sporthojskurs.

Inte bara blir premien 30% billigare, men man blir också en bättre och säkrare förare som får ut mer av sin hoj och man kan köra hårdare och roligare, men med mer riskmedvetenhet och kontroll, vilket i sin tur minskar riskerna att ens behöva använda sin försäkring och självrisk.

Att gå en utbildning för att få låg premie är av fel anledning tycker jag personligen, gå den för vad den ger. Att premien sedan blir billgare är ju bara grädde på moset :)
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Inte om du jobbar i Sverige iaf... :rolleyes:
Men visst, kan man lägga några månader om året i Kina så går man ju rejält plus.

Mackeno1,
min teori är att de flesta som köper nya sporthojar hör till någon av tre kategorier. Den bredast representerade på SH är unga människor utan familj, med billigt boende och hyfsad inkomst. Man har möjlighet att styra sina utgifter helt och hållet, utan att behöva ta hänsyn till någon annans behov. Den andra, och mindre, kategorin är 40+ som dels har lägre försäkringskostnad pga både ålder och boende, dels som regel har högre inkomst. Den tredje kategorin är folk oavsett ålder och livssituation som helt enkelt har väldigt gott om pengar av olika anledningar; välbetalt jobb, arv, double-income-no-kids, lottovinst, yrkeskriminalitet, you name it... :tungan

räcker inte 12-13000 i trakt till de sakerna jag rabblade upp.... hur räknar du nu?

edit: vet att du har mellan 20-30 000 i kina men ändå
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
räcker inte 12-13000 i trakt till de sakerna jag rabblade upp.... hur räknar du nu?
Jag räknar bara med att om man inte har en påtagligt generös arbetsgivare så räcker de reglementsenliga skattefria 200 kr/dygn (160 med avdrag för hotellfrukost) som inrikestraktamentet utgör bara nätt och jämt till maten...:gnissla
Det hänger helt på hur avtalen ser ut i varje enskilt fall. För min del är det utlandsjobben i billiga länder man kan gå plus på, resjobb inom landet är en ren förlustaffär.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Sant:tummenupp Att ta bort onödiga utgifter är grunden till att få pengar över till inköp av den där nya hojen. Minska försäkrings och servicekostnaderna är rätt lätt.

Det är ju en lösning men då får man ju tänka på att risken för stöld är väldigt hög på nya hojar. Minst halv måste väl ändå till om man inte bor långt ut på landet och har magsvetsen redo vid parkering.

Sedan får man ju räkna in värdeminskningen när man gör egen service på hojen - dvs ingen stämplad bok. Krävs ju för 5-års garantin ska gälla(Honda ivaf). Här räknar jag inte in ens egen arbetstid som givetvis är olika värderad.

Så de där insparade "onödiga" utgifterna kanske istället leder till större kapitalförlust( och ingen ny hoj nästa år :).

EDIT:
Jag valde faktiskt ganska mycket hoj efter försäkringen. Vägrar betala hutlösa summor på försäkring. Rena rånet i många fall. Försäkringsmetoderna borde verkligen ses över.
 

Dark_Messenger

Guest
Tittar man på Bilsport & MC så ser den relativa skillnaden ut så här för helförsäkring i mitt fall:

Basförsäkring 100%
24-årsförsäkring 76%
30-årsförsäkring 59%
40-årsförsäkring 46%

Den relativa skillnaden mellan 24-årsförsäkring och 30-årsförsäkring är en minskning med drygt 22%, inte bara växelpengar.:tummenupp

Ehh, du kan knappast försäkra en r1 på B&MC. :va

Nu gällde väl diskussionen de värsta literhojarna??

EDIT: Sen händer det väl inte så mycket vid 30 utan du måste upp en bra bit till. 35-40 nånstans för det ska börja bli märkbar skillnad.
* Byt hoj.
* Flytta från storstan.
* Åldras.

Alternativt bit i det sura och lägg en kopiös massa pengar på din "hobby", typ.

Det jag också tycker många ska göra, om de upplever att deras försäkringar är för dyra är att både anmäla sig som medlem till SMC och gå deras sporthojskurs.

Inte bara blir premien 30% billigar...

Varför har ingan talat om det för mig? SMC here i come! Jag kan aldrig tänka mig att premien blir 30% billigare. Isf måste det finnas klausuler, typ att man måste ha helförs eller nått sånt.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ehh, du kan knappast försäkra en r1 på B&MC. :va

Nu gällde väl diskussionen de värsta literhojarna??

EDIT: Sen händer det väl inte så mycket vid 30 utan du måste upp en bra bit till. 35-40 nånstans för det ska börja bli märkbar skillnad.
* Byt hoj.
* Flytta från storstan.
* Åldras.

Alternativt bit i det sura och lägg en kopiös massa pengar på din "hobby", typ.


Sant att man inte kan försäkra R1:eek:r på bilsport&mc, men ändå intressant att se vad som händer med premien rent generellt när man fyller 30. Men man får nog inte 22% billigare försäkring på en ny 1000cc sporthoj, eller? Nån som vet?
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
:felämne

Varför har ingan talat om det för mig? SMC here i come! Jag kan aldrig tänka mig att premien blir 30% billigare. Isf måste det finnas klausuler, typ att man måste ha helförs eller nått sånt.

Då jag precis sitter och planerar inköp av en ny liter hoj och har ringt alla försäkringsbolag minst 3 gånger (fler gånger till samma bolag kan ge olika svar från olika personer eftersom de är olika pålästa, så ring aldrig bara en gång).

Det som är speciella klausuler är att den måste vara helförsäkrad ja, det är bara Folksam som har samarbete med SMC och du får både rabatt om du "bara" är medlem i SMC (350kr / år kostar medlemskapet och gjorde 2.000 på försäkringen) och du får mycket rabatt om du går en av deras godkända kurser. BKK och SHK kurserna är godkända för kl 7-11, men du bör gå SHK kursen som sporthojsförare då den är mer inriktad för de hojarna, men många rekommenderar faktistk att gå båda, 2 dagar i rad, för då får man ut mer. 1 dag att lära sig, 1 dag att applicera och praktisera. (nej jag jobbar inte för SMC eller får provision :D ).

Helförsäkring för mig med en variabel försäkring (kan ställa av och på)
42.316kr

Helår helförsäkrat med SMC medlemskap
24.000

Helår helförsäkrat med en BKK eller SHK kurs
18000

Så det gör verkligen skillnad

:backontop
 

RobRas

Guest
Nu är det första året för mig med sporthoj. Så jag vet inte hur det ska gå ekonomiskt, men enligt mina planer är det lugnt! Bor billigt, kör en skitbil och har en bra lön. Sen så har man ju inte hojjen försäkrad året om precis... Det har inte blivit så mycket :fyllisar den senaste tiden heller och det märks i plånboken.
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
:felämne



Då jag precis sitter och planerar inköp av en ny liter hoj och har ringt alla försäkringsbolag minst 3 gånger (fler gånger till samma bolag kan ge olika svar från olika personer eftersom de är olika pålästa, så ring aldrig bara en gång).

Det som är speciella klausuler är att den måste vara helförsäkrad ja, det är bara Folksam som har samarbete med SMC och du får både rabatt om du "bara" är medlem i SMC (350kr / år kostar medlemskapet och gjorde 2.000 på försäkringen) och du får mycket rabatt om du går en av deras godkända kurser. BKK och SHK kurserna är godkända för kl 7-11, men du bör gå SHK kursen som sporthojsförare då den är mer inriktad för de hojarna, men många rekommenderar faktistk att gå båda, 2 dagar i rad, för då får man ut mer. 1 dag att lära sig, 1 dag att applicera och praktisera. (nej jag jobbar inte för SMC eller får provision :D ).

Helförsäkring för mig med en variabel försäkring (kan ställa av och på)
42.316kr

Helår helförsäkrat med SMC medlemskap
24.000

Helår helförsäkrat med en BKK eller SHK kurs
18000

Så det gör verkligen skillnad

:backontop

Glöm inte bort att det är riktigt läskiga självrisker om du väljer en "bandags" försäkring. Självrisken ligger på 25% på det som ska ersättas..

Då tycker inte jag att det låter så värst billigt längre.
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top