Hur kör du?

Hur är din körförmåga?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tror att det är så här. Ju mer incidenter du varit med om ovasett om du gått omkull eller inte så lär du dig. Man vet inte hur fort man kan väja för en bil innan den kört ut. Har en bil aldrig kört ut har du nog inte heller väjat och bromsat till max. Det är facktist så att lära sig att bromsa med fullt adrenalin flöde är svårare än man tror, då musklerna i kroppen reagerar fortare och tar i mer.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Tog körkort i somras, har kört några hundra mil. Anser mig vara "något under genomsnittet" eftersom 14 år bakom ratten på en fyrhjuling lär ha tränat upp "splitvision", riskbedömning, hastighetsanpassning osv tillräckligt mycket för att kompensera den mesta avsaknaden av erfarenhet av själva hojhanteringen.

Får väl se till våren hur jag känner då :D
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
ecce skrev:
Jag har krachat 2 bilar in i lyckstolpar.1 in i ett träd. Hojen och jag har dvs skräckupplevelser bakom oss. För varje gång man sagt "aldrig mer" så blir man en bättre förare... tror jag... :huvet

Dom som krockat ofta och har mycket "nära" upplevelser verkar fortsätta ha det också. Det finns dom som aldrig råkat ut för något och dom tror jag är betydligt bättre förare.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Att tänka på är att. Det är inte hastigheten framått som gör dig till en bra hoj åkar UTAN hur snabbt du får stopp på skiten...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Rigge skrev:
Dom som krockat ofta och har mycket "nära" upplevelser verkar fortsätta ha det också. Det finns dom som aldrig råkat ut för något och dom tror jag är betydligt bättre förare.

Jo men vissa av lär oss inte så fort heller...
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
men vem är "bäst"....han som kör 3000mil på vägarna utan olyckor eller han som kör 20 tävlingar och kanske bara 30mil i trafik?

btw...gav mig själv näst högsta betyg :D
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena Malena, kan du inte slå ihopp personerna så får du nog en skön mix. Men om jag fick välja går jag på landsvägs killen förutsatt att han har brutit Svearikes lag mer en fem gånger
 

ZZR-1200

Långdistansmissil
Gick med
22 Nov 2003
Ort
Framför datorn
Hoj
Sporttouring
Rigge skrev:
Dom som krockat ofta och har mycket "nära" upplevelser verkar fortsätta ha det också. Det finns dom som aldrig råkat ut för något och dom tror jag är betydligt bättre förare.

Jag håller med dig. Har kört hoj i 34 år, bil likaså, kört buss, tradare, lastbil, taxi, traktor, fyrhjuling samt rulleböra, och aldrig orsakat en olycka. Däremot har någon kört på mig några gånger. En tid körde jag c. 10 000 mil per år i 12-13 år och kan läsa alla förare jag träffar (även guuben i hatten). Nu måste jag trots allt erkänna att på bana är jag låååååångsam. Kanske brist på övning. Men tillbaks till ämnet, hade några kollegor som krockade stup i ett. Kunde bara inte lära det där med körning även om de körde lika mycket som jag. Det är personligt. Vissa saker är du bra på och vissa är andra bra på.
 

Triumphrider

Nu med "evil" avatar
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Smedsby Finland
Hoj
Trumpet RS955i -02
Jag tror jag är en ganska bra förare :D
Jag försöker att alltid ha förnuftet med, och tänka efter före
när jag kör på landsväg :rolleyes: .
Lyckligtvis, så har jag hittills reagerat instinktivt
rätt på oförutsetta "hinder" i trafiken.
På bana så håller jag mej i mitten, hellre jaga än jagas. Jag har
större självbevarelsedrift än tävlingsinstinkt :) .
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Jag försöker, med varierande framgång, koncentrera mig på att få till
ett flyt istället för att gasa maximalt på varje raka och sedan knappt
hålla styrfart i kurvorna. I det stora hela kör jag som en tant.

På bana går det lite fortare, dock inte fort, jag anser mig vara medelmåttig.

/A
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag är en mycket duktig förare med gott omdöme i trafiken :mattias
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Skitsvår poll, men jag satte faktiskt att jag är mycket duktig eftersom pollen gäller banåkning bland alla sporthojsknuttar. I mitt tävlande får jag mer stryk än jag ger, men sen ska man komma ihåg att det går FORT i rookieklasserna just nu och mina snabbaste varv är det mycket sällan en gatknutte kommer i närheten av.

Men hade den här pollen legat på race-forumet hade jag klickat i "Jag kör inte bra men en del är sämre än mig. "
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
I mitt tävlande får jag mer stryk än jag ger, men sen ska man komma ihåg att det går FORT i rookieklasserna just nu och mina snabbaste varv är det mycket sällan en gatknutte kommer i närheten av.
Utom på Sviestad, där 56:eek:rna (med power slides in i böjarna) duggar tätt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
bmwjohan skrev:
...
1. kolla vem som sätter snabbast tider på nån bana och sen rangordna efter det. fast då måste man förstås ha en jääääääävla massa klasser. en klass för varje hojmodell.
...


Det där visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om. En klass för alla sporthojar över 600 kubik hade snabbt visat vilka som är duktiga. När det gäller vem som är bäst så är svaret enkelt - I Sverige är Cralle eller Fredde Watz bäst, inga andra kommer egentligen i närheten.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Chrille skrev:
Det där visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om. En klass för alla sporthojar över 600 kubik hade snabbt visat vilka som är duktiga. När det gäller vem som är bäst så är svaret enkelt - I Sverige är Cralle eller Fredde Watz bäst, inga andra kommer egentligen i närheten.

Och vad hände med Jimmi Lindström :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Det där visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om. En klass för alla sporthojar över 600 kubik hade snabbt visat vilka som är duktiga. När det gäller vem som är bäst så är svaret enkelt - I Sverige är Cralle eller Fredde Watz bäst, inga andra kommer egentligen i närheten.

Även om de är outstanding, så slogs faktiskt Palle om sista vm-poängen på sachsenring förra året, på en "gammal" honda från 2000..
Han är rätt vass också.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska bedöma min körning, i trafik är jag livsfarlig, trots mängder med mil, eller snarare som såhär, jag försätter mig i farliga situationer som jag oftast reder ut, eller där konsekvenserna inte blir så allvarliga ändå.
Jag är dock ganska medveten om mina brister, har ändå kört och lekt med hojar i 20 år, trots det är jag inte i närheten av Watz kontroll på cykeln.
Jag är värdelös på att köra på bakhjulet, men jag är rätt vass på bromsningar, eller hårda bromsningar. Har rätt bra känsla för när det ska släppa, både fram och bak, men givetvis gör jag missar där ibland ändå..
På bana räknar jag mig dock fortfarande som nybörjare. I trafik vill jag inte ens längre köra hoj, mest för att jag vet att impulskontrollen inte är vad den borde vara, även om jag är ganska bra på att läsa trafiken, då man lagt ett par mil som mcbud etc.

Så på vissa grejer är jag nog över medel, andra under medel. Och sen beror det givetvis på vem/vilka man jämför sig med.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top