Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Folk har väl sagt det mesta, utom det viktigaste..

Se till att du fattar konceptet med aktiv motstyrning, för det blir en helt annan sak redan runt 160-200, därefter kan det på vissa hojar rentav va lite tungt att trycka till.

(Dumt att rekommendera nån att vrida fulllt och testa om denne sen "glömmer" hur man svänger (hänt förr))

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har fanimej nästan slutat köra fort på hoj. Är för gammal och bekväm. När det begav sig 01-03 så dammade man fram och tillbaka till hoppklubben i Gryttjom (Tierp) och den vägen blev ganska snart tråkig varpå man låg i full pung mestadels. Inte så jobbigt faktiskt och tycker till och med att det blir lättare att beräkna med(mot)trafikanternas rörelsemönster då de i princip står stilla. Men som sagt, det var när man var ung. Nu skulle man antagligen dö DiReCkT.

Folk har väl sagt det mesta, utom det viktigaste..

Se till att du fattar konceptet med aktiv motstyrning, för det blir en helt annan sak redan runt 160-200, därefter kan det på vissa hojar rentav va lite tungt att trycka till.

Ja fanimej vad det blir påtagligt. Och tungt..

Last edited:

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Beror ju på vad du kör för hoj..
Brassade man fullt med min gamla thunderace ca 280 mätarfart fick man byta kallingar efteråt..:näsblod
Testade sedan en nyare hayabusa på Sulas och den gjorde mätarnfart 300 & lite till. :tuttar
På hayabusan var det helt odramatiskt & vindstilla/tyst bakom kåglaset som att köra thunderacen i ca 170 fast mätaren var i botten och varvtalet ökade ytterligare 2k innan jag släppte av :yoparty

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Tycker också det kænns mer dramatiskt och køra fort med bil. Kør jag 220 på mætarn så kænns det som 120 i bil....bara och krypa ner och gasa kænns det som..:)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Det blir ju skumpigare med en bil i höga farter. 200km/h på en hoj känns som typ 120 i en bil. Över 250 blir det lite jobbigt med vinden tycker jag. Tråkigt att köra så fort ändå, finns inte mycket till glädje i det förutom snabb transport A till B. Trots det är man där och nosar varenda gång man kör. Det är ju bara att vrida till lite så är man där. :)

Nån får gärna förklara fysiken bakom varför det blir mindre stötigt med en hoj över ett gupp i snabb fart en med en bil. Kortare hjulbas och mindre vikt är det ju men sen tar min vetenskapliga förklaring slut ;)

De är ju just de, skillnaden mellan vanlig bil och lite "speciell" bil.

På vanliga bilar så strömmar det så pass mycket luft under fronten på bilen så det blir som en luftkudde. Som den här... :yoparty

Det räcker ofta med att sänka bilen några centimeter och sätta på spoiler så blir nosen på bilen mycket tyngre då mindre luft pressas under bilen och luften trycker på ovansidan av huven istället.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Undrar om det på allvar är nån som tycker 250 är en lagom fart på låndtur:confused: Och att jag mot en bil är både dumt och korkat när de börjar vingla på vägen.
En fläskig BMW ville race:a i somras, jag drog ifatt honom och vissade mina muskler sen fick han åka, det räcker för mig.
Jag tycker 150 är en rätt behaglig fart när man ska ta sig från A till B.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
evil sibling skrev:
köra fort på hoj e som alla säger, kryp ihop, håll i och vrid på gasrullen så brukar det lösa sig. jag kör en street triple med flyscreen (inte rutan alltså) och den går att smiska upp i 250, men då börjar det svartna för ögonen eftersom hakremmen till hjälmen stryper blodtillförseln till huvet :S

Ah, så det är DÄRFÖR det svartnar för ögonen, har känt visiret mot näsan, men inte reflekterat över hakremmen. :näsblod

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Som sagt, gyrokraften gör resan i 200+ betydligt stabilare på hoj än i bil. De vanliga bilar jag har kört i 200+ känns som man måste passa på hela tiden och gärna ha 1,5 filer i bredd för att det ska vara säkert.
Om TS har en bil som faktiskt genererar downforce på riktigt så är det något ganska speciellt, och sånt har jag tyvärr inte testat.
Men att köra upp till tio mil med ett snitt av 250 har jag klarat på hoj innan nacken blir trött, plus att det fullkomligt äter upp bakdäck i en vansinnig fart.

EvilBiker

Bla bla bla
Gick med
17 Apr 2010
Hoj
2006 HayaBusa Turbo Street Fighter
använd kroppen mer som styrning..och tajmingen är vansinnigt viktigt då du avverkar ngr meter/sek i 299..:D

men sen är det bara att hålla stumt och njuta:tungan

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nä, helt rätt, jag fegar på bågen, har inte vågat över 200 km/h

beror nog på lite vad man har för hoj. vindskydd mm.
hade en tl1000 som man kryssa lugnt i 170 och de börja kännas fort efter 230. att åka utan kåpa så känns de jobbigt över 200.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
truckhelmet6.jpg

http://graphics1.snopes.com/photos/accident/graphics/truckhelmet5.jpg
förmodligen så nån av er kommer sluta, kör med skallen istället^^

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Att tokköra rakt fram mer än 5-6 mil på en modern sporthoj blir jävligt jobbigt tycker jag mest beroende på att standard kåpglasen är för låga för den verksamheten.

Tidigare hojar jag haft som mer är att betrakta som sporttourers (FZR1000 & TL1000S) var betydligt bekvämare att motorvägsköra omkring 200 knutar än min nuvarande R1'a -03

150-160 räcker och gör mig mest fräsch efter längre turer på 20-30 mil.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag hör nog till en minoritet bland hojåkare, jag är inte speciellt förtjust i extrema hastigheter. Visst kan det (och görs ofta) brassar på lite ur en kurva t ex, men att ligga och tankjucka i 200+, det är inget jag gör ofta.

Kan vara att man blir äldre och blir förståndigare(?) samt med erfarenhet lärt sig hur jävla ont det gör att gå omkull även i moderata hastigheter.

Dock låter jag alla köra så fort de vill utanför stan. Har inga åsikter om det. Det som stör mig är mongos som kör som svin i städer. Hatar det, man skaffar fördomar över hela sporthojskollektivet, barn kan springa ut i vägen etc etc...

Att tokköra rakt fram mer än 5-6 mil på en modern sporthoj blir jävligt jobbigt tycker jag mest beroende på att standard kåpglasen är för låga för den verksamheten.

Tidigare hojar jag haft som mer är att betrakta som sporttourers (FZR1000 & TL1000S) var betydligt bekvämare att motorvägsköra omkring 200 knutar än min nuvarande R1'a -03

150-160 räcker och gör mig mest fräsch efter längre turer på 20-30 mil.

Du har väldigt rätt. En sporthoj är gjord för en spurt på rakan, inte mer. Högfartstouring på en sådan blir jäkla jobbigt.

Last edited:

Raderad medlem 21068

Guest
sånt där måste man bara testa:yoparty
körde en kompis r1:a och den är ju gjord att rastas för 200+
min superduke är det mer fartfläkt i och man vill knappt åka utan fartkåpa i 200+
men smaken är som baken och man vänjer sig oerhört snabbt.
så testa på en bra o säker raka nära dig:yoparty

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Måste även tillägga att jag älskar att omkullkasta folks världsuppfattning när de frågar hur fort den går med ett:

"Jag vet inte"

:D

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Tycker trycket på hjälmen är värst ifall man inte kommer helt ner bakom kåpglaset. Annars är att köra riktigt fort relativt lugnt.
Tycker snarare tvärt om..att det är i en bil som 300km/h känns jävligt fort då det vibrerar o spårar satan. Med 4 däck i varje hörn studsar det o har sig medans en hoj kör spikrakt utan trubbel.

Kan bara hålla med, personligen har jag inga som helst problem med att köra mätaren ut på hoj. Men precis som du skriver så tycker jag det är betydligt läskigare att köra fort med bil.:näsblod

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Högre kåpglas än original, gömma sig bakom glaset, göra kroppen så liten som möjligt och full patte! :tummenupp Låter bra va? Nej, det är inte kul i längden. Vem som helst kan köra fort rakt fram. När det börjar svänga fegar många ur! KURVIGT ska det va annars kan det kvitta! :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy