Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tyvärr är det ju aldeles för lätt och roligt o acca med stora hojar, och rätt som det är står mätaren på 250, utan att man eg hade nån direkt avsikt att köra "fort".
Med 600an (hornet) var det ju en ostabil kamp upp till 250 och inget skoj alls.

dunderbo

förmycketförsent
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
-98 ninja 900 + ett objekt av zzr600
Tycker trycket på hjälmen är värst ifall man inte kommer helt ner bakom kåpglaset. Annars är att köra riktigt fort relativt lugnt.
Tycker snarare tvärt om..att det är i en bil som 300km/h känns jävligt fort då det vibrerar o spårar satan. Med 4 däck i varje hörn studsar det o har sig medans en hoj kör spikrakt utan trubbel.

Förstår d tycker d e lite jobbigt med "4 hjul i varje hörn".:tummenupp.. vad kör du egentligen ?? :va

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Enda gången jag åker över 250 är om man har fått något dåligt i magen och måste hem, då hemförsäkringen säkerligen inte täcker saneringskostnaderna. I den situationen tänker man inte på allt buller.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Enda gången jag åker över 250 är om man har fått något dåligt i magen och måste hem, då hemförsäkringen säkerligen inte täcker saneringskostnaderna. I den situationen tänker man inte på allt buller.

I den situationen önskar man även medvind! :D

pont4n

Medlem
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
225 enligt instruktionsboken faktiskt! Ska vi jämföra försäkringspremier mot din Honda? Eller ta en kamp på en kurvig väg eller sveriges små motorbanor? ;) (Vi väljer de utan långa rakor!:D)

Hade en 900ss innan med finns bilder i mitt garage.
Skiljer 3000 per år i försäkring, och de ger jag glatt för 87 mer pollar på hjulet :) Hur du än ser på det är 900ss en touring hoj inte speciellt bra för kurvor om du jämför mot hondan.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Tackar för alla bra svar, och bra att tråden inte ballade ur med moralpanik.

Att tokköra rakt fram mer än 5-6 mil på en modern sporthoj blir jävligt jobbigt tycker jag mest beroende på att standard kåpglasen är för låga för den verksamheten.

Det där kan jag hålla med om, inte många bågar där man kan gömma sig bakom kåpan om man inte kryper ned i fosterställning och det börjar jag bli för gammal för.

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ligg platt på tanken och vrid rullen till max . Svårare än så är det inte!
Vid längre turer på motorväg känns det som 200-220 är lagom marschfart utan något direkt märkvärdigt. Men 270-300 km/h då börjar det gå fort!
Bara min åsikt!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Hade en 900ss innan med finns bilder i mitt garage.
Skiljer 3000 per år i försäkring, och de ger jag glatt för 87 mer pollar på hjulet :) Hur du än ser på det är 900ss en touring hoj inte speciellt bra för kurvor om du jämför mot hondan.

Fan! Du krossar mina argument!

Men jag tycker om dig ändå. :D

Kan trösta dig med att du har den hojen jag skulle ha om jag degraderat mig till japansktl ;)

Finns en anledning att dessa ord är hopkopplade hemlängtan, nedförsbacke och medvind

och turbo! :D

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Som sagt, gyrokraften gör resan i 200+ betydligt stabilare på hoj än i bil. De vanliga bilar jag har kört i 200+ känns som man måste passa på hela tiden och gärna ha 1,5 filer i bredd för att det ska vara säkert.
Om TS har en bil som faktiskt genererar downforce på riktigt så är det något ganska speciellt, och sånt har jag tyvärr inte testat.
Men att köra upp till tio mil med ett snitt av 250 har jag klarat på hoj innan nacken blir trött, plus att det fullkomligt äter upp bakdäck i en vansinnig fart.

Rullar i en vässad och moddad eurospecad Supra när jag inte sitter på MCn, det är kanske därför jag tycker det går stabilt även nära 300 km/h.

Inga problem att ligga i 250 km/h i 10-20 mil i tyskland om man hittar en tid på dagen med lite trafik. Tjejen brukar t.o.m sitta och läsa tidning samtidigt.

Skulle jag prova det på båge skulle mina armar vara spagetti och nacken gummiband.

Men som ni säger det behövs nog mera/bättre kåpa om man ska orka någon längre stund.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
För att svara på frågorna
-Hur klarar man bullret, vindbruset i hjälmen blir ju extremt t.o.m. med proppar? Utan proppar är man slut på nolltid. Med proppar är det lungt.
-Vindtrycket på hjälmen blir ju också extremt, vrider man på huvet bryter man ju nästan nacken, hur klarar man det? Se till att jälmen passar, annars lyfter den, och det känns som att bli strypt. Vrida på huvet är ingen hitt. Risken är att hjälmen får vingar.

-Hur klarar man sidvindar, tex från lastbilar eller sidvindkast när man går från skog till öppet fält? Inga större problem. Cykeln går rakare i de farterna.

-Hur klarar man en längre stäcka på tex Autobahn och inte bara en kort tjurrusning? Det gör man inte länge. Vill man köra långt är det effektivare att ta det lite lugnare.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
För att svara på frågorna
-Hur klarar man bullret, vindbruset i hjälmen blir ju extremt t.o.m. med proppar? Utan proppar är man slut på nolltid. Med proppar är det lungt.
-Vindtrycket på hjälmen blir ju också extremt, vrider man på huvet bryter man ju nästan nacken, hur klarar man det? Se till att jälmen passar, annars lyfter den, och det känns som att bli strypt. Vrida på huvet är ingen hitt. Risken är att hjälmen får vingar.

-Hur klarar man sidvindar, tex från lastbilar eller sidvindkast när man går från skog till öppet fält? Inga större problem. Cykeln går rakare i de farterna.

-Hur klarar man en längre stäcka på tex Autobahn och inte bara en kort tjurrusning? Det gör man inte länge. Vill man köra långt är det effektivare att ta det lite lugnare.

Hur klara man av den turkosa färgen dock? :D

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
För att ge ett DIREKCT svar på topic:

Man inser att den där röda Volvon man körde om för 1 minut sedan var en civilare.
(egen erfarenhet, tittade ner på mätaren och tänkte att det här går ju en del för fort).

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
För att ge ett DIREKCT svar på topic:

Man inser att den där röda Volvon man körde om för 1 minut sedan var en civilare.
(egen erfarenhet, tittade ner på mätaren och tänkte att det här går ju en del för fort).

Då ur det bara att dra ner :arsele :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...