Hur kan man vara höger?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag ska inte säga att (det fullständiga) inlägget är fel. Jag kommer också dra detta till spets så ta det för vad det är.

Men i den här kommentaren visar sig en avgörande skillnad gällande våra perspektiv på politik. För i min värld är samhällets FRÄMSTA uppgift att begränsa antalet som inte kan skydda/ta hand om sig själva.

Vänsterpolitiken talar konstant om hur vi ska hjälpa bottenskiktet i alla kategorier, men aldrig ett ord om hur vi ska bygga ett samhälle som minimerar gruppen.

När så kängorna mot högern/liberalismen haglar så är fokus helt borta från det faktum att alla åtgärder syftar till att öka anställningsbarheten, anställningsbehovet, vårdkvaliteten, utbildningskvaliteten och rättssäkerheten... på sikt. För ingen kan bygga Rom på en dag!

Det är så lätt att vara vänsterpolitiker. Löften om höjda bidrag är både lätta att ge och infria. Det är bara att höja skatten lite och släppa efter på reglerna. Att det i sin tur sen får konsekvenser om 5-20 år, det är ju liksom "någon annans" problem.
jag är mig veterligt inte vänster men jag har svårt att förstå hur man kan anse att svårt sjuka inte ska tas om hand och ges ett värdigt liv. Inklusive en ekonomi som gör att de kan annat än att sitta i sin lägenhet, som vi dessutom vet är dåligt för deras prognos. För mig är inte detta inte en fråga om politik, det är en fråga om humanism.

Jag vet inte helt vad du menar med att politiken ska minimera antalet som behöver stöd. Menar du att schizofreni och andra sjukdomar kan förhindras med politiska beslut?? Oavsett hur du än vänder dig, och vilka beslut du än tar kommer det alltid att finnas de som står längst ner på stegen och det är sällan för att de är moraliskt korrupta. Tyvärr tar ju sällan politiker beslutar utifrån vad som är bra för de svaga grupperna utan vad som är bra för att få fler röster, vilket tenderar att bli moraliserande. Typ "Folk ska jobba, inte supa"! En hållning som knappast borgar för en bra missbruksvård men som nog fixar lite röster.

Lägg märke till att jag skriver politiker, inte alliansens politiker!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
jag är mig veterligt inte vänster men jag har svårt att förstå hur man kan anse att svårt sjuka inte ska tas om hand och ges ett värdigt liv. Inklusive en ekonomi som gör att de kan annat än att sitta i sin lägenhet, som vi dessutom vet är dåligt för deras prognos. För mig är inte detta inte en fråga om politik, det är en fråga om humanism.

Jag vet inte helt vad du menar med att politiken ska minimera antalet som behöver stöd. Menar du att schizofreni och andra sjukdomar kan förhindras med politiska beslut?? Oavsett hur du än vänder dig, och vilka beslut du än tar kommer det alltid att finnas de som står längst ner på stegen och det är sällan för att de är moraliskt korrupta. Tyvärr tar ju sällan politiker beslutar utifrån vad som är bra för de svaga grupperna utan vad som är bra för att få fler röster, vilket tenderar att bli moraliserande. Typ "Folk ska jobba, inte supa"! En hållning som knappast borgar för en bra missbruksvård men som nog fixar lite röster.

Jag håller med dig. Men om man stryper kostnaderna för alla dessa småkostnader (för det är en jääävla massa bäckar) så kommer det att finnas en väldans massa pengar att lägga på RIKTIGA insatser för de som verkligen behöver, utan att för den sakens skull höja skatterna ännu mer.

Skapar vi en arbetsmarknad som både gör det skäligt för bolagen att anställa, och motiverande för folket att arbeta, så kommer kostnader förvandlas till intäkter (lite väl förenklat, men det är ett faktum som vänstern bortser ifrån). Då kommer helt plötsligt de svårt sjuka dela samma hög pengar med hälften så många, även om man sänker skatterna.

För även om politikerna (och inte bara oppositionens ;)) är duktiga på att gömma pengar i förutbestämda budgetar utan verklighetsförankring, så är det i slutändan en och samma hög resurserna kommer ifrån!

Jag begravde min morfar för några år sen, svårt sjuk i Parkinson. Han hade möjlighet att bo på ett jättefint hem med specialutbildad personal. Men de första sjukdomsåren var verkligen katastrof. Och så många andra sjukdomar saknar helt det fokus som just P-son har fått.

Att samtidigt se hur det matas in pengar i kultur, elitidrott och hur kommuner kastar upp skrytbyggen på rad osv. är fan skandal!

Det är inte mängden pengar som är problemet, det är fördelningen av dem!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag tycker att du har helt rätt i ditt sista inlägg och även i ditt svar till mitt tidigare inlägg. Just psykiatri vården har har tagit oändligt med stryk under många år. Jag vet inte när nedrustningen började, men mentalsjukhusen lade man ner och sedan dess har man sett gott om psykiskt sjuka människor ute bland allmänheten. Vi har även sett ett antal vansinnesdåd som inträffat och säkerligen är det ett resultat av att man monterat ner stora delar av institutionerna. Givetvis är det kostnadsbesparingar som är huvudorsaken. Tror att resultatet skulle vara detsamma oavsett vem som sitter i regeringsställning. Det finns trots allt en begränsad pott att fördela och man måste prioritera. Att höja skatterna och inslagen är nog inte heller någon lösning - de pengarna kommer nog att fylla fel fickor ändå.

Alliansen har vad jag förstått insett att vård och omsorg och grundtrygghet är något som svenskar värnar om. De skulle aldrig komma till makten om de tummat på det. Jag hoppas att politikerna oavsett block kommer att göra vad de kan för att folk inte ska hamna mellan två stolar. Tyvärr tror jag inte att politikerna alltid lever i verkligheten. De ser inte det du ser som arbetar inom ditt område lika lite som vi ser vad politikerna sysslar med. Förhoppningsvis finns det politiskt engagerade personer inom ditt yrke som uppmärksammar politikerna om problemen.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
A-kasse reglerna är nu så att du bara kan deltidsstämpla i 75 dagar.
Efter det så är det bara att göra ett val, antingen försöka leva på deltiden eller helt sonika tacka nej till jobbet och stämpla 100%:va

Dumt, eller hur? Det är fel när anställningar systematiskt erbjuds med 80-90% och inte 100%, i synnerhet när det är inom kommunal sektor, och när kommunledningen dessutom påstår sig tillhöra ett rött arbetarparti.

Bonny, that sux, och utan att veta ärendet, Försäkringskassan gör en felbedömning när de inte lyssnar på läkaren!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tack Göran!

Läst rätt mycket artiklar i affärspressen sista veckan och snubblade över den här en som säkerligen provocerar en och annan alliansväljare.

En professor i ekonomi som tackar Göran Persson för hur han skött ekonomin i Sverige och bäddat för att Sverige klarat den senaste krisen så väl. Borg får visserligen MVG i betyg för sin del, men det är Göran som får mest eloge.

Inledningen i artiklen...

"Anders Borg har visserligen gjort ett bra jobb under finanskrisen. Men det är inte hans förtjänst att svensk ekonomi klarade turbulensen."

http://www.affarsvarlden.se/hem/hausse_baisse/article804021.ece

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Läst rätt mycket artiklar i affärspressen sista veckan och snubblade över den här en som säkerligen provocerar en och annan alliansväljare.

En professor i ekonomi som tackar Göran Persson för hur han skött ekonomin i Sverige och bäddat för att Sverige klarat den senaste krisen så väl. Borg får visserligen MVG i betyg för sin del, men det är Göran som får mest eloge.

Inledningen i artiklen...

"Anders Borg har visserligen gjort ett bra jobb under finanskrisen. Men det är inte hans förtjänst att svensk ekonomi klarade turbulensen."

http://www.affarsvarlden.se/hem/hausse_baisse/article804021.ece

Givetvis kan även en Professor ha en dold agenda i dessa tider, men jag tror det ligger mycket i det han säger.

All heder dock till Anders Borg som verkar vara med på banan.

Sen så tror jag att fastighets/bankkrisen på 90 talet gjort att vi faktiskt inte stod helt chockade och lamslagna och försökte oss på ogenomtänkta lösningar denna gången.

Vilka var det som skulle försvara kronan till alla pris:confused:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Dåvarande borgerliga regeringen under Bilts ledning. Dock bör man i sammanhanget nämna orsakerna som var den utlösande faktorn till bank och fastighetskrisen i början på 90- talet. Det var avregleringarna av finansmarknaderna. Det var det som punkterade bubblan tillslut.

Dock ska Göran Persson ha eloge för att han tog tag i problemen och lyckades ena oppositionen i en rad åtgärder som tillslut förde Sverige ur krisen.

Tyvärr ger artiklarna man läser ofta en felaktig bild. Man berättar inte hela historien utan börjar där man tycker att det är lämpligt för att få ut sitt politiska budskap. Det går inte att sticka under stolen att Socialdemokraterna har regerat större delen av 1900 talet här i landet med ett par undantag. Att då skylla på en borgerlig regering som visserligen haft svårt att enas i perioder. Detta är väl i princip första gången i modern historia som Alliansen förefaller ha varit enade. Känns som det är lika bra att ge dem fortsatt förtroende. Alla kritiker kan ju komma tillbaka när de fått regera ett par mandatperioder eller åtminstone en till innan man börjar berätta en historia som inleds där det passar ens syften.

Det tar inte bort Göran Perssons ledaregenskaper. Man kan säga att han var en buffel och mycket annat men en ledare var han. Socialdemokraterna har nog tagit in lite för mycket mjuka värden för att folk ska få förtroende för dem. Mona Sahlin har aldrig varit en sann ledare. Allt annat om hennes skandaler är egentligen en bisats. Hon faller på ledaregenskaperna. Anna Lind hade nog varit den sanne kvinnliga ledaren för Socialdemokraterna om de skulle valt en kvinna. Som vi alla vet fick hon aldrig chansen att visa vad hon gick för.

Vilka var det som skulle försvara kronan till alla pris:confused:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Dåvarande borgerliga regeringen under Bilts ledning. Dock bör man i sammanhanget nämna orsakerna som var den utlösande faktorn till bank och fastighetskrisen i början på 90- talet. Det var avregleringarna av finansmarknaderna. Det var det som punkterade bubblan tillslut.

Dock ska Göran Persson ha eloge för att han tog tag i problemen och lyckades ena oppositionen i en rad åtgärder som tillslut förde Sverige ur krisen.

Tyvärr ger artiklarna man läser ofta en felaktig bild. Man berättar inte hela historien utan börjar där man tycker att det är lämpligt för att få ut sitt politiska budskap. Det går inte att sticka under stolen att Socialdemokraterna har regerat större delen av 1900 talet här i landet med ett par undantag. Att då skylla på en borgerlig regering som visserligen haft svårt att enas i perioder. Detta är väl i princip första gången i modern historia som Alliansen förefaller ha varit enade. Känns som det är lika bra att ge dem fortsatt förtroende. Alla kritiker kan ju komma tillbaka när de fått regera ett par mandatperioder eller åtminstone en till innan man börjar berätta en historia som inleds där det passar ens syften.

Det tar inte bort Göran Perssons ledaregenskaper. Man kan säga att han var en buffel och mycket annat men en ledare var han. Socialdemokraterna har nog tagit in lite för mycket mjuka värden för att folk ska få förtroende för dem. Mona Sahlin har aldrig varit en sann ledare. Allt annat om hennes skandaler är egentligen en bisats. Hon faller på ledaregenskaperna. Anna Lind hade nog varit den sanne kvinnliga ledaren för Socialdemokraterna om de skulle valt en kvinna. Som vi alla vet fick hon aldrig chansen att visa vad hon gick för.

Det sista i mitt inlägg skulle kanske ha haft en sån här i stället:tungan

Jag minns den krisen som hästlängder värre en det vi sett hittils på denna. Kanske för att man satt med 2 småbarn och oroade sig på ett annat sätt.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag minns också den krisen som mycket värre än idag även om jag inte var så gammal då. Räntorna var på en helt annan nivå även innan och efter man höjde den till 500 % och tvingade folk att lämna hus, hem och företag till banken. Folk i ens närhet drabbades genom personliga konkurser. Några fick skattemyndigheterna efter sig och hamnade i tvister nästan än idag inte är avklarade helt och hållet för att de ville göra rätt för sig. Med facit i hand borde de svalt stoltheten och levt på existensminimum ett par år. 90- tals krisen är en av anledningarna till att jag ogärna vill sätta mig i skuld då jag vet att bankerna är din bästa vän fram till en gräns då de plötsligt drar undan mattan för dig.

Den här krisen skulle kunna vara mycket allvarligare om man inte från regeringens sida gjort gjort en rad åtgärder. Vi skulle kunna sett en likartad situation från 90 talet. På sätt och vis borde folk fått sig en käpp på näsan då väldigt många uppenbarligen levt över sina tillgångar med lånade pengar på fiktiva värden som endast hållits uppe av låga räntor.

Det sista i mitt inlägg skulle kanske ha haft en sån här i stället:tungan

Jag minns den krisen som hästlängder värre en det vi sett hittils på denna. Kanske för att man satt med 2 småbarn och oroade sig på ett annat sätt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag minns också den krisen som mycket värre än idag även om jag inte var så gammal då. Räntorna var på en helt annan nivå även innan och efter man höjde den till 500 % och tvingade folk att lämna hus, hem och företag till banken. Folk i ens närhet drabbades genom personliga konkurser. Några fick skattemyndigheterna efter sig och hamnade i tvister nästan än idag inte är avklarade helt och hållet för att de ville göra rätt för sig. Med facit i hand borde de svalt stoltheten och levt på existensminimum ett par år. 90- tals krisen är en av anledningarna till att jag ogärna vill sätta mig i skuld då jag vet att bankerna är din bästa vän fram till en gräns då de plötsligt drar undan mattan för dig.

Den här krisen skulle kunna vara mycket allvarligare om man inte från regeringens sida gjort gjort en rad åtgärder. Vi skulle kunna sett en likartad situation från 90 talet. På sätt och vis borde folk fått sig en käpp på näsan då väldigt många uppenbarligen levt över sina tillgångar med lånade pengar på fiktiva värden som endast hållits uppe av låga räntor.

Att bara ta in 500% styrränta och smaka lite på det ger en kalla kårar:död

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
A-kasse reglerna är nu så att du bara kan deltidsstämpla i 75 dagar.
Efter det så är det bara att göra ett val, antingen försöka leva på deltiden eller helt sonika tacka nej till jobbet och stämpla 100%:va

Skitenkelt att gå runt. Vet 2 personer som deltidsstämplat 75->100 i flera år.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför skulle jag? Lever vi i ett angiverisamhälle? Nej.

Vill du leva i detta skeva fusksamhälle:va

Du är ju priviligierad!!! Du har inte bara inte hört om att det fuskas eller känner nån vars mosters nästkusin känner en kille vars granne minsann lukar sina rabatter fast han är sjukskriven. Du skyddar 2 av dom:huvet

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Vill du leva i detta skeva fusksamhälle:va

Du är ju priviligierad!!! Du har inte bara inte hört om att det fuskas eller känner nån vars mosters nästkusin känner en kille vars granne minsann lukar sina rabatter fast han är sjukskriven. Du skyddar 2 av dom:huvet

Du kan ta vem som helst i Sverige så vet h*n minst 5 liknande fall, av olika grad och metod. För övrigt är båda två kolleger i samma bransch, så ditt raljerande (där har du som vanligt också fel) om grannars kusiner är bara patetiskt.

Men jag antar att det var ditt sätt att flytta fokus från ditt felaktiga antagande om hur deltid/a-kassa funkar i praktiken. Undrar om du någon gång har något som helst rätt i dina påståenden.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du kan ta vem som helst i Sverige så vet h*n minst 5 liknande fall, av olika grad och metod.

Men jag antar att det var ditt sätt att flytta fokus från ditt felaktiga antagande om hur deltid/a-kassa funkar i praktiken.

Har ingen som helst anledning att flytta fokus från om hur deltid/A-kassa funkar eftersom det är så det är, 75 dagar inget annat.

Lyckas man med annat så är det lurt och fusk. och det är väl dom vi vill åt eller?

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Har ingen som helst anledning att flytta fokus från om hur deltid/A-kassa funkar eftersom det är så det är, 75 dagar inget annat.

Lyckas man med annat så är det lurt och fusk. och det är väl dom vi vill åt eller?

Att det inte fungerar så i praktiken hör ju inte hit, eller hur? Det ÄR ju 75 dagar!!!!111!!!!111!!!

Och vad det beträffar, så är det inte nödvändigtvis fusk.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att det inte fungerar så i praktiken hör ju inte hit, eller hur? Det ÄR ju 75 dagar!!!!111!!!!111!!!

Och vad det beträffar, så är det inte nödvändigtvis fusk.

Jo deltidsstämplar man fler än 75 dagar så är det fusk.

Men du får gärna omvända mig med annan fakta:tummenupp

Edit så det inte blir några missförstånd. Med 75 dagar menas inte 75 arbetsdagar utan uttagna stämplingsdagar.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Oavsett hur du än vänder dig, och vilka beslut du än tar kommer det alltid att finnas de som står längst ner på stegen och det är sällan för att de är moraliskt korrupta. Tyvärr tar ju sällan politiker beslutar utifrån vad som är bra för de svaga grupperna utan vad som är bra för att få fler röster, vilket tenderar att bli moraliserande. Typ "Folk ska jobba, inte supa"! En hållning som knappast borgar för en bra missbruksvård men som nog fixar lite röster.

Man får ju ta riktning och besluta utifrån det. Besluten måste gynna flertalet, som det också gör idag, men för den sakens skull inte glömma bort individer och att kunna göra undantag för dessa. Det sistnämnda har man inte lyckats med fullt ut och det kommer man säkerligen aldrig kunna göra heller.

Vi har alla ett egenansvar i att försörja oss själva och ska inte passivt förvänta oss att få allting ordnat. Återigen så finns det de som inte klarar av detta och de skall självklart få stöd.

Görs inte detta idag?

Sen håller jag med i att de sjuka skall ha mer bidrag så att de kan göra en massa annat än att bara överleva. Men för att ha råd med det så måste vi städa upp bland simulanterna. Tyvärr hamnar folk i kläm ibland men det kommer med tiden att rättas till då väldigt få svenskar önskar att de som verkligen behöver hjälp inte skall få det.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tyvärr ger artiklarna man läser ofta en felaktig bild.

Anna Lind hade nog varit den sanne kvinnliga ledaren för Socialdemokraterna om de skulle valt en kvinna. Som vi alla vet fick hon aldrig chansen att visa vad hon gick för.

Stympad quote.
Men jag har inte samma intryck som dig.
Anna Lind fick många chanser att visa vad hon gick för.
Hon var politiskt aktiv många år.
Någon ledargestalt var hon icke.
En näbbgädda med för lite kunskap och intelligens för att hävda sig.
Att hon är död ändrar inte det förflutna.

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad