Hur har ni råd att köpa och renovera hus?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det mest ekonomiska sättet att bo i hus är - flytta inte, amortera, och höj inte lånet.

Då får du både effekten av inflation och amortering. Idag känns det kanske omöjligt att amortera en miljon, men om du tänker på löneutveckling osv. över tiden så inser du snart att det absolut inte är någon omöjlighet, så länge du inte höjer lånet förstås.

Så sikta på att bo länge, och stressa inte igenom projekten utan ha få och gör dom bra istället.

Sist - boende är ingen investering, det är en kostnad. Däremot kan det ses som en investering i livskvalitet.

Tommy.exe

Guest
Du bor näst intill "gratis" till skillnad mot hyresrätt där du betalar till någon annan och i slutändan inte får något tillbaka.

Just precis. Betala till sig sj är bra.

Var glad att du bor där huspriserna verkar va låga.. 650k är ju typ handpenningen här omkring då kan vi snacka spara :gnissla

Generellt kostar dom ju bra mycket mer. Det här är ju i minst sagt mindre bra skick invändigt. En äldre herre som bott där som säkert varit sjuk i 10 år. Och inte städat på 9 av dom verkar det som....

Jaså är det dags att bli seriös och köpa hus? Vi har ju lån på Swedbank i Oskarshamn. Inga som helst problem att låna till hela köpeskillingen och pantbrev/lagfart. Detta var ju i Maj -07. Sen har vi renoverat för både lånade och egna pengar. Lånade i flera omgångar då man inte visste riktigt hur mycket man behövde renovera. Så har man ju handlat för egna pengar också under tiden. Det enda som behövdes var att de ville komma ut och värdera huset för att se vart pengarna gick. Då hade vi endast toaletten och ett sovrum färdigt. Sen var det inga problem.
Visst ser marknaden lite annorlunda ut idag så man vet ju aldrig. Men totalt sett under året så har huspriserna inte sjunkit i Oskarshamn. Bara det senaste kvartalet med -7%. Vet inte hur det är i Hbg. Men nu har vi värderat om huset igen och fått minskat topplån då huset blev värt mera nu.

Ja, jag kanske får åka "hem" å snacka med kjelle :)

Jo, jag hade ju tänkt att göra ungefär som du å blåsa ur typ hela huset.
Måste ju vara ganska så skönt att få det precis som man vill utan kompromisser.

Men vi får se hur det blir. Får ta några sömnlösa nätter på det här...

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Folk har inte råd, folk tar sig råd....som sen brakar ihop! :gnissla

(Jag vet inte...jag sitter i brflgh och har fan inte råd med det heller :näsblod )

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Min kåk har dubblerats i värde senaste åren.
Sjukt, javisst:)
blivit av detta en konstig marknad, javisst.
Som ett pyramidspel, sist in förlorar...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varför skulle jag vilja låna upp kåken för att tex köpa en bil för ett par hundratusen? Som sen sjunker 3ggr så fort i värde mot vad jag amorterar, och efter en 3-4 år byter jag bil igen och lånar på kåken osv. Med tanke på att man i regel lånar upp lite för större renoveringar o så. Det skulle innebära att när jag blir gammal och sitter där med ett hån skratt till pension, och har ett par miljoner i lån på bilar och annan konsumtions skit som dessutom är skrotat sedan länge, när jag skulle kunnat vara låne fri?
präktig som faan, men jag tror inte på att ha mer i lån en vad man har i värde i sina prylar.

Fördelen är väl att räntan på huslån är avdragsgill till skillnad från tex billån. Däremot så ska man givetvis inte låna mer än man behöver och se till att man betalar av lånet så snart man kan/känner sig komfortabel med.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Fördelen är väl att räntan på huslån är avdragsgill till skillnad från tex billån. Däremot så ska man givetvis inte låna mer än man behöver och se till att man betalar av lånet så snart man kan/känner sig komfortabel med.

Räntan på billån är också avdragsgill.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Är det ditt första hus?
Förmodligen, jag köpte ett hus för 4år sedan 1,5 mil utan trollhättan för 430k ,(nej det är INTE ett fallfärdigt utedass stockholmare. Er husmarknad rent av löjlig) som ett socialfall hade bott i, i tjugo år. En del att göra kan man säga.

Jag har givetvis målat tapetserat alla rum, renoverat köket, bytt alla golv,dessutom lagt golvvärme i hallen, installerat kamin, bytt träpanel o målat, byggt vedbod, altan,dubbelgarage och installerat ackumulatortank samt egen designad laddomat.
kvar på 2 do listen är utbyggnation med tvättstuga o ett litet bad rum på nedervåningen och ett xtra rum på övervåningen vilket skulle ge plats åt större pannrum ,nytt värmesystem, en meter bredare kök. o en vedspis i köket.
jag är 32år nu och jag har nog spikat färdigt när jag är 35, vid 40 är det nog dax att mäla om all byggen jag gjorde när jag var 30, och vid 37 tapetsera om allt jag gjorde när jag var 28.
kort sagt att blåsa ut allt, blir en livsstil och kommer nog ta en hel del av de bästa åren av ditt liv ,are you up for it??
Jag har inte ångrat mig , men om man inte är VÄLDIGT händig, älskar att jobba, och har bra kontakter, skulle jag inte rekommendera det.

och komm inte med nåt jidder om att man ska jobba över och anlita hantverkare till allt. för även om jag skulle tjäna lika mycke netto som en hantverkare tar brutto(ingen har 400 spänn i timmen), Hur kul skulle det vara att alltid jobba 70-80 timmar i veckan!?

Bifogat

• finneviken3.jpg
    finneviken3.jpg
    48.5 KB · Visningar: 106

Tommy.exe

Guest
Är det ditt första hus?
Förmodligen, jag köpte ett hus för 4år sedan 1,5 mil utan trollhättan för 430k ,(nej det är INTE ett fallfärdigt utedass stockholmare. Er husmarknad rent av löjlig) som ett socialfall hade bott i, i tjugo år. En del att göra kan man säga.

Jag har givetvis målat tapetserat alla rum, renoverat köket, bytt alla golv,dessutom lagt golvvärme i hallen, installerat kamin, bytt träpanel o målat, byggt vedbod, altan,dubbelgarage och installerat ackumulatortank samt egen designad laddomat.
kvar på 2 do listen är utbyggnation med tvättstuga o ett litet bad rum på nedervåningen och ett xtra rum på övervåningen vilket skulle ge plats åt större pannrum ,nytt värmesystem, en meter bredare kök. o en vedspis i köket.
jag är 32år nu och jag har nog spikat färdigt när jag är 35, vid 40 är det nog dax att mäla om all byggen jag gjorde när jag var 30, och vid 37 tapetsera om allt jag gjorde när jag var 28.
kort sagt att blåsa ut allt, blir en livsstil och kommer nog ta en hel del av de bästa åren av ditt liv ,are you up for it??
Jag har inte ångrat mig , men om man inte är VÄLDIGT händig, älskar att jobba, och har bra kontakter, skulle jag inte rekommendera det.

och komm inte med nåt jidder om att man ska jobba över och anlita hantverkare till allt. för även om jag skulle tjäna lika mycke netto som en hantverkare tar brutto(ingen har 400 spänn i timmen), Hur kul skulle det vara att alltid jobba 70-80 timmar i veckan!?

Ja, min okunskap i ämnet torde lysa igenom. Jag har såklart inte ägt hus innan.
Det som initiellt behöver göras är att renovera ett badrum. Renovera kök. Sen är det ju golv, väggar och tak i alla rum. Nån vägg som ska bort å nån vägg som ska flyttas. Tror inte att det behövs reglas då det jag vill flytta inte förefaller vara bärande. men får ju såklart anlita en konsult innan jag tar yxan :)

Sen är det ju mer jag vill göra men sånt går ju att ta allt eftersom.
Är ju ledig 1-2 veckor i stöten och blir lätt rastlös efter några slappa dagar på soffan. Så det skulle bara vara kul att ha nåt vettigt att göra.

Du har ju gjort en hel del på din kåk, minst sagt :näsblod
Såg väldigt trivsamt ut. Och najs garage :)

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Tack tack, Det är inte min mening att skrämma dig.
men tänk dig en hoj isi så där bruksskick, men du är tvungen att byta tex en fälg, till en ny alltså, då är det väldigt lätt att börja snegla mot den skabbiga bakfälgen när fram fälgen är så ny o och fin, och när du har så fina fälgar så vore det kul med lite puts o blänk på ramen, sen lacken osv. Det blir lätt et ekorrhjul.
Säg att DU är helt nöjd med allt utom köket, så då renoverar du det. Då kommer sambo 1.0 tycka att badrummet ser skabbigt jämfört med köket, så då renoverar du det. och så kan det rulla på:gnissla

Själv klart ska du köpa hus men det kan nog påverka ditt hojåkande väldigt negativt.:huvet

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det brukar oftast gå åt mera pengar än man tror. Mycket som man inte tänker på. Vi har ju som sagt blåst ut hela boplanet och börjat på det nedre planet. Har ju nytt kök, badrum, fönster, altandörr, ytterdörr, alla tak, alla golv, all el, vatten och avlopp ner till varenda liten list, skruv och spik... Har lagt lite över 420.000 på kåken nu. Man spär ju på mer och mer eftersom. Men nu har vi inga dyra utgifter kvar. Som sagt huset är ju värderat till 200.000 kr mer än vi har lagt totalt så det är ju bra. Försök att göra en noggrann kalkyl på allt innan. Vill du så kan du ju få se alla våra utgifter om du vill försöka skapa dig en egen bild...

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin

Jag hade prioiterat tak,ev dränering,isolering,fönster o värmesystem.
Dyra poster ,ja visst.Men sen har du en bra bas att stå på.Nya kök o flådiga badrum e kanske inte så kul när det regnar in o det kostar fläsk att värma kåken.
Köpte själv en kåk f 20 år sen som man bara skulle fixa till f ngr hundra tusen.
Inte så lätt,de e som nån skrev,man höjer ribban hela tiden.Fan dom tar snart betalt bara f att komma in på brädgården.
Satsa på billig uppvärmning.Det är pengar tillbaka rätt fort.
La ner jordvärme f ngr år sen.Enda j ångrar är att j inte gjorde d tidigare.
Ang amortering.Överdriv inte amorteringsplanen.
Visst de e skönt o va skuldfri,men har du bara fått ner det till en för dig månadskostnad så var nöjd m det.Vem vet om man kan äta själv den dan man blivit skuldfri.
Man lever nu,ev kottar kostar,mc e inte gratis o man vill kunna åka utanför femtiskyltarna ibland.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför skulle jag vilja låna upp kåken för att tex köpa en bil för ett par hundratusen? Som sen sjunker 3ggr så fort i värde mot vad jag amorterar, och efter en 3-4 år byter jag bil igen och lånar på kåken osv. Med tanke på att man i regel lånar upp lite för större renoveringar o så. Det skulle innebära att när jag blir gammal och sitter där med ett hån skratt till pension, och har ett par miljoner i lån på bilar och annan konsumtions skit som dessutom är skrotat sedan länge, när jag skulle kunnat vara låne fri?
präktig som faan, men jag tror inte på att ha mer i lån en vad man har i värde i sina prylar.

Men i Stockholm är det helt ok att belåna sig 3-400% utan att äga nåt egentligen :näsblod Varför spara eller jobba ihop till prylar när man kan låna till allt? Och en ny bil är ju aldrig fel, att den sen sjunker snabbare än Estonia utan bogvisir är väl inget att bry sig om :confused:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Men i Stockholm är det helt ok att belåna sig 3-400% utan att äga nåt egentligen :näsblod Varför spara eller jobba ihop till prylar när man kan låna till allt? Och en ny bil är ju aldrig fel, att den sen sjunker snabbare än Estonia utan bogvisir är väl inget att bry sig om :confused:
Född och uppvuxen i Stockholm,
ett handikapp för livet.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tja, jag tar då mitt eftersom, tanten tjatar ibland men hela huset är fräscht men mycket gammalt. man behöver inte jobba ihjäl sig bara man sköter om huset och gör nåt för att de e fint ibland. jag tycker de e roligare och fixa energiminskande grejer istället för o byta ut mina tokblåa badrum från 70 talet. jag skiter lika bra i min vita toastol som verkar vara från 90 talet iaf :tummenupp

köket är gammalt men luckorna blitt bytt så de ser fräscht ut.. dock "gammalt"
vissa verkar byta ut köket för det är 10 år "gammalt"??? jag förstår om det blivit en hobby men när man kostar på pengar o lånar för att de bara ska va nytt så fattar jag inte det? men shore, man får göra som man vill.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
tja, jag tar då mitt eftersom, tanten tjatar ibland men hela huset är fräscht men mycket gammalt. man behöver inte jobba ihjäl sig bara man sköter om huset och gör nåt för att de e fint ibland. jag tycker de e roligare och fixa energiminskande grejer istället för o byta ut mina tokblåa badrum från 70 talet. jag skiter lika bra i min vita toastol som verkar vara från 90 talet iaf :tummenupp

köket är gammalt men luckorna blitt bytt så de ser fräscht ut.. dock "gammalt"
vissa verkar byta ut köket för det är 10 år "gammalt"??? jag förstår om det blivit en hobby men när man kostar på pengar o lånar för att de bara ska va nytt så fattar jag inte det? men shore, man får göra som man vill.

Jag har inte trillat dit på kök o badrums svängen trots att det dimper ner två tidningar i månaden om alla jävla fantastiska kök o badrum. jag kom undan med tiotusen på lacka köksluckor, billigt klickgolv, taptsering o ny halvpanel o måla tak, det blev en otrolig skillnad. Men tre av mina närmsta vänner har fått blåsa ut sina gamla kök o badrum pga sina tjejer som mer eller mindre krävt detta:arsele

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Badrum är en jävla mardröm....likaså att lägga om sitt tak, man vet aldrig vad som lurar under gamla pappen...tro mig, jag har precis gjort båda dessa saker...krävdes mkt whiskey för att döva dom psykologiska & ekonomiska följderna....

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Projekten har en förmåga att dra iväg.
Ett exempel hemma var när vi skulle ta bort den fula mattan i trappan och slipa/lacka om trappan.
Drog bort mattan men kom på att vi kanske skulle tapetsera mm i trapphuset, alltså innan trappan gjordes fin.
Man vill ju inte få färg eller fula märken efter någon stege i den nygjorda trappen.
Hmm... Den där väggen kanske skulle bort när vi ändå håller på och då måste det ju upp ett räcke så ingen trillar ner för trappen.
Ja va fan vi tar bort snetakgarderoben med så det blir lite luftigare här uppe.

Vipps så har projektet fixa trappan total ballat ur :huvet

Nästa grej var när oljepannan skulle bort.
Den stod i grovköket ihop med torkskåp och tvättmaskin.
Slutade med helkaklade väggar och klinkrat golv.
Ett år senare pajar ett värmerör i golvet (betonggolv).
Bara att bila upp det nyklinkrade golvet och halva köksgolvet för att kunna torka isoleringen.
Ja va fan, när vi ändå bilar kan vi ju ta resten av köksgolvet och lägga vattenburen golvvärme.
Just ja, hälften av köksskåp var ju bortrivna så nytt kök, vitvaror mm var ju lika bra att inskaffa och givetvis ändra om layouten på det.
jaha, där behövdes visst ny el dras.
Som tur är har man kompisar som kan/jobbar med det jag går bet på.
Men slutnotan för köket blev ca 100000kr exklusive kyl/frys.

Allt blir dyrare än man tänkt + när man flyttar in i ett hus kan det vara bra att bo in sig några år så man vet hur man vill göra.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC