Om man väljer att se just den här frågan som vad som definerar höger/vänster så har jag hela livet varit jävligt vänster.
Vård Skola och Omsorg, det MÅSTE få kosta för att vara bra.
Jag skulle gladeligen se att vi betalade ut 110% lön till dom som är sjukskrivna.
Men, det förutsätter att INGEN fuskar, inte ens "fan jag är så bakis så jag sjukskriver mig i dag" men framförallt inte folk som ligger på soffan år efter år trots att det inte är något större fel på dom.
Det har ju visat sig att det finns folk som har sugit miljoner ur vårat välfärdssystem, Lisebergskaninmannen och nu senast någon som hade spelat gravt CP störd i flera år som hade anställt sin familj som personliga assistenter. (smart tänkt, hela familjen försörjd på ett bräde, livet ut)
Det är ändå inte dom två fallen som har kostat flera miljoner vardera som är värst, det som är värst är allt annat småfusk som tillsammans kostar betydligt mer.
Ni vet den där grannen som hämtar in tidningen vid lunchtid iförd morgonrock, år efter år...
Visst, han/hon kunde inte jobba kvar på stålverket och bära järnvägsräls för någon skada, men under alla dessa år har dom provat att jobba som parkeringsvakt?
Promenader i egen takt runt stan, gott om möjligheter att pausa en stund om det blir jobbigt, det finns ingen lag som säger att man måste tillbaks till samma jobb, det finns alltid ett jobb man kan utföra om man vill.
Orkar man inte heltid så kan man jobba halvtid.
Så i dagsläget är jag väldigt intresserad av att fusket stoppas och så många som möjligt börjar betala in istället för att ta ut pengar från systemet.
Det godhjärtade systemet som infördes på 60/70 talet fungerar inte längre.
Samma sak med mina åsikter om Skolan, den har alltid, i alla tider fått kosta för mig, men när 70% av vissa skolors budget går åt till att ersätta vandalism, då känns det som att det är dags att sätta i korken tills det onödiga utflödet har stoppats.
Inte att förglömma alla skolor som eldas upp av någon elev som tror att dom ska få vara lediga istället, utan tanke på att deras lediga vecka kostar miljontals skattekronor.
Det finns andra hål i skattekassan som måste täppas till också, andra utgifter som får våran skattebinge att se ut som ett durkslag....