jag är mig veterligt inte vänster men jag har svårt att förstå hur man kan anse att svårt sjuka inte ska tas om hand och ges ett värdigt liv. Inklusive en ekonomi som gör att de kan annat än att sitta i sin lägenhet, som vi dessutom vet är dåligt för deras prognos. För mig är inte detta inte en fråga om politik, det är en fråga om humanism.Jag ska inte säga att (det fullständiga) inlägget är fel. Jag kommer också dra detta till spets så ta det för vad det är.
Men i den här kommentaren visar sig en avgörande skillnad gällande våra perspektiv på politik. För i min värld är samhällets FRÄMSTA uppgift att begränsa antalet som inte kan skydda/ta hand om sig själva.
Vänsterpolitiken talar konstant om hur vi ska hjälpa bottenskiktet i alla kategorier, men aldrig ett ord om hur vi ska bygga ett samhälle som minimerar gruppen.
När så kängorna mot högern/liberalismen haglar så är fokus helt borta från det faktum att alla åtgärder syftar till att öka anställningsbarheten, anställningsbehovet, vårdkvaliteten, utbildningskvaliteten och rättssäkerheten... på sikt. För ingen kan bygga Rom på en dag!
Det är så lätt att vara vänsterpolitiker. Löften om höjda bidrag är både lätta att ge och infria. Det är bara att höja skatten lite och släppa efter på reglerna. Att det i sin tur sen får konsekvenser om 5-20 år, det är ju liksom "någon annans" problem.
Jag vet inte helt vad du menar med att politiken ska minimera antalet som behöver stöd. Menar du att schizofreni och andra sjukdomar kan förhindras med politiska beslut?? Oavsett hur du än vänder dig, och vilka beslut du än tar kommer det alltid att finnas de som står längst ner på stegen och det är sällan för att de är moraliskt korrupta. Tyvärr tar ju sällan politiker beslutar utifrån vad som är bra för de svaga grupperna utan vad som är bra för att få fler röster, vilket tenderar att bli moraliserande. Typ "Folk ska jobba, inte supa"! En hållning som knappast borgar för en bra missbruksvård men som nog fixar lite röster.
Lägg märke till att jag skriver politiker, inte alliansens politiker!