DesmoHellman
Gudomlig sporthojare
Svaret är enkelt! Håll käften och kör
Poäng, 1+
Svaret är enkelt! Håll käften och kör
Skitnödig och solen i ryggen...Finns en anledning att dessa ord är hopkopplade hemlängtan, nedförsbacke och medvind
Vad är fort då? Tja, 200 mätarfart med en GSX 1100 E -81 tyckte jag var hyfsat fort samma dag jag fick körkort. Det var målet. Det var lite spännande då det började vobbla satan i 170 men det fenomenet torde vara tämligen okänt på det här forumet. Sen några år senare då jag skaffade mig en GSX-R 1100 -89 och begåvade den med Dynojet, KN-filter och advance unit så var det inga problem att se 300 på mätaren. Originalstyrdämparen var död sen några ägare tillbaka och rakan jag testade på var den mellan Kulltorp och Hillerstorp, (förbi där man svänger in mot High Chaparall, om ni är sugna på att titta på en karta), det var på den tiden rakan var ganska lång men ack så ojämn. Ännu mera vobbel. Fan, det skakade så jävligt att det såg ut som vägen var bred som en halv cykelbana. Fast det största problemet var vilken av de 3 halvorna jag skulle välja. Sen en annan gång, en natt när jag var på hem tyckte jag det verkade som en bra ide att skrämma långtradarchaffisar på E4 med en nedsläckt Blackbird med tveksam ljuddämpning. Slog dock på parkeringsljuset emellanåt så jag kunde se mätaren hyfsat. Nålen gick en bit över 320. Det var skitkul, bara ta sikte på bakljusen långt där framme, släcka lyset, krypa ihop och dra på som ett as. Jag kunde aldrig veta säkert om lysena i backspegeln som fladdrade sida till sida berodde på en skitnödig långtradarchaffis eller vobbel. I vilket fall som helst... vindbrus? Pffff
Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs inga lamborghini eller hayabusor. Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.
Har tidigare läst lite om hur hayabusan designades, och den är verkligen gjord för att ta hand om föraren i höga hastigheter. Mycket vindtunneltestande för att få till just de kåpor och den sittpositionen för att ge maximal stabilitet i höga hastigheter. Antar att de flesta som ägt en sådan inte tycker att touring i 200+ inte är sådär jättepåfrestande?
Bollox:
Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.
Nä, helt rätt, jag fegar på bågen, har inte vågat över 200 km/h
Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs...
Måste även tillägga att jag älskar att omkullkasta folks världsuppfattning när de frågar hur fort den går med ett:
"Jag vet inte"
men... Om man tycker att 140 är skitfort har man väl lika skoj som om man måste upp emot en 250 för att jubla i hjälmen...?
det är inte otakt, det är nog snarare polymetrik... Men tar också den stämman i arrangemanget: Upplever högre hastigheter som lugnare i bil. (med reservation för att jag inte har testat den där nya bmwraketen eller en... T.ex... En... Jetesnab lambordjiiini!!!1 )
nu måste jag kanske med skammens rodnad i gashandflatan erkänna att jag personligen faktiskt tycker att det går undan ganska bra redan i 160.
Men å andra sidan så har jag en enorm penis!
180 i en Fiesta!Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs inga lamborghini eller hayabusor. Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.
Har tidigare läst lite om hur hayabusan designades, och den är verkligen gjord för att ta hand om föraren i höga hastigheter. Mycket vindtunneltestande för att få till just de kåpor och den sittpositionen för att ge maximal stabilitet i höga hastigheter. Antar att de flesta som ägt en sådan inte tycker att touring i 200+ inte är sådär jättepåfrestande?
Bollox:
När det börjar svänga fegar många ur! KURVIGT ska det va annars kan det kvitta!
........Och 200 på en Hayabusa är ju som att gå över gatan vid grön gubbe.
Men för att svara på den ursprungliga frågan är svaret enkelt, KÖR BANA!!!!
Fredrik
Vilken svensk bana kan man köra fort på?
Vilken svensk bana kan man köra fort på?
Hade en 900ss innan med finns bilder i mitt garage.
Skiljer 3000 per år i försäkring, och de ger jag glatt för 87 mer pollar på hjulet Hur du än ser på det är 900ss en touring hoj inte speciellt bra för kurvor om du jämför mot hondan.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |