Körde Hayabusa i helgen. 200 + var ju löjligt odramatiskt
I min värld är inte mod, ett odelat positivt ord. Att "fega ur" är ofta förståndigt så, varför inte säga som det är?
Jag tycker snarast att mod är det sista man behöver när man kör hoj. Det man däremot behöver är kompetens. En gnutta rädsla och en hel del respekt för hojen och dess krafter är enbart hälsosamt.
Absolut. I många situationer är det helt klart vettigare att fega ur och tänka ett varv till innan man vrider fullt på rullen.
Samtidigt är ju paradoxen på 2 hjul att det oftast är bättre att gasa än tvärtom. Är det inte Kieth Codes heliga ord: "When in doubt, pin it!"
Problemet är väl att man måste LÄRA sig köra så väl att reaktionen när man blir rädd är den "rätta". Vilket genetiskt för oss normalt känns fel. Mycket övning för att koda om sånt i hjärnan.
I stort håller jag givetvis med däremot. Av de olyckor jag erfarit vid gruppkörningar etc har nog MINST 80% berott på en ovilja att vara långsammare än andra. Och då är man redan på hal is, för det finns ALLTID nån som är snabbare.
Rookievurporna är alltid att man bromsar, rätar upp och åker av i ytterkurva, istället för att lägga ned och ge mer gas.
Det är klart, vet man inte hur mycket man faktist kan lägga ned (eller varför man motstyr, och vad det är), så är det ju en sådan oduglig överlevnadsreaktion som träder i kraft.
På geggmoppar blir det där "when in doubt, pin it" jävligt tydligt, fegar man när det är på väg att gå åt helvete, går det åt helvete 11 gånger av 10, fler gatåkare borde prova geggigt underlag.
Att köra riktigt fort handlar om kurvor och att få den där underbara känslan av flyt, inte att vrida rullen i bött och sikta rakt fram.
Jag tycker snarast att mod är det sista man behöver när man kör hoj. Det man däremot behöver är kompetens. En gnutta rädsla och en hel del respekt för hojen och dess krafter är enbart hälsosamt.
Något jag ska lära mig i sommar är att ta kurvor ordentligt, det är däremot svårt. Knät ska skrapas i sommar!!
Det är mes "posörigt". Men det är jävligt kul iaf.Knät är ingen större måttstock på hur fort det går.
Nu resonerar jag inte så att kvinnor är de bästa bilförarna för att de orsakar väldigt få olyckor.
Knät är ingen större måttstock på hur fort det går.
Jag sjunger i otakt med kören då jag upplever helt tvärtom, dvs att åka fort med en bil känns betydligt lugnare och mindre dramatiskt än vad det gör med hoj. Då menar jag vanliga bilar & hojar, dvs inga lamborghini eller hayabusor. Var uppe i 180 med en ford fiesta, fullastat med passagerare såväl som baggage. Tog en evighet att få upp den i den hastigheten, men den enda tydliga skillnaden jag märkte mot 120 var att omgivningen passerade fortare.
Rookievurporna är alltid att man bromsar, rätar upp och åker av i ytterkurva, istället för att lägga ned och ge mer gas.
Det är klart, vet man inte hur mycket man faktist kan lägga ned (eller varför man motstyr, och vad det är), så är det ju en sådan oduglig överlevnadsreaktion som träder i kraft.
På geggmoppar blir det där "when in doubt, pin it" jävligt tydligt, fegar man när det är på väg att gå åt helvete, går det åt helvete 11 gånger av 10, fler gatåkare borde prova geggigt underlag.
Att köra riktigt fort handlar om kurvor och att få den där underbara känslan av flyt, inte att vrida rullen i bött och sikta rakt fram.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |