Hur har man råd med ny sporthoj och försäkring?

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Ja jag tjänar runt 30k och då kan jag lägga dem på hojen. Visst att det kanske sticker iväg men det är det värt :)

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
men Mackeno1. Hur mycket lägger du på crossen varje månad ?? Bara nyfiken

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Ok, 6k låter som jävligt dyr lägenhet. Jag bor i en 2:a 50kvm med 2300 hyra, köpte för 180k... säljer nu för 300k.
Och jo visst jag köpte inte kläder varje dag direkt, polarna på jobbet skojade med mig om att jag köpte fler bilar än brallor :D
Visst är det många bäckar små som drar iväg, det är väl det man får se upp med. Jag har fram tills nyss haft nokia 3310 i över 10 års tid, köpte ett nytt batteri för 3 år sedan för 70 spänn. Nu köpte jag en nokia 1200 för 299 spänn, funkar klockrent.

Har man ett brinnande intresse så får man helt enkelt prioritera.

Bor också i 2:a på 57kvm i ett förortsghetto till sthlm... Men den är dyr ja :huvet Enda som är bra (förutom varmgaraget) är att jag har tvättmaskin och tumlare i badrummet.

EastWood

R1 RULEZ
Gick med
2 Dec 2007
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag löser det genom att jag har en gammal tv,stereo,bil, låg hyra,låg elförbrukning,inga märkeskläder,handlar aldrig på Bolaget,jobbar övertid,lagar min mat själv(för det mesta),jämför priser,1-2 öl på krogen resten dricker jag innan m.m.

Vill man fika,supa,röka,köpa godis o chips för pengarna eller vill man ha en sporthoj:hojbusa .

Kort sagt man måste ha koll på sin ekonomi om man inte kan dra in pengar på annat sätt!:)

Så sant. Prioritera! Kör själv R1 -98, 22år bor själv i en lghet. + vad ovanstående gör. DET ÄR DET VÄRT! BIG TIME:yoparty

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Att säga att man bor i lägenhet säger inte så mycket om hur mycket det kostar direkt. Kan ju kosta allt mellan 1000:- upp till hur mycket som helst i stort sett.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hett tips Macke, gå igenom "alla små bäckar". Tex har du onödigt dyra prylar som du aldrig använder, sälj skiten.
Tjika igenom lite grejer, finns en massa onödiga försäkringar som aldrig gäller som säkert e på autogiro. Jag sa upp hemförsäkring och allt skit va det nu heter och det enda jag hade på autugiro va hyra,bostadslån, bredbandet.
Då får man sig rätt bra bild när alla räkningar kommer hur mkt små onödiga grejer man kan ha i månaden.
Ser att du har cross också det kostar ju en hel del och ska man ha 2 hojar lär man ha grov inkomst även om crossen är billigare ligger det fortfarande kapital i den.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jo, men poängen var ju att ha råd med en NY hoj. Inte en GSX1000R från -02.... ;)

Sant:tummenupp Att ta bort onödiga utgifter är grunden till att få pengar över till inköp av den där nya hojen. Minska försäkrings och servicekostnaderna är rätt lätt. Spara ihop pengar innan du köper hoj, det finns en orsak att bankerna finns på börsen. För den extra sparsamme köper man en 2-3 år gammal GSX1000R:D men det var ju en ny hoj vi diskuterade.

Dark_Messenger

Guest
Det finns ett skäl till att många väljer en NÄSTAN ny hoj vettu. ;)

Titta lite på f.premier på sproitans kontra nästan nya cyklar så kommer du se att det oftast skiljer avsevärt. På nästan nya hojar har du garanti kvar och det är i princip lika mycket mos och finesser som på de nyaste hojarna. Most bang for buck är det INTE, för då får du gå betydligt längre tillbaka, men vill du ha en ny hoj men av snålhet eller princip vägrar dega 3000kr/mån, ja ta en nästan ny då.

Sen försök att dega hojen kontant på nått sätt så du "bara" behöver gneta ihop till försäkringskostnaden (som du givetvis tecknat halv på). Ge fan i att krascha o gör du det ändå skaffa motard ett tag som så många andra, spara, köp en r1 eller cbr eller whatever igen senare.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Falcon är köpt mycket just pga försäkringspremien (3800:-/år halvförs) och motarden kostar inte mer än 2200:-/år i halvförsäkring. Så båda mina hojar går sammanlagt på 500:-/mån, d v s 1/4 av vad försäkring på en ny hoj kostar (lågt räknat).

Har hojlån på 800:-/mån, så mina två hojar kostar mig 1300:-/mån exkl driftkostnader. En bråkdel av vad EN ny kostar alltså...

Men fortfarande finns ju suget efter att ha en ny värstinghoj. Vore kul att höra hur nån ung kille med GSX-R 1000 eller R1:a från 07-08 löser det hela ekonomiskt?

Visst gäller det att undvika småutgifter, men räcker det för att kunna ha råd med en sprittny 1000cc? Jag tvivlar...

Det finns ett skäl till att många väljer en NÄSTAN ny hoj vettu. ;)

Titta lite på f.premier på sproitans kontra nästan nya cyklar så kommer du se att det oftast skiljer avsevärt. På nästan nya hojar har du garanti kvar och det är i princip lika mycket mos och finesser som på de nyaste hojarna. Most bang for buck är det INTE, för då får du gå betydligt längre tillbaka, men vill du ha en ny hoj men av snålhet eller princip vägrar dega 3000kr/mån, ja ta en nästan ny då.

Sen försök att dega hojen kontant på nått sätt så du "bara" behöver gneta ihop till försäkringskostnaden (som du givetvis tecknat halv på). Ge fan i att krascha o gör du det ändå skaffa motard ett tag som så många andra, spara, köp en r1 eller cbr eller whatever igen senare.

Jo, men att casha 120 000:- kan det väll inte vara så många som klarar, eller? Kvaddar du sen hojen som är halvförsäkrad så står du i bästa fall på noll, men troligen har du lån på den och står alltså minus xxxxxx antal tusen.

Givetvis förstår jag varför folk köper en nästan ny hoj, men frågan är återigen hur dom som köper en sprittny gör?

Last edited:

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
du får börja resjobba...
då täcker bara traktet lån försäkring soppa o underhåll:tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Jo, men att casha 120 000:- kan det väll inte vara så många som klarar, eller? Kvaddar du sen hojen som är halvförsäkrad så står du i bästa fall på noll, men troligen har du lån på den och står alltså minus xxxxxx antal tusen.

Givetvis förstår jag varför folk köper en nästan ny hoj, men frågan är återigen hur dom som köper en sprittny gör?

Arv, jobb, lånar på huset eller lägenheten, säljer nått dyrt, whatever. En hundring går alltid att ordna fram. Det är ju det andra som kostar så in i helvete. Sen tror jag att de flesta brats i Sthlm som sitter med splitt nya rettor har nån som cashar åt dom. Finns inte en suck att en "vanlig" kille som är 22 med nytaget kk i hufvudstaden har råd att ÄGA en sån. Glöm det. De flesta som äger de västa literhojarna är lite äldre och har en "stabil" ekonomi. Så måste det vara.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
En sak till 6000 hyra e helt sjukt. Kanske lite overkill men jag skulle flytta till en insatslägenhet istället med så låg hyra som möjligt så får du iafalla billigare i längden.
Och självklart är det ju så att få har råd att unna sig en ny r1a tex så har man en "vanlig" inkomst får man nog ta till extrema åtgärder för att ha råd.

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
När jag köpte min R6 ny för ett par år sedan så var det inte att tänka på att helförsäkra. Efter lite räknande så kom jag fram till att om jag kör skadefritt 2år med en helförsäkring så har jag betalat hela hojen engång till! Vilket gjorde att valde halv istället. Nu har jag iof inte lagt undan hela mellanskillnaden men de 60-70k som sitter på sparkontot hade inte funnits där om jag hade valt att helförsäkra! Och skulle olyckan vara framme nu så finns där en bra slant att repareraför. Säg att jag skulle klota och får lägga alla sparade pengar på en reparation så skulle det suga hårt MEN jag har fortfarande (sparat) 20-30k på att inte ha hojen helförsäkrad... och fortsätter jag hålla mig på hjulen så kanske jag tillochmed kan chasa en ny bike för 120k om ytterligare ett par år.

Mvh Fredric

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Vad är problemet vill man ha in några tusen extra någon månad är det bara sätta sig på jobbet en regnig lördag då är problemet fixat, hojar, lgh öl på vintern på sommaren vill man inte riskera att vara bakis och vädret är bra.

Borde kanske sälja lite häckar och köpa sig en fin posör hoj så jag också kan vara snabb vid korvmojen, man blir inte rikare för man tjänar mer man drar bara på sig fler skiträkningar.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Men du försäkrar ju inte hojen på vintern eller hur :D så om det kostar 30k/år hel så blir det ju c:a 15.

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
KTM 640 Duke II
Känner att du syftade lite på mig där :D

Lån är alldeles riktigt. Hur mycket är oviktigt..

Hur som helst.. Billig hyra. Snåla som fan på allting. ALLTID jobba övertid såfort tillfälle ges. Sen när det är den 25e så lägger du allting på din hobby :tummenupp

Det hela är väldigt simpelt! :pannkyss

Men visst om vi kör på det du skrev och avrundar lite. 2000kr/månad på lånet och säg 3000kr/månaden på försäkringen. =5000kr/månad för att ha Mcn.. + Driftskostnader! Det är fan värt det!! Palla snåla med sina pengar.. Det kan man göra när man blir vuxen :D

Edit: Aprilian kostar 154 000kr innan "rea"priset på 130 000kr sen ska där på dubbla akra med för 10 000kr :FU

Last edited:

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
690 smc -10
Jag har 2500/mån i lån, 2900/mån hyra och drygt 5000/mån i försäkring över sommaren! Sen blir det väl endel bensin med! Blir inte mycke över! :D Kanske skiter i semestern o jobbar istället! :huvet

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Känner att du syftade lite på mig där :D

Lån är alldeles riktigt. Hur mycket är oviktigt..

Hur som helst.. Billig hyra. Snåla som fan på allting. ALLTID jobba övertid såfort tillfälle ges. Sen när det är den 25e så lägger du allting på din hobby :tummenupp

Det hela är väldigt simpelt! :pannkyss

Men visst om vi kör på det du skrev och avrundar lite. 2000kr/månad på lånet och säg 3000kr/månaden på försäkringen. =5000kr/månad för att ha Mcn.. Det är fan värt det!! Palla snåla med sina pengar.. Det kan man göra när man blir vuxen :D

Edit: Aprilian kostar 154 000kr innan "rea"priset på 130 000kr sen ska där på dubbla akra med för 10 000kr :FU
Du får ju även räkna in service, däck är inte billigt osv, slå sen ut utrusting så är man snart uppe i 8k i månaden.

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
KTM 640 Duke II
Du får ju även räkna in service, däck är inte billigt osv, slå sen ut utrusting så är man snart uppe i 8k i månaden.

Lätt värt det! Men bara för att retas.. absolut ingen annan anledning!

Jag har 2500/mån i lån, 2900/mån hyra och drygt 5000/mån i försäkring över sommaren! Sen blir det väl endel bensin med! Blir inte mycke över! :D Kanske skiter i semestern o jobbar istället! :huvet

Word!

Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...