Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Finns en anledning att dessa ord är hopkopplade hemlängtan, nedförsbacke och medvind
Skitnödig och solen i ryggen...

För övrigt är det inte särskilt svårt att köra fort med mc. Vindbrus, nackspärr och dyligt är för bilister att oroa sig över.

Vad är fort då? Tja, 200 mätarfart med en GSX 1100 E -81 tyckte jag var hyfsat fort samma dag jag fick körkort. Det var målet. Det var lite spännande då det började vobbla satan i 170 men det fenomenet torde vara tämligen okänt på det här forumet. Sen några år senare då jag skaffade mig en GSX-R 1100 -89 och begåvade den med Dynojet, KN-filter och advance unit så var det inga problem att se 300 på mätaren. Originalstyrdämparen var död sen några ägare tillbaka och rakan jag testade på var den mellan Kulltorp och Hillerstorp, (förbi där man svänger in mot High Chaparall, om ni är sugna på att titta på en karta), det var på den tiden rakan var ganska lång men ack så ojämn. Ännu mera vobbel. Fan, det skakade så jävligt att det såg ut som vägen var bred som en halv cykelbana. Fast det största problemet var vilken av de 3 halvorna jag skulle välja. Sen en annan gång, en natt när jag var på hem tyckte jag det verkade som en bra ide att skrämma långtradarchaffisar på E4 med en nedsläckt Blackbird med tveksam ljuddämpning. Slog dock på parkeringsljuset emellanåt så jag kunde se mätaren hyfsat. Nålen gick en bit över 320. Det var skitkul, bara ta sikte på bakljusen långt där framme, släcka lyset, krypa ihop och dra på som ett as. Jag kunde aldrig veta säkert om lysena i backspegeln som fladdrade sida till sida berodde på en skitnödig långtradarchaffis eller vobbel. I vilket fall som helst... vindbrus? Pffff

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Med bil handlar det om VILKEN bil man har, familjekombin gjorde 280 på mätaren med fem vuxna män i och packning i somras utan att darra på manchetten, och den är orginal en liten stund till!
Hojen går utmärkt upp till ca 280 sen börjar det bli tungt längre sträckor, läs mer än 5 mil, jag har förhöjt kåpglas vilket jag som gammal och fet behöver...

Fredrik:tummenupp

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vad är fort då? Tja, 200 mätarfart med en GSX 1100 E -81 tyckte jag var hyfsat fort samma dag jag fick körkort. Det var målet. Det var lite spännande då det började vobbla satan i 170 men det fenomenet torde vara tämligen okänt på det här forumet. Sen några år senare då jag skaffade mig en GSX-R 1100 -89 och begåvade den med Dynojet, KN-filter och advance unit så var det inga problem att se 300 på mätaren. Originalstyrdämparen var död sen några ägare tillbaka och rakan jag testade på var den mellan Kulltorp och Hillerstorp, (förbi där man svänger in mot High Chaparall, om ni är sugna på att titta på en karta), det var på den tiden rakan var ganska lång men ack så ojämn. Ännu mera vobbel. Fan, det skakade så jävligt att det såg ut som vägen var bred som en halv cykelbana. Fast det största problemet var vilken av de 3 halvorna jag skulle välja. Sen en annan gång, en natt när jag var på hem tyckte jag det verkade som en bra ide att skrämma långtradarchaffisar på E4 med en nedsläckt Blackbird med tveksam ljuddämpning. Slog dock på parkeringsljuset emellanåt så jag kunde se mätaren hyfsat. Nålen gick en bit över 320. Det var skitkul, bara ta sikte på bakljusen långt där framme, släcka lyset, krypa ihop och dra på som ett as. Jag kunde aldrig veta säkert om lysena i backspegeln som fladdrade sida till sida berodde på en skitnödig långtradarchaffis eller vobbel. I vilket fall som helst... vindbrus? Pffff

:D:D Kul bus!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs inga lamborghini eller hayabusor. Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.

Har tidigare läst lite om hur hayabusan designades, och den är verkligen gjord för att ta hand om föraren i höga hastigheter. Mycket vindtunneltestande för att få till just de kåpor och den sittpositionen för att ge maximal stabilitet i höga hastigheter. Antar att de flesta som ägt en sådan inte tycker att touring i 200+ inte är sådär jättepåfrestande?

Bollox: :D

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs inga lamborghini eller hayabusor. Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.

Har tidigare läst lite om hur hayabusan designades, och den är verkligen gjord för att ta hand om föraren i höga hastigheter. Mycket vindtunneltestande för att få till just de kåpor och den sittpositionen för att ge maximal stabilitet i höga hastigheter. Antar att de flesta som ägt en sådan inte tycker att touring i 200+ inte är sådär jättepåfrestande?

180 km/h i en fiesta :D

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.

Kan förstå det, Fiesta känns ju som att den håller på att gå sönder redan i 90 så det kan ju inte bli mycket värre.

I övrigt håller jag med, 200+ i min gamla BMW e39 känns inte något speciellt alls.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Nä, helt rätt, jag fegar på bågen, har inte vågat över 200 km/h

Men... om man tycker att 140 är skitfort har man väl lika skoj som om man måste upp emot en 250 för att jubla i hjälmen...? :va

Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs...

Det är inte otakt, det är nog snarare polymetrik... men tar också den stämman i arrangemanget: Upplever högre hastigheter som lugnare i bil. (Med reservation för att jag inte har testat den där nya BMWraketen eller en... t.ex... en... jetesnab Lambordjiiini!!!1 :gnissla )

Nu måste jag kanske med skammens rodnad i gashandflatan erkänna att jag personligen faktiskt tycker att det går undan ganska bra redan i 160. :rolleyes:
Men å andra sidan så HAR jag en ENORM penis! :arsele

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
*Såld*
men... Om man tycker att 140 är skitfort har man väl lika skoj som om man måste upp emot en 250 för att jubla i hjälmen...? :va

det är inte otakt, det är nog snarare polymetrik... Men tar också den stämman i arrangemanget: Upplever högre hastigheter som lugnare i bil. (med reservation för att jag inte har testat den där nya bmwraketen eller en... T.ex... En... Jetesnab lambordjiiini!!!1 :gnissla )

nu måste jag kanske med skammens rodnad i gashandflatan erkänna att jag personligen faktiskt tycker att det går undan ganska bra redan i 160. :rolleyes:
Men å andra sidan så har jag en enorm penis! :arsele

:d :d

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

180 i en Fiesta! :tummenupp

Fast vanliga, gamla bilar är lite scary...
Jag hade en gammal svettis en gång i tiden, ja ni vet en Volvo 145 som svettas en del i backarna... Den var tvärslut överallt och jag var oklok nog att få upp den i 160 i nedförsbacke. Det var nog det mest skrämmande jag gjort i en bil, någonsin. 280 på autobahn med en AMG-merca, med en packad tysk som gormar "Full gas, full gas!" är ganska odramatiskt, som du säger. Och 200 på en Hayabusa är ju som att gå över gatan vid grön gubbe.

Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Men för att svara på den ursprungliga frågan är svaret enkelt, KÖR BANA!!!!

Fredrik:tummenupp

2strokeforce

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati 900ss,Royal Enfield 500,Honda cb450k3
så här gör man: hitta en lagom raksträcka,vrid rullen i botten växla lite å va glad

evil sibling

Calcatea Bellator
Gick med
7 May 2007
Hoj
R R R [Triple R]
Hade en 900ss innan med finns bilder i mitt garage.
Skiljer 3000 per år i försäkring, och de ger jag glatt för 87 mer pollar på hjulet :) Hur du än ser på det är 900ss en touring hoj inte speciellt bra för kurvor om du jämför mot hondan.

du e rätt kaxig för en som blir ifrånåkt av en småbarnsfar på en 3cylindrig streetfighter så fort det svänger :blah

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024