Hur kan man vara höger?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi hade vänsterstyre under massor av år från 30-talet till mitten av 70-talet. Konstigt nog var det också under den tiden som Sverige byggdes upp till ett rikt land med många stora internationella företag som...

Vad du missar är att klimatet ändrats väsentligt. På 40-talet fanns en förvisso växande, men ändå liten medelklass. Antalet akademiker var lätträknade och för de som hade silverskeden i mungipan var inte konkurrensen mkt för världen. Dessutom var det i stort sett otänkbart att flytta då det av både transporttekniska och sociala skäl var i stort sett omöjligt. Att starta en fabrik i Frankrike istället krävde helt andra färdigheter än i Sverige. Så är det inte idag!

Dessutom slåss vi inte mot 40-talets konkurrens. Vi slåss mot dagens, och den omfattar en enormt billig arbetskraft ifrån öst, tekniska förutsättningar att bygga fabriker och förflytta allt okvalificerat arbete utomlands utan vidare ansträngningar.

Nästa stora förändring är handelsläget. Hur många små- & medelstora bolag köper idag sina produkter från svenska tillverkare? När i stort sett allt går att få från asiatiska eller östeuropeiska fabriker, som dessutom bygger på samma högteknologiska grund som vi har tillgång till här hemma.

Nu har vi ett försprång i att vi är enormt kompetenta, har några av världens bästa universitet inom sina områden och dessutom ett internationellt sett, fantastiskt rykte på marknaden gällande effektivitet och ihärdighet. Det är dock en pole position som är hotad. Baltikum och Polen har kommit betydligt närmare gällande forskning och lärande än de var för 10 år sen (inte i kapp, men tendensen finns) och BRIC-länderna mobiliserar sakta men säkert de också vad det lider en kompetent liten konsultarmé som tids nog kommer att göra oss överflödiga.

Vad är vi då? Duktiga ingenjörer som inte ens äger våra egna bilmärken och bra på att sälja bokhyllor i byggsats? Det håller nog knappast Sverige i toppen vare sig gällande sjukvård eller skola särskilt länge!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag kan hålla med om att vänsteridén om att alla ska ha det lika bra är en jättefin tanke.
Eller idé och idé... Utopi är ett bättre valt ord..

Dessvärre lever vi i verkligheten, och inte i en utopi. Om det vore så som vänstern vill att de "rika" ska finansiera allt, så att de "fattiga" får det lika bra.. vart finns då moroten för mig som individ att göra det där lilla extra?

Världen ser ut och fungerar trots allt som den gör, och vi i Sverige måste självklart vara konkurrenskraftiga internationellt sett för att kunna fortsätta ligga långt fram och ha våran välfärd.

Att ha skyhöga skatter och arbetsgivaravgifter leder bara till att företagen, och därmed kapitalet lämnar landet. Företagen och de förmögna betalar trots allt redan mer skatt i kronor än vad jag, och förmodligen du, någonsin kommer att göra. Vill vi verkligen att deras pengar ska försvinna ur landet?

På vilket sätt gynnar det oss?

Det är bra att allmänheten faktiskt börjar vakna och inser hur verkligheten fungerar istället för att gå på vänsterns illusioner.

Den så kallade vänsteridén, att alla ska ha det exakt lika kommer aldrig fungera och det är kanske inte heller något att sträva efter. Men skillnaderna mellan bra och dåligt kanske inte måste vara astronomiskt stora och ingen bör faktiskt ha det dåligt.

Eftersom det fortfarande finns de som kan tjäna mer än andra - man måste inte släta ut skillnaderna helt - så finns en morot. Även högavlönade under rött styre hade mer ut i fickan än lågavlönade.

Högern har sina illusioner, allt är guld och gröna skogar, men i stort bara så länge saker och ting går bra för dig.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag pluggar just nu på universan som "seniorstudent". Ge mig 3 bra politiska argument för att stanna i Sverige när jag är klar. Istället för att åka till USA, Tyskland, England eller Frankrike där jag skulle tjäna 3 ggr mer för att göra samma sak som i Sverige?!

Kan du?

Ge mig tre argument för att det skulle vara någonting negativt med att du flyttade
till USA, Tyskland, England eller Frankrike.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ge mig tre argument för att det skulle vara någonting negativt med att du flyttade
till USA, Tyskland, England eller Frankrike.

Byråkratin (ej USA)
Hierarkin (USA / Tyskland / UK)
Organisationskulturen (Tyskland / Frankrike)

Bra svar? :)

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Byråkratin (ej USA)
Hierkin (USA / Tyskland / UK)
Organisationskulturen (Tyskland / Frankrike)

Bra svar? :)

Jag tror inte att jag förstår ditt svar.

Skulle det vara negativt för byråkratin i Tyskland, England att Frankrike om du flyttade dit? På vilket sätt i så fall?

Vad är "Hierkin"?

Skulle det vara negativt för organisationskulturen i Tyskland och Frankrike om du flyttade dit? På vilket sätt i så fall?

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
jättestor lista..

Jag frågade efter antalet stora företag som startats.

ekonomifakta skrev:
Det finns ungefär 900 000 svenska företag i Sveriges näringsliv. Endast 0,1 procent av dessa företag är stora företag med 250 anställda eller flera. Ändå är det dessa få stora företag som står för nästan 40 procent av näringslivets bidrag till BNP
Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Foretagande/Naringslivet/Sveriges-storsta-foretag/

ekonomifakta skrev:
Sysselsättningen i svenskägda företag utomlands har följt en tydlig trend under de senaste 20 åren, en minskning av antalet anställda i Sverige och en ökning av antalet anställda utomlands. Från 1987 till 2008 har sysselsättningen i svenskägda företag utomlands mer än dubblerats. Samtidigt har antalet anställda i Sverige minskat med en tredjedel. Ökningen av antalet anställda utomlands sedan slutet av 1990-talet förklaras till stor del av en kraftig ökning av antalet anställda i USA och Kina. Kraftiga ökningar har också skett i Tyskland, Frankrike, Norden, Baltikum och Japan.
Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...a-i-svenska-foretag--i-Sverige-och-utomlands/

..och slutligen:
EN ANALYS i boken visar att av de 100 omsättningsmässigt största företagen i Sverige är 62 statliga, utländska eller sammanslagna bolag, medan 38 etableringar mynnar ur ett privat svenskt kärnföretag och kan beskrivas som genuint entreprenörsdrivna. Av dessa 38 är det endast två som startades efter 1970: Stenbecks Tele2 och MTG. Det ska ställas mot att 21 av de 38 största entreprenörsdrivna företagen startades före första världskriget.
Källa: http://www.va.se/magasinet/2007/41/sveriges-500-storsta-bola/

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror inte att jag förstår ditt svar.

Skulle det vara negativt för byråkratin i Tyskland, England att Frankrike om du flyttade dit? På vilket sätt i så fall?

Vad är "Hierkin"?

Skulle det vara negativt för organisationskulturen i Tyskland och Frankrike om du flyttade dit? På vilket sätt i så fall?

Det skulle vara negativt för MIG av de anledningarna. Du formulerade frågan lite väl öppet, men ok.

Problemet är att Sverige om skillnaderna blir för små för de som väljer att plugga i 4+ år förlorar dessa till utlandet, eller att de inte pluggar alls.

Samt att de som pluggar försvinner utomlands om skilladerna blir för stora mot en anställning utomlands. På en mer global arbetsmarknad är kompetensen jäkligt mobil.

Exempel. Min kusins man är expert inom ett hyfsat smalt område. Han hade ett bra jobb i sverige, så även min kusin som även hon är högskoleutbildad. När han fick ett erbjudande om att jobba i USA var skillnaderna så stora, att det knappt var något att fundera på. Det handlade mer om att lösa de praktiska bitarna med boende och ungar etc.

Alternativet är ju att ha en så dålig högskola att vi inte är attraktiva internationellt, men det känns aningen kontraproduktivt.

Personligen kan jag tänka mig att flytta, men inte av lönemässiga skäl utan snarare klimatmässiga. Skulle jag däremot sitta på 30 ksek / mån och bli erbjuden (motsv.) 45 någon annanstans (med ok väder) så skulle jag ta en seriös diskussion med sambon om att läsa på nåt år för att hon skulle kunna jobba utanför Sverige också (för smal utbildning :()

Vad är "Hierkin"?

Nöjd?

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Jag känner inte till något stort svenskt företag som har startats någonsin.
Gör du?
De har alla varit små när de har startats.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Jag känner inte till något stort svenskt företag som har startats någonsin.
Gör du?
De har alla varit små när de har startats.

Du begriper mycket väl vad jag menar, eller hur? ;)
Antalet företag som startats efter 1970 och nu är stora är försvinnande liten andel jämfört med andra länder. Varför är det så? Är svenskar dummare än andra?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Antalet företag som startats efter 1970 och nu är stora är försvinnande liten andel jämfört med andra länder. Varför är det så? Är svenskar dummare än andra?

Måste ett företag vara stort? Kanske väljer företag att vara mindre och mer flexibla på en föränderlig marknad? Har vi kanske istället många mindre än få stora?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det skulle vara negativt för MIG av de anledningarna. Du formulerade frågan lite väl öppet, men ok.

Problemet är att Sverige om skillnaderna blir för små för de som väljer att plugga i 4+ år förlorar dessa till utlandet, eller att de inte pluggar alls.

Samt att de som pluggar försvinner utomlands om skilladerna blir för stora mot en anställning utomlands. På en mer global arbetsmarknad är kompetensen jäkligt mobil.

Exempel. Min kusins man är expert inom ett hyfsat smalt område. Han hade ett bra jobb i sverige, så även min kusin som även hon är högskoleutbildad. När han fick ett erbjudande om att jobba i USA var skillnaderna så stora, att det knappt var något att fundera på. Det handlade mer om att lösa de praktiska bitarna med boende och ungar etc.

Jag förstår fortfarande inte. Vad är det som är negativt med det du skriver ovan?

Alternativet är ju att ha en så dålig högskola att vi inte är attraktiva internationellt, men det känns aningen kontraproduktivt.

Alternativ till vad?

Personligen kan jag tänka mig att flytta, men inte av lönemässiga skäl utan snarare klimatmässiga. Skulle jag däremot sitta på 30 ksek / mån och bli erbjuden (motsv.) 45 någon annanstans (med ok väder) så skulle jag ta en seriös diskussion med sambon om att läsa på nåt år för att hon skulle kunna jobba utanför Sverige också (för smal utbildning :()

Men flytta då. Skulle det vara någonting negativt?

Är Hierkin nöjd?

Jag tror att det är bra med små företag. Tror inte du det?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Som sagt är livet komplicerat men faktum kvarstår att vilken statistik du än visar upp så växte storbolagen fram under ett styre som, om jag förstått retoriken på SH rätt, torpederar all form av företagande och ambitioner och detta skedde samtidigt som vi byggde upp ett tätt socialt skyddsnät. Det kanske inte måste finnas en motsats mellan god företagsanda och ett socialt skyddsnät?
Så hur man än vänder och vrider på det så var det vänstern som byggde upp landet* och, för att vara ful, så var vi bäst i världen ända till borgarna kom till makten. (Alla nationalister säger ju att Sverige bara har blivit sämre och sämre och håller ofta fram 60-talet som någor magiskt och "svenskt". Fast på 60-talet var vi sossar som bara den! Och de, tydligen ursvenska värderingarna, som fanns då föraktar man ju idag. Du vet solidaritet och sådant.)

Om nu sossarna är så hemska och emot allt vad företagande heter hur kunde detta ske? Att miljön var annorlunda är ju inte ett svar på den frågan, då politiken t.o.m. var mer vänster då än nu.

Så det enda jag vill ha sagt, och jag kan verkligen inte nationalekonomi, är att jag inte tror att det är så svart och vitt att vi kommer att hamna i misär om de rödgröna vinner valet eller att vi kommer till Utoipa om alliansen gör det. Jag tro inte heller på propagandan om den lata arbetslösa eller att företag kommer att fly från Sverige...

*I samarbete med företagen då...

jämfört med vilka länder??

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så hur man än vänder och vrider på det så var det vänstern som byggde upp landet...

Ja, men det betyder inte att de kan förvalta det. Eller att de skulle kunna ha gjort det idag.

DÅ pratade vänstern om att alla var tvungna att dra sitt strå till stacken för att vända landet, en retorik de tack vare enskilda politikers fantastiska insatser lyckades med. Jag har sagt det tidigare, och gör det igen. Hade jag röstat på 40- eller 60-talet så hade det nog varit rött från mig också, men världen förändras.

Vänstern idag pratar om miljön IMORRN, arbetslösheten IMORRN och så lite toblerone och taxiskandaler på det...

Den politik som de skulle driva om de fick all makt är säkert jättebra, i 5-10 år. Sen då?

Högerpolitiken handlar också om skola, väldärd och äldreomsorg. Skillnaden är att den försöker se till att ha råd med det även när vi och våra barn blir gamla.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Gällande skillnaderna i påverkan av skattetryck och politiska vindar kontra företagssamheten får (som tillägg till mitt inlägg ovan) heller inte glömmas att företagsklimatet DÅ inte på långa vägar var så beroende av världshandeln som vi är idag. Går vi då i clinch med den, då blir det svårt även inom rikets gränser, för det finns vad jag kan komma på ingenting som är helt inom landets gränser längre.

Jag är lite eljest idag...

Kan inte du spamma sönder nån annan tråd?

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så hur man än vänder och vrider på det så var det vänstern som byggde upp landet*

Massa mer text.

Du pratar om en tid då företagsflytt utomlands var näst intill obefintligt, en tid då kvinnor inte jobbade, man fick en stjärna i kanten på klasslistan om man var född utanför äktenskap och den mest exotiska kryddan var Oregano.

Sen som varje välmående företag så får man inte sitta still med en och samma ledning som suger ur resurserna utan det måste ske lite förändring.
Men det som skett är globaliseringen och den verkar inte Sossarna har tagit hänsyn till utan tror att Sverige fortfarande är så stort som man trodde på 60-talet.

Just det, sen kan man ju diskutera hur man byggde upp landet också... eller skall vi blunda för den enorma statsskulden?

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Kan inte du spamma sönder nån annan tråd?

Nej.

Apropå stora företag:
Om man har lyssnat på många förtagsledare under de senaste decennierna har de
ofta tjatat om outsourcing och satsningar på kärnverksamheterna.
Det verkar precis som om företagen själva inte vill vara stora ...
Bör vi försöka förmå dem att bli stora ändå?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Just det, sen kan man ju diskutera hur man byggde upp landet också... eller skall vi blunda för den enorma statsskulden?

Med ett litet litet korn av nationalekonomi i bakfickan så tvekar jag på att kritisera det draget, faktiskt. Den efterföljande tiden däremot, främst under ett gäng högkonjukturer så hade denna kunna betats av på ett helt annat sätt än man valde att göra. Höjda räntor och skatter för att bygga miljonprogram, vilket skapade ännu mer kostnader. Men hade KUNNAT vara positivt i form arbetskraftsimport. Ett höftskott mot för hög risk ser man idag.

Det har funnits ett antal perioder i historien som med ett annorlunda (och inte så höftskjutet) agerande placerat Sverige i en helt annan situation idag.

Där föll vänsterpolitiken på sina höga hästars bajshög kan man säga!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
@Hund:

Du kallade mig mer eller mindre idiot för att jag inte förstod sakernas tillstånd, hur världen förändrats sedan 30-talet och gjorde dig lustig över min ålder.

I ett par inlägg har du nu själv dragit upp de två saker jag lade fram som svar till vad som förändrats i stort. Innebär det att även du mer eller mindre är en idiot och inte förstår bättre? :confused:

Bara lite smått förvirrad. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...