BostonGurka
Bannad
...
Så i dagsläget är jag väldigt intresserad av att fusket stoppas och så många som möjligt börjar betala in istället för att ta ut pengar från systemet.
Det godhjärtade systemet som infördes på 60/70 talet fungerar inte längre.
Samma sak med mina åsikter om Skolan, den har alltid, i alla tider fått kosta för mig, men när 70% av vissa skolors budget går åt till att ersätta vandalism, då känns det som att det är dags att sätta i korken tills det onödiga utflödet har stoppats.
Inte att förglömma alla skolor som eldas upp av någon elev som tror att dom ska få vara lediga istället, utan tanke på att deras lediga vecka kostar miljontals skattekronor.
...
Hur har det blivit så här då?
En ska som jag har reflekterat över är användningen av goda förbilder och
idealbilder förr och nu.
När mina ungar var i lära-sig-läsa-åldern råkade jag köpa böckerna "Sörgården" och
"I Önnemo" (som användes som läroböcker på stenåldern) på bokrean.
De var proppfulla med välkammade ungar vars stora intressen i livet var att hjälpa
till med, och lära sig att göra, allt skitjobb som deras föräldrar sysslade med. Och
att vara allmänt snälla och skötsamma. Och hur tacksamma som helst för struntsaker.
Mina ungar läste sina första ord i de böckerna.
Sen skulle de lära sig läsa i skolan.
Jag läste igenom deras första läsebok de fick där.
När jag hade kommit igenom knappt halva boken hade huvudpersonerna i boken
hunnit klara av stöld, mobbing, äktenskapsbrott och hedersrelaterade religionskonflikter.
Jag kommer ihåg att jag tänkte "Det är ingen som har knarkat än."
I nästa kapitel kom en av huvupersonernas pappa hem, efter att ha suttit inne för
narkotikabrott. Allt detta alltså i den första läsebok man satte i händerna på
ungarna.
Man kan ju såklart ana en tanke bakom detta.
Ingen ska känna sig utanför och nedvärderad oavsett vem man är, vad man har
varit med om eller var man kommer ifrån.
Det stämmer säkert med någon värdegrund det är meningen att vi alla ska ha.
Men ger vi ungarna några goda förebilder och idealbilder? Var finns de i så fall?
Visar vi ungarna att det finns andra vägar till ett lyckligt liv i ett socialt sammanhang
än att knulla i TV?
Mina ungarna skulle lära sig räkna i skolan också. Eller egenligen inte.
De skulle lära sig själva. Istället för att banka in matteregler i huvudet på dem
skulle de upptäcka själva hur man räknar. Facit fick inte finnas.
Det viktiga var inte om ungarnas siffror stämde med några förväntade "rätta" svar.
Det viktiga var att ungarnas siffror KÄNDES rätt.
Är det kanske så vi låter ungarna lära sig vad som är "rätt" och "fel".
Prova att elda upp en skola och se om det blir bra!