Hur kan man vara höger?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Folk tror att Sverige är ett bra land för sjuka. Att vi som är sjuka får bidrag och glider runt på räkmacka för skattebetalarnas pengar. Men så fungerar det inte riktigt. Jag tycker det är provocerande att höra Reinfeldt sitta och klaga på sjuka så tänkte här skriva lite om fördomarna.

Medicin? Nej det är inte gratis, men efter att man brukat det en viss tid så får man rabatt på medicinerna och efter en ännu längre bruksperiod så blir medicinerna till slut gratis. Men då måste man brukat medicinerna ett tag och samhället måste hunnit pumpa ut mycket pengar från den sjuke först.

Bidrag? Nej man får inte bidrag för att man är sjuk utan man får bidrag när ekonomin inte håller. Vissa sjukdomar får man dock bidrag för, men det är ovanligt. Insomnia, kronisk trötthet, reumatisk värk, panikångest får man inte bidrag för medans högstatussjukdomar så som barncancer (oavsett cancerform, det har med att cancersjuka barn har högre status än cancersjuka vuxna). Insomnia behandlar man med Theralen i Sverige, medans man i stället borde ge en cocktail av zopliklon, Atarax och Theralen i stället för att få den effekten som krävs.

Reseersättning när man åker till sjukhuset? Nej man får inte igen alla pengar. Men man kan få en tjuga i ersättning för en åtta mils lång resa. Men det är ju långt ifrån vad bensinpengarna kostar.

Gratisresor? Ja detta stämmer, och det är helt värdelöst. Om man i stället för att bjuda på en resa till Spanien hade erbjudit gratis medicin så tror jag fler hade varit nöjda.

För att komma till rätta med bidragsfusk så ska man inte sänka bidraget för dem som behöver det. Utan man ska ha god kontroll på bidragstagarna och man ska ha hårda straff på dom som uppenbart fuskar. Ingen gillar fusk, oavsett om man är höger eller vänster. Skillnaden är att vi på vänsterkanten försöker bekämpa fusket i stället för att bekämpa dom sjuka. Varför sänker man bidragen för de som är sjuka så att dom knappt överlever? Jo för att högerpolitik är cynisk.

Människors begär efter pengar har lett till att Michael Jackson två gånger blivet falskt anklagad för pedofili och tillsist tvingat honom till att göra 50 spelningar som han inte ville göra men som kapitalismen tvingade honom till vilket ledde till att han inte orkade mer och dog den 25 juni förra året av en överdos.
Varför älskar ni pengar mer än människor? Ska ni inte ändra er snart, nu när ert samhällssystem dödat både Kungen av pop och kungen av rock och gjort musiken till pengamaskin i stället för en konstplattform.
Så, hur kan man vara höger?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
vad har michael jackson med saken o göra :va

Läste för inte så länge sen om han utlänningen som låtsas vara handikappad och utnyttjat sjukvårds personal och bidrag, helt sjukt

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Nu surfar jag från mobilen så orkar inte kolla så noga. Såg dock att du var reggad i juli detta året....
Flejm eller inte, det låter jag vara osagt.

Hur som helst så är det väl finemang att vi som jobbar så gott som varje dag äntligen får lite uppskattning?
Visst, det finns sjuka, som är sjuka på riktigt, som hamnar i kläm.
Majoriteten är dock arbetsför. Enligt mig så är det logiskt att satsa på majoriteten och hålla dessa nöjda.

Att vi sedan har individer som fuskar och/eller har en direkt felaktig politisk åskådning är ju beklagligt.

Jag tycker alltså inte att man skall bygga ett lands välfärd baserat på de sjuka och svaga i landet.
Dessa är än så länge, tack och lov, en minoritet.

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Vem är ute i näringslivet nu och tjänar grova pengar? Jo det är Göran Persson som passar på...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Insomnia, kronisk trötthet, panikångest, depression, mfl är välfärdssjukdomar. Har själv knaprat piller för att få ordning på psyket men har inte mage att begära ersättning för detta av mina medmänniskor. Har man överflöd finnes tid och engagemang att kontemplera över livets alla små frågor och när inget hot finns spelar signalsubstanserna trummsolo i skallen.
Hur många tror du är kliniskt deprimerade eller lider av insomnia i Uganda eller i Kongo?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Helvete. :mad:

Här ska jag ge omdömen på inlägg och klickar fel. Det går ju banne mig inte att ändra. Vänsterpacket ska ha minus. Den starka högern ska ha plus. Såklart.

[edit] Vad vänsteranhängare det verkar finnas här. Usch! Fy!

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
du skriver att man efter en tid får gratis medicin..
Jag har hämtat ut ETT recept iår och slog i taket direkt

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
Tycker att man vänder på frågan istället och att DU, Bengtsten, svarar varför man ska vara vänster?!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
michael jackson orsakade sin egen död, kapitalism.. bullshit

Nej det var människors vulgära habegär efter pengar och makt. Den orsakar all oreda i världen. Rotar man ordentligt bär den även skulden för "Vilse i pannkakan".:rolleyes:

Till TS.

En liten reflektion jag gjort. Alla mina kompisar som är höger är människor jag när som helst skulle kunna be om i princip vad som helst och de ställer alltid upp. De jag vet är vänstervridna är sådana som alltid säger "aschhh just i dag fungerar det inget bra men annars skulle jag verkligen hjälpt till" -varje gång. Och sedan kollar de vidare på Scrubs..

Och i enlighet med 40-talisternas ordspråk "som man känner sig själv känner man andra" så är det ganska tydligt att om man är en generös person, inte bara i frågan om givmildhet utan att även ställa upp för andra så förstår man inte vad som är problemet, "om alla är som jag så är det väl lugnt?".
Medan en person som är snål och inte kan lyfta en hand för en annan inser att om alla är som jag så går det åt helsike och då måste vi lagstadga hjälp i form av skatt som går till en, av staten tillhandahållen hjälpbil som rycker ut.

Det är ganska logiskt faktiskt. Och det är klart det finns undantag åt båda hållen.

du skriver att man efter en tid får gratis medicin..
Jag har hämtat ut ETT recept iår och slog i taket direkt

Japp, vad är det 3.500 spänn eller något per år? Sen är det bara att mata på.

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
En felaktig åskådning? :va

Japp, det är ingen slump eller oaktsamhet som gjorde att jag skrev som jag gjorde.

Börjar dock bli van nu, vid den beaktingsvärda åldern 27 att andra männskor inte tycker som de borde.
Ge mig 10 år till och jag är helt avtrubbad.

För övrigt stör den här tråden mig mitt i mitt kurerande med hjälp av filmboxarna med Rambo och Die hard.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept