Hur kan man vara höger?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Möjligt att V&S även importerar sprit, men de var i första hand kända för tillverkningen av ett märke du kanske hört talas om: Absolut Vodka.

V&S är mest kända som världens utan konkurrens största vinupphandlare. Det finns ingen annan inköpare som står för så stora ordervärden som V&S. Att de producerat Absolut kanske är avgörande i din hembygd, internationellt är dem en oerhört stark aktör som kund för världens producenter.

Sen är det klart att det hänger på vem man frågar, en Tjeckisk bonde har garanterat bättre koll på var Absolut kommer ifrån än vem som är Péré & Fils största kund.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Kan en del (stor/liten?) av sänkningen i en lågkonjunktur bero på utförsäljning av bolag som staten haft ett ägande i?

Under högkonjunkturen då sossarna styrde, såldes bolag för lika mycket ut. Märkligt att de inte lyckades dämpa statsskulden på samma sätt då...

Mr.M

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
none
V&S såldes för 55 miljader vilket experterna tycker var en bra deal, då man hade räknat med drygt 40' från början. Idag med den låga räntan blir kostanden för ett lån på 55 miljader lite drygt 2 miljader. Vinsten som V&S gav var drygt 700 miljoner föra året och 800 i år. Såldes sparar landet Sverige drygt 1,3 miljader årligen på denna försäljning.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Bara idén att ett lands regering skall vara sprittillverkare är ju onämnbart idiotisk.

Allra helst då det är stor problem med alkoholism i samma land.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hur kan man vara höger?
Ja det är lika bra att ni vänjer er, minst 4 år till är väl ganska garanterat efter senaste undersökningarna!
YES!!!!!!!!!!!!!! :tummenupp:tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
V&S är mest kända som världens utan konkurrens största vinupphandlare. Det finns ingen annan inköpare som står för så stora ordervärden som V&S. Att de producerat Absolut kanske är avgörande i din hembygd, internationellt är dem en oerhört stark aktör som kund för världens producenter.

Sen är det klart att det hänger på vem man frågar, en Tjeckisk bonde har garanterat bättre koll på var Absolut kommer ifrån än vem som är Péré & Fils största kund.

Nej, de är i första hand kända som stora producenter av sprit. Deras uppköp av olika märken gjorde dem väldigt stora på marknaden som producenter. Enligt Wikipedia är Absolut fjärde största premiumspritmärket i världen och enligt en annan källa exporteras det till 126 länder.

Att de sedan importerat vin fråntar inte ovanstående faktum.

Systembolaget har däremot varit/är en stor aktör vad gäller inköp, både gällande vin och sprit.

Under högkonjunkturen då sossarna styrde, såldes bolag för lika mycket ut. Märkligt att de inte lyckades dämpa statsskulden på samma sätt då...

Du får fråga dem var de gjorde av pengarna.

V&S såldes för 55 miljader vilket experterna tycker var en bra deal, då man hade räknat med drygt 40' från början. Idag med den låga räntan blir kostanden för ett lån på 55 miljader lite drygt 2 miljader. Vinsten som V&S gav var drygt 700 miljoner föra året och 800 i år. Såldes sparar landet Sverige drygt 1,3 miljader årligen på denna försäljning.

Du får nog ungefär lika många svar på den frågan som det finns experter, men du kan inte påstå att du kan få högsta möjliga pris på ett företag då världsekonomin är i gungning.

Att de sparar 1,3 miljarder årligen förutsätter att de inte använt upp pengarna.

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Är det verkligen många som gör det, tjänar mer än dito utbildad grupp? Möjligtvis män inom industri, bygg och liknande, men en kvinna som städar, är kallskänka i skolmatsbespisningen, undersköterska i äldrevården och femtioelva andra yrken, gör det troligtvis inte. Och så generaliserar jag givetvis lite här, eftersom jag vet att det finns män inom kvinnodominerade yrken likväl som det finns kvinnor inom mansdominerade dito.

Äldrevård, skolbespisningar, jobb inom offentlig sektor/kommunal verksamhet är effektiva på att hålla nere lönerna, även för högskoleutbildade, se på sjuksyrrorna. Röda politiker/kommuner är värst vad gäller arbetstidsavtal etc. De anställer aldrig 100% utan ca 87% tjänst, låg lön, så att den anställde tvingas stämpla upp till 100% arbetstid. Då skapar man ett a-kasseberoende, vilket är perfekt! En röst till! Så är verkligheten i min röda hemkommun. Och de har goda kontakter med facken så det är bara att ösa på medan LO klappar på axeln.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Äldrevård, skolbespisningar, jobb inom offentlig sektor/kommunal verksamhet är effektiva på att hålla nere lönerna, även för högskoleutbildade, se på sjuksyrrorna. Röda politiker/kommuner är värst vad gäller arbetstidsavtal etc. De anställer aldrig 100% utan ca 87% tjänst, låg lön, så att den anställde tvingas stämpla upp till 100% arbetstid. Då skapar man ett a-kasseberoende, vilket är perfekt! En röst till! Så är verkligheten i min röda hemkommun. Och de har goda kontakter med facken så det är bara att ösa på medan LO klappar på axeln.

Är det så som du skriver så är det dåligt. Har blåa kommuner bättre avtal och högre lön för de som arbetar inom kommunen?

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
så att den anställde tvingas stämpla upp till 100% arbetstid. Då skapar man ett a-kasseberoende, vilket är perfekt! En röst till! Så är verkligheten i min röda hemkommun. Och de har goda kontakter med facken så det är bara att ösa på medan LO klappar på axeln.

Nu är du ute och surrar:huvet

Deltidsstämpling funkar inte som du vill påskina, men det låter ju bra för att få slänga lite mer blå dynga. Fakta vore mer klädsamt faktiskt.

En redogörelse hur A-kassereglerna skiljer sig mellan kommuner med lite källhänvisning vore ju även bra.

Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Jag känner mig hedrad att du valde att citera mig. :gnissla

:tummenupp

Du har självklart en poäng vad gäller stordriftsfördelar, men det finns även många stordriftsnackdelar på en föränderlig marknad.

Vad gäller läkemedel så finns det många riskkapitalister som går in i projekt. Sverige har faktiskt väldigt många små företag som forskar och utvecklar läkemedel.

Småföretag behövs. Absolut! De är bra på sitt sätt, men en marknad som enbart består av små företag blir oöverskådlig, inflexibel och ineffektiv. De skulle få mycket svårt att konkurrera internationellt och ekonomin skulle till slut dö ut. Är själv småföretagare med sju anställda och jag vet hur svårt det är att nå ut.

Riskkapitalet kommer ju någon stans ifrån, eller hur? Det är för övrigt inte särskilt lätt att få en bra deal där hur mycket tv-program det än sänds om diverse riskkapitalister och underliga idéer...

Alliansen har, om jag förstått en del företagare rätt, inte förbättrat någonting alls under sin tid vid makten.

Nja, en del har de förbättrat men inte i den omfattning som hade varit önskvärd. Det är ingen lätt uppgift. Det är betydligt större justeringar som behöver göras än att minska en blankett eller två.

Socialdemokraterna har inte haft en speciellt företagsfientlig politik, men eftersom de flesta företagare inte blir nöjda förrän allt är precis som de själva vill så är det självklart att man utifrån deras

perspektiv kan kalla all politik som inte gynnar dem för företagsfientlig.

Det håller jag inte riktigt med om. Jag kan nämna några saker som har med sossarnas företagsfientliga politik att göra och som du gärna för kommentera. Det är intressant med andras åsikter. :tummenupp

* Det svenska systemet och dess belöningssystem är inte byggt för att entreprenörer via nya företag kan skapa något som kan växa och blir ett av de stora företagen på lång sikt. Belöningssystemen påverkar givetvis hur människor beter sig. Beskattningen är självklart central, men det finns även andra anledningar. Lånat kapital är tex fördelaktigare än eget kapital (räntor är en avdragsgill kostnad medan utdelningar inte är det) och ett nystartat företag kan inte gå till banken och låna till sina rörelsekostnader som ett stort och stabilt företag som levererat vinst under flera år kan.

* Välfärden vi har medför att antalet entreprenörer blir lågt. Vi behöver inte starta företag om vi inte får jobb eftersom vi blir försörjda ändå. En nackdel är att färre får möjlighet att upptäcka att de är bra på företagande. Det minskar också antalet företag totalt sett. Detta är givetvis en svår avvägning för välfärd är bra så länge det är på en rimlig nivå.

* Innan 1976 var det i stort sätt skattefritt att sälja sitt bolag. Idag måste man betala reavinstskatt vid en försäljning (även vid generationsskifte i ett familjebolag). Tog man ut pengar ur företaget var beskattningen 80-95 procent. Detta gynnade existerande stora företag framför nya eftersom man slapp skatt om man sålde bolaget inkl innehåll till ett existerande storföretag. Drev man det vidare istället blev man hårt beskattad när man plockade ut pengar. Ingen av de stora företag som har växt fram i Sverige under efterkrigstiden, som TetraPak, Hennes & Mauritz eller Ikea hade troligen kunnat göra detta med privata ägare om de inte hade flyttat ifrån Sverige innan reglerna ändrades på 1990-talet.

* Angående riskkapital. I Sverige saknas sparmotiv för privatpersoner, vilket gör det svårt att få tag på riskkapital. Vi behöver inte spara till ålderdom, sjukdom eller barnens utbildning eftersom det fixar staten. Därmed är det mycket få privatpersoner som har någon förmögenhet att tala om. Man bufffrar inte kapital. En genomsnittlig svensk har i dag en negativ nettoförmögenhet. Däremot har vi ett stort indirekt sparande via pensionerna och det är pengar som försvinner bort från individen in i pensionsfonder (och därmed bort från entreprenörsmarknaden). Alla system är gjorda för att skydda individen från att skaffa sig ett kapital som tex det hade gått att starta ett företag med (eller skaffa sig en helt annan utbildning på äldre dar). Det är så eftersom man förutsätter att man ska vara anställd i stora företag. I Sverige har dessutom riskkapitalbolagen svårt att jobba med små projekt. Det lönar sig inte normalt att investera mindre summor. De riktigt stora riskkapitalbolagen betalar inte heller skatt i Sverige eftersom vi har så höga skatter. Alla vinster hamnar istället i Jersey eller Luxemburg där bolagen är skrivna. Hade man sänkt reavinstskatten, så hade fler företag varit ägda av privatpersoner inom landet istället.

* I Sverige har vi en hög skatt på arbete. För många tjänsteföretag är inte den största konkurrenten ett annat litet företag. Det är snarare den tänkta kunden som exempelvis kan välja att måla om själv i stället för att anlita en målerifirma alternativt svart arbetskraft. På senare tid så har just denna situation motverkats med ROT och RUT.

* Som entreprenör i ett litet företag, så är det ett stort grej att anställa någon. Den största tillgången för en person som har arbetat 15 år i ett stort företag är just tjänsteåren. Så länge man inte gör något dumt, så får man det hyfsat bra ekonomiskt. Om företaget vill bli av med en, så blir det väldigt dyrt för dem. Det motverkar att folk hoppar av och blir entreprenörer. Men det gör det också svårare för entreprenörerna att rekrytera personer som redan är framgångsrika i storföretag (då ska ju de hoppa av och kasta iväg sin största tillgång tjänsteåren).

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Är det så som du skriver så är det dåligt. Har blåa kommuner bättre avtal och högre lön för de som arbetar inom kommunen?

Jag vet inte, har ingen statistik som visar det.

När privata företag bär sig illa åt, särskilt inom vård, så blir det rubriker, hemma är de privata arbetsgivarna fortfarande djävulen. Sossetidningarna skriver ogärna illa om offentlig förvaltning. Jag tycker att det ska upphandlas, så att både privata och offentliga företag får konkurrera om att bedriva t ex vård. Det kommer att ske när alliansen får bestämma.

Fick höra lite om ändringarna i sjukförsäkringen, träffade min försäkringsrådgivare igår. Ifall man är långtidssjuk, så omprövas det vart tredje år numera. Bedöms man vara frisk, och inte vill arbeta, så kan man bli utförsäkrad. (Obs, det gäller friska personer, ej invaliditet, medicinsk eller förvärvsmässig, då får man pengar via sjukförsäkringen)

Han berättade vidare vilken enorm makt de som förvaltar pensionsfonderna besitter (läs: fackförbunden). En stor hög med pengar, säg 100 miljarder, ger inträde i bolagsstyrelser, styrmedel som aktieägare etc.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Du får fråga dem var de gjorde av pengarna

Nej, jag frågar dig, eftersom du tog upp alliansens utförsäljningar som om de vore något negativt och den enda anledningen till att statsskulden sjönk. Märkligt att det inte klarades av under högkonjunkturen.

Alla som klagar på utförsäljningarna glömmer gärna att såssarna sålde ut lika mycket. Skillnaden är väl att alliansen gjorde något vettigt av pengarna de fick.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ni för det att låta som en stor (brutto-)statsskuld skulle vara ett problem.

En stor (brutto-)statsskuld fyller en viktig funktion, nämligen att vara någonting
politiker kan använda för att motivera vanligt hederligt folk till att acceptera större
orättvisor och förstärkandet av sjuka maktstrukturer genom att få dem att tro att
den är ett problem, trots att den offentliga sektorns nettoskuld är i ganska god
balans eller tom negativ.
nettoskuld2.JPG

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Nu är du ute och surrar:huvet

Deltidsstämpling funkar inte som du vill påskina, men det låter ju bra för att få slänga lite mer blå dynga. Fakta vore mer klädsamt faktiskt.

En redogörelse hur A-kassereglerna skiljer sig mellan kommuner med lite källhänvisning vore ju även bra.

Jag svär på min mors grav. Inte för att hon är död än men hon jobbar inom vårdfacket, och handlägger såna ärenden dagligen.

Hörsägen duger bra för mej i detta fallet. Jag påstår inte att morsan har rätt jämt förstås, hahahaha, men säg 95% sant! :tummenupp

Dyngan här är röd. Tråden handlar om hur man kan vara höger. Byt till vänstertråden om du vill ha blå dynga. :fakta

Du verkar veta hur stämpling funkar men inte A-kassereglerna och är för lat för att ta reda på det själv. Är du röd månne?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag svär på min mors grav. Inte för att hon är död än men hon jobbar inom vårdfacket, och handlägger såna ärenden dagligen.

Hörsägen duger bra för mej i detta fallet. Jag påstår inte att morsan har rätt jämt förstås, hahahaha, men säg 95% sant! :tummenupp

Dyngan här är röd. Tråden handlar om hur man kan vara höger. Byt till vänstertråden om du vill ha blå dynga. :fakta

Du verkar veta hur stämpling funkar men inte A-kassereglerna och är för lat för att ta reda på det själv. Är du röd månne?

Senast igår fick vi välja att förtidspensionera en 25-åring med schizofreni fr.o.m. oktober eftersom reglerna säger att han antingen måste stå till arbetsmarknades förfogande eller vara sjuk. Han är alltså kroniskt sjuk, ingen myglare. Vill vi inte förtidspensionera honom så får han gå på socialbidrag (även om det väl heter försörjningsstöd)....
Den tidsbegränsade möjligheten är, så som vi förstått, borttagen bortom en viss dag. Lite tufft att jakten på myglare ska slå mot de som har allvarliga sjukdomar och vår läkare var rätt irriterad på det. Han kan ju faktiskt inte lova att personen någonsin kommer att fungera på arbetsmarknaden men det är väl lite tufft att inte sträva efter det.

Och det finns fler som vi kommer att få göra så här med.

Så kolla en gång till med din mamma vad en kroniskt sjuk person har för möjligheter till tidsbegänsad förtidspensionering! Jag menar då givetvis med bibehållen sjukersättning. För inte ser det ut som att vi eller våra kuratorer får rätt på det. jag hoppas att du har rätt men jag tvivlar utifrån vad mina kolleger har sagt.
jag hade verkligen tyckt det var super om du kunde visa att jag har fel och att vi kan hjälpa våra klienter.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det kommer alltid att finns folk som faller mellan stolarna när man gör förändringar. Huvudsaken är att man försöker rätta till de misstagen. Socialdemokraterna körde huvudet i sanden och hade skygglapparna på under alldeles för lång tid. De märkte inte att samhället förändrades mer än att man drog sin politik mer åt höger där huvuddelen av väljarna fanns.

Som oppositionspolitiker har socialdemokraterna varit riktigt usla.

Kolla intervjun med Greger Hatt som var talskrivare åt Ingvar Karlsson. Han bytte sida till alliansen för tre år sedan. Röstade på moderaterna men är numera centerpartist.

Inslaget hittas på www.di.se. Titta under DiTV.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det kommer alltid att finns folk som faller mellan stolarna när man gör förändringar.
I min värld ska inte sjuka och svaga hamna mellan någor stolar! Samhället främsta uppgift borde vara att skydda de som faktiskt inte kan göra det själv.
Det krävs inte så mycket i huvudet för att förstår att om du tar bort en tidbegränsad förtidspensionsering så kommer det att slå mot vissa utvalda, som t.ex. korniskt sjuka med svåra diagnoser, även om majoriteten på SH tror att det slår mot slöingar och myglare...

Men jag hoppas som sagt att jag har fel och att Krabbsaltaren kan visa hur vi ska hantera detta och att kroniker kan vara sjukskrivna i t.ex. sju år med bibehållen ersättning och en chans att rehabiliteras till ett jobb.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

A-kasse reglerna är nu så att du bara kan deltidsstämpla i 75 dagar.
Efter det så är det bara att göra ett val, antingen försöka leva på deltiden eller helt sonika tacka nej till jobbet och stämpla 100%:va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Samhället främsta uppgift borde vara att skydda de som faktiskt inte kan göra det själv.

Jag ska inte säga att (det fullständiga) inlägget är fel. Jag kommer också dra detta till spets så ta det för vad det är.

Men i den här kommentaren visar sig en avgörande skillnad gällande våra perspektiv på politik. För i min värld är samhällets FRÄMSTA uppgift att begränsa antalet som inte kan skydda/ta hand om sig själva.

Vänsterpolitiken talar konstant om hur vi ska hjälpa bottenskiktet i alla kategorier, men aldrig ett ord om hur vi ska bygga ett samhälle som minimerar gruppen.

När så kängorna mot högern/liberalismen haglar så är fokus helt borta från det faktum att alla åtgärder syftar till att öka anställningsbarheten, anställningsbehovet, vårdkvaliteten, utbildningskvaliteten och rättssäkerheten... på sikt. För ingen kan bygga Rom på en dag!

Det är så lätt att vara vänsterpolitiker. Löften om höjda bidrag är både lätta att ge och infria. Det är bara att höja skatten lite och släppa efter på reglerna. Att det i sin tur sen får konsekvenser om 5-20 år, det är ju liksom "någon annans" problem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år