Hur har ni råd att köpa och renovera hus?

Tommy.exe

Guest
Var idag inne på banken och pratade med dom angående ett huslån.

Minst 10% plus lagfart kontant krävs.

I mitt fall är det 65k kontant + lagfart 1,5% av husets värde ca 10k.

Visst,75k, det kan jag nog ordna fram. Får väl sälja nåt i värsta fall...
Men sen ville jag låna 250k för att renovera upp kåken. Som det är nu så är det inte beboeligt. Men pengar till det fick jag inte låna då jag inte hade säkerhet.

Kärringen på banken vägrade att ens räkna på saken. Hon ville inte se mina inkomstuppgifter. Det var tvärkört......

Inte fan kan väl alla som köper hus ha 10% av husets värde kontant? Eller?
Och visst måste man få låna för att renovera?

Varför kan jag inte få låna 250k privat på ett lån, och sen 90% av husets värde på ett annat lån. Sen renoverar jag huset och upptaxerar det. Därefter placerar jag om/slår ihop lånen.

Just nu fattar jag inte ett dyft..... och jag har ingen lust att ringa tanten på swedbank igen då hon var direkt ohövlig och ohjälpsam.

Hur ska jag göra för att få mitt hus?
Är andra banker mer medgörliga kanske?

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Som du nog hört är bankerna lite försiktiga just nu... :näsblod

Det är ju inte så säkert att ditt hus är värt de 90 % som du får låna om ett halvår, och det kan ses som ett litet problem... :rolleyes:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
För några år sedan var det ju inget problem att överbelåna hus eftersom bostadsprisernas fortsatta ökning var lika säkert som soluppgången men nu råder en helt annan marknad och då vågar inte bankerna låna ut osäkra pengar med bra ränta...

Det som gäller är nog 90% bostadslån och därefter blancolån med pissränta om du skall renovera.

Jag tror att väldigt många som bor i hus har gjort någon form av bostadskärriär om det så är att de sålt sin ungkarlslya med några hundratusen i vinst som gått till handpenning.
Dessutom får man ofta vänta med större renoveringar tills man bott något år och värdet på huset ökat så att man därefter kan låna upp ytterligare.

Tommy.exe

Guest
Som du nog hört är bankerna lite försiktiga just nu... :näsblod

Det är ju inte så säkert att ditt hus är värt de 90 % som du får låna om ett halvår, och det kan ses som ett litet problem... :rolleyes:

Nej det kommer ju att vara värt mer :)

Det som borde spela roll är ju om jag har förmågan att betala tillbaka pengarna... vilket jag har.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
För ett halvår sen hade du nog fått låna 100% utan problem. Kanske t.o.m de extra 250'. Nu får du nog vara nöjd om du får låna 90% av köpeskillingen, men skulle kunna tänka mig att du kan få möjlighet att låna till renovering när du bott där ett tag och visat att du sköter lånen. Alternativt har en bra bankman, gärna nån som du känner ;)

Det kan vara stor skillnad på möjlighet att få låna mellan olika banker så kolla runt lite.

Glöm inte att du ska ha cash till pantbreven också, dvs 2% av lånebeloppet.

Edit: Tänk på att det dessutom kostar mer än man räknat med att bo i hus. Värmen, vitvaror, gräsklippare GÅR sönder.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det som borde spela roll är ju om jag har förmågan att betala tillbaka pengarna... vilket jag har.

Har du?
Om bostadspriserna rasar ytterligare 15-20%, räntorna stiger till säg 10% och du och även din sambo/fru blir arbetslösa hux flux? Skulle ni då ha råd att bo kvar?

:fakta

Last edited:

Linkan_85

Guest
Men om du har förmågan att kunna betala tillbaka borde du ha förmågan o pynta huset direkt...

Tommy.exe

Guest
Det som gäller är nog 90% bostadslån och därefter blancolån med pissränta om du skall renovera.

Jo det var ju så jag hade räknat med att det skulle fungera.... jag skulle få amortera skyhögt på ca 300k i ca ett år. Sedan upptaxera huset och lägga om lånen.

Men hon ville ju inte ens räkna på det :(

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

Inte säkert.

Har du?
Om bostadspriserna rasar ytterligare 15-20%, räntorna stiger till säg 10% och du och även din sambo/fru blir arbetslösa hux flux? Skulle ni då ha råd att bo kvar?

Edit här med: Avvakta nåt år innan du köper hus. Det kommer finnas både fler och billigare hus då. :kloka_råd_från_en_som_köpte_för_ett_år_sen :gnissla

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Men om du har förmågan att kunna betala tillbaka borde du ha förmågan o pynta huset direkt...

Jaha... så för att jag kan betala av 900k under en viss given tid så borde jag ha dom kontant? Det motsäger väl hela lånekonceptet?

Jaha... jag trodde det var samma som lagfarten. Är ny på det här med husköp.
Tack :)

Har du?

Nej men då har vi inte råd att bo där vi gör nu heller..... och sådana eventualiteter änser jag lite overkill att räkna med.

Om bostadspriserna rasar påverkar ju knappast situationen.
Räntorna skulle jag nog klara iaf.

Och jag ska inte bli arbetslös :)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
men skulle kunna tänka mig att du kan få möjlighet att låna till renovering när du bott där ett tag och visat att du sköter lånen.

Moment 22 där, han skrev ju att huset inte gick att bo i som det är nu alt. köpa huset och bo någon annanstans ett tag och renovera senare, fast det kostar ju en del.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jaha... jag trodde det var samma som lagfarten. Är ny på det här med husköp.
Tack :)
Och förutom lagfart och pantbrev ska dom dessutom ha en avgift för att upprätta papprena :mad:

Nej men då har vi inte råd att bo där vi gör nu heller..... och sådana eventualiteter änser jag lite overkill att räkna med.

Banken anser inte att sånt där är overkill...

Moment 22 där, han skrev ju att huset inte gick att bo i som det är nu alt. köpa huset och bo någon annanstans ett tag och renovera senare, fast det kostar ju en del.

Yes, det blir ofta moment 22 när det är tre parter (köpare, säljare, finansiär) som ska vara överens vid ett köp.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Så du kan pröjsa tebax 1 miljon? hur tänkte du nu? :va

Ja inte på en vecka.... Men hela poängen med att låna till hus är väl att man ska klara av att betala tillbaka pengarna. Jag planerar iaf att bo i MITT hus en vacker dag.

Varför drygar du dig?

Precis, jag har tänkt att behålla lägenheten och renovera huset under ca ett års tid.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Precis, jag har tänkt att behålla lägenheten och renovera huset under ca ett års tid.

Då vill du ju ha renoveringscashen på en gång. Är det en bostadsrätt du har och banken tänker lite cyniskt så kanske det inte är så lätt att låna, fast Swedbank var nog sämsta banken att fråga om lån av.

Tommy.exe

Guest
Och förutom lagfart och pantbrev ska dom dessutom ha en avgift för att upprätta papprena :mad:

Banken anser inte att sånt där är overkill...

Jag kan just nu inte se några som helst tecken på att bli arbetslös. Och skulle firman jag arbetar för kursa av nån magisk anledning så har jag andra erbjudanden som står öppna. Så jag känner mig tämligen säker.
Saken är ju att jag kände mig lite kränkt av att hon inte ens ville diskutera saken vidare då jag talade om att jag ville låna dom extra 250.

Hon kunde ju iaf ha kollat inkostuppgifter osv..... försökt hitta en lösning.

Tommy.exe

Guest
Då vill du ju ha renoveringscashen på en gång. Är det en bostadsrätt du har och banken tänker lite cyniskt så kanske det inte är så lätt att låna, fast Swedbank var nog sämsta banken att fråga om lån av.

Nej nu har jag ju en bostadsrätt. I absolut värsta fall skulle jag ju alltså kunna säga upp lägenheten och flytta till huset om det blir knapert.

ja, jag har ju läst en del nu ikväll om swedbank å det kanske inte var ett bra förstaval. Dock kommer jag att kalkylera lite närmare innan jag kontaktar en annan bank.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Det bästa du kan göra är nog som tidigare sagts, hör dig för på olika banker.

Men "jag tänker inte bli arbetslös" funkar inte hos banken längre, tyvärr. Titta på Sandvik idag, som varslar 1000 st. Vad jobbar du med?

Bostadspriset påverkar din situation om värdet på fastigheten sjunker under belåningen. Även om du klarar att betal räntan på lånet, så blir banken orolig, eftersom deras garant är borta.

Gabor

Guest
Köpa hus...

googlesökningen gav över 500000 träffar...

http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1402&lngArticleId=2895

Den här var först.

Gissar att 98 % av alla träffar är seriösa..

Åsså söker du efter svar här på sporthoj ?? Vad väntar du dig för svar om du nu har varit här ett par år ?? Det är ju knappast här man söker svar på sånna frågor...

mitt tips är att du tar kontakt med alla större banker och lägger fram ditt problem.

Med färskt minne av flera fastighetsaffärer, så har bankerna stor restriktion när det gäller att låna ut pengar till köp samt renoveringar.

Du ska kunna lägga 10 % i handpening, du skall kunna betala pantbrev, lagfart på köpesumma, du bör göra en ordentlig besiktning, gärna anlita en auktoriserad besiktningsfirma.

Har du tänkt renovera , det är nog något du får stå för själv utan banklån.

Marknaden är mer än instabil, dock är det nu köparens marknad.

Hur vi annars har råd ??

Jobba, tjäna pengar, betala. Ungefär så. :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende