Hur har ni råd med försäkringen?

Anjoner

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
BMW S1000RR
Betalar ca 14700 trafik/hel.
Men det konstiga e väl hur man har råd att springa på krogen var å varannan helg då det kostar betydligt mer..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hejsan, hoppas alla mår bra i "sommarvädret", första inlägget på denna del av forumet! Hoppas det är någorlunda rätt!

Jag är jättesugen på en sporthoj som ett komplement till min KTM, man kollar på ex. en R1 från -02/-03 men dom går ju inte att försäkra, ställer jag den på min far så får han betala drygt 10 000:- /år för en trafik (kan gå upp och ner) och det funkar ju inte tillsammans med KTM-försäkringen, skulle inte gå ändå att betala nästan 800 kr/mån...

Hur gör ni andra? Hur har ni råd med det?

Köp en 98-00 om du kan leva med det, bättre(billigare) att försäkra och den gör jobbet lika bra.

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 1000 F-97
Gammal är äldst. än finns det krut i cbr:en. 7800 kr helår på if med Honda försäkring. o inte helt tråkig hoj heller. Är förövtigt 25 år o bor i jkpg.
Men det e ju ingen räjjjser. det ska man inte glömma. men 136 kusar e inte dumt det heller.

Mycket nöje. O kör med huvudet i år grabbar o tjejer :tummenupp

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
RING till bolagen! Det är värt mödan!

Ett annat tips är att gå en SMC-utbildning, då har man möjlighet att få BRA rabatter på Folksam då dom har avtal med SMC.

+ att man har Förbannat kul på utbildningen!!! :tummenupp

Eller som nån sa tidigare, kolla dom märken som har avtal med t.ex If. Honda, Triumph, BMW, kanske nån mer? Åker själv Fireblade -00, är 27år, bor i Gbg och betalar drygt 7000 Halv/helår

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Om man väl har en inkomst varje månad från ett arbete så ska väl inte 1000 kr i månaden vara ett problem att lägga ut på sin favorit hobby tycker jag ialifall:)

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
hejsan pojkar, jaa, jag är Tjej och inte allt för gammal! Det konstiga är att min far är snart 50 och haft kortet några år, förstår inte hur det kan bli så billigt för er ungdomar när det är så dyrt för honom! Ska ju tillägga här att jag ENBART kollat på Tryggis, verkar vara det ända stället man kan kolla priser på MC, och tryggis är ju rätt dyra generellt, ville ha 20 000 för min 660 (?)...Så kanske skulle man, om det hela blir intressant, ringa till dylika andra bolag!

Ber om ursäkt för om jag stört er med min skenförsärking, men hellre det än att inte kunna åka motorcykel!

Sen undrar jag, varför skulle jag, som i detta fall kör skenförsäkring, till att premierna höjs? Jag kör ju inte sämmre för att den är försäkrad på far, jag får ju betala extra självrisk om nått händer som man inte kan skylla far för!

har min på Salusansvar , R1 -00 ...1360 i månad .. hel/hel .. :yoparty

ringt runt o kolla ... tror trygg hansa är ett av dom dyrare alternativen !

sen blir man sambo om 3 veckor o det som gick till hyra går till MC försäkring
nu, så man kommer klara sig bra :tummenupp

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Ta en avställningsbar försäkring jag har nyss köpt en suzuki 1000 k7 kommer kosta mig 109kr om dagen tyckert det lätt är värt varenda öre och jag kommer kanske köra 4dagar i veckan det blir 436 kr i veckan tycker det är inte billigt ska jag inte säga men det är överkomlig med tanke på hur J****a Kul man kommer ha

Är bara det att du måste skrapa det nya skattemärket innan varje avställning och det kanske inte kommer när du vill :gnissla .

En del FB har också börjat med en begräsning i hur många gånger man få ställa av och på. :huvet

EDIT: Min försäkring går på 1383 kr hel/helår men du vill nog inte ha en så omodern hoj förstår jag :va .
Ska införskaffa en Kawa ZX9R när jag tagit A obegränsat och då lär det blir dyrt fast ändå värt det :yoparty .

Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Tänkte också på det, och kom fram till att en utländsk försäkring blir billigast för min del. Har en Allianz hel/hel som även funkar i Sverige utan problem. Betalar 2000 kr per år för helförsäkring.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
hejsan pojkar, jaa, jag är Tjej och inte allt för gammal! Det konstiga är att min far är snart 50 och haft kortet några år, förstår inte hur det kan bli så billigt för er ungdomar när det är så dyrt för honom! Ska ju tillägga här att jag ENBART kollat på Tryggis, verkar vara det ända stället man kan kolla priser på MC, och tryggis är ju rätt dyra generellt, ville ha 20 000 för min 660 (?)...Så kanske skulle man, om det hela blir intressant, ringa till dylika andra bolag!

Ber om ursäkt för om jag stört er med min skenförsärking, men hellre det än att inte kunna åka motorcykel!

Sen undrar jag, varför skulle jag, som i detta fall kör skenförsäkring, till att premierna höjs? Jag kör ju inte sämmre för att den är försäkrad på far, jag får ju betala extra självrisk om nått händer som man inte kan skylla far för!
men alltså, du måste ju kolla ALLA bolag, be om offerter och spela ut bolagen mot varandra, desamma gäller din far, NI måste jobba lite för era försäkringar, det kostar tid och energi att förhandla!

pirayan

prospect
Gick med
7 May 2007
Hoj
susuki GSX-R 1000 -02
klippte mig och skaffade mig ett jobb.

som gav mer än dubbelt så mycke betalt.
men nu har jag ju råd med en ny gixxer.
jag som ville behålla min gamla -02

true story... :arsele exept for hair cut.

ha det

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag kör som en galning, borde inte ens få ha körkort :tummenupp.

:corn

Tsss... du kör som en tjej :arsele

Klip navel strängen från din far och klara dig själv...visst lått pappa skäma bort dig, klart min flicka ska få biligare försäkring :rolleyes:

:pannkyss

Dagens föräldrar är för snäll....

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Ska ju tillägga här att jag ENBART kollat på Tryggis,

Varken TryggHansa eller Folksam är pigga på att försäkra skrevraketer så de prisar ut sig. Folkskam är värst .. När jag letade hoj så skulle de ha 4300 hel/helår för en äldre kawa ... Kolla runt både på hojar och bolag .. det är inte märke/modell som är det viktiga .. hitta lagom prisklass och kör så det ryker... :yoparty

Mic72

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Yamaha r1
Tänkte också på det, och kom fram till att en utländsk försäkring blir billigast för min del. Har en Allianz hel/hel som även funkar i Sverige utan problem. Betalar 2000 kr per år för helförsäkring.

Har dom nått kontor i sverige som man kan ringa till ? Verkar ju bra alternativ om man kan börja kolla lite på bolag utomlands istället för dom svenska. Fick iförsig bra pris hos folksam tror jag (Bor inanför tullarna i stockholm) på en r1á 02 halv försäkring 11 000 om året

MVH/M

Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Har dom nått kontor i sverige som man kan ringa till ? Verkar ju bra alternativ om man kan börja kolla lite på bolag utomlands istället för dom svenska. Fick iförsig bra pris (tror jag, Bor inanför tullarna i stockholm) på en r1á 02 halv försäkring 11 000 om året

MVH/M

Tror inte det funkar så, jag har dubbelt medborgarskap och är även skriven här i Polen, så jag gjorde bara som en vanlig medborgare här.

Heinevik

Guest
Haha, skaffa en 125a och bet 1100 :- helf / halvår + 200 garageförsäkring ett halvår? moaha

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jobba 10-15h extra övertid i månaden när du kör så har du råd.

:fakta

Jag brukar jobba minst två helgdagar/månad (7-16). Det pröjsar hela försäkringen och ger ett par spänn till :tummenupp Om man vill åka "fint" och inte tjänar "bra" så får man jobba lite extra :)

Laga mat hemma och använd frysen är väl stående tips som faktiskt gör stor skillnad på ekonomin :fakta

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept