Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Men... om man tycker att 140 är skitfort har man väl lika skoj som om man måste upp emot en 250 för att jubla i hjälmen...? :va

Nu måste jag kanske med skammens rodnad i gashandflatan erkänna att jag personligen faktiskt tycker att det går undan ganska bra redan i 160. :rolleyes:
Men å andra sidan så HAR jag en ENORM penis! :arsele

Skönt med folk som vågar komma ut ur garderoben! :) Nu kan även jag ta modet till och erkänna att den enda gången jag försökt toppa hojen så gav jag upp strax efter att jag hade tankjuckat upp i drygt 160 (på en spikrak 70-väg). Körde en hornet 600 vid det tillfället. Så jag har kört överlägset fortare med både Fiestan & Golfen än vad jag nånsin gjort med en hoj... :glömdet
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Dags att summera lite känns det som..... :)

Har insett nu att jag har varken materialet eller modet att köra riktigt fort på MC.

Visst visst, utan restriktorringarna och med senaste mappen så ligger den väl på knappt 150 hk och borde kunna nå 250 km/h men det är inte det som är problemet utan mig själv.

Alldeles för blåsigt och utsatt för naturens krafter som sliter och drar.

Kollat på rätt många sporthojar och vindskydden är på tok för låga för mig, är för gammal och stel för att orka krypa ned i fosterställning bakom vindskyddet, känns också som jag ser för lite av omgivningen när man ligger där och hukar på tanken i låg ställning. Jag överlåter med varm hand det till er som är unga och modiga ännu. :Bugar

Ett alt vore ju en touring med maffig kåpa men det får nog vara. För roligt med den jag har. Jag får hålla mig till att njuta av accet istället för toppfarten.

Jag fegar ur på MC... ska det gå undan i 300 km/h får jag retirera och sätta mig i bilen.

Tack för alla bra svar.
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
lr anmäl dig på tex www.racedays.se om du skall leka... :yoparty


Dags att summera lite känns det som..... :)

Har insett nu att jag har varken materialet eller modet att köra riktigt fort på MC.

Visst visst, utan restriktorringarna och med senaste mappen så ligger den väl på knappt 150 hk och borde kunna nå 250 km/h men det är inte det som är problemet utan mig själv.

Alldeles för blåsigt och utsatt för naturens krafter som sliter och drar.

Kollat på rätt många sporthojar och vindskydden är på tok för låga för mig, är för gammal och stel för att orka krypa ned i fosterställning bakom vindskyddet, känns också som jag ser för lite av omgivningen när man ligger där och hukar på tanken i låg ställning. Jag överlåter med varm hand det till er som är unga och modiga ännu. :Bugar

Ett alt vore ju en touring med maffig kåpa men det får nog vara. För roligt med den jag har. Jag får hålla mig till att njuta av accet istället för toppfarten.

Jag fegar ur på MC... ska det gå undan i 300 km/h får jag retirera och sätta mig i bilen.

Tack för alla bra svar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skönt med folk som vågar komma ut ur garderoben! :) Nu kan även jag ta modet till och erkänna att den enda gången jag försökt toppa hojen så gav jag upp strax efter att jag hade tankjuckat upp i drygt 160 (på en spikrak 70-väg). Körde en hornet 600 vid det tillfället. Så jag har kört överlägset fortare med både Fiestan & Golfen än vad jag nånsin gjort med en hoj... :glömdet

Jag har faktiskt maxat ur både bilen och motorcykeln. Men ingetdera är det minsta bekvämt på svenska vägar. Det har mest varit för att kolla hur fort dom går som jag gjort det. Och för att jag är lite fartgalen då.
Hojen toppar dryga 200 enligt mätaren och bilen grejade 255. Bilen är klart bekvämare och stabilare. Den går som tåget medan hojen kan dra lite i sidled när man kommer från ett skogsparti och ut på ett öppet fält. Inte för att det inte går att hantera men det är bra mycket bekvämare och stabilare i bilen.

Men jag gillar inte heller att ligga i domhastigheterna. På hojen letar man ju efter vägar där det blir spännande om man går upp långt över 100 för det är där det är roligast. Och med bilen ser jag oftast till att vara under gränsen där dom rycker kortet på direkten oavsett vad det är för hastighetsgräns som gäller. Det är roligare att ha kvar kortet liksom.
 

Ejpi.87

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
SUZUKI SV650S K4
Har kört med Suzuki GSR 600 (nakenhoj) 240 enligt mätaren, Då tryckte hjälmen så hårt att jag fick ont i skallen.

SV650S är betydligt skönare o köra i runt 200. Inte för att den går så mycket fortare än 200 :)

Men man måste ju börja någonstans!!!

Edit: 240 på mätaren vad maxningen av Suzuki GSR 600
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag brukar påpeka att jag är nöjd om hojjen gör 200. Kan man köra fortare, så är man på fel väg. Betydligt viktigare (för mig) att den tar sig till 200 på rätt sätt. En sporthoj som gör 200 gör det mycket med hjälp av aerodynamiken. Skall den ha samma kraft i de hastigheter jag kör, så bör den nog toppa 250 i stället. Därför är jag aktivt ointresserad när personer talar om att deras 600 gör en miljon ljusår i sekunden. Rekorderlig cylindervolym och brett register är bajset. För mig.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Att köra väldigt fort väldigt länge med hoj är jobbigt. Punkt.

Om man nödvändigtvis måste köra väldigt fort väldigt länge så är det enkla svaret att välja en hoj som är konstruerad för det. Typ en touringhoj med mycket motor.

Om jag tar mig själv som exempel så är 998:an betydligt snabbare än ST3:an. Men ST3:an är betydligt bekvämare i hög fart. Om jag skulle vilja göra en dagsetapp i mer än 150 km/h skulle jag utan någon som helst tvekan välja ST3:an.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Dags att summera lite känns det som..... :)

Har insett nu att jag har varken materialet eller modet att köra riktigt fort på MC.

Visst visst, utan restriktorringarna och med senaste mappen så ligger den väl på knappt 150 hk och borde kunna nå 250 km/h men det är inte det som är problemet utan mig själv.

Alldeles för blåsigt och utsatt för naturens krafter som sliter och drar.

Kollat på rätt många sporthojar och vindskydden är på tok för låga för mig, är för gammal och stel för att orka krypa ned i fosterställning bakom vindskyddet, känns också som jag ser för lite av omgivningen när man ligger där och hukar på tanken i låg ställning. Jag överlåter med varm hand det till er som är unga och modiga ännu. :Bugar

Ett alt vore ju en touring med maffig kåpa men det får nog vara. För roligt med den jag har. Jag får hålla mig till att njuta av accet istället för toppfarten.

Jag fegar ur på MC... ska det gå undan i 300 km/h får jag retirera och sätta mig i bilen.

Tack för alla bra svar.

Alltså... hoppas du skojar lite nu..?:va

Det som jag personligen blir lite bekymrad över är hur många ( som kanske har lite mindre penis än vad jag har, nämnde jag att den är rätt stor innan? Ja då så!) som ser det som ett sorts mandomsprov att maxa ur hojen, och tänker i termer som "fega ur" och "modig", "för gammal" eller annat när dom är ute och åker på vägarna.

Inget jag har empiriska fakta för - statistik får andra ägna sig åt att tolka.

Observera att jag mer än gärna tillåter vem som helst köra IHJÄL siG DIRrEcKT!!!!1! när som helst och var som helst (utom i stan, jävla knastar!), så länge ingen kommer ivägen.

Men då ska det vara av hjärtans lust och för att man har så jävla skoj, (så man har nåt att garva åt och berätta om när man kommer till den feta baren i hojhimlen efter att ha gått för brett i kurvan vid bergväggen) - inte för att försöka kompensera en vissen sjävbild, eller undermålig penisstorlek, eller försöka uppnå något som man bara tror är viktigt utan att veta varför...

TS: Det låter ju som om du redan har skoj när du åker. Har jag fel när jag säger att det är den egna upplevelsen som avgör vad som är fort eller utmanande (vilket du också konkluderar) - INTE hastighetsmätaren eller hojarna som precis blåste förbi och kastade sig igenom nästa kurva och sen var borta...?

Tycker dock att frågeställningen i sig var relevant, samt att många intressanta svar och synpunkter har inkommit, bara så ni vet. :tummenupp
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag brukar påpeka att jag är nöjd om hojjen gör 200. Kan man köra fortare, så är man på fel väg.

Men då är ju 99% av alla sveriges vägar fel vägar, dagens sporthojjar har ju helt grymt bizzart acceleration, det behövs ju bara nåra meter raka mellan kurvorna för att de ska passera 200 km/h :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men då är ju 99% av alla sveriges vägar fel vägar, dagens sporthojjar har ju helt grymt bizzart acceleration, det behövs ju bara nåra meter raka mellan kurvorna för att de ska passera 200 km/h :va

Precis.. Och därför är det helt meningslöst att ge sig på att försöka nyttja 100% av en SHs potential på allmän väg. De 120 häst jag har i SuperDuken är mer än nog för att det skulle va vansinne att köra på attack på det sättet, däremot saknar jag ibland några extra hästar på bana.

Dagens sporthojar är inte byggda för väg, utan för bana! Försök lära dig svänga istället för att ge dig på att ladda ur 180 häst på småvägar.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Alltså... hoppas du skojar lite nu..?:va

Nej, det var inte så mycket skoj, har ju själv sutttit i bilen och gasat till 300 och då har bågarna släppt vid 270 -280 och jag har inte funderat så mycket på det.

Nu var det ju omvända läget och jag på bågen och andra i bilen och jag fattar inte hur någon kan hålla sig kvar på MCn när det börjar närma sig 300. :confused: Det var det som fick mig att starta tråden.

Nu har jag fått många bra svar.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Precis.. Och därför är det helt meningslöst att ge sig på att försöka nyttja 100% av en SHs potential på allmän väg. De 120 häst jag har i SuperDuken är mer än nog för att det skulle va vansinne att köra på attack på det sättet, däremot saknar jag ibland några extra hästar på bana.

Dagens sporthojar är inte byggda för väg, utan för bana! Försök lära dig svänga istället för att ge dig på att ladda ur 180 häst på småvägar.

Ingen fara, jag har redan lutat mig tillbaka, slappnat av och insett att detta är det första fordon jag ägt som jag aldrig kommer kunna att utnyttja kapacitetn på. Så bana blir det inet heller.

Bara lite fint glidande i sommarsolen utan någon attack överhuvutaget :banana
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ingen fara, jag har redan lutat mig tillbaka, slappnat av och insett att detta är det första fordon jag ägt som jag aldrig kommer kunna att utnyttja kapacitetn på. Så bana blir det inet heller.

Bara lite fint glidande i sommarsolen utan någon attack överhuvutaget :banana

Givet de frågor du ändå ställt i tråden så är min ärliga rekommendation att gå en BKK med SMC.

Har du råd att hålla dig med en bil som gör 300 så har du råd att gå en BKK och du kommer få en helt ny syn både på hojåka, bankörning och vad som krävs för att framföra 2 hjul.

Och även om jag mest åker med andra arrangörer, så rekommenderar jag just SMC för att hornen på deltagarna i regel inte tagit i insidan av hjälmen än där och att du kommer gå igenom en hel del moment som kommer ge en hel del aha-upplevelser.

Efter det kommer du vilja åka med andra arrangörer också vad det lider.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Nej, det var inte så mycket skoj, har ju själv sutttit i bilen och gasat till 300 och då har bågarna släppt vid 270 -280 och jag har inte funderat så mycket på det.

Menade inte den delen, jag var kanske lite otydlig. Jag syftade mer på när du skriver sånt som "er som är unga och modiga" och "fegar ur".

Begrepp som "mod" och "feghet" hör inte riktigt hemma i ett sånt här sammanhang, tycker jag! Blir lätt att dylika begrepp får ett släktskap med "hjälte" och "ynkrygg" - och det är då jag tror att det kan bli riktigt dumt.
:wiggle

Givet de frågor du ändå ställt i tråden så är min ärliga rekommendation att gå en BKK med SMC.
Har inte lyckats pallra mig iväg ännu :huvet men det är ett råd som jag iaf ska följa så fort jag bara kan!
Dessutom så spelar det väl mindre roll vad för sorts hoj man har på dessa kurser - man mår väl alltid bra av att lära sig bromsa effektivare, svänga smidigare och vad man nu annars pysslar med på dylika events? :banana
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Menade inte den delen, jag var kanske lite otydlig. Jag syftade mer på när du skriver sånt som "er som är unga och modiga" och "fegar ur".

Begrepp som "mod" och "feghet" hör inte riktigt hemma i ett sånt här sammanhang, tycker jag! Blir lätt att dylika begrepp får ett släktskap med "hjälte" och "ynkrygg" - och det är då jag tror att det kan bli riktigt dumt.
:wiggle

I min värld är inte mod, ett odelat positivt ord. Att "fega ur" är ofta förståndigt så, varför inte säga som det är?:tungan
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag tycker snarast att mod är det sista man behöver när man kör hoj. Det man däremot behöver är kompetens. En gnutta rädsla och en hel del respekt för hojen och dess krafter är enbart hälsosamt.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Skönt med folk som vågar komma ut ur garderoben! :) Nu kan även jag ta modet till och erkänna att den enda gången jag försökt toppa hojen så gav jag upp strax efter att jag hade tankjuckat upp i drygt 160

Fyyyy.... men du är inte ensam! :krama

I min värld är inte mod, ett odelat positivt ord. Att "fega ur" är ofta förståndigt så, varför inte säga som det är?:tungan

(Om man är så pass MODIG så att man VÅGAR "fega ur" ja! :) )

OT:
Nu är det kanske lite så att jag emellanåt ägnar mig åt en viss ordfascism - just för att ord är grogrund för tanken, och att ord ofta betyder olika för människor söker jag i vissa fall minsta gemensamma nämnare. Många - säkert dom allra flesta - kan utan att tappa ansiktet säga att dom "fegar ur", men jag har en känsla av att det för någon enstaka kan vara likställt med att säga att "jag är en ynkryggad usling utan några som helst ballar"


Jag tycker snarast att mod är det sista man behöver när man kör hoj. Det man däremot behöver är kompetens. En gnutta rädsla och en hel del respekt för hojen och dess krafter är enbart hälsosamt.

Ord!
:fakta
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har inte lyckats pallra mig iväg ännu :huvet men det är ett råd som jag iaf ska följa så fort jag bara kan!
Dessutom så spelar det väl mindre roll vad för sorts hoj man har på dessa kurser - man mår väl alltid bra av att lära sig bromsa effektivare, svänga smidigare och vad man nu annars pysslar med på dylika events? :banana


Var ju inte riktat till dig egentligen, men iaf...

Jag är ingen fartfantom, alls faktiskt. Men jag har hunnit åka en del och förstår numer vad det "går ut på" och vad jag behöver lära mig och bli bättre på för att BLI snabb om det nu är målet).

Steg 1 är att lära sig hur en mc funkar och hur den reagerar när man gasar/bromsar/styr osv. Och hur viktig blicken är.

Steg 2 är att förstå att styret är ett STYRE och den plats som REGLAGEN sitter på, ingenting man "håller i sig" i. Att "hålla i sig" med benen och då kunna flytta kroppen också för att låta cykeln jobba där den är bäst.

Har man fattat och implementerat det har man nog redan höjt nivån avsevärt (med utgångspunkt i standard gatåkare utan banåkarvänner som bjuder på "hemskolning".

Steg 3 - 82 Att faktiskt lära sig ovan så väl att det ÄR så, inte bara att man vet att det BORDE vara så.

Steg 83 - oändligheten. Resten av alla oändliga knep och sätt att hantera olika situationer, spårval, tänk, bromsningar i kurva osv..


Själv kanske jag är på steg 7, vet hur det mesta av grunderna SKA vara, och får till delar av det oftast men inte alltid.. Härifrån är det "practise makes perfect", och dessutom är det förbannat kul. Jag är för gammal och för talanglös för att satsa på att bli nån Rossi så jag satsar på att ha kul bara.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Var ju inte riktat till dig egentligen, men iaf...
:tummenupp Följer gärna goda råd, oavsett om dom är riktade till mig eller någon annan! :D Tack för info, hoppas den inspirerar någon mer att masa sig iväg!:banana

Kan nån säga åt mig att sluta spamma den här tråden och göra nåt vettigt istället? GAAAAAH!!!! :brinnerup
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top