Hur har ni råd att köpa och renovera hus?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag kan just nu inte se några som helst tecken på att bli arbetslös. Och skulle firman jag arbetar för kursa av nån magisk anledning så har jag andra erbjudanden som står öppna. Så jag känner mig tämligen säker.
Saken är ju att jag kände mig lite kränkt av att hon inte ens ville diskutera saken vidare då jag talade om att jag ville låna dom extra 250.

Hon kunde ju iaf ha kollat inkostuppgifter osv..... försökt hitta en lösning.

Det spelar ingen roll hur säker en anställning känns eller är, banken ser enbart om sitt eget hus och skiter fullständigt i resten. Just nu lutar det åt bistrare tider och då är banken betydligt mer återhållsamma med att sprida pengar omkring sig.

Är det drömmen att ha just det där huset så ska du självklart kolla runt med andra banker och låneinstitut, annars hade åtminstone jag väntat ett tag med att köpa. Eller så kan du få köpa mitt som inte behöver renoveras :D

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Försök köpa ett hus som du inte behöver kosta på något de första 5 åren.
Det är viktigt att ha koll på kostnader i början av ett husägande.
Att taxeringsvärden ska öka är mycket osäkert just nu.

Tommy.exe

Guest
googlesökningen gav över 500000 träffar...

http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1402&lngArticleId=2895

Åsså söker du efter svar här på sporthoj ?? Vad väntar du dig för svar om du nu har varit här ett par år ?? Det är ju knappast här man söker svar på sånna frågor...

Jag är inte medlem på något annat större forum (som inte är sexrelaterat :D).
Och jag ville veta vad folk hade att säga... om folk lånar 100%. Om folk oftast lånar 90% osv. Om folk har strul med att få lån till att renovera.

Men f´låt då :rodnar

Det bästa du kan göra är nog som tidigare sagts, hör dig för på olika banker.

Men "jag tänker inte bli arbetslös" funkar inte hos banken längre, tyvärr. Titta på Sandvik idag, som varslar 1000 st. Vad jobbar du med?

Bostadspriset påverkar din situation om värdet på fastigheten sjunker under belåningen. Även om du klarar att betal räntan på lånet, så blir banken orolig, eftersom deras garant är borta.

Jag jobbar som sprinklermontör/rörläggare i Sverige Danmark och Norge.
Visst byggs det mindre nu. Men inte så att jag är orolig.

Linkan_85

Guest
Förlåt, haft en dålig dag på jobbe....:näsblod

Ja inte på en vecka.... Men hela poängen med att låna till hus är väl att man ska klara av att betala tillbaka pengarna. Jag planerar iaf att bo i MITT hus en vacker dag.

Varför drygar du dig?

Precis, jag har tänkt att behålla lägenheten och renovera huset under ca ett års tid.

Tommy.exe

Guest
Det spelar ingen roll hur säker en anställning känns eller är, banken ser enbart om sitt eget hus och skiter fullständigt i resten. Just nu lutar det åt bistrare tider och då är banken betydligt mer återhållsamma med att sprida pengar omkring sig.

Är det drömmen att ha just det där huset så ska du självklart kolla runt med andra banker och låneinstitut, annars hade åtminstone jag väntat ett tag med att köpa. Eller så kan du få köpa mitt som inte behöver renoveras :D

Jag vill ha DET huset.. dels för att jag tycker att man har kommit billigt undan om man har ett hus man trivs med, i ett område man trivs i. För 900k totalt.

Dels för att tjejen har en dotter sen tidigare som jag måste ta hänsyn till.
Jag vill inte köpa ett hus för långt ifrån hennes pappa. Du vet, skola, umgänge och sånt :) Och det här skulle vara alldeles perfekt lagom långt bort....

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag lånade 100% av köpeskillingen till mitt hus, fast det var bara 50% av taxeringsvärdet så det var inga problem... :)

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Nej det kommer ju att vara värt mer :)

Det som borde spela roll är ju om jag har förmågan att betala tillbaka pengarna... vilket jag har.

Byt bank! gjorde jag! swedbank hänger med silkestrådar kvar på marknaden..dessutom..på det, är dom rätt gey på att behandla sina kunder..
Anse dig själv som en tillgång för bankfanet och dra ur dina aktier ;)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag lånade 100% när jag köpte vårt nuvarande hus. 80% i en bank och 20% i en annan. De 20%:en användes som handpenningen för att få en bra ränta på det andra lånet. Knappt två år senare löste jag topplånet cash och omfinansierade bottenlånet vilket gav mig en månadskostnaden som är lägre än den hyresrätt vi hade tidigare.
Som det ser ut idag ligger avbetalningsplanen på 20 år, men jag räknar med att det ska vara betalt inom 10...

Däremot tror jag det är väldigt svårt att få låna 100% av ett hus värde idag, så nöj dig med 90% och spara ihop till renoveringen, eller be någon snäll människa stå som borgenär eller bidra med säkerhet (föräldrar med hus, kanske??) Personligen skulle jag aldrig ställa upp, men om du så gärna vill ha huset, så kan det vara värt att fråga...

Tommy.exe

Guest
Jag lånade 100% av köpeskillingen till mitt hus, fast det var bara 50% av taxeringsvärdet så det var inga problem... :)

:näsblod

Jag lånade 100% när jag köpte vårt nuvarande hus. 80% i en bank och 20% i en annan. De 20%:en användes som handpenningen för att få en bra ränta på det andra lånet. Knappt två år senare löste jag topplånet cash och omfinansierade bottenlånet vilket gav mig en månadskostnaden som är lägre än den hyresrätt vi hade tidigare.
Som det ser ut idag ligger avbetalningsplanen på 20 år, men jag räknar med att det ska vara betalt inom 10...

Däremot tror jag det är väldigt svårt att få låna 100% av ett hus värde idag, så nöj dig med 90% och spara ihop till renoveringen, eller be någon snäll människa stå som borgenär eller bidra med säkerhet (föräldrar med hus, kanske??) Personligen skulle jag aldrig ställa upp, men om du så gärna vill ha huset, så kan det vara värt att fråga...

Jo jag får väl kolla på något sånt. Låna mina 250 av maffian eller citibank :)
Om jag väntar tills marknaden har vänt så får jag ju betala mer för huset (ja ett annat hus då)... även om jag får lättare att låna mer.

Byt bank! gjorde jag! swedbank hänger med silkestrådar kvar på marknaden..dessutom..på det, är dom rätt gey på att behandla sina kunder..

Ja, jag tycker åtmindstånde dom borde ha undersökt. Dom borde ju vilja tjäna pengar? :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Instämmer!
Byt bank, Swedbank suger getpung!

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Tror Swedbank är äckligt försiktiga nu bara.

Arbetspolaren var idag på banken (Swedbank). Han har ett konto utomlands med dollar som han tänkte växla in mot svenska nu när dollarn stigit. Summan handlade om 2000 dollar eller 16000 svenska. Var iaf ungefär den summan. Banken blåneka och ville inte växla in, han fick vända sig till huvudkontoret eller åka till forex... :gnissla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att säga att ca 50% av köpeskilling är småpengar när man vill belåna ett hus är lite sådär.

Men som andra har sagt, gå till en annan bank och diskutera saken, försök inte linda in saker och ting utan gå dit och lägg alla korten på bordet med dina planer, i värsta fall blir du totalt neggad även där och då har du en aning om att du är fel ute, men jag tror nog att du får bra mycket bättre bemötande på annan bank... Swedbank är sämst på kundvård.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ja inte på en vecka.... Men hela poängen med att låna till hus är väl att man ska klara av att betala tillbaka pengarna. Jag planerar iaf att bo i MITT hus en vacker dag.

Varför drygar du dig?

Precis, jag har tänkt att behålla lägenheten och renovera huset under ca ett års tid.

Med all respekt.

Jag påstår att du tänker fel,att amortera av 1 miljon är inget man gör.

Man amorterar en del och renoverar under resans gång och hoppas på att huspriserna håller i sig eller stiger i kombination med att man höjt husets värde genom renoveringar,lyckas man och allt går bra så huset värt mer än den miljonen man lånade på 10 år sikt.

Varför då tokamortera och leva som en hund för att betala tillbaka hela sitt lån till banken ?

Naturligtvis så bör man amortera lite men då mera i syfte att se det som man "spara" pengar genom att glappet mellan lån och husvärde blir större vid försäljning.

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Ja nu har jag ju ingen långt framskriden dödlig sjukdom så jag hoppar det....
Sälj lägenheten.Ta semester o tokrenovera.Bo som en hund under en kort period.Både insatslgh o hus får magen att vända sig ut o in på en kamrer.
Många är så kåta på den lägsta räntan att dom hattar fram o tillbaks mellan olika låneinstitut.
Är du en trogen kund har man lättare att deala m banken.
Nackdelen är lite högre räntesats men du har ett betydligt bättre utgångsläge för att få hjälp när du behöver den.
Har haft Swedbank o samma bankman i över 20 år.
Skulle j behöva låna pengar akut för ngn bra affär behöver j bara ringa in o hämta ut kulorna nästa dag.
Ang pantbrevsavgiften är det inte säkert du behöver pröjsa den.
Har föregående ägare pantbrev på 650000kr så följer det fastigheten.Men ska du låna ytterliggare över den summan så tillkommer 1,5% tror j att det är.
Glöm inte att få huset besiktigat av en besiktningsman.
Tradigt m dryga inlägg när man vill ha seriösa svar.
Lycka till:tummenupp

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Tror Swedbank är äckligt försiktiga nu bara.

Arbetspolaren var idag på banken (Swedbank). Han har ett konto utomlands med dollar som han tänkte växla in mot svenska nu när dollarn stigit. Summan handlade om 2000 dollar eller 16000 svenska. Var iaf ungefär den summan. Banken blåneka och ville inte växla in, han fick vända sig till huvudkontoret eller åka till forex... :gnissla
15.000 SEK har de väll som växlingsgräns?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC