Hur kan man ens tillverka produkter med Laktos?

Är du laktosintolerant?

• Antal röstningar
    0

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag tror du bara behöver acceptera att du är laktosintolerant och kommer att behöva leva med det resten av ditt liv. Som vilken annan åkomma eller handikapp som helst, diabetes för att ta ett exempel. Istället för att ta ut energi och bli förbannad så är det bara att gilla läget :)

Självklart accepterar jag det....men detta är ett i-landsproblem som jag grubblat lite på.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det där är lite intressant, Läkerol, lakrits, tuggummi och annat innehållande xylitol får känsliga individer rännskitar av. Ändå finns det mängder med produkter.
Orsaken är alltså efterfrågan och utbud. Om nu cigaretter ger folk lungcancer kan man väl för fan sluta tillverka dem, eller?

Det finns ingen lösning så att alla blir nöjda. Däremot finns det produkter som gör att även en mindre skara olycksamma satar kan konsumera något som liknar mjölkprodukter.

Har du förresten fått din diagnos av någon legitimerad gastroenterolog? Trist om har nåt annat utan att veta om det :(

Visst är det så men fan mjölk och allt det goda i livet verkar innehålla laktos så man är väl lite ledsen över detta och undrar varför man inte försöker lösa problemet då större delen av jordens befolkning även sitter i samma båt som man själv gör. Mat och dryck behöver man för att överleva, men tobak, halstabletter, tuggummi och sådant är bara nåt lite extra som man skapar vanor för.

Yes har fått det diagnostiserat och symtomerna märks av rätt snabbt på mig om jag får i mig laktos. Men jag dörr inte, en tjej på jobbet har glutenallergi och där snackar vi om att veta exakt vad man äter.....jag kan åtminstone skita av mig så lugnar det sig men hon behöver vård ifall nåt fel hamnar i kistan.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Läser man i innehållsförteckningen så finns det oftast nåt med laktos i produkterna då mjölk förekommer i mycket samt att laktos används som bindningsmedel i vissa livsmedel och förekommer i mediciner även där som bindningsmedel som Boris JR hade skrivit i nåt inlägg i en annan tråd.

Men man är trött på att alltid ha koll på om nåt innehåller laktos och hur pass mycket. Så råkar man käka nåt på jobbet eller restaurangen så skiter man nästan ner sig eller röven håller på att explodera av gaser.

Läste du hela Wiki?

"Laktaset sitter i tarmslemhinnan. Efter en maginfektion är denna ofta skadad, och härav kommer det sig att man kan lida av en tillfällig laktosintolerans efter magsjuka. Denna tillfälliga typ av laktosintolerans kallas sekundär laktosintolerans."

Har för mig att har man eller har haft olika typer av magsår eller liknande så kan lakosprodukter ställa till det. Skulle i varje fall kolla upp det med en läkare ifall du inte har gjort det tidigare.

Sen kan jag hålla med om att ifall resten av befolkningen i världen har problem med mjölkprodukter så är det märkligt att det inte finns fler laktosfria produkter.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag tänker generellt över hela världen, men skapade en poll för kul skull. Så bara för majoriteten av de som svarat ej har problem med laktos betyder det inte att problemet är liten.
Om du visste att nåt ät/drickbart hade laxeringsmedel i eller laxerande effekt hade du valt att förtära det samt ej blivit fundersam varför de ändå väljer att ha nåt som ger folk magproblem trotts att det finns andra alternativ som skulle locka en större målgrupp.
Sedan är det så med allt att folk som älskar cocacola tycker pepsi smakar skit, eller de som snusar general tycker det är godare än götebrogs rapé.

Och ber om ursäkt om jag uppfattade ditt inlägg som negativt....men får det intrycket när du skriver till mig då vi diskuterat vilt och slängt massa käft.

Jag undrade bara vart majoriteten av nordiska vuxna som du nämnde var.
Artikeln du citerar nämner som sagt världen och jag påpekar att vi i norden inte alls är speciellt laktosintoleranta, snarare tvärtom som även nämns i artikeln.
Däremot stämmer det säkerligen att majoriteten i världen är laktosintoleranta då jag tex nämnde indier som är nära på 100% fismagiga.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag undrade bara vart majoriteten av nordiska vuxna som du nämnde var.
Artikeln du citerar nämner som sagt världen och jag påpekar att vi i norden inte alls är speciellt laktosintoleranta, snarare tvärtom som även nämns i artikeln.
Däremot stämmer det säkerligen att majoriteten i världen är laktosintoleranta då jag tex nämnde indier som är nära på 100% fismagiga.

Var nog bara ett slarv av mig när jag skrev.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Undrar för övrigt om du gjort någon som helst efterforskning i detta eller om du bara kollat till hur matkulturen och mathyllorna i vårat land ser ut?
Asiatisk mat tex innehåller sällan någon laktos överhuvudtaget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Undrar för övrigt om du gjort någon som helst efterforskning i detta eller om du bara kollat till hur matkulturen och mathyllorna i vårat land ser ut?

Näe, men den innehåller desto oftare den satans kokosmjölken, av vilken endast EN droppe kan göra en hel maträtt helt oätbar.

Måtte djävulen ta alla som använder kokosmjölk i matlagning.

Att Indier, vars kost mestadels består av ris och härsket kött som kryddas tills man inte känner den härskna smaken längre skulle påverkas negativt av att äta lite laktos är ju lite humor :va?

Dom har väl ändå konstant rännskita i det där landet, hur märker dom att dom fått i sig lite laktos?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Sökt på nätet, räknat mina bekanta som har detta problem samt stött på livsmedel i olika länder som jag semestrat i där det finns livsmedel som är vanliga i hela världen som ex glass, bröd, choklad osv. som gett mig denna fundering. Men som jag nämnde tidigare ex. så mådde man super i ex thailand då man enbart käkade deras mat, men även där vart man sugen på glass eller stötte på livsmedel som jag vet innehåller laktos. Så helt ur luften är det ej taget och problemet är ju ej helt obefintligt om man jämför antal personer på jorden och hur många som sitter i samma sits som en själv, så passade på att diskutera det på SH då allt möjligt tas upp här och jag haft denna fundering ett tag.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sökt på nätet, räknat mina bekanta som har detta problem samt stött på livsmedel i olika länder som jag semestrat i där det finns livsmedel som är vanliga i hela världen som ex glass, bröd, choklad osv. som gett mig denna fundering. Men som jag nämnde tidigare ex. så mådde man super i ex thailand då man enbart käkade deras mat, men även där vart man sugen på glass eller stötte på livsmedel som jag vet innehåller laktos. Så helt ur luften är det ej taget och problemet är ju ej helt obefintligt om man jämför antal personer på jorden och hur många som sitter i samma sits som en själv, så passade på att diskutera det på SH då allt möjligt tas upp här och jag haft denna fundering ett tag.

Tvivlar starkt på att det finns glass tillverkat på mjölk i några större mängder i asien tex.
Är en majoritet laktosintoleranta i någon del av världen så kan jag nästan garantera att majoriteten av varorna är laktosfria.
Man hittar ju inte direkt ett urval av insekter i närmaste ICA även fast det finns många som äter sånt även här, men nånstans finns det säkert.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att en laktosintolerant klagar på att glass innehåller mjölk är som att en diabetiker skulle klaga på att det är socker i godis. Eller att någon med glutenintolerans klagar på att den inte kan äta skogaholmslimpa.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
:lol Årets ilandsproblem! Skulle tillverkarna vinna på att enbart tillverka laktosfria produkter så skulle de göra det! men då en större del av befolkningen inte behöver laktosfria produkter så är det ingen vits! utbud och efterfrågan helt enkelt!

Ett annat "problem" i samma kategori är dessa -kan innehålla spår av nötter- lappar som finns överallt idag! Det känns som att tillverkarna har helt enkelt skrivit detta på paketen för att "försäkra sig" mot framtida problem.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Läser man i innehållsförteckningen så finns det oftast nåt med laktos i produkterna då mjölk förekommer i mycket samt att laktos används som bindningsmedel i vissa livsmedel och förekommer i mediciner även där som bindningsmedel som Boris JR hade skrivit i nåt inlägg i en annan tråd.

Men man är trött på att alltid ha koll på om nåt innehåller laktos och hur pass mycket. Så råkar man käka nåt på jobbet eller restaurangen så skiter man nästan ner sig eller röven håller på att explodera av gaser.

JO men som jag skrev verkar dom flesta tåla ett glas mjölk, den laktosen ett glas mjölk innehåller blir en satans massa laktos i livsmedel om man skiter i att bälga i sig mjölkglaset.

Sen att det sker under hela dagen hjälper till ännu mer, låt bli att förtära rena mjölkprodukter helt enkelt och käka bara kebab enstaka ggr.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett annat "problem" i samma kategori är dessa -kan innehålla spår av nötter- lappar som finns överallt idag! Det känns som att tillverkarna har helt enkelt skrivit detta på paketen för att "försäkra sig" mot framtida problem.

Nötallergiker kan dock dö av att få i sig en enda nötsmula, och säg den livsmedelsproducent som aldrig har haft nötter i lokalen.

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Jag tycker det har blivit fantastiskt bra. När jag var liten och var laktosintolerant så fick vi hämta ut en månadsranson sojamjölk på apoteket i metallburkar.
Det smakade fruktansvärt. Det ända vettiga man kunde göra av mjölken var pannkakor. Sedan dess har jag knappt druckit mjök och saknar det inte heller. Vem vill dricka nått som kommit ur en spene?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nötallergiker kan dock dö av att få i sig en enda nötsmula, och säg den livsmedelsproducent som aldrig har haft nötter i lokalen.

Jo, det finns nog gott om nötter i den branschen... :D

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Visst kan man se det på det sättet!

Men dessa tabletter är ej gratis och orka glida runt som en tablett torsk och pilla i sig tabletter inför umgänget som oftast misstänker att det är nåt annat missbruk man har. Och de måste man ta 30 min innan man käkar nåt med laktos så det blir ännu mer grejer att hålla reda på.
Prolaktas

En om dagen och du behöver inte tänka mer på att du är laktosintolerant.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast ibland undrar man ju om det inte går lite inflation i nötvarningar? Allt från jordnötspåsar till mjölk, fläskkotletter och schampo har ju varningstexter om att det kan innehålla spår av nötter :huvet

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker ICAs mjölk laktosfria smakar som vanlig mjölk.

Sen blir jag bara fisig av mjölkprodukter så jag konsumerar endå. :gnissla

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Folk som spenderat en längre tid utomlands, (över 3 månader ca), brukar väl få problem med magen vad gäller mjölken. Tydligen så minskar tarmens förmåga att hantera den kost som tidigare inte varit några problem. Som många andra har jag hinkat mängder med mjölk under uppväxten och fortsatt i vuxen ålder utan bekymmer. Möjligtvis kan jag konstatera att kistan blivit successivt sämre, om det beror på ålder, kost eller kombinationen låter jag vara osagt. Var glad för min mjölkkonsumtion när jag fick betydande frakturer efter olycka. Läkaren hade icke sett dess like vad förmågan att producera kallus samt återhämta muskler beträffar på någon i den åldersgruppen, knappt yngre heller. Han sa; "Du har druckit din mjölk iaf". Inte särdeles vetenskapligt men funkar grejerna är jag inte den som klagar.

Apropå att kistan verkar karka ur allteftersom provar jag att dricka Valios mjölkdryck istället, "mellanmjölkvarianten". Tycker den smakar inte illa alls och det får ändå anses vara ett gott betyg från en som gillar denna ädla dryck så mycket som jag. Är blott ett experiment för att se om kistan reagerar till det bättre. Ingen absolutism här alltså.

Viktigast verkar kaffekulturen vara, i mitt fall. Efter att slappat till fullständligen och tankat snabbkaffe, styrde familjen upp det hela och begåvade mig med en moccamaster när jag senast bytte slutsiffra. Man får inte snåla när man köper bönor och kaffet skall icke besudlas med externa preparat. Mjölk och socker? Vämjeligt! Någon klok individ sa att det fördärvar ju alltihop, kaffet, mjölken och sockret. Det är oemotsägligt! Sprit i kaffet har jag aldrig kunnat fördra.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...