Hur har man råd med ny sporthoj och försäkring?

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
MickeNo1:

Jag la märke till att du skrev att du betalar runt 3600:- för din Falco Halvförsäkring/helår?

Jag betalar runt 5500-6000:- halv/helår efter höjningen. Jag bor i Sundsvall och är 29 bast och har försäkringen hos bilsport mc. Vart försäkrar du din?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Glöm inte bort att det är riktigt läskiga självrisker om du väljer en "bandags" försäkring. Självrisken ligger på 25% på det som ska ersättas..

Då tycker inte jag att det låter så värst billigt längre.

Allt är relativt, men försäkringar och bankörning är inte alltid förenligt. Men ska man köra bana, så är ju invenstering i krashkåpor och rampuckar (bör man ju ha ändå) fortvarande mindre än vad vanlig självrisk är, så kan vara ett sätt.

Men som sagt, försäkring för bankörning är en annan historia, jag svarade bara allmänt för sporthoj i literklassen och gautförsäkring (självrisken är 3.000 så det är billigt).

Allt är också relativt, Länsförsäkringar ville ha 83.000 för samma försäkring :tummenupp

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
MackeNo1:

Jag la märke till att du skrev att du betalar runt 3600:- för din Falco Halvförsäkring/helår?

Jag betalar runt 5500-6000:- halv/helår efter höjningen. Jag bor i Sundsvall och är 29 bast och har försäkringen hos bilsport mc. Vart försäkrar du din?

Pffffffff, nu gjorde du mig rejält nervös kan jag lova! Har inte tecknat försäkringen än utan bara kollat vad den kostar, blev livrädd att dom skulle ha gjort nån jumbohöjning sen jag kollade.... :jisses

Men den låg kvar på 3800:- som tur va :nicka

Är 29år och försäkringen är kollad hos Bilsport&Mc, men jag bor (till stor del pga försäkringsstrategiska skäl) inte i nån stad utan ungefär 3mil söder om Gävle. Så det är garanterat det som gör skillnaden, du får flytta ut på landet helt enkelt. Borde väll va lätt fixat när man bor däruppe i obygden.... :D ;)

**Edit**

Sen såg jag nu att du har en -02:a, min är en -00:a så det gör säkert sitt till. (Sen att den är uttagen i slutet av -02 är ju inget bolagen bryr sig om som tur är..)

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är bara en fråga om prioriteringar. Är man ensamstående eller i alla fall saknar barn, ja då kan man ju lätt slanta upp 100 tusen om året på sin hobby. Det är med familj, bilar, sommarstuga och hus m.m. som det knepiga börjar - att välja hur man ska lägga slantarna...

Lennflod

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
1999 yamaha R1
jag vet några stycken som åker med garage försäkring året om jag.. sen får det ju alldrig hända nånting.. blir det en singel olycka och ingen ser att du ramlar så säger dom att den är snodd bara... men så gör itne jag.. köpte en r1 -99 och pröjsar 12000 halv/året.. tycker det är värt det

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Är väl som vanligt en fråga om prioriteringar och jag prioriterar att ha en kul MC och då den inte ägs av banken så kan jag köra med enbart trafikförsäkring och den kostar samma oavsett om jag kör K1 eller K7 Gixxer.

Resan dit tills banken inte längre äger hojen går också fortare om man kan nöja sig med en billigare hoj när man börjar köra och därför kan klara sig med billiga försäkringar, man får vänta lite längre tills man kan köra "värstinghoj" men lär sig köra innan man sitter på en sådan också. Jag har då alltid resonerat så att jag "försäkrat" hos mig själv och när man har sparat premier så pass länge som jag har gjort så ligger jag ändå på + om jag skulle skrota min K7:a.

Men generellt så anser jag att premierna är vansinnigt höga och därför får inget bolag ha mig som kund mer än trafikförsäkring, med facit i hand så skulle de ändå bara ha tjänat en massa pengar på mig som jag inte skulle haft någon nytta av med facit i hand.

När jag skulle teckna försäkringen på min nuvarande hoj så tyckte FB att jag måste teckna helförsäkring, gissa om de blev förvånade är jag sa: "glöm det ni är för dyra! jag har helförsäkringen hos RacerRaffes försäkringar AB" Naturligtvis undrade de vad det var för bolag :D

"Rask"

Guest
Hehe får man teckna en försäkring där?

Att inte ha helförs. är ju ett risktagande, att spara ihop 130000 tar ju ett tag. Man får räkna ut hur mycket man har råd att förlora på en natt...Personligen så har jag hellre helförsäkring och slipper fundera på vad jag gör utifall att nåt händer. 2500 i månaden under de månder jag kör är inte så mycket, vad kostar en krogrunda med taxi in och hem?? Eller att äta ute varje dag på jobbet?

Är väl som vanligt en fråga om prioriteringar och jag prioriterar att ha en kul MC och då den inte ägs av banken så kan jag köra med enbart trafikförsäkring och den kostar samma oavsett om jag kör K1 eller K7 Gixxer.

Resan dit tills banken inte längre äger hojen går också fortare om man kan nöja sig med en billigare hoj när man börjar köra och därför kan klara sig med billiga försäkringar, man får vänta lite längre tills man kan köra "värstinghoj" men lär sig köra innan man sitter på en sådan också. Jag har då alltid resonerat så att jag "försäkrat" hos mig själv och när man har sparat premier så pass länge som jag har gjort så ligger jag ändå på + om jag skulle skrota min K7:a.

Men generellt så anser jag att premierna är vansinnigt höga och därför får inget bolag ha mig som kund mer än trafikförsäkring, med facit i hand så skulle de ändå bara ha tjänat en massa pengar på mig som jag inte skulle haft någon nytta av med facit i hand.

När jag skulle teckna försäkringen på min nuvarande hoj så tyckte FB att jag måste teckna helförsäkring, gissa om de blev förvånade är jag sa: "glöm det ni är för dyra! jag har helförsäkringen hos RacerRaffes försäkringar AB" Naturligtvis undrade de vad det var för bolag :D

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Tips, kolla efter handlare som säljer med försäkringen med hojen. En polare köpte 07as blade i Sundsvall av en handlare och fick en tidsobegränsad helförsäkring för 10k om året, dock ej avställbar.

edit: specialavtal via IF

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tips, kolla efter handlare som säljer med försäkringen med hojen. En polare köpte 07as blade i Sundsvall av en handlare och fick en tidsobegränsad helförsäkring för 10k om året, dock ej avställbar.

edit: specialavtal via IF

Och vad var det för handlare?

Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
jag vet några stycken som åker med garage försäkring året om jag.. sen får det ju alldrig hända nånting.. blir det en singel olycka och ingen ser att du ramlar så säger dom att den är snodd bara... men så gör itne jag.. köpte en r1 -99 och pröjsar 12000 halv/året.. tycker det är värt det

Då är de inte så smarta isf, för skulle något hända (behöver inte ens vara de som är vållande) och det skulle uppdagas att de kör utan giltig trafikförsäkring blir det nog dyrare än att köra med garageförsäkring...

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Hmm... jag har själv en hoj som jag betalar 6k per år. Ska halvförsäkra den för 2k. Dock har jag lån på skiten. Räknar jag på årskostnaden sååå blir det en dyster läsning:

Försäkring:2k
Bensin1200*12=14.4k
Service:2K
Däck:5K
Lån:22K
Summasumarum:44.4K/år

Och jag har bara en SV.....

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man har inte råd,man tar sig!

Vill man åka ny sporthoj och har råd,gör det. Tänk inte på vad mycket man sparar på att ta det billigare alternativet,käka nudlar istället om det är vad som krävs och joddla av lycka.

Skulle man förvägra sig något som man vill ha eller göra så finns risken att när man fyllt riktigt gammal tänker "jag ångrar att jag inte gjorde DET när jag kunde". Då är det för sent!

Vägrar låta det hända mig!

Henrik

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Frågan som inställer sig hos mig är ju då ( när jag läst hur mkt pengar ni lägger på försäkringen) hur många mil kör ni per säsong?
Jag skulle resonera så här. Om jag verkligen körde många mil o mitt stora intresse var en ny liter hoj, då skulle jag kunna acceptera dyr försäkring.
MEN om man nu inte kör särskilt många mil, dvs man utnjyttjade bara hojen på helger o semester DÅ blir det ju dyrt som djävulen per mil...
Om man å andra sidan har den till jobbet etc så sjunker ju försäkring/mil ganska drastigt.
Jag prioriterar å andra sidan låg försäkring så blir ju hojvalet där efter såklart...

Jag e helt enkelt för snål för o pröjsa de löpande kostnaderna för en ny hoj, inköpspris e ju inga stora pengar i sammanhanget egetligen.
i övrigt så sällar jag min till de som säger att det är en prioritering. Det krävs nog inte att man e miljonär på något sätt för att framföra nya liter hojar däremot får nog de flesta prioritera rätt hårt för att kunna behålla hojen mer än en liten stund.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Frågan som inställer sig hos mig är ju då ( när jag läst hur mkt pengar ni lägger på försäkringen) hur många mil kör ni per säsong?
Jag skulle resonera så här. Om jag verkligen körde många mil o mitt stora intresse var en ny liter hoj, då skulle jag kunna acceptera dyr försäkring.
MEN om man nu inte kör särskilt många mil, dvs man utnjyttjade bara hojen på helger o semester DÅ blir det ju dyrt som djävulen per mil...
Om man å andra sidan har den till jobbet etc så sjunker ju försäkring/mil ganska drastigt.
Jag prioriterar å andra sidan låg försäkring så blir ju hojvalet där efter såklart...

Jag e helt enkelt för snål för o pröjsa de löpande kostnaderna för en ny hoj, inköpspris e ju inga stora pengar i sammanhanget egetligen.
i övrigt så sällar jag min till de som säger att det är en prioritering. Det krävs nog inte att man e miljonär på något sätt för att framföra nya liter hojar däremot får nog de flesta prioritera rätt hårt för att kunna behålla hojen mer än en liten stund.

Testar heller än att riskera att ångra mig senare,går ju alltid att byta om det inte är den grejen som kittlar just mig,finns ju bara ett sätt att få reda på det.

Henrik

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
05 Yamaha R1
Vem har sagt att det är dyrt med mc. Jag har försäkringsklass 10 och betalar 2500:- för de 6 månader hojen är påställd, endast trafikförsäkring. Även om hojen vore sprillans ny kostar det samma. Övriga kostnader är däck för 2000:- per år samt olja och filter för 600:-. Mer än så behöver det inte kosta om man servar själv och inte vurpar.

Förutsatt att det inte händer nåt allvarligt med hojen, har du servat själv då kan du säga hej då till garantin, samt ett jävligt stort hej då till den billiga omkostnaden.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1

Åfan, mopedochmotor. Har faktsikt undrat över vad dom menat med "förmånlig försäkring" vid köp av sporthoj från dom...

IF har även en stabil självrisk på 25000:- på vagnskada...

Detta är den avtalde försäkringen som ^Mats^ nämner?

...och 15000:- på stöld... :tungan

Åter igen, är detta den specifika försäkringen ^Mats^ nämner som detta gäller?

Låter isf som de villkoren från IF's märkesförsäkring för Honda. Blir nyfiken på om samma avtal gäller för Kaworna dom säljer. Nåt att kolla upp kanske...

Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...