Hur har ni råd att köpa och renovera hus?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Naturligtvis så bör man amortera lite men då mera i syfte att se det som man "spara" pengar genom att glappet mellan lån och husvärde blir större vid försäljning.

:fakta
Exakt. Amorteringen ska man inte se som en kostnad, det är ett sparande! Topplånet vill man helst bli av med men när man blivit det finns det ingen anledning att amortera "i onödan". Bättre att leva gott medans man kan!

Ang pantbrevsavgiften är det inte säkert du behöver pröjsa den.
Har föregående ägare pantbrev på 650000kr så följer det fastigheten.Men ska du låna ytterliggare över den summan så tillkommer 1,5% tror j att det är.
Glöm inte att få huset besiktigat av en besiktningsman.

Pantbrevsavgiften är på 2% men annars har du helt rätt. Man kan be dom på banken att kolla hur mycket det finns befintliga pantbrev på om man inte vill gå till säljaren eller mäklaren.

Att få huset besiktat av en oberoende besiktningsman är nästan ett måste, oavsett hur säker man är på sin sak i fråga om husets skick. Det kan bli en dyrköpt chansning om det skulle visa sig att det finns fukt, mögel, radon eller annat otyg i huset. Man har undersökningsplikt som köpare och upplysningsplikt som säljare så det kan vara bra för båda parter om man vill undvika otrevliga överraskningar!

Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Med all respekt.

Jag påstår att du tänker fel,att amortera av 1 miljon är inget man gör.

Man amorterar en del och renoverar under resans gång och hoppas på att huspriserna håller i sig eller stiger i kombination med att man höjt husets värde genom renoveringar,lyckas man och allt går bra så huset värt mer än den miljonen man lånade på 10 år sikt.

Varför då tokamortera och leva som en hund för att betala tillbaka hela sitt lån till banken ?

Naturligtvis så bör man amortera lite men då mera i syfte att se det som man "spara" pengar genom att glappet mellan lån och husvärde blir större vid försäljning.

Tack...

Tommy.exe

Guest
otrevliga överraskningar!

Jag hör dig väl :)

Med all respekt.

Man amorterar en del och renoverar under resans gång och hoppas på att huspriserna håller i sig eller stiger i kombination med att man höjt husets värde genom renoveringar,lyckas man och allt går bra så huset värt mer än den miljonen man lånade på 10 år sikt.

Varför då tokamortera och leva som en hund för att betala tillbaka hela sitt lån till banken ?

Jag förstår ju nu att jag var ganska naiv när jag började rota i det här. Jag trodde bara att det var att stövla in och tala om hur mycket pengar jag behövde, visa att jag hade förmåga att amortera av det på ex 20-30 år och sedan åka och köpa mitt hus. :brinnerup
Hur som helst hade jag tänkt amortera ganska mycket nu när jag är ung och jobbar mycket. När jag blir äldre så vill jag förmodligen vara hemma mer. Och kanske jobba hemma, och då tjäna mindre. Och då betala mindre.

Lite som du sa, spara för framtiden.

Ang pantbrevsavgiften är det inte säkert du behöver pröjsa den.
Har föregående ägare pantbrev på 650000kr så följer det fastigheten.Men ska du låna ytterliggare över den summan så tillkommer 1,5% tror j att det är.
Glöm inte att få huset besiktigat av en besiktningsman.
Tradigt m dryga inlägg när man vill ha seriösa svar.
Lycka till:tummenupp

Pantbrev finns på 387k, ja besiktning ska göras om det nu blir aktuellt :)

Villa för 650 k? var ligger det? Arvidsjaur?

1,5 mil utanför Hbg :)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Med all respekt.

Med all respekt.
Jag anser att det är just det här synsättet som leder fram till personliga och globala finanskriser gång på gång.
Folk lever över sina tillgångar tyngda av skuld, hela livet.
Bankerna jublar över att kunna pressa låntagarna på så mycket ränta som möjligt under så lång tid som möjligt. Helst ska man bara betala ränta och inga amorteringar.

Händer något går det åt helvete. Men inte för bankerna, för där går staten in med skattepengar och städar upp.

Varför är det helt fel att lägga upp kalkylerna på så sätt att man räknar med att betala bort ett huslån?

Jag tycker devantE gör rätt när han säger att han planerar att amortera allt han orkar nu när han är ung och tjänar mycket. Helt rätt.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gör som jag!

köp en tomt å bygg ett nytt hus:tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
gör som jag!

Ja, det blir ju sååå mycket billigare :rolleyes: Om han inte ska bo på 50kvm då förstås...

DevantE; Brorsan köpte nyss hus här i stan och han hade handelsbanken. De nekade honom för en ynka betalningsanmärkning som uppkom av misstag för några år sedan men som givetvis är betald och klar sen länge. Han tjänar bra och hans tjej är välutbildad också, ändå fick de kalla handen.
Han katade bara in på Swedbank och sa att han skulle köpa en kåk och klockan 7 på kvällen så ringde mäklaren och sa att husägaren hade gått med på deras bud.
Dagen efter var de husägare, med annan bank än tidigare. Så spring till någon annan och kolla dina möjligheter.

Och det värsta som kan hända är ju att du blir arbetslös, måste sälja huset för en spottstyver och sen gå till soc och flytta hem till morsan :näsblod
Seriöst, du har det fortfarande bättre än negrerna i Afrika om det skulle inträffa...

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
gör som jag!

Vi byggde nytt för 4 år sedan då bagagnatmarknaden inte var lika dyr som nu.
Det kostade totalt 1.800 000, med 200 000 i handpenning så fick vi en lägre boendekostnad än om vi köpt ett 70-talshus för 1.100 000.
Då är det 98m2 i botten + 70m2 övervåning och garage 50m2.
Med ett nybygge så får man bättre räntor, lägre driftskostnad (väldig mycket lägre jämfört med vissa gmla hus), ingen fastighetsskatt första 5 åren och ALLT är nytt o fräscht!!
Visst har man fått slita och investera en del slantar på tomten istället, med jag tycker att det är roligare än att riva ut gmla mögliga badrum, byta kök eller trilskas med värmepannor som är från hedenhös tid.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som sambo med en mäklerska har jag hört historien förr, du är inte direkt ensam. Dock naiv!

De flesta som köper hus har något att sälja i andra änden. En lägenhet köpt för 350 i glesbygden (typ Hbg) för några år sen kanske är värd 600 nu, vips så har du 250 cash.

Vi letar också hus nu, och har precis räknat på allt. Vi räknar med en kall hundring (för att dra en schablon) för lagfart, pantbrev och flyttkostnader.

Lägg till MINST 5% insats, förmodligen godkänns inte det heller så man måste räkna på 10% = 150-200 lök till för en liten låda.

Lägg upp ca 20-50 till för att kunna måla om, kasta mer jord i rabatterna, riva lite furupaneler och ersätta med nåt man inte spyr av, flytta lite väggar osv..

Räkna med ytterligare 50k / år om du vill kunna renovera lite och byta kök, badrum osv.

Landar för en kåk på 1,5-2 msek runt 3-400 snällt räknat.

Väl där bör du ha råd att spara MINST 15 000 / år som reparationsfond och övrigt sparande. Förutsatt att det inte från start finns massa saker som måste fixas.

Du bör också kunna räkna med att överleva en ränta på 8-9%. Även om 90-talets nästan 20% knappast tillåts av riksbanken igen, så kan uppemot 10% fortfarande inträffa.

När du betalat allt det, då ska du förmodligen fortfarande kunna ha råd att hålla dig med hoj, ta en öl på krogen utan att leta "happy hour", kunna ha semester osv.. Annars har du bara köpt ett hus att vara fattig och olycklig i!

MC Doktorn

Guest
Bättre investering än ett hus i bra läge och attraktiva områden kan man knappast hitta.
Värdepapper och annan skit är bara luft.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med all respekt.. Jag håller både med, och inte!

Vi lever i en ekonomi byggd på krediteringar.

Back in the days köpte man sitt hem, sin bil och sparade utöver det. Idag heter man Stenbäck för att klara det.

Om jag köper en kåk för 3,5 msek. Så kostar det mig nästan 6000 /mån + ränta att betala av det på 50 år. Om 50 år är jag 78.. Känns det relevant?

Däremot anser jag att man kan låneplanera smartare än de flesta gör. Folk sitter med huslån, billån, lånar för att resa, lånar för att köpa platt-tv och möbler..

Som ung kanske man inte får undan 150 lök för att tjöpa en drägligt ny bil. Men då är det förmodligen det enda lån man har.

För en husägare resonerar jag att alla lån ska tas i huset. Amortera bolånet, och låna om de pengarna för att köpa bil, och lägg upp en amortering för det i budgeten.

Utan att vara ekonom så känns det lite som en självklarhet att föra en enklare kontoplan för hushållskassan. Ta en period då och då för att stämma av att det stämmer genom att föra kassabok kanske tom?

Att kontera in ett bilköp på 100 000 kredit, och amortera av det på X månader i huslånet är extremt mkt mer kostnadseffektivt än att ta ett billån på dito.

Många tycker att de är rika bara för att de råkat få undan 30k på kontot. Men glömmer att de får in räkningar månaden efter på 23k .. Vad är kapitalet i en balansräkning då?

Excel borde fan vara en del av grundskoleutbildningen. Så jävla enkelt att säta upp en individuell kontoplan. Putta in sin lön, sina kostnader och direkt se vad som finns på respektive "konto".

(Ps. Lätt obstinat syn på det, men vi räknar som sagt också på husköp nu och går igenom vår egen ekonomi rätt grundligt nu. Det är lätt skrämmande när man inser hur mkt pengar som försvinner på "ja vett inte?" , som köpevatten, kaffe, snabbmat, äta ute, lunch ute, spolarvätska osv.. sånt man inte ser. )

Med all respekt.
Jag anser att det är just det här synsättet som leder fram till personliga och globala finanskriser gång på gång.
.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Excel borde fan vara en del av grundskoleutbildningen. Så jävla enkelt att säta upp en individuell kontoplan. Putta in sin lön, sina kostnader och direkt se vad som finns på respektive "konto".

Då hade vi inte haft roliga program såsom "lyxfällan" att titta på.:)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
(Ps. Lätt obstinat syn på det, men vi räknar som sagt också på husköp nu och går igenom vår egen ekonomi rätt grundligt nu. Det är lätt skrämmande när man inser hur mkt pengar som försvinner på "ja vett inte?" , som köpevatten, kaffe, snabbmat, äta ute, lunch ute, spolarvätska osv.. sånt man inte ser. )

Japp..små sår (elaka bakterier) och små utgifter ska man inte låta härja runt okontrollerat utan de måsta man ha koll på :gnissla, har en viss förmåga att föröka sig snabbt :gnissla

Glad jag slipper hus nu för ALLTID var det något som var tvungen att fixas: målas, dräneras, klippa gräs (inköp av diverse saker), dyrare bensinräkning och gud vet allt....nu är något går sönder så ringer jag bara ett telfonsamtal och vips så kommer någon och fixar det :yoparty och lägenheten har jag inte lagt ut en krona på i inköp :) och framförallt inga grannar som ska lägga sig i allt..som det lätt blir på landet :gnissla

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Glad jag slipper hus nu för ALLTID var det något som var tvungen att fixas: målas, dräneras, klippa gräs (inköp av diverse saker), dyrare bensinräkning och gud vet allt....

Mmm... Ett sätt att se det.

Annars kan man ju räkna in målning, gräsklipparavsrivningar etc i sina driftskostnader. Sätta av en månatlig peng för reparationsfond etc och budgetera därefter.

Skulle vi titta på större hus, framförallt med större tomt skulle jag tom öppna ett konto för "tjänster" så att man kan värdera köp av "hushållsnära tjänster" jämte inkomsterna för att jobba lite mer (roligare att jobba än att svabba golv!).

Problemet som jag ser det är att folk ligger på gränser för vad banken godkänner hela tiden. De räknar på att man äter för typ 1500/mån, fikar ute 1 gång i kvartalet och kör en Seat Ibiza från -02.. Man reser aldrig på semestern och köper aldrig en dyr TV.

Det är klart att det blir trist att leva när det handlar om att klara räkningarna istället för att räkna på vad man måste göra för att få ihop till Thailandsresan eller en ny hoj.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jaså är det dags att bli seriös och köpa hus? Vi har ju lån på Swedbank i Oskarshamn. Inga som helst problem att låna till hela köpeskillingen och pantbrev/lagfart. Detta var ju i Maj -07. Sen har vi renoverat för både lånade och egna pengar. Lånade i flera omgångar då man inte visste riktigt hur mycket man behövde renovera. Så har man ju handlat för egna pengar också under tiden. Det enda som behövdes var att de ville komma ut och värdera huset för att se vart pengarna gick. Då hade vi endast toaletten och ett sovrum färdigt. Sen var det inga problem.
Visst ser marknaden lite annorlunda ut idag så man vet ju aldrig. Men totalt sett under året så har huspriserna inte sjunkit i Oskarshamn. Bara det senaste kvartalet med -7%. Vet inte hur det är i Hbg. Men nu har vi värderat om huset igen och fått minskat topplån då huset blev värt mera nu.

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Med all respekt.
Bankerna jublar över att kunna pressa låntagarna på så mycket ränta som möjligt under så lång tid som möjligt. Helst ska man bara betala ränta och inga amorteringar.

Händer något går det åt helvete. Men inte för bankerna, för där går staten in med skattepengar och städar upp.

Varför är det helt fel att lägga upp kalkylerna på så sätt att man räknar med att betala bort ett huslån?

Jag tycker devantE gör rätt när han säger att han planerar att amortera allt han orkar nu när han är ung och tjänar mycket. Helt rätt.

Helt rätt. Jag har 18år kvar på mitt lån. Men sen kanske man lånar upp lite för att köpa en ny hoj eller nått annat roligt. Hoppas ha så lite i lån som möjligt när jag ska sluta jobba. Tänkt ha så lite utgifter som möjligt när jag blir gammal för att njuta av livet med resor mm.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Var glad att du bor där huspriserna verkar va låga.. 650k är ju typ handpenningen här omkring då kan vi snacka spara :gnissla

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Förstår inte..

Varför skulle jag vilja låna upp kåken för att tex köpa en bil för ett par hundratusen? Som sen sjunker 3ggr så fort i värde mot vad jag amorterar, och efter en 3-4 år byter jag bil igen och lånar på kåken osv. Med tanke på att man i regel lånar upp lite för större renoveringar o så. Det skulle innebära att när jag blir gammal och sitter där med ett hån skratt till pension, och har ett par miljoner i lån på bilar och annan konsumtions skit som dessutom är skrotat sedan länge, när jag skulle kunnat vara låne fri?
präktig som faan, men jag tror inte på att ha mer i lån en vad man har i värde i sina prylar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
I de tider som är nu, är det ytterst osäkert runt husköp och bygge.

Jag (vi) har köpt hus (nybygge) och bor i ett existerande hus. Känns ju sådär. Det enda som är "bra" är att räntorna är på väg ner och på 6-8 månader så kan husmarknaden börja hämta sig igen och vi vi bör kunna få ut en vettig slant från huset vi bor i nu.

I längden, om man lyckas betala månad per månad och har stabilt jobb, så är alltid ett husköp ett bra köp. Du bor näst intill "gratis" till skillnad mot hyresrätt där du betalar till någon annan och i slutändan inte får något tillbaka.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kollar man på Hemnet nu är det nästan lite underhållade att läsa alla knep.."rabatt!" "fast ränta i 5 år" "öppet köp" "acceptpris":tummenupp

Börjar bli desperat därute...ett bra exempel är två nybyggda parhus/radhus på ca 140 kvm, ingen nappar, trots att läget är kanon (Lännersta i Nacka, Stockholm) Nu har dom sänkt priset EN MILJON, & månadsavgiften gick från 5800:- till 3300:- fortfarande stendött.....:rolleyes:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC