Hur har man råd med ny sporthoj och försäkring?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Då är de inte så smarta isf, för skulle något hända (behöver inte ens vara de som är vållande) och det skulle uppdagas att de kör utan giltig trafikförsäkring blir det nog dyrare än att köra med garageförsäkring...

Kom att tänka på en bekant som blev av med körkortet för fortkörning(med bil). Allra sista dagen innan han skulle få tillbaka körkortet så tog han ut hojjen igen och blev då påkörd av en bil från sidan. Skadade foten/benet rätt allvarligt. Nån ersättning för hojjen fick han inte pga att han kört utan körkort trots att det var den andre som orsakade olyckan.

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Kom att tänka på en bekant som blev av med körkortet för fortkörning(med bil). Allra sista dagen innan han skulle få tillbaka körkortet så tog han ut hojjen igen och blev då påkörd av en bil från sidan. Skadade foten/benet rätt allvarligt. Nån ersättning för hojjen fick han inte pga att han kört utan körkort trots att det var den andre som orsakade olyckan.

Nä precis.. det är för jäkligt men man har ju sig själv att skylla. Farligt att köra utan trafikförsäkring..

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En sak till 6000 hyra e helt sjukt. Kanske lite overkill men jag skulle flytta till en insatslägenhet istället med så låg hyra som möjligt så får du iafalla billigare i längden...

Inga problem att hitta en lgh med lägre månadsavgift i Sthlm men ett lån på en eller två mille kostar oxå en slant :gnissla

@TS: Som många andra sagt, det handlar om prioriteringar. Sist jag hade "ny" hoj (ett år gammal) pluggade jag och hade 85.000:- i lån på den. Fick dra in lite på mat och sånt men hade råd med både hoj och festande så det gick ingen nöd på mig :D

Edit: Om du tar lån med hojen som säkerhet så är du tvungen att ha helförsäkrat. Finansbolagen vill gärna ha igen pengarna även om du skrotar :crash

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Intressant frågeställning.
Jag skall ta upp den med min fru, våra tre barn, banken med huslånet, skattemyndigheten och min arbetsgivare. Det är säkert så att vi bara har missat något i hushållsbudgeten.

Din fru, de tre barnen och huslånet är dina egna val :tungan Skämt åsido, alla prioriterar vi olika.. Du har gjort dina val, hoppas du trivs :)

Ha det!

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Va lång tråden blev...
Anyway ni verkar ha berättat hur dett gått till att äga nyare sporthoj.

Själv har jag gått i "snål-mode" sen i höstas. Tjejen brukar ta upp senast jag köpte ett plagg, unnade mig någonting eller liknande. Ingen av oss minns.

Men vad gör man om vintrarna annars? Det handlar endast om prioitering. Jag har, som många andra redan sagt, tjock-tv, gammal trogen bil och nästan inga onödiga räkningar eller abonemmang! Det mesta ingår i vår hyra...

Nu ska det snart inhandlas hoj och där gäller det ju såklart att välja efter försäkring. I mitt fall är R1 02-03 mkt billigare än övrifa märken samma år, av nån anledning.
Snart dags att tömma plånkan :banana

"Rask"

Guest
Snart dags att tömma plånkan :banana[/QUOTE]

Är skönt att dränera ibland, jobbigt då det spänner i lädret o madrassen är stenhård :)

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600
Jag vill vända på det. Inte läst tråden, btw. Orkar inte just nu.

Hur har man råd att låna till förbrukningsvaror?

Du måste ändå betala tillbaka, och det med ränta.

Bättre att "låna" av sig själv till betydligt lägre ränta, dvs spara ihop innan...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag vill vända på det. Inte läst tråden, btw. Orkar inte just nu.

Hur har man råd att låna till förbrukningsvaror?

Du måste ändå betala tillbaka, och det med ränta.

Bättre att "låna" av sig själv till betydligt lägre ränta, dvs spara ihop innan...

Ah, den kan jag svara på...

Jag sparar i regel aldrig ihop till nånting, utan tar banklån eller delar upp på "räntefri"avbetalning.

Helt enkelt därför att jag är VÄRDELÖS på att spara :rolleyes: Pengarna går alltid åt på vägen av nån anledning, jag är en jävel på impulsköp :D

Men är det något jag är bra på så är det att betala av på lån eller avbetalningar, har aldrig användt hela avbetalningstiden utan brukar i regel lösa in lånet efter mindre än halva tiden. Så därför är lån/avbetalning ett suveränt sätt för mig att handla.

Sen gäller det givetvis att ha koll på kostnaderna för lånet, men i regel är uppläggningsavgift, aviavgift och ränta småpotatis i sammanhanget. Speciellt om man betalar av grejerna på mindre än halva tiden.

Skuggan

Guest
Jag räknade på en ny 1000rr -08 hos handlaren igår. Med If märkesförsäkring och ca 30 i handpenning skulle den kosta ca 2500:- i månaden året runt.. Inte så farligt med tanke på vad det är man får. Det sura är ju vinterhalvåret när man pröjsar och skiten står längst in i garaget.. Så less på bolagens tjat om att "ta ut hojen en solig januari dag" Det är svinkallt då! hur många gasar runt då!!

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Hehe frågan är inte hur man har råd med EN ny hojj utan snarare två... lutar åt ny ktm690 samtidigt som jag vill ha en -08 zx10r :näsblod utan att låna pengar eller sälja någon av mina andra hojjar.

Lever inte snålt och prioriterar inte bort något som jag tycker är kul. Har dock några fördelar som hjälper mig på travet, gångavstånd till jobbet/affärer, gratis gym och låg hyra är några t.ex. Sen att jag kört min bil 150 mil på ett år spelar säkert in med :D

Är MC intresset så är det klart att den största delen av inkomsten går dit :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tjejen klaga sist på att det är nog dax och se över,byta dina jobbe hussor (strumpor).
Snålmode på,nä du här byts inte ut nån hussor bara för att de skiljer i färg o mönster på varje fot.
Klargjorde att de slängs efter att där börjar gå hål i dem :D

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Jag räknade på en ny 1000rr -08 hos handlaren igår. Med If märkesförsäkring och ca 30 i handpenning skulle den kosta ca 2500:- i månaden året runt.. Inte så farligt med tanke på vad det är man får. Det sura är ju vinterhalvåret när man pröjsar och skiten står längst in i garaget.. Så less på bolagens tjat om att "ta ut hojen en solig januari dag" Det är svinkallt då! hur många gasar runt då!!

Har du kollat Folksam och SMC kombon?
Kört blade i två år på IF, men fick lägre premie från start på Folksam (nästan 4.000 / år lägre) och då har ju IF sin härliga självrisk på 25.000:näsblod för vagnskada och 15.000 stöld. Helt sjukt. Premien låter billigt per månad, men om något händer så kostar det snor och försäkring behöver man ju först om något händer, så nä, blir aldrig IF mer för mig.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...